5x07 - Lineage

Här pratas det om Angel Säsong 5

Va tycks då?

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
0
Inga röster
6
1
4%
7
6
22%
8
10
37%
9
8
30%
10
2
7%
 
Antal röster : 27

Inläggav Piraten » tor dec 29, 2005 14:53

Tompa skrev:Tänkte också på det med profetian, Angel sa ju i förra avsnittet att han inte trodde så mycket på dom och nämnde "The Father will kill the Son" för Wesley som inte fattade något, det borde ju betyda att Connor aldrig dog.


Det går ju också att tolka det som att Angel inte litar allt för mycket på profetior eftersom Sahjahn skrivit om en del profetior.
"The Father Will Kill The Son" var ju något som Sahjahn skrivit dit som en del av hans plan mot Angel.
Skulle vara förståeligt om Angel inte litar allt för mycket på profetior vid det här laget.
["Written on the wall"]
["WAS IT GOOD FOR YOU TOO"]
Användarvisningsbild
Piraten
Minion
 
Inlägg: 218
Blev medlem: 08 jul 2004
Ort: Alfta (Hälsingland)

Inläggav Forever Chosen » lör feb 25, 2006 2:25

Så här långt kanske det bästa avsnittet! Wesley var cool som vanligt (speciellt med pistolerna i början, en liten Matrix rentav?) När han sköt sin far utan att ens blinka för att rädda Fred, det var en stark scen det!

Bäst så här långt, nu ska jag se nästa avsnitt (natten är ung)
Användarvisningsbild
Forever Chosen
Scooby
 
Inlägg: 503
Blev medlem: 21 feb 2006
Ort: Solna

Inläggav A bear » tor mar 02, 2006 22:03

Från "Just Rewards"-tråden:
merl skrev:
Ai skrev:Det var helt klart ett problem för författarna att skriva Spike i början av säsong fem. Dom kunde liksom inte fånga honom alls. I mitt tycke alltså.


Precis.
Det här förstår jag inte riktigt att man hade såna problem med. Eller egentligen är det inget konstigt, men jag hade förväntat med av ME att kunna göra det så mycket bättre. Allt som hade behövts var ju att Angel-författarna tagit lite hjälp av Buffy-författarna för att få bättre grepp om Spikes personlighet.


"Lineage" har ett utmärkt exempel på det här.
SPIKE: Heard what happened up top, offing your dad and all. Don't know if you know this, but, uh... I killed my mum. Actually, I'd already killed her, and then she tried to shag me, so I had to—

Att Spike dödade sin mor (Buffy, "Lies My Parents Told Me") är något han burit på i åratal, och som när han får sin själ väger ännu tyngre på honom. Det var ett tillräckligt stort trauma för att The First skulle kunna använda det för att göra honom till en mordmaskin - och omvänt, när han insåg vad som faktiskt hänt var det en tillräckligt stark omvälvning för att han skulle kunna bryta The Firsts hypnos på egen hand.Oavsett hur han känner för det därefter är det uppenbart att det var en väldigt stor grej för honom. Men här används det plötsligt som ett ganska billigt skämt, Spike slänger ur sig det till någon som han känt ganska kort tid och vad vi sett knappast står på särskilt intim fot med. Det känns... fel att den evige romantikern Spike skulle göra något sådant.

Men just det där med billiga skratt på bekostnad av karaktärstrovärdighet är ju tyvärr ett genomgående fel i början av s5, så...
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Ai » tor mar 02, 2006 22:16

A bear: Japp. Bra exempel. Spike går från att vara rätt djup och seriös i BtVS s7 till att vara extremt ytlig och omogen. Han liknar mer Spike BtVS s4 - fast den här gången så har han inget chip, det är ännu värre - han kan inte ta i nåt alls.

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav merl » lör mar 04, 2006 15:02

Äntligen ett riktigt bra avsnitt! Intressant att äntligen få veta mer om Wesleys relation till sin far. Man har ju långt tidigare fått veta att mycket av Wes osäkerhet kommer från pappan, så visst var det på tiden att den tråden togs upp. Wes förändring under avsnittets gång är otroligt bra. Från att vara riktigt cool i inledningen till att bli osäker och fumlig när pappan dyker upp. Och sen slutet när han kallt skjuter vad han tror är sin egen pappa för att rädda Fred. Tror inte att jag fattat det riktigt förrän nu hur mycket Wesley har förändrats under de här åren.
Användarvisningsbild
merl
Scooby
 
Inlägg: 684
Blev medlem: 26 feb 2006
Ort: Stockholm

Inläggav Nyx » lör mar 04, 2006 15:22

Ja, Wesleys utveckling genom serierna är verkligen anmärkningsvärd. Samtidigt som pappans närvaro får honom att "halka tillbaka" i sin tidigare fumlighet så visar avgörandet på taket att hans förändring är så djupgående och total att gamle Wesley verkligen är borta för alltid (och sörjd av ingen, hoppas jag). Han är så oerhört mycket intressantare med alla de gråskalor som erfarenheterna givit honom, liksom.

Dessutom, ang. Spike. I det här avsnittet får han ju slänga ur sig ett skämt som verkligen passar honom:
SPIKE: Sex with robots is more common than most people think.

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Garim » ons apr 19, 2006 17:01

Riktigt bra! Härligt. Alla pratar ju om att S5 ska vara så bra, men de senaste avsnitten har ju varit sådär... Men nu kom ett riktigt bra.

Jag gillar att Wes blir mer och mer framträdande. Yay Wes! Och Spike lyckas sänka en robot med en koncentrerad höger :)

Men då... Kan inte Wes och Fred få ihop det då? :D

Riktigt nöjd med det här avsnittet. Spike är fortfarande kul tycker jag. Han ger lite extra komedi till serien, vilket behövs.
Serenity: Knowing which River not to cross...
'If we want her to be exactly she'll never be exactly I know the only really real Buffy is really Buffy and she's gone' who?
Remember that if you keep one foot in the past and one in the future, you're just pissing on the present.
Användarvisningsbild
Garim
Big Bad
 
Inlägg: 2095
Blev medlem: 27 mar 2006
Ort: Sundsvall

Inläggav Tea » lör jun 03, 2006 19:31

*applåder*
Åh jag har längtat så efter bad-wes...
Det känns som om de får ett avsnitt var nu. Spike har fått sitt, Lorne sitt och nu Wesley...
Väntar med spänning på Gunns och Freds...

"Adversity is the diamond dust with which heaven polishes its jewels."
Thomas Carlyle


Läs här om ni vill veta hur mitt bröllop kommer gå åt helvete

QaF <3
Användarvisningsbild
Tea
Big Bad
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: 03 apr 2006
Ort: sväng höger vid granen och fortsätt...

Inläggav Capt. Peroxide » sön mar 18, 2007 21:30

Forever Chosen skrev:Så här långt kanske det bästa avsnittet! Wesley var cool som vanligt (speciellt med pistolerna i början, en liten Matrix rentav?)
När Matrix kom var "rotera i luften med en 9mm i varje hand" redan en filmkliché. Hongkongaction, goddammit, Hongkongaction!
Angelus Domini nuntiavit Buffiae,
Et concepit de Spiritu Sancto.
Användarvisningsbild
Capt. Peroxide
Minion
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 17 jan 2007

Inläggav Bender » ons aug 01, 2007 22:13

Riktigt bra avsnitt, varför ska Angel ha jobbiga perioder av tråkighet för att sedan blomma ut i detta avsnitt tex? Det är tur att man hela tiden vet att det ska bli bättre. (tidigare kommentarer om säsongen)

Wesley är riktigt bra och överglänser de flesta karaktärerna i Buffyverse.

Ser fram emot fortsättningen!

Leela: Bender, let's hit the gym. I'm going to teach you how to fight like a girl.
Bender: I'll put on my tutu.
Futurama s2: Raging Bender
Användarvisningsbild
Bender
Scooby
 
Inlägg: 804
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Sthlm-> Umeå -> Sthlm

Inläggav AKS » ons aug 08, 2007 20:58

Kul att få ett Wescentrerat avsnitt. Hans förhållande med sin far har ju hintats om sedan S1s I've Got You Under My Skin och att det finns en del hemska grejer där är självklart. Pappans nedlåtande attityd mot en son som hela tiden försöker vara trevlig och göra sitt bästa är hemsk. Ja, det var ju inte pappa, men ändå var detju det. Och i slutscenen var det verkligen han.

Som jag sagt tidigare i tråden så är det takscenen som är den bästa scenen i detta avsnitt. Oerhört brutal. Och sedan försöker Wes snacka med Fred och så kommer den där Knox! Tyvärr är han förbaskat charmig så det är svårt att hata honom.

Sedan har vi ett par roliga scener också: Spike som måste koncentrera sig (under tystnad) för att kunna rädda Gunn. Dessutom, först Angels och sedan Spikes försök att tröst Wes på oerhört misslyckat vis. Spikes "I killed my mum because she tried to shag me" (väldigt mycket parafras) är roligast.

Jag kunde inte bestämma mig för betyg här. Stark sexa eller sjua? Röstade sexa, men under tiden jag skrivit detta har jag kommit fram till att avsnittet bör ha en sjua.

7 av 10
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav noike » ons aug 08, 2007 21:23

AKS skrev:Kul att få ett Wescentrerat avsnitt. Hans förhållande med sin far har ju hintats om sedan S1s I've Got You Under My Skin och att det finns en del hemska grejer där är självklart. Pappans nedlåtande attityd mot en son som hela tiden försöker vara trevlig och göra sitt bästa är hemsk. Ja, det var ju inte pappa, men ändå var detju det. Och i slutscenen var det verkligen han.


I och med att Wes inte märkte någon skillnad så var det verkligen hans pappa - den psykologiska effekten är lite viktigare här. I övrigt om de scenerna har jag återupprepat mig tre gånger på förra sidan så det behövs inte sägas mer. Inte från mig i varje fall.

Klart värd en 7:a.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav AKS » ons aug 08, 2007 21:58

Ja, det var det jag menade, att trots att det inte var pappan så var det han eftersom Wes (och därmed alla andra) var övertygade om det. Alla Wes reaktioner och alla Wes handlingar är desamma som om pappan verkligen var där. Alltså var det pappan i allt väsentligt, men för att tröst Wes försöker de andra få honom att tänka att det inte var det, men Wes har rätt som står fast vid att han faktiskt mördade sin far.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav AKS » ons aug 08, 2007 22:16

Förresten, detta var första gången jag fattade vem Emil i början var... :oops:
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav noike » ons aug 08, 2007 22:24

AKS skrev:Förresten, detta var första gången jag fattade vem Emil i början var... :oops:

Min läsförståelse bryts nog ner för jag trodde du menade att han spelades av en känd skådespelare, så jag IMDB:ade. Ett avsnitt här och där utan några större roller så jag kliade mig i huvudet i några minuter (bokstavligen, jag satt verkligen och funderade alldeles för länge) innan det gick upp för mig att du pratade om karaktären Emil och inte skådespelaren bakom.

Jag menar, det var bara off screen med ett telefonsamtal sist han var med. Hur ska man lägga sådant på minnet? Om man inte är JRT.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Tinwiel » ons aug 08, 2007 22:31

Emil?
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp
 
Inlägg: 20999
Blev medlem: 10 jun 2004
Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav noike » ons aug 08, 2007 22:31

Tinwiel skrev:Emil?

Vapenlangaren i början. Han som sålde Wes ett hopfällbart rocksvärd i säsong 4.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Tinwiel » ons aug 08, 2007 22:35

noike skrev:
Tinwiel skrev:Emil?

Vapenlangaren i början. Han som sålde Wes ett hopfällbart rocksvärd i säsong 4.


Ööööh... ja haaaan. ;) (jag kommer inte ens ihåg nån sån scen. Jag är en dålig Buffy-nörd)
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp
 
Inlägg: 20999
Blev medlem: 10 jun 2004
Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav AKS » ons aug 08, 2007 23:02

Han har väl nämnts vid namn minst två-tre gånger i alla fall? Tror jag. I alla fall så hajade jag vem han var först nu trots att han alla gånger tidigare då jag sett avsnittet sagt det där om svärdet.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav makane » mån nov 12, 2007 13:52

Fantastiskt bra avsnitt! Äntligen fokus på Wes. Fruktansvärt bra scen när han dödar sin pappa. Och för honom är det ju verkligen det han gör. Underbara scener med Wes & Fred också. Åh vad jag önskar att de kunde få ihop det. Den där Knox är ju bara ett störande moment.
Håller med om att de inte riktigt kunnat fånga Spike så som han var i Buffy säsong 7. Och det där mamma skämtet kändes inte alls rätt. Ett sådant trauma som det var för honom och nu bara skämtas det bort. Däremot var han rolig vid flera andra tillfällen. ;)

Gillar vad ni skriver om att det är härifrån som den här säsongen blir riktigt bra för fortsätter det såhär så kommer jag älska det.
Användarvisningsbild
makane
Minion
 
Inlägg: 321
Blev medlem: 16 okt 2007
Ort: KBA

Inläggav marzipan » tis jun 03, 2008 21:34

WESLEY WYNDHAM-PRYCE!
Den mannen, den mannen! GAAAAAAAAH. Jag blir galen. Måste. Andas.

Okej.

Pappsen hälsar på! Man har ju fått ledtrådar lite då och då om att Wes inte har den enklaste relationen med sin far. Lineage gav ledtrådarna ett ansikte! Yay.

Börjar gilla kombinationen Fred/Wes nu. Har inte varit för innan… Men vafan, det är ganska gulligt.
Och hur kan Gunn och Fred någonsin ha varit tillsammans? Känns låååångt borta nu…

Rolig Spike fick jag också se! Har saknat honom.
Sex with robots is more common than most people think.

Wes. :lovebunnier:
Han tvekade inte en sekund på att skjuta sin far. Inte en sekund.
Var tvungen att se scenen två gånger. (Tänkte att det var bäst att bara skriva två gånger, man vill ju inte framstå som helt tokig! Nähej nej, verkligen inte!) Alexis Denisof är super i scenen och ögonen mina vänner, ÖGONEN! Så tomma. Så kalla.
Jag blev liiite besviken när det visade sig att farsan var en cyborg men det glömde jag fort efter den sista scenen!
Det viktiga är att Wes trodde det var hans egen far han sköt. Dödade.
FRED: Part of you knew. Even if you can't admit it to yourself, part of you knew it wasn't him. 


WESLEY: No. I was sure it was him. You were there. I killed my father.

Fred och Wes har ett litet moment… Och så kommer Knox och förstör, skjut honom också Wes! Nej, jag hatar inte Knox. Men det är ju så förbaskat synd om Wes… Fast vänta nu… Det gillar jag! Åh Wes, hoppas du lider! :lovebunny:

Jag är lyrisk över delarna jag nämnt. Lineage är det klart bästa avsnittet hittills i säsong fem. MEN. Avsnittet är inte ens nära högsta betyg. (Nu sätter jag iofs icke betyg efter första titten) Allt stämde inte… Hela cyborg grejen var egentligen rätt… Tråkig.

MEN, igen...

Hello, father, how are— Oh, I didn't realize it was so early there. I've had a bit of a— Of course we have clocks in Los Angeles. Listen, I wanted to— Nothing's wrong. I just... wanted to call... and...see how you were.

That'll put marzipan in your pie plate, bingo.
Användarvisningsbild
marzipan
förvirraren
 
Inlägg: 796
Blev medlem: 02 jan 2008
Ort: Skåne?

Inläggav Echolls » ons jan 27, 2010 21:25

Bra avsnitt! Wesley är så grym. När han dödar sin pappa utan att tveka är nog hans bästa stund hittills i serien, trots att han har väldigt många. Helt fantastiskt. Fin scen med honom och Fred i slutet också. Jag blir så irriterad när Knox kommer och förstör.

Spike är väldigt rolig ibland här men jag tycker ändå att han känns överflödig i avsnittet. Och det gäller egentligen över huvud taget i serien. Han passar inte riktigt in, även om jag uppskattar majoriteten av hans scener. Jag tror att den här säsongen hade kunnat vara minst lika bra utan honom faktiskt, hur mycket jag än gillar honom. När jag tänker på s5 är det sällan jag ens kommer att tänka på Spike. Jag hade nog inte känt riktigt samma sak om de hade skrivit honom lite mer seriös, för han borde vara så mycket mer än en comic relief.

Favoritcitat:
Spike: Sex with robots is more common than most people think.

Betyg: 7
Coma Summer
Användarvisningsbild
Echolls
Big Bad
 
Inlägg: 1241
Blev medlem: 20 nov 2005
Ort: Stockholm

Inläggav marzipan » ons jan 27, 2010 21:42

marzipan skrev:WESLEY WYNDHAM-PRYCE!
Den mannen, den mannen!

Herregud, vad jag tjatat om honom alltså. I varenda säsong fem-kommentar. Det är ganska smärtsamt för mig att läsa saker jag skrivit tidigare. Kunde väl åtminstone försökt dölja min besatthet lite grann...

That'll put marzipan in your pie plate, bingo.
Användarvisningsbild
marzipan
förvirraren
 
Inlägg: 796
Blev medlem: 02 jan 2008
Ort: Skåne?

Inläggav gaspode » tor jan 28, 2010 1:26

marzipan skrev:
marzipan skrev:WESLEY WYNDHAM-PRYCE!
Den mannen, den mannen!

Herregud, vad jag tjatat om honom alltså. I varenda säsong fem-kommentar. Det är ganska smärtsamt för mig att läsa saker jag skrivit tidigare. Kunde väl åtminstone försökt dölja min besatthet lite grann...

och nu gjorde du det IGEN! :rolleyes: :D
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav marzipan » tor jan 28, 2010 1:38

gaspode skrev:och nu gjorde du det IGEN! :rolleyes: :D

:oops: Attans! Och det var säkerligen inte sista gången heller... attans, ja...

That'll put marzipan in your pie plate, bingo.
Användarvisningsbild
marzipan
förvirraren
 
Inlägg: 796
Blev medlem: 02 jan 2008
Ort: Skåne?

Inläggav HeavyAlex » sön aug 22, 2010 12:54

Älskar Spike i det här avsnittet, många roliga scener med han!
Och när Wes dödar sin pappa, iskallt. Wesley var ju f.ö riktigt bra!

Jag börjat faktiskt tröttna på att Knox alltid ska komma och avbryta Fred/Wes.. :twisted:

Betyg: Stark 7a

Undrar ibland om inte Alexis Denisof är en av Hollywoods mest underskattade skådisar.. :angry:
"Oh poor watcher. Did your life pass before your eyes? Cup o tea, cup o tea, almost got shagged, cup o tea?"
Användarvisningsbild
HeavyAlex
Minion
 
Inlägg: 265
Blev medlem: 18 dec 2009
Ort: Stockholm

Föregående

Återgå till Angel Säsong 5



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron