5x22 - Not fade away

Här pratas det om Angel Säsong 5

Så, vad tycks om slutet?

1
6
6%
2
1
1%
3
5
5%
4
1
1%
5
0
Inga röster
6
1
1%
7
5
5%
8
13
13%
9
17
17%
10
52
51%
 
Antal röster : 101

Inläggav gaspode » tis jun 29, 2004 8:15

Vi ska kanske inte göra om den här tråden till en vällkomsttråd, men välkommen, och nu när du hittat hit behöver du väl inte fundera på vad du skall göra på dagarna längre? :)
Och om du inte sett Firefly så har du ju en del att se fram emot där :)
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav malavel » tis jun 29, 2004 12:45

Nån av våra energiska moderatorer kanske kan göra som de brukar, flytta allt OT till en ny tråd?
OK, technically, never. Touché. But I'm like Vader in the last 5 minutes of Jedi with redemptive powers minus a redemptive struggle of epic redemption which chronicles... These ropes itch.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad
 
Inlägg: 2063
Blev medlem: 15 feb 2004
Ort: Stockholm

Inläggav caffeineaddict » fre aug 06, 2004 3:54

Då var det slut. Igen.

Så... jävla... bra.

"I've heard you sing."

Seriens bästa avsnitt.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav dajacke » fre aug 06, 2004 14:26

Helt klart en Angelfavorit. Känns som ett rätt värdigt avslut, faktiskt. Lorne få äntligen lite mer utrymme i säsongen. Djävligt oväntat "slut" för honom. Wesley *snyft* .... Och Gunn verkade också bli Killed in Action...
Djävligt bra bra avsnitt. En 11:a.
ANGEL: I'm in a meeting, Spike.

SPIKE: Oh, I'm sorry. I didn't care.



Bill Bailey: I'm a post-modern vegetarian. I eat meat - ironically.
Användarvisningsbild
dajacke
Minion
 
Inlägg: 143
Blev medlem: 11 feb 2004
Ort: Norrköping

Inläggav monkeyboy » lör aug 14, 2004 23:48

Meh, så här får man ju inte avsluta det hela. Det är ett mycket bra avsnitt men hela hjärnan skriker ju "TO BE CONTINUED"...

Egen brainstormande slutteori:
"Enligt mig så var hela sanshuavskrivningen bara ett test för att kolla om Angel verkligen var in på det, han överlever fighten då en halvalkoholiserad irländare återvänder för ett dygn (a la lilah), och antingen kastar några feta handgranatern eller gör lite "hokey pokey". Han blir människa och får äntligen "enjoya the cookies". Spike och Buffy existerar inte för mig...Han i sin tur åker till england, blir sångare för ett riktigt stort punkband och skriver poesi på fritiden.
Illyria flyttar ut på landet, odlar cannabis och sörjer ständigt över wes...
Gunn dör.
Lorne kommer tillbaks i Spinoff säsong 3 som big bad..."
Vinnare av buffyforums halmbocksbränningsgissningstävling 2004
Användarvisningsbild
monkeyboy
Big Bad
 
Inlägg: 1290
Blev medlem: 16 apr 2004

Inläggav Off » sön aug 15, 2004 0:10

Alltså har läst en intevju där Joss säger att det är EXAKT vad som skulle hända.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav monkeyboy » sön aug 15, 2004 0:26

tänkte väl det, im psychic =D
Vinnare av buffyforums halmbocksbränningsgissningstävling 2004
Användarvisningsbild
monkeyboy
Big Bad
 
Inlägg: 1290
Blev medlem: 16 apr 2004

Inläggav latarmig » sön aug 15, 2004 1:16

Ah, vad underbart. Lorne som Big Bad. Tanken har aldrig ens slagit mig förut. Tack för den monkeyboy, nu kommer jag att vara på gott humör ett bra tag. :-))
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Zaxx » mån aug 16, 2004 2:58

SLUT
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Zaxx » mån aug 16, 2004 3:15

Var tvungen att gå in o lägga till en viktig sak innan jag sover.

Bästa scenen tror jag nog ändå är:
"Lorne skjuter Lindsey" och Lindsey dör!

När Lindsey dör, känner jag verkligen för honom. Den scenen är gripande, good stuff!

Återkommer med mer.
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav latarmig » mån aug 16, 2004 3:37

Zaxx skrev:Bästa scenen tror jag nog ändå är:
"Lorne skjuter Lindsey" och Lindsey dör!

Nä... här bara måste jag lägga in en protest. :-) Den slår ju knappast Wesleys dödsscen. Det måste vara en av de fem mest gripande (och bästa) scenerna i hela buffyverse. Blir rörd bara jag tänker på den.

Däremot var "Lorne skjuter Lindsey" en av de mest oväntade scenerna. Hade jag fått gissa tio alternativa slut innan jag såg avsnittet så hade jag ändå aldrig klarat att komma på det scenariot. Dels att Lindsey som hjälper till, och för första gången känner sig som en i gänget, ändå dödas. Dels att Lorne som inte gör en fluga förnär i vanliga fall är den som utför dådet. Alltihop som hände var överraskande, även Angels okänslighet gentemot Eve när han berättade att Lindsey inte skulle komma.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Zaxx » mån aug 16, 2004 12:08

Jo, där får jag nog ge mig iallfall. Däremot är den en MYCKET STARK scen, även om Wes är mer gripande.

Lindsey visar hur man SKA dö på film, och han gör det bra och övertygande.
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav noike » fre aug 27, 2004 13:34

Jag vägrar läsa in någonting i vad som hände efter nertoningen till svart. Jag vet att det som händer skulle ha varit något jag inte riktigt hade kunnat förutse så varför ens försöka. Men att alla skulel dö är inte vad Joss skulel vilja och det här är en Joss-serie. Dessutom, de slog ner Hamilton, en person som antagligen var mäktigare än den där stora saken i bakgrunden. Sedan kan man ser det hela som att de pekar finger åt tv-bolaget. Vi kommer att ge er världens fight, men vi kommer inte att visa mer än början på den.

Lorne med en pistol i handen är nog den mest överraskande scenen av alla. Lorne. Personen som inte har skadat en fluga om han inte kan hjälpa det, en person som har stora problem med våld. För att sedan stå där och se ut som om han var tagen från en noir-film.

Wes död däremot hade jag blivit spoilad om, men ändå. Jag visste inte var eller hur och det här var grymt. Elakt och helt rätt på sätt och vis. I en strid som det här så dör viktiga personer även om jag hade önskat att det var någon annan. Men det är väl hela poängen antar jag.

Att de höll Buffy borta gjorde att ansnittet blev bättre. Serierna är skilda och Buffy har gjort klart att hon inte vill beblanda sig med dem just nu. Hon har gått vidare även om de inte har det. Angel och de andra har ju ännu inte hunnit bli avskedade.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Zaxx » fre aug 27, 2004 14:46

Kul att läsa det du skriver noike :)

Du verkar dock inte så tagen över att det nu är slut?.. eller har inte chocken kommit än? Jag gillar detta avsnittet MER och MER. Det är ett av de starkaste avsnitten inom Buffyverse helt klart.

Wes dör.
Lorne med skjuter Lindsey.
Slutscenen.
Illyria som Fred med Wes.
Connor tillbax o slåss med "farsan".
Alla offrar sig "for the greater good".

MUMS
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav noike » fre aug 27, 2004 14:56

Jag har förberett mig sedan nyheten kom ut att det inte blir en S6, så jag har haft månader att bearbeta det. Men satan, låt dem för helvete göra en långfilm nu. I want to see the world break apart!
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Zaxx » fre aug 27, 2004 15:08

...All of the above ---> correct.
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Calle » tor sep 23, 2004 11:16

Jag tror inte att alla dör. Jag tänker mig det hela som att de efter fighten ligger besegrade på backen och då kommer connor med andrew och massor av slayers som avslutar monstren och sedan tar hjältarna tillbaka till will som gör dem "fit for fight" igen. Sedan blir det tvfilmerna om hur de slåss mot w&a.
edit: Vad beträffar shanshu profetian så tror jag att det är en stor fejk. Jag tycker, nu när jag ser om avsnittet att det inte är hans signatur på pappret. Jag tycker i alla fall inte att den liknar hans tidigare. Det står knappt ens angel där.
Senast redigerad av Calle tor sep 23, 2004 11:31, redigerad totalt 1 gång.
Willow: "There were, you know, razor scooters and pictures of the vulcan lady on Enterprise."
Xander: "Ooh! I mean pff, nerds"
Användarvisningsbild
Calle
Minion
 
Inlägg: 191
Blev medlem: 06 apr 2004
Ort: Uppsala

Inläggav latarmig » tor sep 23, 2004 11:26

Nja, inte riktigt så. Jag har svårt att se AtS som fullständigt beroende av BtVS.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Calle » tor sep 23, 2004 11:34

Nej men btvs är ju slut också.
Willow: "There were, you know, razor scooters and pictures of the vulcan lady on Enterprise."
Xander: "Ooh! I mean pff, nerds"
Användarvisningsbild
Calle
Minion
 
Inlägg: 191
Blev medlem: 06 apr 2004
Ort: Uppsala

Inläggav Angelus » sön sep 26, 2004 13:14

Solklar fullträff imo...tror inte det hade gått och fått ett mer dramatiskt och fulländat slut än såhär! 10points!
"me, myself and my lvl 60"
Användarvisningsbild
Angelus
Minion
 
Inlägg: 191
Blev medlem: 26 maj 2004
Ort: Onsala

Inläggav latarmig » sön sep 26, 2004 13:37

Hear hear!

Jag satt alldeles stum med gapande mun när jag sett färdigt det första gången. Så gripande och så perfekt.

Det slutet fungerar dessutom både som avslutningen på serien och som cliffhanger till en ny säsong (om vi hade fått en sådan).
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Teo » sön okt 17, 2004 13:55

Nu är det slut.

jag tyckte att avsnittet var bra och alla fick en egen liten plats var utmärkt. Samtidigt var det alldeles för kort såklart alla hade inte tillräkligt med utrymme. Slutet tyckte inte jag om men jag tycker inte om några slut egentligen fast detta tyckte jag var lite väl svagt. Men ändå några riktigt underbara scener alla är nämda flera gånger.

Betyg hhmm 8,9 eller 10
Användarvisningsbild
Teo
Big Bad
 
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 mar 2004

Inläggav latarmig » sön okt 17, 2004 15:17

Teo skrev:Betyg hhmm 8,9 eller 10

Jo, det tål nog att fundera på. Jag tror dessutom avsnittet vinner på att ses igen. Det är så mycket som händer att det är svårt att ta in allt första gången.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Teo » sön okt 17, 2004 16:11

japp har sett det en gång till nu och då ligger det på 9 eller 10 :)
Användarvisningsbild
Teo
Big Bad
 
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 mar 2004

Inläggav latarmig » sön okt 17, 2004 16:27

Själv skulle jag nog lägga det i den absoluta toppen, kanske allra överst och det är säkert inte sämre än att det tar tredjeplatsen i AtS.

För att kunna säga det här med fullständigt övertygelse skulle jag behöva gå igenom hela serien och det har jag inte gjort, utan det är mer en magkänsla, men på rak arm kommer jag inte på några bättre avsnitt.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav nikozar » ons okt 20, 2004 23:12

Ett toppenavsnitt toppenslut. Bra med ett sånt slut där man själv får bestämma sig över vad som händer.
Det enda som kunde varit bättre vore faktiskt om wesley dödat killen han slogs mot med spellen han kastade efter att han blivit knivhuggen.
Användarvisningsbild
nikozar
Minion
 
Inlägg: 175
Blev medlem: 02 okt 2004
Ort: The powers that be

Inläggav VelocityBoy » ons okt 20, 2004 23:33

nikozar skrev:Det enda som kunde varit bättre vore faktiskt om wesley dödat killen han slogs mot med spellen han kastade efter att han blivit knivhuggen.


Nej nej det kan jag inte hålla med om det blir bättre av att man får se Illyrias raseri för att han dog... och dessutom så fick Joss med sin favorit grej med den lilla timida tjejen som slår tillbaka.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Nea » tor okt 21, 2004 0:18

Nu är det min tur (heh) att undra vem som har satt en etta på det här avsnittet :?:

Not Fade Away ligger inte i toppskiktet på min lista, men det skulle vara intressant att få veta resonemanget bakom betyget.
"I walk, I talk, I shop, I sneeze. I'm gonna be a fireman when the flood rolls back" - Restless
Användarvisningsbild
Nea
Scooby
 
Inlägg: 526
Blev medlem: 29 mar 2004
Ort: Sydligaste delen av landet

Inläggav VelocityBoy » tor okt 21, 2004 0:22

Nea: det måste vara någon som känner sig lurad av slutet... det finns en ganska stor mängd tittare ute på nätet som känner det så.

För egen del tycker jag nog det är värt 10 (jag kan dock ha givit det 9) när det begav sig... jaja Angel är som vin det blir bättre med tiden.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Ai » tor okt 21, 2004 2:35

När jag först laddade hem det här avsnittet var det verkligen med en stor klump i halsen. Det var slut. Det var sista gången jag skulle se nåt nytt. Så här ett halvår senare har jag fortfarande svårt att titta på det ända till slutet. Jag stänger oftast ner filen innan gränden kommer. Men det går inte att komma ifrån - slutrepliken är genialisk.

ANGEL: Let's go to work.

Egentligen är den så bra att en spin-off med vilken karaktär som helst skulle ta ifrån den det nästan mytiska skimret i den. Förta effekten liksom.

Högsta betyg.

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

FöregåendeNästa

Återgå till Angel Säsong 5



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron