Vad handlar Firefly om?

I detta forum hör allmänna diskussioner om Firefly och Serenity hemma.

Inläggav Tob » tor dec 16, 2004 19:55

KainReaver skrev:tyckte absolut icket om firefly. otroligt otrovärdiga skådespelar-prestationer speciellt. Handling samt spänning och underhållning var nere på noll anser då jag... :|


va? inte ens jag kan hålla med om det där!
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav Off » tor dec 16, 2004 19:55

Vad har sci-fi med skådespelarprestationerna att göra?
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav KainReaver » tor dec 16, 2004 20:00

Off skrev:Vad har sci-fi med skådespelarprestationerna att göra?


off, det var inte det jag skrev. Läs det senaste och be mig kommentera efteråt. :)
Användarvisningsbild
KainReaver
Disabled User
 
Inlägg: 94
Blev medlem: 10 sep 2004

Inläggav Off » tor dec 16, 2004 20:10

KainReaver skrev:tyckte absolut icket om firefly. otroligt otrovärdiga skådespelar-prestationer speciellt. Handling samt spänning och underhållning var nere på noll anser då jag... :|
-------

noike med flera.. :) Hoppas ni tar det med en nypa salt. Tror definitivt att vi har något gemensamt... Det är sant att smaken är olika, men den största anledningen med mitt inlägg är att jag aldrig sett något bra rymd/serie/film sedan...(tänker efter några sek)...nog ända tillbaka till jag första gången såg star wars rullarna 3-5. Så är det då för mig. Har sett mer eller mindre halva fireflyboxen som går att köpa. Och ja, jag håller med att det delvis handlar om charm med livet Ai... ;)




Du skriver otroligt otrovärdiga skådespelarprestationer + att anledningen till ditt inlägg var att du inte sett någon bra rymdserie. Missar jag något?
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav RalfiParpa » tor dec 16, 2004 20:18

KainReaver skrev:Det är sant att smaken är olika, men den största anledningen med mitt inlägg är att jag aldrig sett något bra rymd/serie/film sedan...(tänker efter några sek)...nog ända tillbaka till jag första gången såg star wars rullarna 3-5.


Jag förstår absolut ingenting av det här. Har du lust att förklara?

Antar också att du menar 4-6, inte 3-5, om du nu inte råkar heta George Lucas.
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 03 okt 2004

Inläggav KainReaver » tor dec 16, 2004 20:20

du tolkar det så antar jag. Men det skrevs som att de inte behövde ha något med varann att göra, det var meningen iallafall. Som sagt hoppas du samt flera inte tog illa upp för att jag Råkade (!) :),säga vad jag tyckte... ;)
Användarvisningsbild
KainReaver
Disabled User
 
Inlägg: 94
Blev medlem: 10 sep 2004

Inläggav KainReaver » tor dec 16, 2004 20:22

RalfiParpa skrev:
KainReaver skrev:Det är sant att smaken är olika, men den största anledningen med mitt inlägg är att jag aldrig sett något bra rymd/serie/film sedan...(tänker efter några sek)...nog ända tillbaka till jag första gången såg star wars rullarna 3-5.


Jag förstår absolut ingenting av det här. Har du lust att förklara?

Antar också att du menar 4-6, inte 3-5, om du nu inte råkar heta George Lucas.


absolut, 4-6... :oops: Det är väl oki att fela här på buffyforum.se? ;)
Användarvisningsbild
KainReaver
Disabled User
 
Inlägg: 94
Blev medlem: 10 sep 2004

Inläggav noike » tor dec 16, 2004 20:23

KainReaver skrev:Det är sant att smaken är olika, men den största anledningen med mitt inlägg är att jag aldrig sett något bra rymd/serie/film sedan...(tänker efter några sek)...nog ända tillbaka till jag första gången såg star wars rullarna 3-5. Så är det då för mig.

Fast jag har vuxit upp med star wars, jag kastade mig på RotJ när den kom på hyrvideo like en fanatisk muterad ekorre -- men inte ens jag tycker att Star Wars är speciellt bra. Förutom Empire -- men även den har stora fel. Star Wars-filmerna kan snarast beskrivs som något där allt är fel men ändå blir så rätt i slutet.

Firefly är rätt från början till slut. Förutom att det finns stjärnor så ser jag inga likheter alls mellan Star Wars och Firefly.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Off » tor dec 16, 2004 20:26

KainReaver skrev:du tolkar det så antar jag. Men det skrevs som att de inte behövde ha något med varann att göra, det var meningen iallafall. Som sagt hoppas du samt flera inte tog illa upp för att jag Råkade (!) :),säga vad jag tyckte... ;)


Ok jag läste det som att inläggen hade ett samband. Jag tog absolut inte illa upp men utefter hur jag tolkade ditt inlägg blev jag tvungen att ställa en fråga. Du får tycka precis vad du vill.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav RalfiParpa » tor dec 16, 2004 20:28

KainReaver skrev:du tolkar det så antar jag. Men det skrevs som att de inte behövde ha något med varann att göra, det var meningen iallafall. Som sagt hoppas du samt flera inte tog illa upp för att jag Råkade (!) :),säga vad jag tyckte... ;)


Jag svävar fortfarande i ovisshet.
Självklart är du berättigad till din åsikt men jag kan bara inte förstå hur någon som letar efter kvalitativ TV kan bli besviken av något som är så bra som Firefly.
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 03 okt 2004

Inläggav caffeineaddict » tor dec 16, 2004 20:28

noike skrev:inte ens jag tycker att Star Wars är speciellt bra. Förutom Empire -- men även den har stora fel.


Heathen! Empire har inga fel! Resten av trilogin, ja, men inte Empire. ;)


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav KainReaver » tor dec 16, 2004 20:37

RalfiParpa skrev:
KainReaver skrev:du tolkar det så antar jag. Men det skrevs som att de inte behövde ha något med varann att göra, det var meningen iallafall. Som sagt hoppas du samt flera inte tog illa upp för att jag Råkade (!) :),säga vad jag tyckte... ;)


Jag svävar fortfarande i ovisshet.
Självklart är du berättigad till din åsikt men jag kan bara inte förstå hur någon som letar efter kvalitativ TV kan bli besviken av något som är så bra som Firefly.



hehe RalfiParpa. Jag medger att ditt inlägg där jag upplever en ton av närliggande retorisk uppmaning, (dock om det nu är direkt eller inte) får mig att reflektera en andra chans till serien. Vi får se, men tycker nog att man har sett tillräckligt för att få en uppfattning. So long yall
Användarvisningsbild
KainReaver
Disabled User
 
Inlägg: 94
Blev medlem: 10 sep 2004

Inläggav RalfiParpa » tor dec 16, 2004 20:43

Det beror på vad man letar efter i en serie tror jag. Jag har aldrig varit överdrivet teknikintresserad så Star Trek har aldrig riktigt tilltalat mig. Av precis samma anledning kan CSI aldrig bli mer än flyktig underhållning i mina ögon.
Firefly handlar, precis som övriga Whedon-serier, främst om människor.
I slutändan är det alltid vad som intresserar mig mest, särskilt när persongalleriet är så färgstarkt som i Firefly.
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 03 okt 2004

Inläggav Yog-Sothoth » tor dec 16, 2004 21:41

RalfiParpa skrev:Det beror på vad man letar efter i en serie tror jag. Jag har aldrig varit överdrivet teknikintresserad så Star Trek har aldrig riktigt tilltalat mig. Av precis samma anledning kan CSI aldrig bli mer än flyktig underhållning i mina ögon.
Firefly handlar, precis som övriga Whedon-serier, främst om människor.
I slutändan är det alltid vad som intresserar mig mest, särskilt när persongalleriet är så färgstarkt som i Firefly.

Nu blir jag lite sned. :) Att säga "Jag har aldrig varit överdrivet teknikintresserad så Star Trek har aldrig riktigt tilltalat mig." är samma sak som att säga "Jag har aldrig varit intresserad av monster och vampyrer, så Buffy är inget för mig.".

Star Trek är lika mycket om människorna (ok, vissa serier mer än andra) som Buffy/Angel/Firefly, fast miljön är rymden istället för en fantasy/monstermiljö. Jag ser många likheter mellan ST och Whedons serier, dock håller Whedons serier, framför allt Firefly, aningen mer jämn kvalitet än den mesta ST. Undantaget är Deep Space 9 som är så gott som klockren rakt igenom.

Många klarar inte av Buffy för att de tycker att monstren ser fåniga ut och inte är skrämmande osv, av samma anledning dissar många ST pga tekniken. Båda anledningarna är lika "fel", tycker jag...

Jag håller dock med till 100 % om CSI, det är ju i princip en såpa utan någon sammanhållning i säsongerna eller karaktärsutveckling över huvud taget. Synd att du jämför något så fantastiskt som Star Trek med CSI, bara.
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav Ai » tor dec 16, 2004 21:52

Som motvikt vill jag säga att: själv har jag ett ganska stort teknikintresse, dessutom gillar jag sci-fi och har alltid gjort det. Men jag har aldrig lyckats falla för Star Trek. Sorry.

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav RalfiParpa » tor dec 16, 2004 22:30

Mönsterstudenten Thomas skrev:Jag håller dock med till 100 % om CSI, det är ju i princip en såpa utan någon sammanhållning i säsongerna eller karaktärsutveckling över huvud taget. Synd att du jämför något så fantastiskt som Star Trek med CSI, bara.


Tja, jag skyller min dumhet på att jag inte sett tillräckligt med Star Trek men av det jag lilla jag sett var det inget karaktärsrelaterat som direkt gav mersmak.
Och var det inte du som sade att särskilt Star Trek lockar mer teknikintresserade människor?
Jo, det handlar säkert om karaktärerna också men när någon säger Star Trek-nörd tänker man ju direkt på någon som har ritningarna till alla rymdskepp på datorn. Kanske bara en tråkig stereotyp dock.
Senast redigerad av RalfiParpa tor dec 16, 2004 22:50, redigerad totalt 3 gånger.
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 03 okt 2004

Inläggav Yog-Sothoth » tor dec 16, 2004 22:34

RalfiParpa skrev:
Mönsterstudenten Thomas skrev:Jag håller dock med till 100 % om CSI, det är ju i princip en såpa utan någon sammanhållning i säsongerna eller karaktärsutveckling över huvud taget. Synd att du jämför något så fantastiskt som Star Trek med CSI, bara.


Tja, jag skyller min dumhet på att jag inte sett tillräckligt med Star Trek för men av det jag lilla jag sett var det inget karaktärsrelaterat som direkt gav mersmak.
Och var det inte du som sade att särskilt Star Trek lockar mer teknikintresserade människor?
Jo, det handlar säkert om karaktärerna också men när någon säger Star Trek-nörd tänker man ju direkt på någon som har ritningarna till alla rymdskepp på datorn. Kanske bara en tråkig stereotyp dock.

Jag tror att Star Trek lockar teknikintresserade människor, absolut, precis som Buffy säkert lockar fantasy/skräckfantaster; det är dock inte det som gör det till bra serier. Jag gillar Buffy av samma anledning som ST dock; en bra story i en trevlig miljö. Hade jag hatat SF hade det nog varit svårt att gilla ST, men det gäller ju att ha ett öppet sinne.
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Föregående

Återgå till Allmänt om Firefly



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron