5x12 - You're Welcome

Här pratas det om Angel Säsong 5

Dont taaaaake my Cordy away

1
0
Inga röster
2
1
2%
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
0
Inga röster
6
0
Inga röster
7
3
5%
8
10
15%
9
15
23%
10
36
55%
 
Antal röster : 65

Inläggav Off » fre feb 06, 2004 16:30

Har funderat ett tag på detta. Angel var ju faktiskt på väg bort från W&H ända tills Cordy kom in i bilden. Alltså så kan det enligt mig tolkas på två sätt. Antingen så gjorde Cordy Angel en tjänst så att han nu tar tag i W&H och använder det som det var tänkt från början nämligen att kicka bad guy ass eller så var Cordy inte från TPTB utan kanske från the senior partners som ville att Angel skulle stanna kvar.

Det sista alternativet är nog inte så troligt då jag inte tror att de skriver ut Cordy ur serien genom att göra något som i slutändan blir ont.

Läste förresten en intervju med Joss om det 100e avsnittet där han utlovade en spännande avslutning på säsongen.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav caffeineaddict » fre feb 06, 2004 17:02

Off: Frågan är om Cordy påverkade den frågan i sig så mycket... det hon gjorde var väl att påminna Angel om hans rätta mål ("Help the helpless" and so on), och inget direkt W&H-kopplat.

Orsaken till att han tänker stanna nu är väl att Lindsey, som varit orsaken till hans största problem och sinneskval på sistone, är borta (åtminstone för tillfället). Så nu kanske han är beredd att ge W&H-styrandet en ny chans, när han har en bättre inställning och mindre motstånd.

Däremot kan jag väl idag börja undra över vad Lindseys plan egentligen var. Jag trodde att hela grejen var att få Angel att känna sig obehövd och vilsen genom att få Spike att framstå som "den sanne hjälten". Men om han ändå bara tänkte döda Angel genom att släppa loss "failsafe"-monstren... varför kunde han inte ha gjort det direkt, varför allt bekymmer med den mentala terrorn? Det måste finnas fler sidor till det här som vi inte vet om än. Hoppas jag, annars är det samma som problem som "Varför solförmörkelse, varför Angelus?" i S4.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav darkstar » fre feb 06, 2004 17:56

Solförmörkelsen var väl en av de religiösa symboler som figurerar i säsong 4 och domedagsprofetian. Eller hela säsong 4 är fylld med tillspetsade och religiösa symboler.
Märkte ni förresten att början på avsnitt 12 så visas ett kors direkt i första scenen.
darkstar
Demon Fodder
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 31 jan 2004

Inläggav Tinder » fre feb 06, 2004 19:35

Även om de nu inte skulle förklara Lindseys planer något mer i serien så kan man ju ändå förstå ideen varför han hade den här "mentala terrorn" mot Angel fast han lixå skulle döda honom. Kan komma på två anledningar.
*Han hatar verkligen Angel så kanske han anser att det inte räcker med att döda honom, han vill krossa honom helt. Först ta ifrån han allt han har och tycker om innan det är dags att döda honom
*Eller så ville han kanske göra Angel svagare, Angel har ju ändå klarat av enhel del och man kan ju aldrig vara snog försiktig så det är kanske bättre att få han riktig deppig och få han att tappa kamplusten något innan man kallar fram de stora gossarna.

Fast det är iof bara spekulationer så de kan ju tänkas att serien förklarar allt på ett bättre sätt.
Sedan är jag lite nyfiken vad Angel & co tänker nu när de sett vad W&H haft för planer för dem ifall de skulle bli för riskabla att ha kvar levandes. Iof har man väll alltid vetat att de inte bara kan lämna byron utan vidare eller kunnat göra exakt vad de vill fast man har ju aldrig sett något konkret
Spike: Quickly, to the Angel-mobile, away!
Angel s01e03
Användarvisningsbild
Tinder
Scooby
 
Inlägg: 826
Blev medlem: 04 jan 2004

Inläggav Off » fre feb 06, 2004 20:04

Jag tror på båda dina alternativ Tinder. Han ville helt enkelt göra honom svagare samtidigt som han var så förbannad på honom så att han ville se att Angel led också. Att bara döda honom hade varit för "simpelt"
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav caffeineaddict » fre feb 06, 2004 20:16

Fast det kändes ändå... överdrivet komplicerat för ett så lätt mål. Alla grejer med Spike? Gräva upp medaljongen, göra honom köttig? Ge honom lägenhet och (inte minst!) ett XBOX där man kan spela Donkey Kong? För att göra Angel lite extra sur och deppig innan man ändå "bara" dödade honom? Det är ju nästan en plan på James Bond-skurk-nivå... Nej, det måste finnas mer! *bestämd*

Och förresten, vad har hänt med "förvirringen i universumet" från Destiny? Den löstes ju bara tillfälligt?

EVE: Senior partners stepped in. Apparently they were working on the problem since it started. They managed to temporarily stabilize the universal equilibrium.

ANGEL: Temporarily? For how long? What about Sirk and this fantasy he fed us about the cup?

EVE: Partners don't know a thing about it. They're as angry as you.

ANGEL: Really doubt that.

EVE: Don't worry, Angel. Sirk can't hide for long. We'll bring him in, find out who put him up to it.


Det var ju Lindsey och Eve som låg bakom det också. Och vad hände med Sirk, som tydligen hade något med allt att göra? Har han glömts? Eller kommer allt det tas upp igen snart? Hoppas, hoppas...


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Off » fre feb 06, 2004 20:21

Sålänge inget mer händer tror jag helt enkelt det var en del av Lindseys plan. Sa han inte något i stil med att "all my carefully outlined plans, my designs, when you come right down to it this is pretty sweet to."
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Tinder » fre feb 06, 2004 20:21

Nu minns jag inte exakt vad som sas och hände då men kom inte den mesta info de fick om allt från Eve?
Och hon var ju bakom planen så man kanske inte kan ta för givet att nått alls stämde av vad hon sagt. Var det hon som nämde muggen första gången också? Isånfall har de hittat nån annan info om den från nån annan källa? Annars kanske den aldrig ens funnit. Även om jag nu inte tror detta utan gissar väll att de mesta hon sagt stämmer utom vissa småsaker
Spike: Quickly, to the Angel-mobile, away!
Angel s01e03
Användarvisningsbild
Tinder
Scooby
 
Inlägg: 826
Blev medlem: 04 jan 2004

Inläggav caffeineaddict » fre feb 06, 2004 20:53

Fast likväl var det ju bara en "temporär lösning" på universumets förvirring, så ordet "temporär" antyder ju att problemet borde dyka upp igen.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Simon » fre feb 06, 2004 23:55

Hej och hå, jag är den skyldige till ovanstående 8:a, och det är väl inte mer än rätt att ni kräver en förklaring.

Det är rätt enkelt, egentligen. Jag tyckte att Destiny var fullkomligt råbra och fångade just den rätta Spike/Angel-attityden för första gången, denna säsongen, och det klickade för första gången rejält i kemin mellan alla karaktärerna. Sedan kom Damage och röjde med om möjligt ännu starkare sammanhållning och välskriven dialog till samtliga inblandade, och det blev mitt nya favoritavsnitt.

You're Welcome tyckte jag var helt sanslöst bra också, men trots det inte lika tajt som Destiny och Damage (i min bok iallafall) och det kändes inte mer än rätt att ge det ett betyg som lät nämda avsnitt ligga varsitt snäpp före. En felaktig logik kanske, men i detta fallet rättvist, tyckte jag.

Ville bara klargöra allt detta, återkommer med ett lite mer detaljerat inlägg om vad jag tyckte om avsnittet senare.

Hejsan förresten, jag är ny här. Ni verkar ha en riktigt trevlig stämning på detta stället, och jag ser fram emot att diskutera kommande och gångna avsnitt av dessa rågrymma serier med er.
Användarvisningsbild
Simon
Scooby
 
Inlägg: 616
Blev medlem: 31 jan 2004
Ort: Malmö

Inläggav Tinder » lör feb 07, 2004 5:33

Ok jag förstår dig även om jag inte helt håller med dig. Men ville välkommna till dig till forumet och hoppas du trivs här, skriv nu lite i de andra delarna också så att de som inte kommit såhär långt i tittandet inte dör av nyfikenhet när de ser att nån ny skrivit här. Egentligen är väll inte en 8a så dåligt betyg och jag tycker egentligen inte att jag ska ge betyg åt avsnitt förän jag gett dem ett tag att mogna för mig men kan ibland inte hålla mig så detta blev en tia. Vilket jag tycker det är värt nu även om jag möjligtvis kan ändra mig när jag sett hela säsongen
Spike: Quickly, to the Angel-mobile, away!
Angel s01e03
Användarvisningsbild
Tinder
Scooby
 
Inlägg: 826
Blev medlem: 04 jan 2004

Inläggav Off » lör feb 07, 2004 13:00

Tjena Mirkan, välkommen! Den motiveringen kan väl godtagas men då detta för mig är topp 3 Angelavsnitt som gjorts så kan den inte förstås. Håller dock med om att Destiny och Damage är fantastiska avsnitt i sig men detta tog så hårt på mig känslomässigt så de förtjänar en topposition.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav TJ » sön feb 08, 2004 0:23

Har nu äntligen sett avsnittet och kan bara säga en sak...FABtastiskt. Kan bara konstatera att det här var till å med bättre än Orpheus (och de 4 andra Faith-avsnitten oxå för den delen) som nog är mina favorit-Angel-avsnitt...tills nu.

Måste säga att jag faktiskt inte såg fram emot att Cordelia skulle gästspela, jag var nog mycket mer spänd förra veckan när Andrew kom, men det här var överraskande himmelskt bra. Å plötsligt så verkar allt så logiskt...varför har jag tyckt att något fattats den här säsongen, Spike har ju trots allt joinat...Så fort Cordelia äntrar scenen så ändras hela stämningen. Hon har alltid haft fantastisk karisma tillsammans med (den annars lite trubbiga) Angel. Det är Cordy och Buffy (och i viss mån Spike) som lyfter David Boreanaz karaktär. Det var helt enkelt härligt att återfå den rätta stämningen...

Cordelia har för mig alltid varit lite av ett problem. Först i Buffy så hade jag lite svårt för henne, dels för att hon obviously inte var "en 16-årig schoolgirl" (Charisma var väl ca 25 år då?) och jag köpte inte det helt enkelt. Sen hennes bitchiga bortskämda attityd kunde jag till en början bara tycka va lite irriterande. Sen vande man säg och man lärde sig att gilla henne oxå, men ändå, så var jag inte ett dugg lessen över att hon gick över till Angel efter 3 säsonger. Det var den karaktär från Buffy som man faktiskt kunde vara utan, och dessutom så passade Cordy mycket mer in i LA som skådespelande wannabe, och som Angel's receptionist. Sen kom visionerna...igen hade jag lite svårt, varför skulle denna bortskämda brud helt plötsligt va lite "utvald" och ha en avgörande roll för det goda här i världen??...OK, jag vande mig igen, det var ju trots allt samma härligt bitchiga Cordy som levererade dessa syner. Sen blev hon en "higher being"...hallå? Cordelia? varför?...ok, det fanns förklaringar till allt som hände senare i förra säsongen, men jag hade ändå väldigt svårt för hela Cordelia/Jasmine-historien...jag antar jag gillade den inte helt enkelt. Och värst var nog när hon stötte på Connor...yuck...hon hade ju bytt blöjor på den grabben bara ett år innan!

Så...jag har alltid haft ett litet problem med Cordelia...tyckte hon kunde stanna i koma for all I care så länge som möjligt...tills nu, när jag sett henne igen. Hela min Cordy-världsbild förändrades. Fred, Gunn, Wes i all ära, det är Cordy som har gjort Angel till en bra spin-off-serie....inser jag nu.

Kul att se Lindsey igen, men det här va Cordelia's avsnitt. Å twisten på slutet kom som en total överaskning för mig...well done David Fury!!

/TJ
*emotionellt overloaded just nu...snyft snyft*
TJ
Demon Fodder
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 03 feb 2004

Inläggav Horrabin » sön feb 08, 2004 23:05

Så har även jag fått se avsnittet efter en helg av datorer som vägrar fungera och ominstallationer.

Mycket bra avsnitt, även om jag inte alls blev särskilt rörd eller tårögd i slutet. Det som var bra med det här var att det kändes som ett riktigt Angel-avsnitt. Cordy gör så mycket för dynamiken inom gruppen och hon drar fram sidor från Angel som har saknats hela hösten. Se bara hur han står och nästan hoppar av glädje när Cordy ska få gå ut och shoppa. Många andra bra saker fanns förstås. Spike vid X-boxen, Harmony vs Eve, Zombies som vakter, Cordy med svärd, Cordy och Wes pratar om Lilah, Cordys uppdatering till vad som hänt medan hon varit borta, snacket om Connor, "who's Colin Farrell?" m.m. Finns det fler "hintar" till att Cordy är död annat än att hon drar för skynket för sin riktiga kropp när Angel och Wes kommer till sjukhuset? Jag har inte sett några, men jag tittade inte så noga heller. Många sköna referenser till gamla Angelavsnitt, inklusive Doyle. Det var skönt att se både Angel och Cordy vara så förbannade på Eve för att de ens vågade nämna namnet Doyle i sina onda planer. Och på tal om onda planer, det var en futtig plan Lindsey hade. Förhoppningsvis har hans slut i det hela även gjort slut på Eves medverkan.

Nå, återigen, mycket bra (topp 7), men absolut inte det bästa Angel hittills. Nu får vi bara hoppas att de fortsätter i den kvalitetsnivå de har uppnått de senaste avsnitten. Det är ju trots allt 9 avsnitt kvar.
"I wish to do more violence."
Användarvisningsbild
Horrabin
Minion
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 24 sep 2003

Inläggav Off » sön feb 08, 2004 23:32

När Cordy snackar med Wes säger hon något i stil med "I just wanted to tell you that before..." och så hittar hon pappret med runorna på.

Det tog jag iaf som en vink andra gången jag såg avsnittet. Tänkte inte på det första gången men då tänkte jag inte ens på att det var Cordy i sängen förstås. Jag och detaljer är inte bästa polare.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav TJ » mån feb 09, 2004 11:13

Intervju med hela Angel-gänget + Joss Whedon här:

http://www.eonline.com/Gossip/Kristin/A ... 40206.html

Mycket snack om 100:e avsnittet och innehåller en del intressanta kommentarer om säsongsavslutningen.
TJ
Demon Fodder
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 03 feb 2004

Inläggav AKS » mån feb 09, 2004 13:31

Eftersom allt alltid brukar vara sagt då det är dags för mig att skriva mina kommentarer (vilket gör att jag ibland inte orkar kommentera) kommer jag denna gång att skriva min lilla recension utan att ha läst era tidigare inlägg. Så om jag upprepar en massa saker så vet ni nu varför.

För det första: är det ett enda avsnitt i BtVS’ och AtS’ historia som man ska vara ospoilad inför så är det detta!! Jag vet detta eftersom jag var spoilad inför The Body, Becoming, The Gift, Seeing Red och Hero, men det gjorde inte så mycket. Såsom You’re Welcome var uppbyggt kan jag dock säga att jag kände mig ganska bitter över att jag klantade till det hela och blev spoilad inför detta avsnitt. Damn, alltså! Jag har inte aktivt letat efter spoilers på ett par år och är några dagar från att klara mig ospoilad inför detta då jag gör en klassisk AKS… Nåväl. Det jag menar är att det sätt Cordy dör på inte är hjältedöden á la Doyle eller Buffy. Inget hopp mot en säker död. Bara ett insomnande. :( Vilket ju inte är ”bara”, men mot slutet, då Cordy inte dog i fighten mot Lindsey så började ju hjärnan gå på högvarv vilket förtog något av telefonsamtalet som Angel får i slutet. Men det gjorde lika ont, naturligtvis. :( Och det är så oerhört sorgligt att den första gången vi får träffa vår riktiga Cordy sen 3.22 så är hon inte ens där (om ni förstår vad jag menar)!

Detta avsnitt bevisade ju också hur mycket AtS behöver den vitamininjektion som är Cordy. Hon är rolig, men kan också vara allvarlig. Hon är intressant och känns *viktig*. Detta kan man inte säga om, oh let’s see: Lorne, Fred, Gunn och Harmony. Knappt ens om Wes numera. Däremot kan man säga det om Angel och Spike. Damn, alltså. Det hade kunnat bli hur bra som helst om de velat ha kvar Cordy i serien (hennes rollfigur har inte alls gjort allt, även om Joss Whedon påstår det) och om Charisma hade velat vara kvar. Detta känns som den mest definitiva döden sedan Tara dog och inte bara för att man vet att Charisma inte vill komma tillbaka. Det har också att göra med hur hon dog. Det faktum att hon bara tynade bort på ett sjukhus. Det känns naturligt (även om koman inte var det) och därmed något som varar för evigt även i Buffyverse (spoiler Buffy) (se Buffys mamma och Tara).

Till avsnittet. Well, det var inte lika bra som Damage. Inte riktigt lika välskrivet och intressant. Mycket vägdes upp av Cordys närvaro, men Damage var verkligen ett avsnitt som hade *allt*. Men hey, det var *mycket* bra och helt klart det näst bästa avsnittet denna säsong, head and shoulders above the rest.

Usch, vad jag kommer att sakna Cordy! Under AtS S2 blev hon en av mina absoluta favoritkaraktärer (långt före Buffy, :), för att perifert dra in en diskussion från en annan tråd). Fram tills jag blev spoilad för detta avsnitt hade jag hoppet att hon kanske skulle dyka upp i det sista avsnittet denna säsong också. Kanske i ett par avsnitt om det blir en S6. Nu blir det ju inte så.

Damn, alltså. Jag är verkligen ledsen. Men att se att Cordy och Angel inte glömt bort Doyle var kul. Nu är Angel ensam kvar av den, enligt mig, perfekta trio som fanns när AtS började.

EDIT: La till en spoilermarkering några år senare... :)
Senast redigerad av AKS tis mar 27, 2007 20:42, redigerad totalt 2 gånger.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav AKS » mån feb 09, 2004 13:45

Ah, ser nu att ni dissat en 8:a i betyg, men det är också vad jag skulle ge detta avsnitt! Fast då enligt Buffyskalan, förstås.

Dessutom har ni pratat om the hotness that is Cordelia Chase och det kan jag ju inte annat än hålla med om. Jag satt precis och funderade på hur jag skulle kunna få till en avatar av faceshoten då Cordy håller i stenen som driver Angelförstöraren. Hon är mycket vacker där och jag *ska* ha den bilden som avatar. Jag tänkte också på hennes urringningar, men mindre på hennes bröst än det faktum att den grå toppen var nåt av det snyggaste jag sett! Vill ha (med en extra knapp knäppt, haha)!
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Off » mån feb 09, 2004 13:49

Cordy med grå topp = skrivbordsunderlägg. Det krävs mycket för att hamna där ska jag säga.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav AKS » tis feb 10, 2004 0:53

Horrabin: Nio avsnitt? Är det inte tio kvar? Har de förkortat säsongen? Jag läste även nio i en intervju med en medverkande i serien tidigare idag (kommer inte ihåg var -- sorry) och även denne sa nio avsnitt så nu blir jag lite fundersam.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Off » tis feb 10, 2004 0:55

http://www.tvtome.com/Angel/eplist.html#s5 står det 22 avsnitt listade. Det är förstås inga namn på de sista avsnitten eller datum men man kan ju hoppas. Ser ingen direkt anledning till att det bara skulle vara 21 avsnitt heller.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Horrabin » tis feb 10, 2004 1:02

Jag vet inte hur många avsnitt det är kvar, jag bara chansade på en siffra. :)

Nej, jag hade sett nio nämnas någonstans så jag räknade inte efter själv. Jag utgår från att det är 22 avsnitt, precis som vanligt.
"I wish to do more violence."
Användarvisningsbild
Horrabin
Minion
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 24 sep 2003

Inläggav caffeineaddict » tis feb 10, 2004 1:20

Om de bryter 22 avsnitts-regeln faller min värld samman. Jag använder 22-avsnitt-i-en-säsong-regeln som matematisk basis för allt jag räknar. Rätt vad det är kommer jag inte veta hur många kusiner jag har eller hur många korpar det går på ett dussin.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Off » tis feb 10, 2004 1:23

Är det inte typ lag på att alla serier av den här typen har 22 säsonger eller är det bara något jag fått för mig genom för mycket Buffytittande.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav caffeineaddict » tis feb 10, 2004 1:26

Off: Ja, det är lite felaktigt, men därruntomkring... 24 t.ex. har (surprise!) 24 avsnitt per säsong. 20-25 är det väl som gäller.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Off » tis feb 10, 2004 1:30

Man tycker ju att jag borde veta eftersom jag kollar på hur många serier som helst men jag har någonstans fått för mig att Buffy/Angel är mallen för allt.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav poser » tis feb 10, 2004 1:31

22 är väll ett ca standardtal men finns väll avikelser på 1-2 avsnitt.

Gods fingerprints
Användarvisningsbild
poser
Unique snowflake
 
Inlägg: 6983
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Skåne -> Göteborg -> Stockholm

Inläggav Simon » tis feb 10, 2004 3:58

Har sett om avsnittet och kan inte låta bli att känna mig besviken på hur vissa repliker levereras och hur vissa scener regiserats.

Jag tänker i synnerhet på scenen då Cordy traskar ut ur Angels kontor efter ett känslofyllt avsked, och i nästa klipp står Angel med ryggen till henne. Vad i hela friden?

Ja, jag är galen som hänger upp mig på sånt, men ändå.

Jag tänker inte driva er till vansinne genom att peka på fler sådana tillfällen, men de finns, och de drar ner mitt helhetsintryck av avsnittet.

Förresten, vem gör man mest reklam för när Spike spelar Donkey Kong på sin Xbox?

Över till något lite mindre kritiskt. Jag är lite förvirrad på en punkt, och jag vet inte direkt om det är något man kan luska ut av att titta på avsnittet, men det finns förmodligen fler tolkningar. Jag läste någon recension på You're Welcome efter att jag sett det, i vilken de tycktes anta att Lindseys krafter var tack vare kristallen i den stora.. mojängen. Det slog mig med förvåning, för jag hade inte alls reflekterat över att krafterna skulle ha med den att göra.

Som jag såg det fick Angel upp den, metaforiskt talat, och smiskade runt Lindsey innan kristallen ens var urplockad, något han fortsatte med även efter det obligatoriska "å nej!" från skurkens - i detta fallet Lindseys - sida.

Den där recensionen fick mig dock att tvivla, och vid närmare inspektion blir Lindsey till synes fullständigt värdelös precis efter kristallen är urplockad.

Jag antar att en del av mig gillar Lindsey som en hårding, numera på Angels nivå styrkemässigt, eftersom deras kemi är långt mer intressant än de flesta Big Bads tidigare i serien. När Lindsey säger "Who is this, who is this!?" njuter iallafall jag. Att Lindsey lyckats pynta sig själv med tjusiga krumelurer helt på egen hand antydde också att han skaffat sig beaucoup de magie, som Andrew så fint uttryckte sig.

Summan av kardemumman är att det snurrar en aning i min boll. Vad antog ni/tolkade ni det som?
Användarvisningsbild
Simon
Scooby
 
Inlägg: 616
Blev medlem: 31 jan 2004
Ort: Malmö

Inläggav Off » tis feb 10, 2004 8:22

Jag antog att det hade med att tatueringarna att göra först men sedan läste jag om några som diskuterade den där kristallen igen. Har även läst andra teorier som att tex Lindsey ville förlora där för att få träffa the senior partners.

Har inte märkt sådana missar som du pratar om och tänker inte ens titta efter. Synd att det finns men om det inte är något jag märkt efter att ha sett avsnittet 2 ggr + en del scener ett gäng gånger så borde det nog inte vara så allvarligt. Xboxgrejen var väl något man tänkte på men ska man dra det till sin spets kan man väl lika gärna säga att han haft igång en nintendoemulator... Tyckte faktiskt det var lite roligt att han pratade om Donkey Kong, kändes lite som en hyllning.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav caffeineaddict » tis feb 10, 2004 9:18

Råkade landa på en sån där obehaglig spoiler igen... men den här gången gjorde det mig inte så mycket faktiskt. Det var David Fury som postade på The Bronze och råkade kasta ur sig följande, även fast han påstår att det inte är spoilerigt... det kanske redan framstår nästa avsnitt? (spoiler resten av S5):"For the record, I think it's safe to say (and not Spoilery) that this is not the last we've seen of Lindsey."


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

FöregåendeNästa

Återgå till Angel Säsong 5



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron