5x20 - The Girl In Question

Här pratas det om Angel Säsong 5

Hur tänker de?

1
2
5%
2
1
3%
3
2
5%
4
1
3%
5
0
Inga röster
6
2
5%
7
8
21%
8
8
21%
9
8
21%
10
6
16%
 
Antal röster : 38

Inläggav noike » fre nov 05, 2004 19:12

Men Buffy har ju valt. The Immortal for life!
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Vem "siade" Spike?

Inläggav Lazymay » tis nov 23, 2004 11:49

Okej, i Buffy season 2 när Spike dyker upp och träffar Angel för första gången på 100 år så uttalas det att Angel är Spikes skapare, men i Angel (iaf i s5e20) pekas Drusilla ut som Spikes skapare. vad är rätt och vad är fel? Help me för jag är förvirrad.
Lazymay
Demon Fodder
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 23 nov 2004

Re: Vem "siade" Spike?

Inläggav VelocityBoy » tis nov 23, 2004 11:51

Lazymay skrev:Okej, i Buffy season 2 när Spike dyker upp och träffar Angel för första gången på 100 år så uttalas det att Angel är Spikes skapare, men i Angel (iaf i s5e20) pekas Drusilla ut som Spikes skapare. vad är rätt och vad är fel? Help me för jag är förvirrad.


Drusilla skapade Spike medans Angel skapade Drusilla i Joss vampyrmytologi så kallas hela ens släktlinje för sire därav Spikes uttryck.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Re: Vem "siade" Spike?

Inläggav carre » tis nov 23, 2004 13:20

VelocityBoy skrev:
Lazymay skrev:Okej, i Buffy season 2 när Spike dyker upp och träffar Angel för första gången på 100 år så uttalas det att Angel är Spikes skapare, men i Angel (iaf i s5e20) pekas Drusilla ut som Spikes skapare. vad är rätt och vad är fel? Help me för jag är förvirrad.


Drusilla skapade Spike medans Angel skapade Drusilla i Joss vampyrmytologi så kallas hela ens släktlinje för sire därav Spikes uttryck.


menar han inte mer som om Angel vart hans mentor och vägledare i "vampyrvärlden" typ, som han säger i "destiny"

SPIKE: Come on, hero. Tell me more. Teach me what it means. And I'll tell you why you can't stand the bloody sight of me.

ANGEL: Tell it to your therapist.

SPIKE: 'Cause every time you look at me... you see all the dirty little things I've done, all the lives I've taken... because of you! Drusilla sired me... but you... you made me a monster.

ANGEL: I didn't make you, Spike. I just opened up the door... and let the real you out.
Användarvisningsbild
carre
M.A.S.
 
Inlägg: 16010
Blev medlem: 11 nov 2004
Ort: malmö

Inläggav VelocityBoy » tis nov 23, 2004 13:31

ey: det är den förklaring som Joss har givit när han fick frågan om han skrev om historian med "Fool for love".
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Johannah » tis nov 23, 2004 18:43

Detta var inte alls vad jag ville se just nu. Jag vill se mörkret, inte nåt jäkla tjafs om Buffy och The Immortal. Nej, vet ni vad. Kanske tycker jag att avsnittet är bättre efter en omtitt. Jag kunde verkligen inte njuta av det eller skratta åt det nu. Trist.
Användarvisningsbild
Johannah
Minion
 
Inlägg: 393
Blev medlem: 15 jun 2004

Inläggav Matt » tis nov 23, 2004 19:39

Johanna: Inte ens skratta åt det? Jag skrattar mer varje gång jag ser det.
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 19 feb 2004
Ort: Sthlm

Inläggav Illyria » tis nov 23, 2004 19:54

Själva avsnittet kan ju kännas felplacerat med allt annat som händer i serien, det borde vara mer koncentrerat på avslutningen istället för att de jagar efter Buffy. Hade passat bättre tidigare under säsongen.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav Johannah » tis nov 23, 2004 21:00

Matt skrev:Johanna: Inte ens skratta åt det? Jag skrattar mer varje gång jag ser det.

Nej, jag tror inte ens att jag log en enda gång. Ville verkligen inte se det där. Men som sagt, en omtitt gör nog susen. Börjar med 1x01 imorgon.
Användarvisningsbild
Johannah
Minion
 
Inlägg: 393
Blev medlem: 15 jun 2004

Inläggav Yog-Sothoth » fre dec 17, 2004 15:30

"Hur tänker dem?"

Finns det ingen admin på det här forumet som har tillräckligt med ork för att rätta ett fel av denna magnitud?

EDIT: Mycket bra avsnitt, om än lite stressande att det bara är två avsnitt kvar. Jag är imponerad av Amy Ackers skådespelartalang; jag undrar vilken röst som är hennes normala; den ljusa eller den mörka? Fred talar ju i ett antal tonsteg högre än Illyria.
Senast redigerad av Yog-Sothoth fre dec 17, 2004 15:33, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Re: Vem "siade" Spike?

Inläggav Ai » fre dec 17, 2004 15:33

ey skrev:SPIKE: Come on, hero. Tell me more. Teach me what it means. And I'll tell you why you can't stand the bloody sight of me.

ANGEL: Tell it to your therapist.

SPIKE: 'Cause every time you look at me... you see all the dirty little things I've done, all the lives I've taken... because of you! Drusilla sired me... but you... you made me a monster.

ANGEL: I didn't make you, Spike. I just opened up the door... and let the real you out.


OMG! Nu bara MÅSTE jag se om den scenen!!!

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav JRT » tor jan 06, 2005 17:38

Någonting jag tänkt på med det här avsnittet - Angelus irländska dialekt! Varför envisas de fortfarande med den? I Becoming såg vi inga spår av den 1860 när han förföljde Drusilla, de kunde väl ha låtit den dö ut någonstans mellan 1753-1860. Om man ignorerar Becoming är den ändå helt borta fyra år efter Italien, 1898 när han får sin själ tillbaka (se Becoming och Five by Five). Det må vara en liten grej, men den är ju förfärlig... :rolleyes:
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav caffeineaddict » tor jan 06, 2005 17:41

JRT skrev: Angelus irländska dialekt! Varför envisas de fortfarande med den? I Becoming såg vi inga spår av den 1860 när han förföljde Drusilla


Jag vet inte riktigt vad Boreanaz tror han håller på med, men någon form av accent dummar han runt med i den scenen, det kan jag svära på.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav JRT » tor jan 06, 2005 17:44

caffeineaddict skrev:
JRT skrev: Angelus irländska dialekt! Varför envisas de fortfarande med den? I Becoming såg vi inga spår av den 1860 när han förföljde Drusilla


Jag vet inte riktigt vad Boreanaz tror han håller på med, men någon form av accent dummar han runt med i den scenen, det kan jag svära på.


Ja, ok, men inte alls på samma sätt som i senare flashbacks som tar plats senare i tidslinjen. Säg att det var sista spåren av dialekten, då kunde den ha fått dö ut där. För i det här avsnittet är det nästan komiskt så fånigt som det låter.
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav Glorificus » lör jan 15, 2005 6:15

Yog-Sothoth skrev: Jag är imponerad av Amy Ackers skådespelartalang; jag undrar vilken röst som är hennes normala; den ljusa eller den mörka? Fred talar ju i ett antal tonsteg högre än Illyria.


:D
Den ljusa. Med tillhörande fnitter.
Åtminstone i London var hon den enda av skådespelarna där som betedde sig som sin rollfigur... de andra hade annan röstrytm, hållning, osv. Men Amy var precis lika gullig och fnittrig som Fred. :)
**
brat: "jag kopierade galet"
brat: "du kan sluta läsa det där"
Glory: "hihi"
brat: "nu"
- msn-klassiker 2012-08-25, kl. 02.12

"Excuse me." - Boreanaz till brat & Glory, Halloween -04
Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher
 
Inlägg: 6714
Blev medlem: 14 okt 2004
Ort: Boden

Inläggav Joamna » tor feb 03, 2005 23:02

Det var verkligen ett roligt avsnitt, men det känns verkligen konstigt att det ligger så sent i säsongen.

Först tyckte jag det kändes avigt att de aldrig fick tag i Buffy men tror som andra redan påpekat att det var alldeles för liten tid för att egentligen reda ut något, nu blev det också istället att avsnittet handlade mer om Angel/Spike och deras relation även om det kretsade kring Buffy.

Amy Acker gör verkligen ett super jobb när hon växlar mellan Fred och Illyria. Var riktigt läskigt när man först fick se henne som Fred, och när hon sedan "växlar tillbaka" när hon pratar med Wesley.

SPIKE: Can't we just... lock her away in a box where no one can ever touch her? You know? Like we did with Pavayne?

ANGEL: (considers) I don't think she'd let us. Uh, she's pretty strong.

För det är ju inte alls omoraliskt att låsa in nån i en låda ;)
Användarvisningsbild
Joamna
Scooby
 
Inlägg: 674
Blev medlem: 26 jun 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Tam » tis feb 08, 2005 1:59

-Ciao. -Ciao. -Ciao. -Ciao. Roligast nånsin.

Mycket i tråden om att det är för sent. Själv blev jag smått rörd av nonchalansen och kaxigheten att ha ett sånt här avsnitt tredje sist.

Massor med roligt. Jackan Angel får känns värd att nämna. Freds annars så älskvärda föräldrar känns dock inte fullt lika älskvärda som annars.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7629
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala

Inläggav Minsc_and_Boo » tis feb 15, 2005 3:10

Så det här var the showdown?
Vem skulle Buffy falla om halsen på först?
Vem skulle hon ta med sig in på rummet?
Eller skulle hon göra en Immortal och ta dem båda två?

Snopet för båda Angel och Spike att Buffy gått vidare som människor gör. Men ändå ganska tillfredställande.

Jag tyckte det var skönt med ett stand alone-avsnitt såhär i elfte timmen. Fick mig att glömma att det bara är två avsnitt kvar.

Är det bara jag, eller är Illyria lite förtjust i Wes? Det fanns kvar små bitar av Freds minne, så det kan ha påverkat den uråldrige. Fast det var läskigt att se Fred bete sig som Illyria. Undrar hur det hade sett ut med Illyrias form och Freds beteende?

Läskigt att Wolf, Ram & Hart i Rom såg exakt likadant ut som det i L.A. fast mycket mer dekadent inne hos chefen. Hon var för övrigt helt underbar! Hon förtjänar en egen spin-off!

Det värmde att se Drusilla och Darla igen.

"Ha ha ha. Oh! You are the very meaning of handsome. You take my breath away. Ah, I have no breath. Ha ha ha!"
I wanna hurt you. But I can't resist the sinister attraction of your cold and muscular body.
-- Buffy 5x18; Intervention
Användarvisningsbild
Minsc_and_Boo
Minion
 
Inlägg: 92
Blev medlem: 30 aug 2004
Ort: Hellmouth; Stockholm

Inläggav Tob » tor feb 17, 2005 1:55

Avsnittet ligger totalt fel. Jag vill se forsättning på Angels "rys-scen" avslutning från Time Bomb. Tur iaf att man parrarellt med Italien historien lägger in en historia kring Wes/Illyria som är riktigt lyckad. Det är verkligen en fröjd att se dem båda två. Utöver det så är Angel/Spike och Italien historien otroligt rolig. Sen är Dru och Darla med, yay.

Men det ligger fel, detta är inte vad jag vill se nu.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav Pazuzu » lör feb 19, 2005 17:57

Tob skrev:Avsnittet ligger totalt fel. Jag vill se forsättning på Angels "rys-scen" avslutning från Time Bomb.


I second that.

Men om man bortser från det är det här avsnittet fantastiskt, jag älskade det från början till slutet. :) Det kan inte gå fel helt enkelt med tillbakablickar med Angelus, William, Darla och Dru i samma avsnitt. Jag fortsätter också att bli imponerad av Illyria, och hennes växlingar fram och tillbaka från Fred, lysande.
Serious sport is war minus the shooting. - George Orwell

Dolores capitis non fero. Eos do.
[size=9][b]
Användarvisningsbild
Pazuzu
Big Bad
 
Inlägg: 2446
Blev medlem: 31 maj 2004
Ort: Kalmar

Inläggav Tob » lör feb 19, 2005 18:58

Pazuzu skrev:Jag fortsätter också att bli imponerad av Illyria, och hennes växlingar fram och tillbaka från Fred, lysande.


Besservissermode......med då är det väl Amy Acker du blir imponerad av. Tycker hon med lätthet är den allra bästa skådespelaren i Angel. Något som blir väldigt tydligt i slutet av säsong 5.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav Pazuzu » lör feb 19, 2005 19:07

Tob skrev:
Pazuzu skrev:Jag fortsätter också att bli imponerad av Illyria, och hennes växlingar fram och tillbaka från Fred, lysande.


Besservissermode......med då är det väl Amy Acker du blir imponerad av.


Givetvis. ;) Felsyftning från min sida.
Serious sport is war minus the shooting. - George Orwell

Dolores capitis non fero. Eos do.
[size=9][b]
Användarvisningsbild
Pazuzu
Big Bad
 
Inlägg: 2446
Blev medlem: 31 maj 2004
Ort: Kalmar

Inläggav AKS » mån mar 07, 2005 16:59

Hm, tycker nog att detta avsnitt är något bättre än då jag såg det första gången. Jag gillade det då också och tyckte det var mycket underhållande, men som sagt... Det är aningens bättre än vad jag kommer ihåg att jag tyckte. Det är ju förbaskat löjligt (på ett bra sätt) och förbaskat roligt! Ett av de roligare Angelavsnitten. Kanske *det* roligaste. Jag är ju inget Guise Will be Guise-fan direkt. Snarare tvärtom.

Riktigt bra måste jag nog få säga att det är, men definitivt inget mästerverk.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav A bear » tor mar 10, 2005 21:34

Kul standalone. Nu får de sista två sannerligen vara något übersuperduperkanondunderarcuppklaring om de ska kosta på sig såna här grejer.

Och jag tycker fortfarande: vill de hålla oss uppdaterade på vad alla från BtVS håller på med ett år efter "Chosen" - skriv ett PM. Om ni inte gitter göra en riktig crossover så skit i det. Det blir bara fånigt.

Spikes rock... *snyft*

Men det är skitkul att se Spike och Angel sparra. Andrew får alldeles för lite utrymme, men...

...nä, det är ett kul standalone, antagligen det bästa sådana i s5. Men...

Jo, Amy Acker är lysande här. Hoppas fortfarande på någon sorts payoff på Illyriagrejen. Om ett par timmar vet jag.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Tinwiel » tor mar 10, 2005 22:31

A bear skrev:Och jag tycker fortfarande: vill de hålla oss uppdaterade på vad alla från BtVS håller på med ett år efter "Chosen" - skriv ett PM. Om ni inte gitter göra en riktig crossover så skit i det. Det blir bara fånigt.


Men jag gillar dessa uppdateringar.. Jag saknar mina BtVS:are, vill veta vad som sysslar med, så då tar jag det lilla jag kan få när det gäller info om dom. :(

Och ja. Andrew får för lite utrymme! Mer Andrew åt folket säger jag.

Jag kommer faktiskt inte ihåg om jag har kommenterat det här avsnittet, jag orkar inte läsa igenom sidorna. Första gången jag såg det så tyckte jag att det var hemskt. Det var för fånigt, dumt och vadå Buffy med the Immortal? Nä men Buffy då.. :rolleyes: Jag skrattade inte alls.

Andra gången jag såg det så skrattade jag faktiskt för då hade jag förlikat mig vid tanken på ett flamsavsnitt och tycker numera att det är rätt så charmigt. Spike och Angel är småroliga men dom som dominerar är ju som vanligt Wes och Illyria. Jag behöver bara använda min vanliga smiley som jag använder när det gäller dom två: :eek: Oj oj. Tääänk om vi hade fått en s6 med Illyria. Hon kunde få haft Spike som "pet". :)
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp
 
Inlägg: 20999
Blev medlem: 10 jun 2004
Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav sus@n » lör apr 02, 2005 18:33

Fantastico! Men nu är jag rädd! Bara två avsnitt kvar tills jag kommer sitta och gråta för att jag har sett det sista av Buffyverse.
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav Gordo » ons maj 04, 2005 9:49

Roligt, roligt :D Men det känns minst sagt felplacerat. Fast det kanske inte gör så mycket, skönt att få skratta ordenligt.

Ciao, ciao, ciao, ciao Var nog det bästa i hela avsnittet! De andra tillbakablickarna var också helt otroliga. Spikes och Angels svartsjuka när de hittar Darla och Dru på rummet skimrande av lycka, härlig scen!

Scenerna där Spike och Angel bråkar om vem som älskar/förtjänar Buffy mest är oerhört underhållande :D
Spike: Buffy ran you through with a sword
Angel: Yeah, but I made her do it. I signaled her with my eyes.
---
Angel: But she's not finished baking yet. I gotta wait till she's done baking, you know, till she finds herself, 'cause that's the drill. Fine. I'm waitin' patiently, and meanwhile, The Immortal's eatin' cookie dough!


Gillar deras lösning på problemet också! :)
Spike: Can't we just lock her away in a box where no one can ever touch her?


Hela biten med Fred/Illyria var också riktigt bra. Fy det måste vara ett helvete för Wesley, stackarn. Innebär det här att Illyria minns allting som Fred varit med om? I så fall kan hon ju bli en väldig tillgång för gänget!

Två avsnitt kvar :cry:
- Why would you wanna help me after what I did?
- Because it's what Jesus would freakin' do!
Användarvisningsbild
Gordo
doookti persika
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 08 feb 2005
Ort: Stockholm

Inläggav Zaxx » lör maj 07, 2005 3:27

Grannen såg detta avsnitt idag!
Hans ord efter avsnittet var : "Sämsta sedan det med dockorna...."

Ändå älskar han Angel!.... strange.. .en avvikelse!?
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav latarmig » lör maj 07, 2005 3:47

Kanske tycker han att det blir för mycket som skymmer sikten? Han kanske vill hålla sig till arcen och allt annat är bara i vägen?

Det är bara att buga sig i så fall. (Själv är jag lite mesigare och faller lätt för motw)
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Illyria » lör maj 07, 2005 4:42

latarmig skrev:Kanske tycker han att det blir för mycket som skymmer sikten? Han kanske vill hålla sig till arcen och allt annat är bara i vägen?

Det är mitt problem med avsnittet ivarjefall, hela Buffy-saken borde klarats av tidigare, med bara tre avsnitt kvar känns avsnittet väldigt felplacerat. Det som räddar allt med Rom är Andrew och allt på hemmaplan fungerar väldigt bra, hade dock velat ha kvar Angel och Spike i LA också.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

FöregåendeNästa

Återgå till Angel Säsong 5



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron