5x16 - Shells

Här pratas det om Angel Säsong 5

Inte långt kvar!

1
1
3%
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
0
Inga röster
6
0
Inga röster
7
1
3%
8
9
30%
9
13
43%
10
6
20%
 
Antal röster : 30

Inläggav Simon » fre mar 05, 2004 18:39

Jag gillar Illyria så pass att den enda förklaringen till att Fred kommer tillbaka (som det ser ut nu) som skulle tillfredsställa mig är om Illyria blir förälskad i Wes. Nu är förälskelse kanske lite fel ord i sammanhanget, men kanske någon form av insikt i mänskligheten och deras känslor för varandra, och vad Fred verkligen betydde för Wesley.

Följaktligen skulle hon i så fall självmant ge upp sitt liv för att ge Fred tillbaka till honom.

Jag säger inte att det är vad jag hoppas ska hända, nödvändigtvis, men jag skulle gilla detta scenario om Fred nu tvunget ska komma tillbaka.
Användarvisningsbild
Simon
Scooby
 
Inlägg: 616
Blev medlem: 31 jan 2004
Ort: Malmö

Inläggav caffeineaddict » fre mar 05, 2004 18:48

Jag tycker att Fred känns lika död som Jenny, Joyce och Tara nu, så jag skulle faktiskt bli lite irriterad om hon kom tillbaka...

Fast man ska aldrig säga aldrig, Joss har ju fått vad som lät som dåliga idéer att bli riktigt bra förr.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav AKS » tis mar 09, 2004 22:20

Som vanligt så har jag inte läst era tidigare kommentarer.

Jag älskade detta avsnitt!! (Så jag kan väl dra slutsatsen att alla andra -- utom gaspode och möjligen Horrabin -- hatade det. Hehe.) Jag tyckte att Shells var spännande från början till slut. Och vilket modigt slut det var!! Fred är död, men hennes kropp lever vidare och Wes kan tänka sig att hjälpa Illyria (stavning?) bara för att hon ser ut som kvinnan han älskade. Snyft! Ett mycket spännande upplägg.

Steven S. DeKnight är verkligen en fantastisk manusförfattare. Jag skulle t.o.m. gå så långt som att säga att Shells är det bästa avsnittet denna säsong strax före Damage och You’re Welcome.

Det hände så himla mycket i detta avsnitt att jag inte ens kan komma ihåg vad jag vill ha sagt. Jag är *riktigt* förtjust! Nu vill jag verkligen inte vänta i över en månad på nästa avsnitt. Det kändes okej efter A Hole in the World som jag tycker är ett bra avsnitt, men inte mycket mer. *Nu* däremot… hur ska det gå med Illyria? Kommer hon att bli en i gänget? Argh! Jag vill verkligen ha S6!! (Charmed blir förnyat, men inte denna serie?!?!)

Gud, vad underbart det är att se BtVS/AtS-avsnitt som är riktigt, riktigt bra! Jag blir verkligen euforisk. Sorgligt att det är en tv-serie som gör mig euforisk, men bättre det än ingenting! :) Nej, nu ska jag läsa era kommentarer. Ska bli extra spännande denna gång.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav caffeineaddict » ons mar 10, 2004 0:37

Gudinnan kommer in och slår en homerun. Shells äger!

Damn, ser redan fram emot en omtitt och en DVD-box. För att inte tala om fortsättningen så klart.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Off » ons mar 10, 2004 1:10

Jag är så tokladdad för resten av säsongen nu så jag vet inte vart jag ska ta vägen. De tvivel jag hade om s05 är som bortblåsta.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Horrabin » ons mar 10, 2004 1:45

Nåja, att det är bra nu och att det förhoppningsvis blir bra i fortsättningen tar ju inte bort det faktum att första hälften av s5 var ganska skral. Men om de kan fortsätta som de gjort de senaste avsnitten så kanske man kan blicka tillbaka och säga att överlag var s5 rätt okej ändå, trots en vinglig början.
"I wish to do more violence."
Användarvisningsbild
Horrabin
Minion
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 24 sep 2003

Inläggav caffeineaddict » ons mar 10, 2004 1:54

Jag måste nog säga att det har hållts en riktigt bra och hög kvalitet på avsnitten fr.o.m. Lineage. Vissa losers gillar ju inte Harm's Way, men det är deras förlust. ;)


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Off » ons mar 10, 2004 7:59

Precis från Lineage tycker jag säsongen är klockren förutom kanske Harms Way då. Innan Lineage har vi ju Hell Bound som jag älskade och de andra avsnitten före förutom kanske The cautionary tror jag blir bättre av en omtitt.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav caffeineaddict » ons mar 10, 2004 12:17

Jag tyckte ju Conviction var en helvetes öppnare också, men det verkar jag ju vara rätt ensam om.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Off » ons mar 10, 2004 14:57

Jag kom knappt ihåg vad jag tyckkte om conviction men enligt mina kommentarer tyckte jag om avsnittet iaf. Det verkar bara vara AKS och Horrabin som inte är riktigt nöjda med säsongen so far.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Oj!

Inläggav darkstar » tor mar 11, 2004 22:58

Med tanke på att det är rätt så officiellt att det inte blir någon sjätte säsong så känns det som att Joss Whedon kommer att kunna låta vad som helst hända under de alltför få avsnitt som är kvar.
Detta tillhör enligt mig den näst bästa Angel-säsongen. Tycker att säsong 4 är den bästa även om den har sina svackor, men den säsongen är så tacksam att analysera ur både ett marxistiskt och religiöst teologiskt perspektiv eftersom det finns sådan uppenbar symbolik.
Det är den främsta styrkan med både Buffy och Angel, det märks att det är en intelligent man som är välutbildad inom både dramaturgi, psykologi och andra teorier och som dessutom klarar av att använda dem.
Joss Whedon må vara en nörd men just nu är han min TV-hjälte och mitt enda hopp i en värld där onda dokusåpor håller på att ta över.
darkstar
Demon Fodder
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 31 jan 2004

Inläggav caffeineaddict » tor mar 11, 2004 23:53

Jag ska tamefan helt och hållet sluta använda "nörd" som en negativ term, eftersom nästan allt som både jag och Joss gör kan klassas som nördigt och jag gillar oss båda två.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav poser » fre mar 12, 2004 0:53

Word!

Gods fingerprints
Användarvisningsbild
poser
Unique snowflake
 
Inlägg: 6983
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Skåne -> Göteborg -> Stockholm

Inläggav Off » fre mar 12, 2004 1:00

När vi tar över världen ska vi få bort den negativa klangen från ordet.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav caffeineaddict » fre mar 12, 2004 2:30

Off: Men det kvasifilosofiska i mig vill ändå stryka dig spirituellt över pannan och viska "Men kampen måste börja inom dig själv".

poser: Tack för stödet.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav latarmig » sön mar 14, 2004 20:50

Som redan påtalats flera gånger så gäller även för mig att avsaknaden av en röd tråd är det som mest drar ner betyget för den här säsongen.

Det stora hoppet står till Illyria. Att låta henne bli fast här i mänsklig gestalt är ett mästerdrag och möjligheterna är närmast oändliga. Synd bara att säsongen är så långt gången.

Vad kommer att hända?

Läs inte om ni inte ens vill höra gissningar om framtiden.

Kommer Wes att känna igen så mycket av Fred i Illyria så att han blir kär i henne? Eller kommer han kanske just av samma orsak att avsky henne som pesten och döda henne? Kommer Illyria att gå sin egen väg utan att bry sig om människorna omkring henne, eller kommer hon att försöka anpassa sig till en mänsklig tillvaro? Kommer Illyria att lura alla (eller de flesta) att hon är på deras sida medan hon egentligen planerar att återskapa sin armé och utrota mänskligheten? Kommer Illyria att bli olyckligt kär i Wes? Kommer hon kanske att falla för någon annan av dem (om då Wes åter blivit kär så riskerar han att på nytt förlora sin älskade)? Kommer hennes inträde i gemenskapen att driva in en kil mellan Wes och de övriga i gänget? Kommer kanske The Senior Partners att försöka döda Illyria medan gänget försöker rädda henne? Kommer Illyrias minnen av Fred att tillta efterhand så att Fred till slut kan komma tillbaka (sker det i så fall i en kamp mot Illyria, eller alternativt genom att Illyria ger upp sin kroppsliga form och dör för Wes' skull)?


Som sagt, detta bådar gott för framtiden. :-)
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav AKS » lör apr 10, 2004 13:54

En tanke bara... Om Fred verkligen är död borde väl hon försvinna (kanske inte helt, men ändå) från förtexterna? Då spelar ju inte Amy Acker henne utan Illlyria så vi borde få se minst ett par bilder på Illyria då Amy Ackers namn syns i förtexterna. Hm, då man börjar tänka på sånt här märks det att man börjar längta efter nya avsnitt... Snart! Snart! Verkligen en bitterljuv känsla. Yes, nya avsnitt! No, nedräkning till slutet! :(
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Matt » tis jul 27, 2004 23:32

Illyria: My world is gone

Wesley: Now you know how I feel


Allt Wes säger i det här avsnittet skulle platsa på listan över bästa Ats citaten.
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 19 feb 2004
Ort: Sthlm

Inläggav Zaxx » fre aug 06, 2004 0:59

Ok, såg detta nu, för första gången. Dessutom direkt efter "Hole in the Earth".

Det blev ett mkt bra "dubbelavsnitt" för mig. Allt var bra i detta avsnitt, förutom Gunn-delen. Varför tar han åt sig SÅ mkt, jag menar, han visste ju inte, det var ett TOTALT misstag, inget som var riktat ngnstans. Alla skulle kunna göra det misstaget på W&H.

ex. Here Angel, I need you too sign this. It's for the party... BLAM! Angel du dödade Fred.

annars.. en 9:a
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav caffeineaddict » fre aug 06, 2004 3:20

Zaxx: Fast sättet som doktorn lägger fram det på i Smile Time gör det ju rätt klart att det itne direkt handlar om att miljövänliga barnleksaker som ska igenom tullen. Och som Gunn säger, man vet alltid att saker man gör får konsekvenser när man dealar med W&H. Och som Wesley säger, även om misstaget var lätt att göra, så var det ändå hans val att fega ur och hålla truten fast han hade vetat i flera timmar var sarkofagen kom ifrån och hur den kom in till W&H.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Zaxx » fre aug 06, 2004 20:49

det första håller jag inte med om, det andra håller jag med om.
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav gaspode » lör aug 07, 2004 1:39

Jag håller helt med ca.
Gunn gör medvetet avkall från sina principer för att förbättra sin egen situation. Grejen han inte visste var ju att det skulle skada just Fred, men han visste ju mycket väl att någon nånstans skulle få lida för vad han gjorde.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Zaxx » lör aug 07, 2004 12:24

visste han?

asså som jag kommer ihåg nu, så säger väl doktorn att han skall "samla" på denna och att det är för hans egenskull ?.. eller?
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav noike » fre aug 27, 2004 4:37

Fred är död, borta, finito, expelled, past due date, osv. Gänget splitras och Gunn bryter nästan ihop. W&H planer måste funger helt enkelt. Men jag tror han blir nog den första att säga stopp. Jag trodde det skulle bli Lorne som är känsligare, men Gunn blir mer och mer trolig kandidat.

Illyria då. Whooo-hoo. Amy Acker får äntligen göra lite saker. Att inte göra henne till Big Bad är en strålande idé eftersom det vore dels att begränsa möjligheterna och även en alltför given utväg. Dessutom ger det gruppen ett gemensamt mål igen, för första gången på bra länge.

Wes fortsätter att bli mer och mer kantstött och faller mer och mer. Att han inte hade ihjäl Gunn visar att han ännu inte har förlorat allt. Om han hade gjort det så hade han gått ifrån gruppen för all framtid men istället visar han en brutal sinnesnärvaro. Jag tror att han ser hur mycket det tär på Gunn, men att han ändå måste göra något.

Inte bättre än Damage, men nästan.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Johannah » tis nov 23, 2004 0:22

Gah, jag blir galen. Jag är inte alls imponerad av den här säsongen. Det finns inte mycket som driver mig att SÅ gärna vilja titta vidare och vidare. Jag måste inte se vidare just nu, och det är en känsla som jag saknar så jävla mycket. (Hade den under S2-4) Jag hoppas innerligt att avslutningen blir något riktigt bra, så slipper jag vara ledsen för att min favortitserie fick ett sådant trist slut.
Angel: I did get the time to think. About us. About the world. Nothing in this world is the way it ought to be. It's harsh. And cruel. But thats why there's us. Champions. It doesn't matter where we come from. What we've done or suffered or even if we make a difference. We live as though the world was as it should be. To show it what it can be.
Användarvisningsbild
Johannah
Minion
 
Inlägg: 393
Blev medlem: 15 jun 2004

Inläggav Off » tis nov 23, 2004 0:57

Ojdå du går verkligen emot åsikterna. Jag hade gärna sett lite fler motiveringar i andra avsnittstrådar så för att förstå vad det är du inte gillar.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Johannah » tis nov 23, 2004 1:09

Det kommer, när jag väl orkar formulera mina tankar.
Användarvisningsbild
Johannah
Minion
 
Inlägg: 393
Blev medlem: 15 jun 2004

Inläggav Tob » tis nov 23, 2004 1:30

Avsnitt 15-22 av Angel S5 är enligt mig den bästa serien av avsnitt i hela Angel, och mer därtill. Dessa avsnitt krossar allt inom Buffyverse, tyvärr Darth Rosenberg, men så är det. Det krossar nog nästan allt jag har sett på tv/dvd/bio.

Kämpar varje dag för att inte se om det, varje dag är en seger, varje vecka är en ännu större seger, och varje dag är en dag närmare Dvd släppet. Hade betalat mycket (hur mycket skall vi inte gå in på) för att få ha boxen i min hand nu.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav JRT » tis nov 23, 2004 2:00

15-22 är verkligen ett suveränt avsnittsblock. Det ska bli väldigt roligt att se det i bra kvalitet på DVD, dataskärm är trots allt aldrig mer än en dataskärm.
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav latarmig » tis nov 23, 2004 2:19

Håller med föregående talare (nja, med undantag av Johannah då förstås, henne håller jag inte alls med). Aldrig har AtS varit så bra som i de här avsnitten. Dessutom har de en så fin stand alone-inledning/uppladdning/rekreation (eller vad det nu är) med "Smile Time" (5x14) också.

Förresten Johannah, kolla in mitt stora spoilerblock (från 14/3) med funderingar om vad som eventuellt kommer att hända efter det här avsnittet, ovan. Detta under förutsättning att du inte har något emot att läsa rena gissningar innan du sett klart. Jag skrev det när jag första gången sett det här avsnittet.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

FöregåendeNästa

Återgå till Angel Säsong 5



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare