"On the Drift" Bedlam Bards - SPOILERS hela 'verse

I detta forum hör allmänna diskussioner om Firefly och Serenity hemma.

"On the Drift" Bedlam Bards - SPOILERS hela 'verse

Inläggav fripp21 » mån maj 08, 2006 22:50

Hej

Jag tänkte lämna en liten recension av den nyligen inhandlade CDn "On the Drift" av Bedlam Bards. Hela CDn är en hyllning till Firefly/Serenity, för och av riktiga Browncoats.

Några länka, till Bedlam Bards sida om Cdn
http://www.bedlambards.com/Browncoats.html
Till en sida där det finns mp3-or av låtarna (ej hela låtarna), samt där du kan beställa skivan om du vill köpa den:
http://cdbaby.com/cd/bedlambards/from/celtic

1. Ballad of Joss (3.20)
Melodin från The hero of Canton med ny sann text. "The creator of Firefly, the man they call Joss". Högt tempo, välkänd melodi och en suverän text. Ett måste för att Browncoats.

2. Paquin Rendevous (1.36)
En instrumentallåt som andas asiatiskt/indiskt med en gnisslande fiol. Ganska dålig.

3. Big Damn Trilogy (2.33)
Texten rockar! Simpel melodi, men man sjunger gärna... "Someday I'll own a box-set of the big damn trilogy". En av skivans mest kända låtar. Kanske en hit-singel?

4. On the drift (Instrumental) (3.17)
On the drift börjar med en ensam akustisk gitarr, enkla accord i 15 sekunder och sedan... kommer en otroligt vacker ensam fiol in över gitarren. Det är otroligt bra och otroligt Firefly. Har jag hört sången tidigare? Den känns så rätt. Antingen har de lånat någon av melodisnuttarna från serien eller mer troligt har de bara träffat helt mitt i prick. Fiolen börjar spelas mer våldsamt, stråken studsar mot strängarna, balndat med rena vackra höga toner. Det är så vackert att man kan dö. Först undrade jag varför den intrumentala versionen lagts precis före versionen med sång? Men sedan visar det sig att låten går rakt in i andra halvan med sång =>

5. On the Drift (5.41)
Och så börjar en knarrig och ärrad röst sjunga en vacker och melankonisk melodi:
I'm out of gas; I'm on the drift;
Engine ain't turnin'; and each breath's a gift.
Now when I die, I'll die alone;
If I could reach that button, I'd call you home.
When I reach that button, I'll call you home.

Skivan höjdpunkt helt klart. Nästan nio minuter av bra låt som skulle passa på mången blandskiva. Slutet med bas-solot är jättebra! :D

6. Saffron's Wedding Dance (Edmonson arr Bedlam Bards) (4.38 )
Ännu en instrumental låt kraftigt dominerad av fiolen som både dansar över, och stryker sig längs strängarna. Bedlam Bards har gjor arret av Edminsons musik. Ett stycke bra musi, som inte skulle göra bort sig på en spelmannamässa i Dalarna, eller på en folklig fest på planeten Jiangyin.

7. Hero of Canton (2.18 )
Låten blev oförlåtligt nog utelämnad från seriens soundtrack. Här får vi en tolkning av Bedlam Bards. De sjunger den lite för långsamt för min smak (bara en liten liten sänkning). Låten är bra!
8. River's Jig (2.18 )
Instrumentalt med irländska toner. Mycket fioler igen. Och dans.

9. Theme Song Parody (1.54)
Först hela signatursången med rätt text, sedan en andra vers med egen text som beskriver vad barderna tycker om vad FOX gjorde med serien "You can't take the show from me"
No you damn right can't!

10. Eavesdown Docks (1.28 )
Konstiga ljud. Låter som något från Chinatown. Obegripligt.

11. Leaf on the wind (3.45)
För alla fans av Wash. En ballad till den duktige pilotens ära.

12. The Rock Garden (0.59)
en otroligt vacker liten instrumentalare. Kanske inspirerad av:
MAL: Could've gotten off with Shepherd Book at the Bathgate Abbey. You
could be meditating over the wonders of your rock garden right about now.
JAYNE: Better'n just sittin'.
WASH : It is just sittin'.


13. Sail the Sky (3.49)
En skön avslutning som gjord för allsång, gärna med armarna om axeln på din granne. En bra avslutning på en grym skiva.
"I wish that you were here with me
To sail the sky Serenity
"

För mig ett givet köp. Jag har ju redan köpt den så det var väl ändå ett konstigt uttalande. Men köp den du också. Den är ju bra och kul.

/H
Mal... bad... in the latin.

Sex. Muscle. Humor. Thuggery. Jayne.

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

"I want to hear about the natty thing."
Wash, Firefly 1x08 - Out of gas


Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 17 nov 2005
Ort: Skövde=>Stockholm

Inläggav noike » mån maj 08, 2006 22:58

Jag antar att de intrumentala är bättre än de med sång? Filk får mig att må dåligt. Musik som är inspirerade av och som låter som om att det hör hemma i en serie är helt okej, men texter som handlar om en tv-serie som en tv-serie är bara pinsamma.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav fripp21 » mån maj 08, 2006 23:12

noike skrev:Jag antar att de intrumentala är bättre än de med sång? Filk får mig att må dåligt. Musik som är inspirerade av och som låter som om att det hör hemma i en serie är helt okej, men texter som handlar om en tv-serie som en tv-serie är bara pinsamma.


Hehe, jag du, vad som helst kan vara pinsamt. Eller hur? :?
Mal... bad... in the latin.

Sex. Muscle. Humor. Thuggery. Jayne.

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

"I want to hear about the natty thing."
Wash, Firefly 1x08 - Out of gas


Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 17 nov 2005
Ort: Skövde=>Stockholm

Inläggav noike » mån maj 08, 2006 23:14

fripp21 skrev:Hehe, jag du, vad som helst kan vara pinsamt. Eller hur? :?


Nja, musikmässigt är det lättare att vara usel än pinsam.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav A bear » mån maj 08, 2006 23:21

Påminner om Brobdingnagian Bards "Angel's Lament". http://www.thebards.net/music/lyrics/An ... ment.shtml

Spoilers Buffy s2, ska väl sägas.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav eriked » sön maj 14, 2006 17:29

Dom få ljudklipp jag lyssnade på tyckte jag var ganska bra. Hade hoppats på lite mer firefly-stuk med mer typ steelguitar och liknande men det kanske kommer? Ljudet och produktionen var lite B-aktig men det svängde tyckte jag. Men det blir nog inget köp.

'Sometimes the air rises above the clouds' - Flash Gordon
Användarvisningsbild
eriked
Ph.D i tungmetall
 
Inlägg: 5916
Blev medlem: 27 mar 2006
Ort: Stockholm


Återgå till Allmänt om Firefly



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron