5x08 - Destiny

Här pratas det om Angel Säsong 5

Våga inte ge det dåligt!

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
0
Inga röster
6
0
Inga röster
7
5
14%
8
6
17%
9
17
49%
10
7
20%
 
Antal röster : 35

Inläggav Minsc_and_Boo » sön feb 13, 2005 5:12

Förresten, fraser som nämns i avsnittet:

"...weight of the world..."

"Get it done"

A 5x14; Smile Time:
"...harvest..."

Ringer det några klockor?
Jag kan ha missat fler referenser, men det här var dom jag reagerade på när jag såg på avsnittet (avsnitten).
I wanna hurt you. But I can't resist the sinister attraction of your cold and muscular body.
-- Buffy 5x18; Intervention
Användarvisningsbild
Minsc_and_Boo
Minion
 
Inlägg: 92
Blev medlem: 30 aug 2004
Ort: Hellmouth; Stockholm

Inläggav AKS » sön feb 27, 2005 20:20

Hmm, tycks inte ha skrivit om detta avsnitt förut. Såg i alla fall om det för första gången sedan november 2003 ikväll.

Destiny är ett fantastiskt bra avsnitt. Underhållande från början till slut. Och Angel-Spike-fajten... Day-um! Så ska det se ut. Annars så tycker jag inte att detta avsnitt har så många scener som känns värda att peka ut som fantastiskt bra. Avsnittet är, enligt mig, jämnbra på en härligt hög nivå. Naturligtvis är det dock kul med lite flashbacks. Kom att tänka på att nåt fan måste ha gjort en fanvideo där de klippt ihop tillbakablickarna i både BtVS och AtS i rätt ordning. Skulle vara hur cool som helst att se det. Jag menar, då skulle ju scenen då Drusilla sire Spike i Fool for Love(?) vara alldeles före scenen i detta avsnitt då de kommer in till ANgelus och Drusilla säger: "Look what I made. It's called Willy." :)

Mycket bra avsnitt, som sagt.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav latarmig » tis mar 01, 2005 20:05

Det finns en likhet mellan det här och det förra avsnittet som väl knappast kan vara en tillfällighet. I förra avsnittet dödar Wesley sin far. I det här avsnittet kämpar Angel och Spike om en graal. Båda historierna avslutas med att det hela var en bluff, och i båda fallen är det viktiga att de inblandade inte vetat om att de blivit lurade, utan att de utgått från att det varit på riktigt. De (Wesley/Angel/Spike) visar därmed för alla vilka (hurdana) de verkligen är.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav virve » tis mar 01, 2005 22:36

Makalöst bra avsnitt!!

En arc är på gång! Som jag har längtat!
ANYA: Am I supposed to be changing my clothes a lot? Is that the helpful thing to do?
Användarvisningsbild
virve
Minion
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 04 jan 2005
Ort: Uppsala

Inläggav A bear » lör mar 05, 2005 23:05

FIGHT!
FIGHT!
FIGHT!


YEEEEEAH! Spike's back, and he's a BLOODY ANIMAL! Fast med själ, då. Angel får äntligen det rejäla kok stryk han har tiggt om ett tag. Och han är inte bara tillbaka, utan han har plötsligt fått en roll också - det har visserligen antytts tidigare, men nu är det ju säkert. (Oavsett vad profetian egentligen menar; om alla tror att det är sant så blir det ju det.)

Och inte bara fight heller. Som latarmig påpekade, någon drar i trådarna, någon bluffar dem hela tiden. Men om Angel nu alltså TROR på profetian, men samtidigt inte anser sig själv värdig... vad innebär det? En vampyr på vardera sidan i den kommande striden?

Vem skickar paket till W&H? Exakt hur många puppetmasters finns här egentligen?

F ö är Spike den coolaste vampyr som går i ett par boots. Jag vill också sitta i en Viper och blåsa rakt igenom Nevadaöknen mitt i natten med Dead Kennedys "Too Drunk To Fuck" på högsta volym - satt och undrade hur länge de skulle våga låta låten gå innan Spike ströp stereon.

Och så Lindsay. Nu är vi äntligen på banan. Set 'em up, knock 'em down.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Gordo » sön maj 01, 2005 14:54

Yay! Äntligen drar det igång på allvar. Vilket avsnitt :D Tillbakablickarna var lika lysande som vanligt och det var kul att se Angels och Spikes första möte. Hur stod de ut med varandra?

Eve fortsätter att vara lika irriterande som vanligt men nu har hon i alla fall fått ett till lager. Lindsey! Hade inte räknat med att han skulle komma tillbaka, men jag är väldigt glad att han gjorde det. Ska bli intressant att se vilka planer Lindsey och Eve har samt att få veta vad Lindsey har gjort för att få så mycket makt.

Spikes och Angels fight var otrolig, klippen mellan nutid och dåtid gjorde den fantastisk.

Att Spike är återställd känns väldigt skönt.
- Why would you wanna help me after what I did?
- Because it's what Jesus would freakin' do!
Användarvisningsbild
Gordo
doookti persika
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 08 feb 2005
Ort: Stockholm

Inläggav Nyx » sön maj 01, 2005 20:08

Ett helt otroligt bra avsnitt! Alla tillbakablickar med William/Dru/Angelus. Det enda jag invänder en smula mot är Eve - jag vill ha LILAH tillbaka!!

Jag kan bara inte låta bli att citera vad Ai skrev några dagar innan jag ens hade reggat mig på BF. Det är precis så här som jag känner (förutom att Dru tillhör Ai och inte mig) när jag sett avsnittet ffg (och andra gången med kommentatorspår :D ):

Ai skrev:Dru! Min Dru!!! Lyckan är fullständig i det här avsnittet:

* Solid!Spike
* Irriterad Angel
* Återblickar med peruker å allt!
* DRUSILLA
* Angelus
* Långdragen och maffig fightscen
* Spike vinner över Angel!

Jag kan se det här hur många gånger som helst!

Jag med. Hoppas Ai hade kul på Londonkonserten. Inte så lite avundsjuk.

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Ai » lör maj 07, 2005 6:39

Nyx skrev:Ett helt otroligt bra avsnitt! Alla tillbakablickar med William/Dru/Angelus. Det enda jag invänder en smula mot är Eve - jag vill ha LILAH tillbaka!!

Jag kan bara inte låta bli att citera vad Ai skrev några dagar innan jag ens hade reggat mig på BF. Det är precis så här som jag känner (förutom att Dru tillhör Ai och inte mig) när jag sett avsnittet ffg (och andra gången med kommentatorspår :D ):
.


You know it girl!! :D

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav Lipton » tor maj 19, 2005 13:30

Bästa avsnittet på länge.
Angelus är verkligen ett svin, men man får inte den uppfattningen om honom i Btvs s.2. Här är han hemsk. Spike har ju faktiskt känslor även fast han är en brutal mördare.

Man irriterar sig på Angel som hela tiden talar om för Spike att det inte är honom som shanshun gäller, hur kan han vara så säker på att det gäller honom själv. Jag har lite svårt för att tycka om s.5 Angel han är inte särskilt sympatisk. Det var ju tur att Spike van fighten annars så hade jag nog slutat titta här. Han hade så rätt när han sa att han fått kämpa för själen medans Angel fått den kastad på sig genom förbannelsen.
Men jag förstår inte det här snacket att det kan bara finnas en vampyr med själ, de är väl inte haighlander heller. There can only be one.
Angel tror automatiskt att det är han, ganska självupptaget, eller försöker han övertyga sig själv.

Kul att Lindsey är tillbaka, att tag så trodde jag nästan att det var Wesley som skulle dyka upp där. Phu, vilken tur att det inte var det.
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav sharatec » tor maj 19, 2005 17:10

Lipton skrev:Han hade så rätt när han sa att han fått kämpa för själen medans Angel fått den kastad på sig genom förbannelsen.


Visserligen, men han glömde att poängtera att han bara ville ha den för att öka chansen att kvinnan han älskade/var besatt av skulle kunna älska honom tillbaka...

Romantiskt? Kanske? Heroiskt (eller ens oegennyttigt)? Nej, knappast.
Burn the land and boil the sea
You can't take the sky from me


Jag är underbar. Det står på internet, så det måste vara sant! källa: http://www.buffyforum.se/viewtopic.php?p=80105#80105
Användarvisningsbild
sharatec
Big Bad
 
Inlägg: 1026
Blev medlem: 30 jan 2004
Ort: Linköping

Inläggav HeY » lör maj 21, 2005 0:42

Jätetbra avsnitt, man blev verklgien chockad i slutet! :eek:

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Tompa » sön maj 29, 2005 13:28

Gitarrmongot är tillbaka och han verkar ligga bakom det mesta (tro fan han är sur på Angel, Cops Suck Anyone? ;) )

Redan när det blixtrade till så anade jag att Spike blev solid, därför var hans promenad mot dörren helt underbar då man verkligen kunde se fram emot vad som komma skulle. Det hade ändå varit roligare om han försökt gå igenom Angel :D

Så varför alla symboler hos och på Lindsey, anatgligen för att ingen ska kuna känna hans närvaro varför nu någon ens skulle komma på tanken men SP verkar inte dåligt sura.

Angel Vs Spike var grymt att se men jag tror stenhårt på att Angelus hade smetat ut Spike på tre sekunder, Angel är för snäll. Konstigt egentligen hur Spike med själ kan vara så lik Spike utan själ. Måste ha att göra med att Angels förbannelse kom till som straff för att känna den smärta han åsamkat. Spike verkar inte direkt bry sig.

Och ännu en historielektion kan ju aldrig skada, Angelus och Drusillas sexscen var :eek: men ändå rolig på ett mysko sätt.

Själva bägaren skrek ju set-up, jag menar en bägare som står på ett podie med en strålkastare ovanför en herrans massa år bara för att två besjälade vampyrer får för sig att hämta den. Jag trodde att dom skulle behöva gräva runt i bråten lite.
Bernard: What time is it?!
Manny: Half-ten.
Bernard: Half-ten?! Half-ten?! I've never been up at half-ten! What happens? - Black Books
Shane: So, if I'm a cocksucker . . .
Ronnie: What do you mean "if"? - The Shield
Dawn Summers Appreciation Society = Alba

"You're dead! You're a dead man, Pryce! You're dead!"
.::Wesley Wyndham Pryce - Rogue Demon Hunter::.
Användarvisningsbild
Tompa
Minion
 
Inlägg: 219
Blev medlem: 18 sep 2004
Ort: Höör på den då.

Inläggav dansdansdans » tor jun 23, 2005 16:54

jag har läst nånstans orden "evil lindsey" jag vet inte var eller hur.
men jag blev chockad när jag väl såg honom på slutet, men ändå inte.

så bra är detta. SÅ BRA!!
- Are you prepared to disobey?
Användarvisningsbild
dansdansdans
Minion
 
Inlägg: 235
Blev medlem: 24 nov 2004

Inläggav Tob » tor jun 23, 2005 17:12

dansdansdans skrev:jag har läst nånstans orden "evil lindsey" jag vet inte var eller hur.
men jag blev chockad när jag väl såg honom på slutet, men ändå inte.

så bra är detta. SÅ BRA!!


Har sagt det förr och säger det igen, att från och med detta avsnittet är säsong 5 hur jävla bra som helst, faktiskt helt underbart....så nu har jag fixat förväntningarna åt dig också ;)
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav dansdansdans » tor jun 23, 2005 18:03

Tob skrev:
dansdansdans skrev:jag har läst nånstans orden "evil lindsey" jag vet inte var eller hur.
men jag blev chockad när jag väl såg honom på slutet, men ändå inte.

så bra är detta. SÅ BRA!!


Har sagt det förr och säger det igen, att från och med detta avsnittet är säsong 5 hur jävla bra som helst, faktiskt helt underbart....så nu har jag fixat förväntningarna åt dig också ;)


yay you!

vad det du som skrev i någon tråd om att det var få boråsare här? hehe
- Are you prepared to disobey?
Användarvisningsbild
dansdansdans
Minion
 
Inlägg: 235
Blev medlem: 24 nov 2004

Inläggav Tob » tor jun 23, 2005 18:06

dansdansdans skrev:vad det du som skrev i någon tråd om att det var få boråsare här? hehe


det är nog inte omöjligt, få som är hyfsat aktiva iaf.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav Binchy » ons aug 03, 2005 15:05

Spike Corporeal - äntligen!

Tillbakablickar - me like!

Bleeding eyes - scary!

Lite skumt att aldrig The Cup of Perpetual Torment nämnts tidigare (och vem vill frivilligt dricka ur en mugg med det namnet?). Om nu hela universum är ur led för att det PLÖTSLIGT finns två besjälade vampyrer, hur kan det då vara förutspått att EN AV DEM ska dricka ur muggen för att lugna ner universum?!? Eller sägs det bara att vampyren med själ måste dricka ur muggen? Men om det bara fanns en, då behövde ju inte universum lugnas ner? För mycket eller för lite logik, för kort minne? Jupp, en omtitt mycket snart!

Men hey, Lindsey's back, och tillbakablickar, och Eve blir nästan strypt, det måste vara ett bra avsnitt.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav Off » ons aug 03, 2005 17:21

Binchy skrev:Lite skumt att aldrig The Cup of Perpetual Torment nämnts tidigare (och vem vill frivilligt dricka ur en mugg med det namnet?). Om nu hela universum är ur led för att det PLÖTSLIGT finns två besjälade vampyrer, hur kan det då vara förutspått att EN AV DEM ska dricka ur muggen för att lugna ner universum?!? Eller sägs det bara att vampyren med själ måste dricka ur muggen? Men om det bara fanns en, då behövde ju inte universum lugnas ner? För mycket eller för lite logik, för kort minne? Jupp, en omtitt mycket snart!.


Nu var det fruktansvärt länge sedan jag såg det här avsnittet men nog var det så att hela Cup of.... var ett påhitt av killen som stack?
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Tompa » ons aug 03, 2005 17:26

Off skrev:
Binchy skrev:Lite skumt att aldrig The Cup of Perpetual Torment nämnts tidigare (och vem vill frivilligt dricka ur en mugg med det namnet?). Om nu hela universum är ur led för att det PLÖTSLIGT finns två besjälade vampyrer, hur kan det då vara förutspått att EN AV DEM ska dricka ur muggen för att lugna ner universum?!? Eller sägs det bara att vampyren med själ måste dricka ur muggen? Men om det bara fanns en, då behövde ju inte universum lugnas ner? För mycket eller för lite logik, för kort minne? Jupp, en omtitt mycket snart!.


Nu var det fruktansvärt länge sedan jag såg det här avsnittet men nog var det så att hela Cup of.... var ett påhitt av killen som stack?


Sen att den stått helt orörd och dammfri på en piedestal i ett halvrasat hus under ett halvt sekel borde varit en "dead giveaway" för våra hjältar.
Bernard: What time is it?!
Manny: Half-ten.
Bernard: Half-ten?! Half-ten?! I've never been up at half-ten! What happens? - Black Books
Shane: So, if I'm a cocksucker . . .
Ronnie: What do you mean "if"? - The Shield
Dawn Summers Appreciation Society = Alba

"You're dead! You're a dead man, Pryce! You're dead!"
.::Wesley Wyndham Pryce - Rogue Demon Hunter::.
Användarvisningsbild
Tompa
Minion
 
Inlägg: 219
Blev medlem: 18 sep 2004
Ort: Höör på den då.

Inläggav Binchy » tor aug 04, 2005 9:22

Off skrev:
Binchy skrev:Lite skumt att aldrig The Cup of Perpetual Torment nämnts tidigare (och vem vill frivilligt dricka ur en mugg med det namnet?). Om nu hela universum är ur led för att det PLÖTSLIGT finns två besjälade vampyrer, hur kan det då vara förutspått att EN AV DEM ska dricka ur muggen för att lugna ner universum?!? Eller sägs det bara att vampyren med själ måste dricka ur muggen? Men om det bara fanns en, då behövde ju inte universum lugnas ner? För mycket eller för lite logik, för kort minne? Jupp, en omtitt mycket snart!.


Nu var det fruktansvärt länge sedan jag såg det här avsnittet men nog var det så att hela Cup of.... var ett påhitt av killen som stack?


Jup, så var det, vad jag menade var, borde de inte ha anat oråd? Eller, de kanske är så vana vid att det hela tiden dyker upp nya profetior att de aldrig ifrågasätter dem...
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav sjostrand » tor aug 11, 2005 12:09

Tompa skrev:
Off skrev:
Binchy skrev:Lite skumt att aldrig The Cup of Perpetual Torment nämnts tidigare (och vem vill frivilligt dricka ur en mugg med det namnet?). Om nu hela universum är ur led för att det PLÖTSLIGT finns två besjälade vampyrer, hur kan det då vara förutspått att EN AV DEM ska dricka ur muggen för att lugna ner universum?!? Eller sägs det bara att vampyren med själ måste dricka ur muggen? Men om det bara fanns en, då behövde ju inte universum lugnas ner? För mycket eller för lite logik, för kort minne? Jupp, en omtitt mycket snart!.


Nu var det fruktansvärt länge sedan jag såg det här avsnittet men nog var det så att hela Cup of.... var ett påhitt av killen som stack?


Sen att den stått helt orörd och dammfri på en piedestal i ett halvrasat hus under ett halvt sekel borde varit en "dead giveaway" för våra hjältar.


Men varken Angel eller Spike är ju speciellt kända för att tänka innan de handlar...
Användarvisningsbild
sjostrand
Big Bad
 
Inlägg: 2148
Blev medlem: 31 mar 2005
Ort: Katrineholm

Inläggav The Buffster » tis aug 16, 2005 12:43

SPIKE!

"Sweetheart believe me, this is way, way more bad boy than you're ever going to be able to handle."
(Tommy Gavin, Rescue Me 3.10)

"What kind of lawyer are you?"
"The troubled yet fun kind."
(Alan Shore, Boston Legal 4.03)


| musik |
Användarvisningsbild
The Buffster
Zeppo
 
Inlägg: 3509
Blev medlem: 09 apr 2005

Inläggav sharatec » tis aug 16, 2005 16:59

The Buffster skrev:SPIKE!


?

Spike? SPIKE?!? Vem bryr sig? ;)

LINDSEY!
Burn the land and boil the sea
You can't take the sky from me


Jag är underbar. Det står på internet, så det måste vara sant! källa: http://www.buffyforum.se/viewtopic.php?p=80105#80105
Användarvisningsbild
sharatec
Big Bad
 
Inlägg: 1026
Blev medlem: 30 jan 2004
Ort: Linköping

Inläggav Zaxx » tis aug 16, 2005 17:38

Jag bryr mig
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav sharatec » tis aug 16, 2005 17:40

Jag är inte överraskad. :)
Burn the land and boil the sea
You can't take the sky from me


Jag är underbar. Det står på internet, så det måste vara sant! källa: http://www.buffyforum.se/viewtopic.php?p=80105#80105
Användarvisningsbild
sharatec
Big Bad
 
Inlägg: 1026
Blev medlem: 30 jan 2004
Ort: Linköping

Inläggav The Buffster » tis aug 16, 2005 22:58

sharatec: Okej då, SPIKE och LINDSEY! (fast mest Spike ;) )

"Sweetheart believe me, this is way, way more bad boy than you're ever going to be able to handle."
(Tommy Gavin, Rescue Me 3.10)

"What kind of lawyer are you?"
"The troubled yet fun kind."
(Alan Shore, Boston Legal 4.03)


| musik |
Användarvisningsbild
The Buffster
Zeppo
 
Inlägg: 3509
Blev medlem: 09 apr 2005

Inläggav A bear » tor dec 08, 2005 12:47

Ett par korta tankar efter omtitt.

Det som gör fighten så fantastisk är ju inte allt flygande och fäktande, utan just dialogen och hur den blandas med flashbacken. Sättet allt får bubbla upp: Spikes mindervärdeskomplex gentemot Angel som ALLTID haft allting före honom, och hans övertygelse - åtminstone så här i efterhand, efter att han tillbringat ett par månader med att reta Angel - att han skaffade sig sin själ för att det var "the right thing to do". Vilket man ju kan diskutera. Spike har, som den poet han är (eller snarare intalar sig att han är) och som flashbacksen visar, alltid haft en tendens att romantisera saker och ting. Angel, däremot, är en realist.
ANGEL Really? Heard it was just to get into a girl's pants.

Men som alltid i Jossverse är inte det viktiga vad som ÄR, utan vad man TROR. Spike har - inte helt utan anledning - intalat sig själv att han är mänsklighetens stora förkämpe nu när Angel har blivit fet och sålt sig. Man skulle förstås kunna invända att det första han gör när han får en kropp igen är att, i tur och ordning, sätta på Harmony, spöa upp morfar och supa sig full. Men just här, nu, tror han verkligen på det. Och ironin är ju att han återigen bara går i Angels fotspår. (resten s5)Något som ju blir löjligt uppenbart när "Doyle" dyker upp...

Och vad Angel tror är att han inte förtjänar shanshun längre. Eller, ännu värre, att han skulle förtjäna den på ett sätt han absolut inte vill. Den där realisten i honom har insett något.
SPIKE: Vampire with a soul. Nobody knows what side he's gonna fight on... when the big show comes down. Except we already know what side you're on, don't we? Already made your choice. Traded in your cape and tights for a nice comfy chair at Wolfram & bloody Hart.

Någon liten del av Angel VILL inte vinna, för om han gör det innebär det att han kommer att stå på fel sida. Att han faktiskt, ofrånkomligen, sålt sin själ. Om han står på fel sida är skillnaden mellan honom och Angelus bara semantik. (Angel kallar Spike "Willie", precis som Angelus. Angel är den första som vampar. Angel använder i fighten konsekvent "I" om Angelus.)
ANGEL: Spike, wait. Wait. That's not a prize you're holding. It's not a trophy. It's a burden. It's a cross. One you're gonna have to bear till it burns you to ashes. Believe me. I know.

Det som gör att Spike kan tro, att han kan vinna, är inte vampyren i honom. Det är den förvirrade poeten William, som sätter på sig rosafärgade glasögon och skriver om allt som det passar honom. "Lie to me..." Joss är då sannerligen konsekvent.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav caffeineaddict » tor dec 08, 2005 15:22

A bear: Damn, you're good sometimes! Jävligt intressant och kul att läsa, och gjorde mig toksugen på den där Angel-omtitten som måste göras snart eftersom jag knappt har rört vid den där fina nya boxen som står i hyllan än.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav madskellig » tor dec 08, 2005 18:11

Väldig intressant läsning A bear, måste se om detta avsnitt till helgen med din analys i åtanke :)
"I hate listening to people's dreams. It is like flipping through a stack of photographs. If I'm not in any of them and nobody is having sex, I just don't care."

Last.FM
Användarvisningsbild
madskellig
Big Bad
 
Inlägg: 2168
Blev medlem: 14 aug 2005
Ort: Umeå

Inläggav Zaxx » tor dec 08, 2005 21:42

jag blir arg på A bear... han gör ju att man måste se om och sedan börja omanalysera!

TACK! 8)
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

FöregåendeNästa

Återgå till Angel Säsong 5



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron