Under detta avsnitt så började jag fatta... Va? Serien ska ta slut? Snart? Charmed blev förnyad, men inte Angel? Massa traumatiska minnen från 3½ år sen dök upp i huvudet. Det som satte igång det hela var egentligen bara till viss del att detta avsnitt är det tredje sista av Angel. Det var denna tanke som satte igång det: "Hm, de verkar gilla Andrew. Det gör jag också. Jag kan se Andrew med Angel och Spike i LA i en S6." Och så är det: Jag skulle kunna tänka mig att Andrew hade haft stor chans att bli i alla fall recurring om det blivit en S6. Lorne hade kunnat skrivas ut och Andrew skrivas in och jag tror nog att TPTB måste ha lekt med tanken. Sant är iofs att fler tjejer hade behövts (även om Mercedes är regular så märks det inte). Gwen hade gärna fått komma tillbaka i den rollen (som tjej i ett mycket manligt cast) med Illyria kvar i sin smått fantastiska roll.
Ja, ja... Bara att återigen försöka acceptera faktumet att the WB är ena idioter som förtjänar att nu vara the CW.
Avsnittet då? Jodå, det är underhållande. Ibland till och med riktigt underhållande. Men jag hade hellre sett det mellan Underneath och Origin, eller i alla fall mellan Origin och Time Bomb. Det är alldeles för fluffigt för att passa här, IMO.
Min favoritscen av den komiska delen av avsnittet är helt klart då Angelus och William kommer hem och finner att Darla och Dru haft sex med the Immortal. Samtidigt.
Min favoritscen av de dramatiska är alla. Alla scener med Wes/Fred/Illyria/Freds föräldrar. Så oerhört smärtsamma scener som gjort sig bättre i Origin eller Underneath. Det blir lite väl tvära kast här. Men de är lysande dessa scener. I Illyrias sista scen med Wes är Amy Acker strålande. En lite justering av hållning, av nackmuskler, av blick. En större justering av röst. Allt görs på en sekund och hon är antingen Fred eller Illyria. Utan ansträngning tycks det. Ge tjejen mer jobb!!
Detta avsnitt är svårt att betygsätta. Underhållande. Fluff. Fel i säsongen. Smärtsamt. Intrycket är blandat och förvirrat. Hmm...
5 eller 6 av 10. Kan inte bestämma mig.
(spoiler Buffy S8) Kul att se detta avsnitt efter att ha läst att det är en fejk-Buffy som är i Rom. Men Dawn bor med denna fejk-Buffy ändå?