Inloggningsfråga

Är nåt fel? Vad ska bättras på?

Inloggningsfråga

Inläggav Mr Chase » fre jul 16, 2004 17:06

Vad betyder "logga in mig automatiskt" som man kan/skall kryssa i när man loggar in sig? Vad händer om man inte gör det?

På engelskspråkiga Internetfora så frågar de "remember me on each visit" vilket ju verkar vara något helt annat. Är det någon skillnad?

Curious minds wants to know!
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav Tob » fre jul 16, 2004 17:14

Innebär att varje gång du går in på BF loggas du in automatiskt. Förutsatt att det är samma datorn som du använde sist.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav Mr Chase » fre jul 16, 2004 17:28

Jag fattar fortfarande ingenting. Vadå loggas in automatiskt? Om jag inte kryssar för var hamnar jag då? Är jag inte inloggad och vad betyder det? Kan jag inte skriva inlägg elelr vad? Är det i så fall inte en smula överflödigt att fråga om man ändå angett användarnamn och kod?

Vad tusan betyder det att vara inloggad då?

Dessutom använder jag två datorer -- den hemma och den på jobbet -- så vad gör det för skillnad på vilken jag använder när jag kryssar i den där rutan på respektive dator?
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav Tob » fre jul 16, 2004 17:42

För att skriva inlägg måste du vara inloggad. För att du skall kunna ändra din profil krävs det att du är inloggad. Det är va som menas med att vara inloggad.

"Logga in mig automatiskt" funktionen loggar in dig automatiskt när du besöker BF.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav Mr Chase » fre jul 16, 2004 17:50

Jo men varför frågar alla forum om man vill vara inloggad automatiskt när det borde vara självklart att man vill det när man skriver in sitt användarnamn och kod. Det verkar överflödigt med att kryssa i den där rutan enligt min uppfattning.

Vem vill skriva in sig på ett forum utan att vara inloggad? Är det inte samma sak? Om man inte loggar in sig automatiskt måste man göra det manuellt sedan?

Klockan är mycket en fredagseftermiddag och jag vet inte om mina intentioner gått fram. kanske är jag bara tröd men jag begriper det helt enkelt inte!
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav Tob » fre jul 16, 2004 17:54

Tex. Om fler personer använder en dator så vill jag inte att någon annan skall skriva inlägg i mitt namn, vilket kan inträffa om jag har valt att bli inloggad automatiskt. Då kanske man hellre lägger några sekunder på att logga in manuellt.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav Mr Chase » fre jul 16, 2004 18:08

Låt mig se om jag fattat det rätt. Om jag inte kryssar i den där rutan så måste jag skriva in hela mitt namn och kod i fälten medan datorn annars "kommer ihåg det"? Så funkar det på hemmadatorn iaf.

Men på jobbdatorn så måste jag alltid skriva in allting TROTS att jag alltid kryssat i rutan? Så vad är skillnaden?
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav Off » fre jul 16, 2004 19:05

Logga in automatiskt ikryssad= Behöver "aldrig" logga in igen när du går till BF. Du är ständigt inloggad.

Logga in automatiskt ej ikryssad = varje gång du besöker sidan kommer du att få logga in.

Om du får logga in varje gång du är på jobbet kan det bero på cookies och andra inställningar i din browser.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Mr Chase » fre jul 16, 2004 22:31

Så då behöver jag inte kryssa i för varje gång jag ger mig in på BF eller?

Fast jag har alltid tryckt på "Logga ut [ Mr Chase ]" -knappen uppe till höger efter barje avslutad sejour. Menar ni att det egentligen inte behövs?

Hoppas ni står ut med mina tröga frågor :? !
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav AKS » fre jul 16, 2004 23:33

Nej, du behöver inte kryssa i den rutan mer än en gång. Inloggningen gäller på just den dator du kryssade i rutan i tills du själv väljer att logga ut. (Kanske "bryts" inloggningen också om man väljer "logga in automatiskt" på en annan dator?)

Du behöver heller inte logga ut (om du inte skulle använda en dator på ex bibliotek eller dylikt). Jag är alltid inloggad på min hemdator, men sitter jag på ett bibliotek eller dylikt så loggar jag in för just det besöket och loggar sen ut igen.

Hoppas jag inte strulat till det ännu mer för dig, Mr Chase! :)
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav latarmig » lör jul 17, 2004 1:59

Automatisk inloggning är bra. Jag loggade in när jag registrerade mig den 23/2, sedan dess har jag aldrig loggat in (har ingen aning om vad jag har för lösen). När jag är färdig här går jag bara till en annan websida eller stänger av browsern (dvs, jag loggar aldrig ut), när jag sedan kommer hit igen så är jag redan inloggad. Samma sak på jobbet, samma användarnamn där och alltid inloggad.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Mr Chase » lör jul 17, 2004 21:00

^ Ojdå, då har jag sannerligen krånglat till det för mig i onödan väldigt länge :? :oops: !
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav latarmig » sön jul 18, 2004 16:27

En annan sak. Det kanske är medvetet, men kanske inte. Du är i vilket fall registrerad som dold användare, vilket innebär att ditt nick inte syns i listan över inloggade användare (så vi ser aldrig att du är här). Istället finns det en markering om att det finns en dold användare inloggad.

Kanske vill du ha det så, men om det bara råkat bli på det viset så kan du ändra det i din profil.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg


Återgå till Feedback / buggrapporter / förslag



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare