5x13 - Why We Fight

Här pratas det om Angel Säsong 5

?

1
3
9%
2
0
Inga röster
3
2
6%
4
1
3%
5
4
12%
6
7
21%
7
11
32%
8
4
12%
9
2
6%
10
0
Inga röster
 
Antal röster : 34

Inläggav monkeyboy » tor jan 06, 2005 3:32

Säger inte Angel nåt i stil med, "I have killed, you have seen it"
Vinnare av buffyforums halmbocksbränningsgissningstävling 2004
Användarvisningsbild
monkeyboy
Big Bad
 
Inlägg: 1290
Blev medlem: 16 apr 2004

Inläggav Tam » tor jan 06, 2005 3:34

well, jag skrev ju att jag hävdar intensivt att han inte åt så här kommer en intensiv-hävdning:
HAN ÅT DOM VISST INTE! NÄ! NÄ! HAN ÅT DOM INTE!!!

in denial, jag? pyttsan.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7629
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala

Inläggav JRT » tor jan 06, 2005 3:35

Jo, "I've killed men, you've seen it", det säger han, men det säger inget om ätandet. Hunt däremot tycker jag klart indikerar att han äter dem också.
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav Minsc_and_Boo » lör feb 12, 2005 16:31

Efter you're welcome så kändes det här lite blekt.

Kan ha att göra med Lawsons patriotiska utbrott vid förhöret av Nazin.

Nåja, jag skuttar vidare till nästa avsnitt nu...
I wanna hurt you. But I can't resist the sinister attraction of your cold and muscular body.
-- Buffy 5x18; Intervention
Användarvisningsbild
Minsc_and_Boo
Minion
 
Inlägg: 92
Blev medlem: 30 aug 2004
Ort: Hellmouth; Stockholm

Inläggav Pazuzu » tis feb 15, 2005 20:33

Som tidigare sagts här inget höjdaravsnitt, men ett helt ok stand alone-avsnitt, även om det aldrig blir särskilt spännande. Dock är det betydligt bättre än The Cautionary Tale of Numero Cinco, mest grundar jag det på tillbakablickarna man bjuds på (ja, jag gillar tillbakablickar om nu någon har missat det. ;) )

Följderna av Cordys död lär väl tas upp på något sätt i efterföljande avsnitt, jag skulle inte tro att det lämnas helt åt sitt öde.
Serious sport is war minus the shooting. - George Orwell

Dolores capitis non fero. Eos do.
[size=9][b]
Användarvisningsbild
Pazuzu
Big Bad
 
Inlägg: 2446
Blev medlem: 31 maj 2004
Ort: Kalmar

Inläggav AKS » lör mar 05, 2005 17:55

Jag har nu sett Why We Fight för andra gången och eftersom jag inte skrev om det efter första gången så gör jag det nu.

Tycker, som tidigare sagts i denna tråd, inte om det faktum att de inte ens nämner Cordelias död i detta avsnitt. Men det visste jag denna gång så jag blev ju inte lika besviken p.g.a. detta som jag blev första gången jag såg avsnittet.

Annars tycker jag att Lawson är en riktigt intressant gästkaraktär. Skådespelaren är bra, det faktum att han blev "sired" efter att Angel fick en själ är ännu bättre. Ett koncept som gärna hade fått tagit mer än ett avsnitt att reda ut. Nu vet vi ju att detta blev sista säsongen så det är bra att en gästkaraktär inte tog upp mer utrymme, men själva idén hade varit värd mer än ett avsnitt.

Jag har egentligen inte så mycket mer att säga om detta avsnitt. Det är bra, varken mer eller mindre, ett avsnitt som skulle ligga och skvalpa runt mittenplatserna då jag gör en 112 i topp, skulle jag tro.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav noike » lör mar 05, 2005 18:09

AKS skrev:Jag har egentligen inte så mycket mer att säga om detta avsnitt. Det är bra, varken mer eller mindre, ett avsnitt som skulle ligga och skvalpa runt mittenplatserna då jag gör en 112 i topp, skulle jag tro.

Jag håller med. Det finns en person i kollektivet här som tycker att detta är ett av de bästa i säsongen. Höll på att spilla ut min öl när han sa det. Det är inte alls dåligt, men det står inte ut mer än å de punkter du nämner och lite humor från Nosferatu, förlåt, the Prince of Lies. Det är däremot inget speciellt heller. Det är bra gjort, har inga direkta negativa saker -- förutom ubåten och en massa vatten, eww.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav A bear » mån mar 07, 2005 0:31

Ååååååååkej... där kom standalone-avsnittet ja.

Någon på ME har sett "Das Boot". (Fast inte tillräckligt för att anställa någon som faktiskt talar tyska att spela nazist. Nåja.)

Hela upplägget med Spike ombord på båten var outsägligt fånigt. Kontinuiteten spricker snabbare än, ja, båten i "Das Boot" - den Angel vi ser nere i båten, som ger order och tänker på the mission, är ju för katten den Angel som finns just nu i TV-serien, han har ju inte mycket gemensamt med någon av de andra 1900-talsAngels vi har sett i tidigare flashbacks. Fan, han har ju till och med exakt samma frisyr som 2004.

Och exakt varför förväntas de andra vampyrerna bry sig om vad som händer med båten? Vad är det som hindrar dem från att bara... tja... öppna en lucka och simma därifrån? OK, det är en bit att simma, men de löper ju i alla fall ingen risk att kvävas därnere.

Minns ni att Stålmannen under 80-talet och kalla kriget ofta hade avsnitt där Stålmannen på något vis hade hamnat i andra världskriget och slogs mot japaner medan stjärnbaneret flög i bakgrunden? Tror inte man någonsin fick någon förklaring till hur han hamnade där, men det var ju ett bra surrogat för att låta honom spöa upp kommunister. Detta är ungefär lika löjligt.

Och Initiative är precis lika dumt på 40-talet som på 90-talet. Whodathunkit.

Men han som spelade Lawson gjorde det rätt bra, det medges. Även om jag inte riktigt fattar varför han väljer att försöka ta hämnd just när Angel är som mäktigast i stället för att ge honom en förgiftad råtta någon gång på 80-talet eller så, om han nu hade så bra koll.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav caffeineaddict » mån mar 07, 2005 0:47

A bear skrev:Även om jag inte riktigt fattar varför han väljer att försöka ta hämnd just när Angel är som mäktigast i stället för att ge honom en förgiftad råtta någon gång på 80-talet eller så, om han nu hade så bra koll.


Naturligtvis just för att Angel nu är i en rik och mäktig position. Inte så mycket mening med att "hämnas" på en person som hänger i gränder och suger råtta, det skulle snarare vara en mercy killing. Det är väl det fakutm att Angel nu helt plötsligt är i en avundsvärd (åtminstone på ytan) och värdefull position som sätter igång de egentliga hämndtankarna. Så tolkar jag det iaf.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav A bear » mån mar 07, 2005 0:52

caffeineaddict skrev:Naturligtvis just för att Angel nu är i en rik och mäktig position. Inte så mycket mening med att "hämnas" på en person som hänger i gränder och suger råtta, det skulle snarare vara en mercy killing. Det är väl det fakutm att Angel nu helt plötsligt är i en avundsvärd (åtminstone på ytan) och värdefull position som sätter igång de egentliga hämndtankarna. Så tolkar jag det iaf.


Visst, men om han har så bra koll borde han ju också veta att Angel tagit sig dit via en hel del ganska rejäla slagsmål (bland annat). Och Lawson har ju uppenbarligen inte tillbringat de senaste 60 åren med att lyfta skrot. När det väl blir fight är han ju tämligen chanslös. Har man gått och burit på hämnd så länge borde man ju rimligen ha en bättre plan...

EDIT: Förresten, exakt hur riggar man upp en medvetslös människa i en snara som skär halsen av vederbörande om han/hon slappnar av för en sekund...? Kan aldrig skada att veta... :twisted:
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Tam » lör mar 12, 2005 1:57

A bear skrev:Även om jag inte riktigt fattar varför han väljer att försöka ta hämnd just när Angel är som mäktigast i stället för att ge honom en förgiftad råtta någon gång på 80-talet eller så, om han nu hade så bra koll.

Det var ju inte hämnd han var ute efter. Det var en orsak. Trodde Angel iallafall.

Fin liten Buffy The Initiative-passning jag la märke till när jag såg med text: han som värvar Angel heter Petrie och uppdraget hade nr 407 (som 4x07, ni fattar...). Den här gången tyckte jag Prince of Lies och Nostroyev (?) var rätt kul fö. Fortfarande inte nåt särskilt bra avsnitt dock.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7629
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala

Inläggav sus@n » fre apr 01, 2005 11:49

Minsc_and_Boo skrev:Efter you're welcome så kändes det här lite blekt.


Helt klart. Nuff' said!
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav Gordo » mån maj 02, 2005 11:34

Okej, ett till stand alone. Avsnittet var bra, det är alltid kul att få mer info om vad Angel och Spike gjort åren fram till nu. Även intressant att få veta att både tyskarna och amerikanerna exmpimenterade med vampyrer redan så tidigt.

Men jag känner mig lite otålig. Har vi sett det sista av Eve och Lindsey, hur ska säsongen avslutas? Jag vill att det ska komma igång någon typ av storyline nu som löper under resten av säsongen!
- Why would you wanna help me after what I did?
- Because it's what Jesus would freakin' do!
Användarvisningsbild
Gordo
doookti persika
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 08 feb 2005
Ort: Stockholm

Inläggav latarmig » mån maj 02, 2005 12:37

Gordo skrev:Jag vill att det ska komma igång någon typ av storyline nu som löper under resten av säsongen!


Det gör det, från och med 5x15
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Tompa » tis jun 07, 2005 22:22

Lawson den grubblande vampyren var bra och Spike i SS-läderrock var så perfekt när han klev in genom dörren men detta avsnittet led av så många kontinuitetsfel att det bara kan bli godkänt och vilka de logiska förklaringarna än är så blir det allt för långsökt.
Bernard: What time is it?!
Manny: Half-ten.
Bernard: Half-ten?! Half-ten?! I've never been up at half-ten! What happens? - Black Books
Shane: So, if I'm a cocksucker . . .
Ronnie: What do you mean "if"? - The Shield
Dawn Summers Appreciation Society = Alba

"You're dead! You're a dead man, Pryce! You're dead!"
.::Wesley Wyndham Pryce - Rogue Demon Hunter::.
Användarvisningsbild
Tompa
Minion
 
Inlägg: 219
Blev medlem: 18 sep 2004
Ort: Höör på den då.

Inläggav Binchy » tis aug 09, 2005 13:08

Njae, det här var inte jättebra.

VARFÖR transporterar de tre vampyrer i just en ubåt? Om de kommer loss, vilket inte är helt osannolikt eftersom de är övermänskligt starka och osårbara, så är ju besättningen chanslösa.

Är rätt dålig i ubåtskunskap, men de har en "sluss" av något slag så att man kan gå in och ut under vattnet, utan att hela ubåten blir full med vatten, eller hur?

Verkar som om Lawson försökte för mycket. Att vara odödlig, oövervinnerlig och utan samvete räckte inte för honom. Han måste ha ett SYFTE också. Hm, känns bekant... Louis de Pointe du Lac, någon? Fast Louis har något trevligare personlighet än gnällspiken Lawson. Good riddance!
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav noike » tis aug 09, 2005 13:26

Binchy skrev:Verkar som om Lawson försökte för mycket. Att vara odödlig, oövervinnerlig och utan samvete räckte inte för honom. Han måste ha ett SYFTE också.


Passar in i mytologin -- alla vampyrer drivs av något och hela Lawsons liv byggde på att han hade ett syfte med tillvaron. Han är på sätt och vis raka motsatsen till Angelus som bara ville dra runt, mörda och festa loss.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Mudbath » sön jan 22, 2006 21:48

Njaaa.. en 6:a fick det bli.. visserligen en underhållande avstickare men jag ser inte hur det för handlingen framåt. Sen som någon skrev så förstår jag inte varför Spike var med på u-båten. Det kändes lite taffligt..
..everynight I save you..
Användarvisningsbild
Mudbath
Minion
 
Inlägg: 217
Blev medlem: 25 nov 2004
Ort: Karlstad

Inläggav Forever Chosen » tis feb 28, 2006 23:21

Det här avsnittet tog jag lite med en gäspning, det var inte dåligt men det var bara lite av ett mellanavsnitt. I för sig kul med lite mer flashbacks från Angels liv, men han är inte lika mystisk nu som han var i de tidigare buffy säsongerna vilket har gjort han lite mindre intressant. Man har ju faktiskt sett det mesta av Angels 250 år snart. Att Spike var på u-båten var en överraskning men det kändes lite onödigt. Så som jag har trott så träffades inte Angel och Spike sen de var i Kina i början på 1900-talet tills andra säsongen i Buffy. Men men...
Användarvisningsbild
Forever Chosen
Scooby
 
Inlägg: 503
Blev medlem: 21 feb 2006
Ort: Solna

Inläggav merl » tis mar 14, 2006 0:30

Ett helt okej avsnitt, fast inget jag är direkt överförtjust i. Av någon anledning for mina tankar till något gammal X-files avsnitt, det var väl lite samma stil.

Påminner ju en hel del om Are you now, or have you ever been, fast inte på långa vägar lika välgjort. Mest lite småkul att the Initiative nämns. Spike som nazist är också rätt kul (även om man kan ifrågasätta varför han är med).

Det intressanta här är väl egentligen frågan om vad som händer när Angel (med själ) "sirerar" en vampyr. Lawson påverkades tydligen av Angels själ även om han i egentlig mening saknade en själ.
Audaces fortuna juvat.
Användarvisningsbild
merl
Scooby
 
Inlägg: 684
Blev medlem: 26 feb 2006
Ort: Stockholm

Inläggav noike » tis mar 14, 2006 0:35

merl skrev:Det intressanta här är väl egentligen frågan om vad som händer när Angel (med själ) "sirerar" en vampyr. Lawson påverkades tydligen av Angels själ även om han i egentlig mening saknade en själ.

Jag tror inte själen påverkade alls, utan det var något Lawson hade fått för sig. Jag tror det som gjorde honom till sådan var att det enda han ville göra var att tjäna sin besättning. Något som gjorde att han inte hade någon som helst drivkraft alls som vampyr. Det fanns ingen egentlig passion att blåsa upp för demonen.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Garim » mån apr 24, 2006 22:38

Skapligt. Kul att se hur Spike kom till USA, men annars.. nja... visst, ett kul filler-avsnitt, men inte nåt av de bästa. Ganska väntat att Spike var på ubåten... inte alls överraskande, men kan ju ha att göra med att Spike dyker upp lite här och där :)
Serenity: Knowing which River not to cross...
'If we want her to be exactly she'll never be exactly I know the only really real Buffy is really Buffy and she's gone' who?
Remember that if you keep one foot in the past and one in the future, you're just pissing on the present.
Användarvisningsbild
Garim
Big Bad
 
Inlägg: 2095
Blev medlem: 27 mar 2006
Ort: Sundsvall

Inläggav Tea » sön jun 04, 2006 2:31

känns lite... BLA att ha det här efter två storslagna avsnitt...
Like raising penguins in mexico... it just doesn't fit...

"Adversity is the diamond dust with which heaven polishes its jewels."
Thomas Carlyle


Läs här om ni vill veta hur mitt bröllop kommer gå åt helvete

QaF <3
Användarvisningsbild
Tea
Big Bad
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: 03 apr 2006
Ort: sväng höger vid granen och fortsätt...

Inläggav Capt. Peroxide » ons mar 21, 2007 1:11

Jag gav mot bättre vetande det här avsnittet en nia. Minst två poäng kommer sig av att vi ser Spike i en gestaporock med hakkorsarmbindel. Jag upprepar: Spike i en gestaporock med hakkorsarmbindel. Hur bra är inte det?

Sen gillar jag Das Boot som fan, så det bidrar med ett poäng till.

Det är något underbart dråpligt med scenen där Angel lite lagom casual presenterar fartygschefen för Nostrojev och Prince of Lies, med just de namnen. Och vilka underbara bifigurer! Särskilt kul när Nostrojev försöker skryta med att han var Rasputins älskare. Fanns liksom rätt gott om dem när det begav sig.
Angelus Domini nuntiavit Buffiae,
Et concepit de Spiritu Sancto.
Användarvisningsbild
Capt. Peroxide
Minion
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 17 jan 2007

Inläggav wyndham » sön mar 25, 2007 1:22

Det kan vara ganska fånigt med tillbakablickar där man ser skådespelarnas åldrande lysa igenom. Men här tycker jag det känns riktigt passande att Angel är lite rund om magen på 40-talet när han bara sitter på rummet och och pimplar blod år efter år. Lika passande som att Angel går upp i vikt när han sitter på kontoret och bossar istället för att springa runt i gränderna och vara hjälte. Då är det faktiskt logiskt att han var som smalast när han kom till sunnydale efter ratkins dieten.

DB är helt enkelt jävligt method...
Willow: The school paper is edging on depressing lately. Have you guys noticed that?
Oz: I don’t know. I usually go straight to the obits.


Moln över Ålidhem
Användarvisningsbild
wyndham
Bringer of Beer and Fire
 
Inlägg: 2908
Blev medlem: 30 aug 2005
Ort: Umeå

Inläggav caffeineaddict » sön mar 25, 2007 1:46

wyndham skrev:ratkins dieten.


*fniss*


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav AKS » fre aug 10, 2007 1:27

Jag ser att jag sagt allt jag tänkte säga om detta avsnitt några inlägg upp. Jag nöjer mig därmed med att säga "hear, hear!" till mig själv och ge avsnittet ett betyg:

5 av 10

Räddas från en fyra av nutidsscenerna som jag tycker är intressanta.

Förresten hade Lawson för mig gärna fått överleva detta avsnitt. Jag tycker att hela grejen med att han blev skapad av nån med själ är oerhört intressant och hans upplevelser som vampyr, och inte bara "genesis", hade varit intressant att få veta mer om.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav noike » fre aug 10, 2007 1:53

Jag citerar nästan mig själv ovan om Lawson, men egentligen pekar jag bara uppåt. ^ Men jo, en vampyr som lider av kraftig depression och hopplöshet inför allt, det hade kunnat gå att utforska vidare, och bättre.

I övrigt: ubåt. Varför ubåt? Vill de att jag ska må dåligt, få magknip och nästan gråta när jag ser ett Angelavsnitt? Jävla typer.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav eynosh » fre aug 10, 2007 10:22

Du är en jävla typ! Detta är Why we fight! Jävligt bra. Bra. Fint. Tack.
"This is what happens when an unstoppable force meets an immovable object" - The Joker
Användarvisningsbild
eynosh
ButtBastard
 
Inlägg: 10004
Blev medlem: 07 nov 2004
Ort: Lidköping

Inläggav Rombat » fre aug 10, 2007 11:12

Long! Hard! Full of seamen!

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

FöregåendeNästa

Återgå till Angel Säsong 5



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron