5x21 - Power Play

Här pratas det om Angel Säsong 5

?

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
0
Inga röster
6
1
5%
7
2
9%
8
8
36%
9
7
32%
10
4
18%
 
Antal röster : 22

5x21 - Power Play

Inläggav Off » tor maj 13, 2004 12:16

Då var det dags för avslutningen. Jag var rädd att de inte skulle få ihop en avslutning på två avsnitt men avsnitt 21 får mig att tro annorlunda. Väldigt snyggt genomfört hela avsnittet och den sista tillbakablicken till Cordys och Angels kyss var pricken över i. Det känns på något sätt som manusförfattarna lurat in en arc och här har man suttit och inte riktigt förstått. Ett avsnitt kvar men vilket jäkla avsnitt det kan bli!
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Off » tor maj 13, 2004 13:37

Måste bara tillägga att den här inre kretsen hade kunnat bli en sån fantastisk big bad i s06....
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav JRT » tor maj 13, 2004 14:23

Mycket bra! Nu ser man bara fram mot att se hur det går... Kul detalj, musiken på slutet är samma som spelades när Doyle offrade sig i säsong 1. Passande.
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav caffeineaddict » tor maj 13, 2004 15:06

Alldeles utmärkt avsnitt som gör mig helt ofantligt sugen på att se det sista... (*snyft*).

Och Lorne fick faktiskt en hel del utrymme! Schysst!

Ooh, och Drogan och Ilyria som spelar TV-spel var helt oslagbart.

Angel/Nina-grejen fungerade också väldigt bra, det fungerade faktiskt trots att vi har fått se och höra så väldigt lite av dem som par.

Tror ni Ilyria är död förresten?


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav caffeineaddict » tor maj 13, 2004 15:11

AAAAAAAARGH!!!!

Ett jävla ondskefullt helvetesbarn som bör strypas och torteras och skjutas i knäskålarna samtidigt skickade precis ett usenet-meddelande med en "ofarlig" subject-line innehållande en stor spoiler för finalen! Jävla helvete!

Hoppas bara att det inte är sant nu...


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Simon » tor maj 13, 2004 16:15

wOEEEEIIioooooiaaaawooo!! Jag blundar!

Har inte sett avsnittet, och ville bara kolla om XviD-versionen är okej. Har hört skräckhistorier om scener som fattas, et cetera, och ville försäkra mig om att den bjuder på hela Angel-upplevelsen.
Användarvisningsbild
Simon
Scooby
 
Inlägg: 616
Blev medlem: 31 jan 2004
Ort: Malmö

Inläggav caffeineaddict » tor maj 13, 2004 16:35

Mirkan: Jag tyckte den var okej. Tror den "blippade till" så att man tappade någon sekund vid något tillfälle, men inte mer än så.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Off » tor maj 13, 2004 17:30

Min version (angel.521.hdtv-lol.avi) var det inget fel såvitt jag såg iaf. Caffeine varför klickar du på sådana länkar när det bara är en vecka kvar!
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Langtry » tor maj 13, 2004 17:37

Jaha, då har man bara ett avsnitt kvar och det är rätt spännande just nu.
Hur ska man klara av att vänta en vecka??
Måste nog kolla igenom några gamla avsnitt

That'll put marzipan in your pie plate, Bingo!
Användarvisningsbild
Langtry
Zeppo
 
Inlägg: 3857
Blev medlem: 14 feb 2004
Ort: Luleå

Inläggav malavel » tor maj 13, 2004 20:12

Godkänt avsnitt. Lite tröttsamt med supersnubbar som är mycket starkare än andra supersnubbar (senior partners liason.) Betyg 6.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad
 
Inlägg: 2063
Blev medlem: 15 feb 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Off » tor maj 13, 2004 20:42

Nu är väl ändå inte Illyria en "supersnubbe" längre. Liasonen var ju rädd för henne innan men nu när hennes krafter är borta så vågade han slå till.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Matt » tor maj 13, 2004 20:55

Ja lite förvirrad har man nog varit.
Jag tyckte det kändes konstigt med Angel/Nina som ett par.
Men man är ju glad för killen att han kan gå vidare och get his cumbayas out.
Ska nästa avsnitt verkligen bara vara en timma? Känns som det måste vara 23 timmar. Det kan bara inte sluta nu.
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 19 feb 2004
Ort: Sthlm

Inläggav Off » tor maj 13, 2004 20:57

Med tanke på vad de fick in det här avsnittet så lyckas de nog få in en hel del nästa också.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav caffeineaddict » tor maj 13, 2004 21:21

Off skrev:Caffeine varför klickar du på sådana länkar när det bara är en vecka kvar!


Som sagt, det var en helt vanlig rubrik som borde ha innehållit ett helt vanligt meddelande. Det var en ondskeful liaison till Satan som ville förstöra världen genom att sprida spoilers till människor som inte vill ha dem!


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav malavel » tor maj 13, 2004 21:35

Off skrev:Nu är väl ändå inte Illyria en "supersnubbe" längre. Liasonen var ju rädd för henne innan men nu när hennes krafter är borta så vågade han slå till.

Hon spöade demonen som Spike hade stora problem med hur lätt som helst. Så nog har hon en hel drös med krafter kvar.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad
 
Inlägg: 2063
Blev medlem: 15 feb 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Off » tor maj 13, 2004 21:37

Ok jag trodde du menade att det hela tiden kom någon som skulle vara starkare än den förra.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav malavel » tor maj 13, 2004 21:42

Det var ungefär det jag menade. Eftersom Ilyria fortfarande är starkare är Spike och liasonen är starkare är Ilyria, så betyder det att lisonen är vansinnigt stark. Och det har vi ju sett ett antal gånger tidigare (i Buffy iaf.)
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad
 
Inlägg: 2063
Blev medlem: 15 feb 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Off » tor maj 13, 2004 21:48

Att liasonen är stark har väl redan fastslagits i avsnittet han kom. Ändå var han då rädd för Illyria. Alltså är han inte starkare än någon varit i serien (under säsongen) då Illyria innan varit starkare.

edit:
Insåg precis hur den här diskussionen ser ut :D
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav malavel » tor maj 13, 2004 21:54

Kanske bäst att vi avslutar den innan det blir alltför pinsamt. :)
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad
 
Inlägg: 2063
Blev medlem: 15 feb 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Veidit » tor maj 13, 2004 22:23

Avsnittet är bra, känns bara som att slutet kommer att ja... vara slutet... vill inte att det ska ta slut.
Användarvisningsbild
Veidit
Unlucky in love
 
Inlägg: 2186
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav latarmig » tor maj 13, 2004 22:27

Akta er så inte jag säger till min pappa. Han spöar er med vänsterhanden allihop på en gång. ;-))

Satt faktiskt på helspänn det här avsnittet igenom, förmodligen berodde det mycket på att man vet att det snart är slut och att man vill få ut så mycket som möjligt.

En sak jag gillade var att de tonade ner skämten. Det har varit lite mycket av den varan på sistone. Inte för att jag klagar, det har passat alldeles utmärkt, men nu var det dags för en mer allvarsam behandling, och det sköttes på ett bra sätt.

Bra att Lorne fick lite plats, Harmony är fortfarande i skymundan och jag antar att hon inte kommer att ges någon tid i avslutningen. Jag undrar om det kommer att bli en masslakt i nästa avsnitt eller om de sköter det med lite mer finess.

I serieavslutningen av Buffy blev det ju stor pang, pang-fest, och det funkade ju, så det är nog svårt att sia. Vad som helst kan hända.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Off » fre maj 14, 2004 0:03

Läst det här precis. Orkar nog inte se om det är sant ikväll men är det så bygger jag ju på min teori om att det hela tiden funnits en dold arc i s05. Speciellt härligt är det ifall robotgrejen stämmer för den tråden trodde jag skulle släppas helt.

Actually.... the symbol that Angel showed Wesley when he was reading the book, the symbol of the circle of the black thorn. That symbol was on Illyria's Coffin thing, and the robots that attacked earlier in the season, and in "Your Welcome" The episode with cordy, the symbol was down in the basement when angel was fighting lindsey, and I've seen it in a few other episodes I can't think of. So they have been building toward it all season. Joss and crew just had to switch a few things around because the WB are idiots.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Matt » fre maj 14, 2004 0:15

Things that make you go Hm?
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 19 feb 2004
Ort: Sthlm

Inläggav Langtry » fre maj 14, 2004 0:19

Off topic:

Matt skrev:Things that make you go Hm?


Åh, klassisk C&C Musicfactory-låt :)

That'll put marzipan in your pie plate, Bingo!
Användarvisningsbild
Langtry
Zeppo
 
Inlägg: 3857
Blev medlem: 14 feb 2004
Ort: Luleå

Inläggav Off » fre maj 14, 2004 0:54

Hmm kollade lite snabbt nu och med lite vilja går det att se circle of the black thorn. I Lineage när Wes ska läsa den döda robotens inskriptioner så är plattan han lyfter rund och ser litegrand ut som på bilden. Saken som innehåller monstret (eler vad det nu är) som ska döda Angel har en rund form. Där finns en rund grej på kistan som Illyria är i men då får man övertolka lite. Nu var det förstås bara en snabbtitt men jag kommer till slutsatsen att det är genomtänkt helt enkelt för att det känns bättre då.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Off » fre maj 14, 2004 2:10

http://www.voy.com/14567/9740.html

Lite mer om märket + en väldigt bra skriven text om avsnittet
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Simon » fre maj 14, 2004 2:45

Hmmmmmmmmmmmmmh.

Asså...

Hmmh.

Allt de hade sett var bara spel för att få Thorn-gänget att inviga Angel... Men ändå mumsade han glatt på brunnkillen.

Och de ska typ, kasta sig in i en självmordssituation som Angel beskrev som "att stoppa dem för en liten stund för att visa att de inte äger oss".

Jag vet inte, alltså... Jag hoppas verkligen det känns mer motiverat än så, i nästa avsnitt, och att vi får klarhet i vad han gjorde med den stackars tunnhårige brunnskillen, annars kommer jag få heldåligt samvete.

Jag vet inte riktigt varför jag noterade det, men visst klarar Spike sig rätt bra i lite "huvudrollssituationer"? Har själv tvivlat lite på att karaktären inte riktigt fixar att ha en strålkastare på sig, men det gick rätt bra, tyckte jag.

Det visar sig mer och mer att det största brottet med att Angel läggs ner är att Illyria inte får i närheten av den tid hon förtjänar. Jag misstänkte att de skulle kunna spela på hennes "storhet" för att få till roliga situationer, precis som med Angel i de tidigare säsongerna.. Fast då att han var mystisk och dyster, och att han hamnade i mänskliga situationer. Hon är hur stark som helst när hon tar ställning (bildligt, inte bokstavligt... eller ja, rätt bokstavligt också.) och är i mitt tycke förvånansvärt bra tillsammans med Spike. (vink vink till spinoffmakare)

Jag tror att jag synar detta avsnittet lite extra i sömmarna för att det är näst sista, för att ärligt talat, i princip allt var jättebra skrivet. Inte ett av de bästa avsnitten i säsongen på något sätt, men det lyckades hållas intressant och inte för informationsrabblande, men samtidigt fick det med det mesta som behövdes för att finalen ska kännas.. final..isk.

Usch, jag kan bara inte annat än oroa mig för att någon ska dö. Allvarligt, om de är så grymma att de dödar Wesley kommer jag falla in i en kombinerad depression/koma och bara vakna upp för att kolla om det är nån spinoff på gång, då och då.

Det värsta är att för några veckor sedan hade jag inte saknat Gunn, så jag tänkte att han blir ett bra offerlamm i sista avsnittet, men nu är jag rätt förtjust i honom också igen. Det är väl bara att hoppas att de klarar sig allihopa. Ta i trä.

Jag väntar nog och ger nästa avsnitt betyg för detta och det tillsammans. Det är ju rätt tydligt ett halvt avsnitt det här, och det vore orättvist annars.
Användarvisningsbild
Simon
Scooby
 
Inlägg: 616
Blev medlem: 31 jan 2004
Ort: Malmö

Inläggav Off » fre maj 14, 2004 10:28

Man kan väl säga att Angel helt enkelt offrade Drogyn(stavning?) för "the greater good" precis som han gjorde med babyn. Om jag inte missminner mig sa väl Drogyn att han var trött på livet också men det kan bara vara påhittat från min sida.

Jag uppfattade mer situationen som att de skulle förstöra för SP så att de inte kunde få sin apocalypse på väldigt väldigt länge till. Som Angel sa så kan man inte komma åt SP så då får man helt enkelt gå till de på jorden som gör SP:s arbete.

Jag blev så intresserad av det här black thorn gänget så jag direkt började fantisera om hur en hel säsong som var uppbyggd kring dem hade sett ut. (helt fantastisk)
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav caffeineaddict » fre maj 14, 2004 11:26

Off skrev:http://www.voy.com/14567/9740.html

Lite mer om märket + en väldigt bra skriven text om avsnittet


Snyggt dragna paraleller till The Wild Bunch måste jag säga! Börjar bli dags att se om den gamla klassikern.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Simon » fre maj 14, 2004 12:19

Jag tycker inte det gör att det hela är lättare att smälta. Han mumsade i sig en kille som tydligt inte var med på det, efter att några munkar bankat honom blodig. Om detta är nya kompromiss-Angel så kan han ta sig i brasan.

Det var en sak att han valde mellan Fred och en hejdundrans massa folk i A Hole in The World, men detta tycker jag rätt och slätt var ondskefullt.

- Om nu inte "thank you" betydde "tack för att du mumsar i dig mig", men det kändes som att "tack för att du kommer och räddar mig" *å nej, han käkar honom!*.
Senast redigerad av Simon fre maj 14, 2004 12:34, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Simon
Scooby
 
Inlägg: 616
Blev medlem: 31 jan 2004
Ort: Malmö

Nästa

Återgå till Angel Säsong 5



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare