5x11 - Damage

Här pratas det om Angel Säsong 5

Drew does it again!?

1
2
5%
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
0
Inga röster
6
0
Inga röster
7
0
Inga röster
8
4
10%
9
15
37%
10
20
49%
 
Antal röster : 41

Inläggav Tinder » fre jan 30, 2004 19:45

Jag hoppas faktiskt att just hans fall försvann i allt det politiska pappersarbetet som krävdes efter Buffy säsong 4. Och att han därför släpptes av misstag kort därefter och kan återkomma i Angel i nått avsnitt. Ett annat alternativ är att armen insåg hans kapacitet och hur bortslösad den var på fel sida gallrena så han fick istället ett arbetserbjudande av dem och han nu kan komma tillbaka som den ränksmidande politikern/militär forskaren.
Gillar honom som halftafflig badguy.
Spike: Quickly, to the Angel-mobile, away!
Angel s01e03
Användarvisningsbild
Tinder
Scooby
 
Inlägg: 826
Blev medlem: 04 jan 2004

Inläggav poser » fre jan 30, 2004 21:39

Senaste jag hörde var att han startat en ond bagel shop.

Gods fingerprints
Användarvisningsbild
poser
Unique snowflake
 
Inlägg: 6983
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Skåne -> Göteborg -> Stockholm

Inläggav Off » fre jan 30, 2004 21:42

Det hade varit coolt om han kommit tillbaka på något sätt. Fast egentligen var det inte han som gjorde "sina" avsnitt coola utan de var Giles agerande mot honom som var bäst. (ja jag är en så enoooorm sucker för när vi får se lite Ripper)
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav poser » fre jan 30, 2004 21:48

Alltid "skoj" när personer som annars är lugna blir lite arga av sig t.ex. i ett tidigt stadie xander.

Xander: (to Buffy) If they hurt Willow, I'll kill you.


Gods fingerprints
Användarvisningsbild
poser
Unique snowflake
 
Inlägg: 6983
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Skåne -> Göteborg -> Stockholm

Inläggav caffeineaddict » fre jan 30, 2004 22:36

poser: Så rätt, så rätt... fyfan vad jag älskar när Xander är förbannad och allvarlig. Han blev så ofta bara använd som (iofs underbar) comic sidekick i de senare säsongerna att de sidorna av karaktären glömdes lite för ofta.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav poser » fre jan 30, 2004 23:19

Jag vet att jag har rätt, det är inbakat i klausulen (stavning) om att jag alltid har rätt.

Gods fingerprints
Användarvisningsbild
poser
Unique snowflake
 
Inlägg: 6983
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Skåne -> Göteborg -> Stockholm

Inläggav pfant » lör jan 31, 2004 0:06

Jag håller med er om att det här var BRA! Trots att jag såg att Tom Lenk skulle vara med blev jag överraskad när Andrew introducerades som "One of Rupert Giles' Top Men" :D

Var det inte någon mer än jag som tyckte att det var obehagligt att Dana hade sågat av Spikes armar? Kapade extremiteter gör mig alltid lite obehaglig till mods.

Det enda som jag tyckte var lite trist var referenserna till Buffy-världen när man vet hur osannolikt det är att någon av huvudpersonerna där (för dit räknar jag inte Andrew) kommer att dyka upp i Angel.

Sen var det kul att de återknöt till händelserna i det sista Buffy-avsnittet, med alla nya slayers.
Snickeli snack, jag är världsbäst! Det här fixar jag med knakelibraksnablen!
Användarvisningsbild
pfant
Minion
 
Inlägg: 176
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav Off » lör jan 31, 2004 0:12

Jag tror nog att de kommer komma gästspel av Buffyfolk men inte den här säsongen. Blir det en säsong till är jag dock nästan säker. Fråga mig dock inte varför men jag har en teori om att bara jag vill något tillräckligt mycket så blir det så.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav pfant » lör jan 31, 2004 0:25

Det låter som en bra teori. Tror du att det hjälper om jag vill det också?

Eftersom jag har lärt mig att inte ställa frågor där jag inte är beredd på svaret passar jag på att svara själv. Såklart att det hjälper om jag vill det! Jag vill att Aly och Nick gästar Angel, så snart som möjligt. Om sen Eliza dök upp också så skulle lyckan vara fullständig. Men det är väl att hoppas på för mycket...
Snickeli snack, jag är världsbäst! Det här fixar jag med knakelibraksnablen!
Användarvisningsbild
pfant
Minion
 
Inlägg: 176
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav Off » lör jan 31, 2004 0:35

Ett Faithgästspel över 2-3 avsnitt hade varit så bra att jag inte ens behövt titta på avsnitten för att dela ut 10or
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Tinder » lör jan 31, 2004 2:13

Skulle också tro att om bara Angel får fortsätta med minst en säsong till (eller ännu bättre flera säsonger till) så tror jag nog vi får några inhopp av gamla Buffy karaktärer i Angel nästa säsong. Fast tyvärr tror jag nog att vi inte får se dem ihop igen, skulle gissa att de gästspelar var för sig, avsnittet Willow är där är nog ingen annan Scooby där osv.
Detta om något får mig att bli lite tårögd...
Sedan verkar Sarah själv vara den som verkar vara mest svårövertalad att få med, skulle inte tro att Nicholas Brendon tex skulle vara lika tveksam att ställa upp som Xander igen i ett avsnitt eller två.
Spike: Quickly, to the Angel-mobile, away!
Angel s01e03
Användarvisningsbild
Tinder
Scooby
 
Inlägg: 826
Blev medlem: 04 jan 2004

Inläggav AKS » mån feb 02, 2004 23:31

Eftersom jag gillar det totala (nästan) mörkret i AtS S4 måste jag säga att detta *ännu* mörkare avsnitt verkligen föll mig i smaken. Detta är helt klart – utan tvekan – det bästa Angelavsnitt som visats denna säsong. Och det skulle nog hamna ganska högt upp om jag skulle rangordna alla Angelavsnitt (plats 11 till 20 nånting). Tyvärr gillar jag inte detta avsnitt endast för att det är mörkt och jävligt bra. Jag gillar det också eftersom minimal tid utspelas på det tråkiga W&H. Varenda scen i den byggnaden får mig att bli arg eftersom det inte passar in i serien. Känslan är totalt off. Att detta är en av många anledningar till varför jag gillar avsnittet är tråkigt eftersom the Fang Gang numera ser ut att ha bosatt sig i kontorslokalerna.

Ytterligare en anledning att gilla detta avsnitt är att det, trots att det är fristående, inte alls är fristående, så att säga. Damage är antagligen det avsnitt som är mest knutet till mytologin i Buffyverse som vi sett hittills i S5. Andrew, Buffy- och Willowsnack och så vidare. Tyvärr får vi också möta några av dessa nyskapade slayers vilket antagligen är den idé jag hatat mest av alla i Buffyverse. (Don’t get me started, dock.)

Helt klart det bästa avsnittet hittills denna säsong. Kan ju ta och göra en lista över de fem bästa S5-avsnitten eftersom vi kommit halvvägs.

1. Damage
2. Destiny
3. Soul Purpose
4. Lineage
5. Hell Bound

Varav endast det första är riktigt, riktigt bra. Men eftersom nästa avsnitt är det 100:e så får jag väl hoppas att det blir stordåd även då. Zut alors, vilket bra avsnitt Damage var! :) Jag är glad igen eftersom hoppet fortfarande lever. Var nära att ge upp där ett tag. (Alltså inte sluta se på AtS naturligtvis, men ge upp hoppet om att S5 skulle kunna bli bättre än en enda av de säsonger av Angel som hittills visas. Om detta fortsätter kan S5 gå om S2 och bara bli den näst sämsta säsongen. :))

Ang att Spike inte var the bad guy, håller med Tinder om att det äe mer Angelus stil att tortera ett offer (som en liten flicka) än Spikes. Och, som också tidigare sagts, så är slutet – då Spike inser att det egentligen inte spelar nån roll om det var denna flickas familj han mördade eller nån annans – riktigt, riktigt bra. Det hade inte haft samma genomslagskraft om Spike verkligen torterat denna flicka.

Andrews hår: Tycker att den liknar Frodos och Sams frisyrer i LotR. Jag tror att det är mening också iom att Andrew snackar om LotR hela tiden. Och visst är håret lite likt Williams (Spikes) hår?
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Off » mån feb 02, 2004 23:44

Varav endast det första är riktigt, riktigt bra


Visst att du får ha din åsikt AKS men att inte tycka att några av de där avsnitten är lika bra får mig att fundera lite. Bygger du den åsikten på att gänget är för mycket på kontoret då eller? Hell Bound i sig var väl ungefär lika mörkt, kanske inte på samma sätt men lika skrämmande var det iaf. Vad är det som gör skillnade på Damage och de andra avsnitten? Sen hade jag kunnat prata om de nya slayersen ett tag också men det är nog en diskussion som vi aldrig kommer att få slut på isåfall då det inte känns som där finns ett rätt eller fel.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav AKS » mån feb 02, 2004 23:50

Hmm, nej nu blir jag orolig. Jag skulle aldrig bedöma ett avsnitts kvalité och använda mig av bara ett kriterium: "Inne i kontoret eller utanför." No way. Din fråga är lite underlig. Vad tycker du är skillnaden mellan I Fall to Pieces och Home? Antagligen en hel del.

Anledningen att jag inte gillar Hell Bound lika mycket är att det inte är i närheten av att vara lika välskrivet som Damage. Det är heller inte lika intressant. Heller inte lika underhållande. Vad gäller intensitet så är Damage också överlägset.

Bygger din frågeställning till mig enbart på det jag nämnde om kontoret? Det är bara en liten del av anledningen till att Damage är bra (precis som jag skrev i min post). Tycker att din fråga var underlig. Eller framstod jag verkligen som en sådan idiot att jag skulle bedöma ett avsnitt enligt enbart ett kriterium? Hmm...
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Off » tis feb 03, 2004 0:09

Nejnej så var det inte alls. Det var bara det att du inte gav någon direkt anledning så som du gav nu med hellbound. Jag har gjort en pakt med caffeine att vi inte får använda smileys längre så mina poster kanske blir lite svårlästa medan jag vänjer mig vid att skriva utan. Oj vad jag vill göra en smiley där....
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav AKS » tis feb 03, 2004 0:11

Vadå? Måste man motivera sina åsikter också?! Blir inte diskussionerna tråkiga då?
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Off » tis feb 03, 2004 0:12

Man skulle kunna tro det men jag har märkt att i vissa enstaka fall kan det hälpa en diskussion framåt. Go figure?¿
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav TJ » tis feb 03, 2004 17:55

Vilket fantastiskt avsnitt!! Yeehaa...Andrew, min favorit-fjolla är tillbaka, och han är 82% manligare!!:) "Frodo, he's alive..." va helt hysteriskt.
Jag njöt av hans referenser till "Storyteller" och "The Slayer of the Vampyres". Å den där lunchpåsen...lollol!!

Tyckte det var coolt att vi äntligen fick en liten rapport om var dom andra befinner sig...men var är Faith?? Ett gästspel från henne vore det ultimata, men det är väl inte troligt nu när hon har en egen show. Men det verkar som om Willow kommer tillbaka i slutet på säsongen??
Bra vändning på slutet när Andrew gjorde klart för Angel att dom inte är på samma sida längre...det måste dessutom ha gjort extra ont när han säger att det är Buffy som skickat ordern att ta hem Dana. Hmm...Skulle det här kunna innebära att det lutar åt en fight mellan Angel-gänget och Giles' nya Watcher Council?? Å, andra sidan ska man väl inte riktigt lita på vad Andrew säger. Han har ju en tendens att överdriva lite:)

Fantastiskt bra scen med Spike och Angel på slutet. Spike, som alltid varit en romantisk fool, börjar inse nu vad det verkligen innebär att ha själen tillbaka. Har alltid tyckt att Spike varit mer själfull, t o m som evil, än vad Angel med själ varit...hur kommer Spike att hantera denna nya insikt??

Helt klart bästa avsnittet den här säsongen, som trots att Spike kommit, har haltat lite...

Och yes...jag är ny här:)
Senast redigerad av TJ tis feb 03, 2004 18:16, redigerad totalt 3 gånger.
TJ
Demon Fodder
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 03 feb 2004

Inläggav Off » tis feb 03, 2004 17:59

TJ välkommen till forumet! Då du är ny ska jag inte klaga för mycket men vi brukar spoilermärka allting som handlar om händelser efter de avsnitt som tråden behandlar så om du vore snäll att ändra lite i ditt inlägg.


Edit: jag blir mer och mer lik Kuno för var dag som går. Saknas bara en moderatorstämpel på mig nu.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav TJ » tis feb 03, 2004 18:17

Ooops...sorry Off. Räcker det med att jag spoilermärker, eller vill du jag ska ta bort meningen?
TJ
Demon Fodder
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 03 feb 2004

Inläggav Off » tis feb 03, 2004 18:20

Det där fungerar bra. Du kan skriva att det spoilar framtida avsnitt ovanför eller något liknande annars jättebra. Herregud jag låter verkligen som en idiot, förlåt.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav caffeineaddict » tis feb 03, 2004 18:31

"You want me to surgically remove the Kuno-stamp from your ass?" (nu var jag sådär nära en smiley igen).


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Tinder » tis feb 03, 2004 18:32

Välkommen TJ och Off det är väll inte för inte som det står Big Bad under ditt namn.
Nu när jag tänker efter så var det nog fullt möjligt att de försökte få Andrew att se så hobbitlik som möjligt. Att man inte såg det direkt (om det nu är så vill säga).
Spike: Quickly, to the Angel-mobile, away!
Angel s01e03
Användarvisningsbild
Tinder
Scooby
 
Inlägg: 826
Blev medlem: 04 jan 2004

Inläggav gaspode » tis feb 24, 2004 11:11

Underbart avsnitt, mörkt (dagens inneord) och fantastiskt roligt om vartannat. Jag var hela tiden rätt så säker på att det inte skulle ha varit Spike som torterat tjejen. Mest för att det verkligen inte passar in på karaktären Spike, utan precis som ni säger är något som Angelus skulle göra.

dessutom, som AKS påpekar, blir ju scenen där Spike förstår lite vad han gjort i sina dagar mycket bättre när det faktiskt inte var han den här gången, men han inser att det kunde ha varit.

Andrew är för mig ändå höjdpunkten i avsnittet, skrattade nästan oavbrutet hela hans första scen. Rupert Giles has sent one of his top men indeed. Det är nog för mycket att hoppas på att de ska lämna W&H den här säsongen, men om det nu skulle vara så väl att det blev en sjätte säsong hoppas jag verkligen att de inte är kvar.

Som ni säger, det var inte säsongens arc i det här avsnittet, men Spikes arc gick ju verkligen framåt. Angel och gänget fick sig en tankeställare, Slayer-arcen berördes, det var verkligen inte stand alone iaf!
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Langtry » tis maj 04, 2004 19:53

Ser att jag har missat skriva i den här tråden hur det nu kan ha gått till. Måste ha varit lite vilse i pannkakan.

Jag älskar det här avsnitten. Det bästa är inte själva handligen med psykoslayern utan Andrew och den biten är helt klart höjdpunkten :)
Har egentligen inte så mycket att säga som inte är skrivet här redan men var ändå tvungen att put in my two cents =)

That'll put marzipan in your pie plate, Bingo!
Användarvisningsbild
Langtry
Zeppo
 
Inlägg: 3857
Blev medlem: 14 feb 2004
Ort: Luleå

Inläggav AKS » fre maj 21, 2004 20:33

AKS skrev:Detta är helt klart – utan tvekan – det bästa Angelavsnitt som visats denna säsong. Och det skulle nog hamna ganska högt upp om jag skulle rangordna alla Angelavsnitt (plats 11 till 20 nånting).


Måste få vara extremt självupptagen och kommentera mig själv. Ledsen. :)

11-20 av *alla* Angelavsnitt?!?! Jag är chockad och besviken på mig själv. Iofs har jag bara sett detta avsnitt en gång (precis som alla andra S5-avsnitt), men Damage är helt klart ett topp 10-avsnitt och antagligen ett topp 5-avsnitt. (När jag ibland tänker på bra Angelavsnitt så dyker *alltid* Damage upp först i mitt huvud.) 11-20?! Damn, trodde inte att crack var skadligt...
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Off » fre maj 21, 2004 22:50

Jag klarar inte av att rangordna men visst är damage väldigt bra. Jag tror nog, måste se om säsongen några gånger, att jag tycker det finns bättre avsnitt under s05.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav VelocityBoy » lör maj 22, 2004 0:17

Damage är helt suveränt... jag tycker nog att höjdpunkten är den störda slayern som spelas helt suveränt av en skådespelerska vars namn jag inte orkar kolla upp.

Avsnittet är väldigt mörkt och det känns som klassiskt Angel på något sätt. Det känns också bra att Spike är så sympatisk med den knäckta Slayern.

Andrew delen är ju för härlig jag älskar hans nya Dr Who stil komplett med ruffsigt hår, långrock och halsduk. Hans reaktion på att Spike överlever värmer mitt Spike hjärta (jag har ett par... Spike, Spuffy, C86 mfl :) ) och deras interaktion under avsnittet är underbar. Skulle det bli en Spike film så vill jag att Andrew och Illyria skall vara med. Scenen där nya tuffa Andrew får visa upp sig var såväl oväntad som fantastiskt bra, det måste vara tungt för Angel att Buffy inte litar på honom något mer.

(jag har förresten läst en rätt fascinerande fanfic som handlar om psychoslayern)
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Langtry » lör maj 22, 2004 0:19

Hon som spelade psychoslayern heter Navi Rawat och är även med The O.C.

That'll put marzipan in your pie plate, Bingo!
Användarvisningsbild
Langtry
Zeppo
 
Inlägg: 3857
Blev medlem: 14 feb 2004
Ort: Luleå

Inläggav VelocityBoy » lör maj 22, 2004 0:23

Langtry skrev:Hon som spelade psychoslayern heter Navi Rawat och är även med The O.C.


I see... jag kanske borde titta lite på The O.C. då.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

FöregåendeNästa

Återgå till Angel Säsong 5



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron