5x11 - Damage

Här pratas det om Angel Säsong 5

Drew does it again!?

1
2
5%
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
0
Inga röster
6
0
Inga röster
7
0
Inga röster
8
4
10%
9
15
37%
10
20
49%
 
Antal röster : 41

Inläggav latarmig » ons mar 02, 2005 0:59

Wesley: We were about to bring everyone up to speed on slayer mythology.
Andrew: I'll take it from here, Pryce. Best they hear it from an expert.

Andrews sätt att avfärda Wesley är både hemskt och underbart. Wesley är faktiskt utbildad watcher, och dessutom en av de få som haft hand om en riktig slayer och inte bara en potentiell. Samtidigt tror jag inte Wesley tar det hela alltför hårt, han har varit med om så mycket och vet både vad han själv klarar och kan, och att hans medarbetare har fullt grepp om hans kapacitet, så Andrews ord är nog ändå bara kul.

En annan sak att fundera över är hur allvarligt Giles (förmodligen också Buffy) har sett på risken att konfrontera Wolfram & Hart. De skickar tolv slayers för att hjälpa Andrew. Giles har aldrig varit någon större vän av Angel och när det namnet nu har en direktkoppling till ondskans värsta kvarvarande manifestation på jorden, så tar han det säkra före det osäkra och skickar en formidabel styrka. En slayer hade varit svårt om än inte omöjligt för Angel att stoppa. Hade han haft två slayers mot sig så hade de kunnat leka med honom (och vilken elitstyrka han än skulle ha satt upp mot dem). Tolv slayers innebär en kraft som ingen någonsin sett sedan slayerättens början för många tusen år sedan (med känt undantag). Visserligen är deras uppgift också att ta hand om Dana, vilket säkert inte är lätt ens för slayers, men det verkar ändå klart att i Giles ögon så står numera Sunnydale mot Los Angeles.
Senast redigerad av latarmig sön mar 06, 2005 2:00, redigerad totalt 1 gång.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Ai » lör mar 05, 2005 18:43

I genomtitten av serien med sambon har vi nu kommit hit. Hur mycket jag gillar det har jag redan skrivit om och betygsatt (10), men nu till en sak som stört mig mer och mer ju fler gånger jag sett det.

När Angel inser att Dana är en Slayer, varför tar han eller Wes inte och kollar upp Buffy och Faith att dom fortfarande är i livet? Dom vet ju helt klart inte om så är fallet, det förstår man under Andrews genomgång.

Kan nån hitta en logisk förklaring för mig så jag slipper tänka på det nästa gång jag ser det?

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav A bear » sön mar 06, 2005 2:46

BRILJANT.

Möjligen - säger möjligen - det bästa Angelavsnitt jag sett. Oerhört mörkt, från Terminator 2-öppningen så går det liksom bara ner i djupet sen. Precis den här grejen slog mig när jag såg "Chosen"; vad händer med alla de tjejer som - logiskt sett - absolut inte borde bli slayers? OK för att Buffy var en feministisk serie, men någonstans borde de väl ändå inte vara blinda för det faktum att alla tjejer automatiskt inte är goda - i synnerhet om de får superkrafter? Men det här var tammefan svartare än jag hade trott att de skulle vågat ta det. Ett hårt uppvaknande för både Spike och Angel; Spike måste äntligen ta itu med sitt förflutna, och Angel måste förr eller senare välja sida ändå.

Och så Andrew, förstås. Eases the pain.
You're like... you're like Gandalf the White, resurrected from the pit of the Balrog, more beautiful than ever. Ohh... he's alive, Frodo. He's alive.
Just det att vi så länge tror att det är samme gamle Andrew med lite längre hår... tills den där stenhårda slutscenen. 82%? Saknas en nolla där, på mer än ett sätt.
ANDREW: You don't have a choice. Check the view screen, Uhura. I got 12 Wampyre Slayers behind me, and not one of them has ever dated you. She's coming with us one way or another.


Så nu har alltså Angel det... om inte svart på vitt, så i alla fall direkt från trekkerns mun: han är inte på de godas sida längre. Ingen i vit hatt litar längre på honom, och möjligen ser de honom rentav som fienden. Så vad gör vi med denna info?
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav noike » sön mar 06, 2005 2:54

A bear skrev:BRILJANT.

Möjligen - säger möjligen - det bästa Angelavsnitt jag sett.

Möjligen? Möjligen? Bah! Bästa buffyverse-avsnittet någonsin. Visst, det som Ai tar upp är ett litet fel, men inget kan vara perfekt. Förutom vissa Firefly-avsnitt då, men de räknas å andra sidan inte till Buffyverse.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav A bear » sön mar 06, 2005 3:02

noike skrev:
A bear skrev:BRILJANT.

Möjligen - säger möjligen - det bästa Angelavsnitt jag sett.

Möjligen? Möjligen? Bah! Bästa buffyverse-avsnittet någonsin. Visst, det som Ai tar upp är ett litet fel, men inget kan vara perfekt. Förutom vissa Firefly-avsnitt då, men de räknas å andra sidan inte till Buffyverse.


Tish and pish. Kunde om det inte var 2 på natten nämna minst en 5-10 Buffyavsnitt som klår detta, och ett eller två Angelavsnitt som kommer nära - men inte med stor marginal. Det är jävligt bra. Som fan av mörka skräckfilmer typ "In the mouth of madness" älskar jag scenerna nere i källaren.

En annan liten hake dock: de säger att hon var 10 år när hon kidnappades och det var 15 år sedan. 25 bast? Finns det ingen övre åldersgräns? Finns det gott om gamla 90-åriga senila tanter som plötsligt börjar spöa upp vitrockarna på långvården också? Jag menar, Kennedy trodde sig vara för gammal och hon var väl 19 i s7...

...men som sagt, skit i det. Detta är bra. Tyvärr får jag en känsla av att det nu kommer ytterligare ett standalone om... fan vet, Knox eller nån. Med gott om slapstick och ointressanta backstories om folk jag skiter i. S5 verkar vara sådär. Men det får bli imorrn.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav noike » sön mar 06, 2005 3:17

Jo, men jag är en av de där lustiga människorna som tycker att Angel är bättre än Buffy.

A bear skrev:En annan liten hake dock: de säger att hon var 10 år när hon kidnappades och det var 15 år sedan. 25 bast? Finns det ingen övre åldersgräns? Finns det gott om gamla 90-åriga senila tanter som plötsligt börjar spöa upp vitrockarna på långvården också? Jag menar, Kennedy trodde sig vara för gammal och hon var väl 19 i s7...


Det finns säkert en gräns men Kennedy kände sig bara gammal för de potentials som var där. Willow aktiverade även en del som gått över gränsen för att kunna aktiveras om Faith dog, någon i kollaget i Chosen såg ut att vara runt 35 med eget barn i tonåren.

Tyvärr får jag en känsla av att det nu kommer ytterligare ett standalone om... fan vet, Knox eller nån. Med gott om slapstick och ointressanta backstories om folk jag skiter i. S5 verkar vara sådär. Men det får bli imorrn.

(Nästa avsnitt)Du har fel. Fel. Fel.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav A bear » sön mar 06, 2005 22:51

noike skrev:
Tyvärr får jag en känsla av att det nu kommer ytterligare ett standalone om... fan vet, Knox eller nån. Med gott om slapstick och ointressanta backstories om folk jag skiter i. S5 verkar vara sådär. Men det får bli imorrn.

(Nästa avsnitt)Du har fel. Fel. Fel.

Du har rätt. Rätt. Rätt.

(Fast inte om det där med att Angel är bättre än Buffy, då.)
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav sus@n » tor mar 31, 2005 18:20

Andrew lyfte upp avsnittet! Men annars nej... gillade inte storyn med Dana.
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav noike » tor mar 31, 2005 18:51

sus@n skrev:Andrew lyfte upp avsnittet! Men annars nej... gillade inte storyn med Dana.


Wh-wh-what? Min hjärna exploderade just. Det här avsnittet har ju allt. Allt!
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav AKS » tor mar 31, 2005 19:08

För mig är Andrew underbar, men jag tycker själva grundstoryn med Dana är alldeles fantastisk! My, my...
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav sus@n » tor mar 31, 2005 20:11

noike skrev:
sus@n skrev:Andrew lyfte upp avsnittet! Men annars nej... gillade inte storyn med Dana.


Wh-wh-what? Min hjärna exploderade just. Det här avsnittet har ju allt. Allt!


Ta det lugnt.. jag såg avsnittet sent i går kväll och var trött och blev rädd för Dana med sin "såg" och kniv i handen. Avsnittet förtjänar en omtitt för att bli rätt bedömd.
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav AKS » tor mar 31, 2005 21:17

Och du är medveten om vad som kommer att hända om du inte tycker om avsnittet...?



:)
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav sus@n » tor mar 31, 2005 21:18

Jag blir utslängd från forumet? :cry:
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav AKS » tor mar 31, 2005 21:29

Jepp. Nåt har du uppfattat i alla fall.


;) :)
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav latarmig » tor mar 31, 2005 21:36

AKS skrev:Och du är medveten om vad som kommer att hända om du inte tycker om avsnittet...?

Hon får underkänt i angelology.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav AKS » tor mar 31, 2005 21:38

Precis. Vilket gör att man blir utslängd. Hee.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav JRT » tor mar 31, 2005 21:46

Bannlyst tills någon har skrubbat ur insidan av huvudet på henne. Eventuellt kan det vara en bensåg... och kanske en spikmatta inblandade som delar av reningsprocessen. :twisted:
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav noike » tor mar 31, 2005 22:15

JRT skrev:[...]bensåg...

Mmmmmmmmm. Bensåg.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav sus@n » fre apr 01, 2005 11:41

Nu blir jag rädd!
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav JRT » fre apr 01, 2005 11:54

sus@n skrev:Nu blir jag rädd!


Fear. That's the whole point. :twisted:
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav Gordo » sön maj 01, 2005 19:58

Vilket fullkomligt fantastiskt avsnitt! Ett av seriens bästa hittills. Jag är fortfarande helt hänförd. Det var så mycket i avsnittet som var bra. Danas fruktansvädra historia, misstanken att det var Spike som gjort det hemska, Andrew, uppdateringen av buffygänget… Det var ett fenomenalt avsnitt från början till slut!

Inledningen var verkligen spännande och innan man förstod att det var en slayer de hade att göra med visste jag inte riktigt vad jag skulle tro. Danas tillbakablickar var förskräckliga, jag rös när de visades. När hon tagit Spike tillfånga och man tillslut ser hans armar blev jag riktigt chockad. My god, vilken scen!

Jag tyckte inte särskilt mycket om Andrew och The Trio i Buffy men här är han ju lysande!
He’s alive Frodo, he’s alive!

Hans Storyteller-berättelse om the slayer of the vampires fick mig att skratta högt.

När Andrew på slutet förklarade för Angel att de (inkl. Buffy) inte litar på honom längre led jag verkligen med honom. Det var så hårt och så bra för det är ju precis de tankar som Angel haft – går det att göra gott på W&H?

Angel och Spikes samtal på slutet var också riktigt bra. Äntligen en scen där de förstår varandra och de inte bråkar, retas eller är irriterade på varandra.
Angel: She's an innocent victim.
Spike: So were we... once upon a time.
Angel: Once upon a time.



Jag vet inte vad jag ska säga, jag ryser fortfarande, så bra så bra :D

Edit: Vad härligt det är att läsa allas lovsång över detta avsnitt, det gör nästan avsnittet ännu bättre :)
- Why would you wanna help me after what I did?
- Because it's what Jesus would freakin' do!
Användarvisningsbild
Gordo
doookti persika
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 08 feb 2005
Ort: Stockholm

Inläggav Nyx » sön maj 01, 2005 20:21

-Sorry, luv. I don't speak Chinese.

Älskar avsnitt med stark kontinuitet tillbaka i serierna. Här fanns det massor. Andrew och hans Vampyres. Att få höra vart Scoobiesarna tagit vägen efter Chosen. Be still my beating heart!

Sen fick jag förstås skrämselhicka av källarscenerna. Riktigt ruggigt. Särskilt när man trodde att Spike hade torterat flickan i det förflutna. Scenen med hans avhuggna armar fick mig att hoppa till, (även om jag snabbt drog mig till minnes att W&H kan fixa sådana olägenheter).

Håller med Gordo här ovanför att det var ett rysande bra avsnitt!

Säsong 5 har hittills överträffat alla mina vildaste förväntningar.

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm

Inläggav sus@n » sön maj 01, 2005 20:57

Drar mig fortfarande för att se om avsnittet för allvarligt jag ser det bland de sämsta i säsong 5.
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav noike » sön maj 01, 2005 21:18

Sus@n: allvarligt? Riktigt allvarligt? Det här är något av det bästa i hela Buffyverse -- lätt.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav caffeineaddict » sön maj 01, 2005 22:41

sus@n: Oj... vill ju för det mesta försvara dig men här går det bara inte. Damage är direkt fruktansvärt bra!

noike: Vi har sett det här utan dig nu. Nanananananaaah!


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav adolvsson » sön maj 01, 2005 22:53

sus@n: Bensåg, för sautan!

Precis som de flesta... alla... okej, sedan igår de flesta utom ett... var var jag nu? Precis som de flesta andra avsnitt i säsong fem, utom ja ni förstår, hade jag bara sett Damage en gång. Tills idag. Jag tyckte om det redan första gången, men hade nog lyckats glömma lite exakt hur mycket rumpa den sparkade. Det är rätt mycket. Säkert flera stycken. Oehört snyggt och effektivt avsnitt.

Och jag skulle verkligen veta vad som försegick i scooby gangs läger vid den här tiden, diskussionerna som föranledde Andrews lilla dubbelspel.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav A bear » sön maj 01, 2005 23:01

Sparkar rumpa? Det räcker inte, inte på långa vägar. "Damage" drogar rumpan, sågar loss rumpan, hänger upp rumpan på tork, strimlar rumpan, stoppar in rumpstrimlorna i ugnen och rostar dem på 225 grader i 25 minuter. Sen videofilmar den de lossågade, torkade, strimlade och rostade bitarna av rumpan och sprider videon bland japanska ungdomar som förvandlas till punkrockande mordmaskiner med tre huvuden när de ser den. Jag skulle inte sätta foten i Tokyo om jag vore Sus@n. De gillar inte när man talar skit om "Damage". :twisted:
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Tinwiel » sön maj 01, 2005 23:52

Mää! Damage är ju bäst! Eller topp 5 ialla fall! Den har allt, mörker, drama, humor och referenser till våra scoobies. Oj oj...

Andrew, goddamnit, Andrew! 82 % manligare! I rest my case.
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp
 
Inlägg: 20999
Blev medlem: 10 jun 2004
Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav Gordo » mån maj 02, 2005 8:32

sus@n: Du måste se det igen, bara måste för det är verkligen ett helt otroligt avsnitt. Var tvungen att se det igen igår :)
- Why would you wanna help me after what I did?
- Because it's what Jesus would freakin' do!
Användarvisningsbild
Gordo
doookti persika
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 08 feb 2005
Ort: Stockholm

Inläggav Lipton » lör maj 21, 2005 17:10

Tycker att detta var bra, tyckte jag kände igen den galna slayern och det tog ett tag men sen kom jag på att det var ju hon i OC. Tyckte att hon gjorde ett bra jobb som slayer. Men hur kommer det sig att hon kommer i håg alla slayers tillbaka i tiden, vad dom sagt osv. Det gör ju inte Buffy och Faith, eller är det något speciellt just med henne pga hon är galen.

Tänkte när man såg att det skulle varit Spike som torterat henne i källaren att det kan inte stämma för det är inte hans stil, om det varit Angelus däremot så.....
Otäckt när Spike sitter där med avkapade armar, men man blev inte särskilt orolig eftersom att man visste att de sätter tillbaka dem utan vidare.

Sen kan man undra, är Andrew lite kär i Spike.
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

FöregåendeNästa

Återgå till Angel Säsong 5



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron