Firefly-soundtrack på CD

I detta forum hör allmänna diskussioner om Firefly och Serenity hemma.

Firefly-soundtrack på CD

Inläggav caffeineaddict » ons nov 16, 2005 0:19

Öhm, har vi nämnt det här någonstans och jag har bara missat det? Soundtrack!

http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/de ... ce&s=music

Fricking fantastic! Edmondsson gjorde ju ett utmärkt jobb på serien.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav AKS » ons nov 16, 2005 7:40

YAAAAY! Detta har jag väntat på...
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Yog-Sothoth » fre nov 25, 2005 10:19

Nu har jag lagt en beställning på soundtracket. Är det någon som har lyssnat på det än? Någon som har Firefly-soundtracket förresten?
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav caffeineaddict » fre nov 25, 2005 12:31

Yog-Sothoth skrev:Nu har jag lagt en beställning på soundtracket. Är det någon som har lyssnat på det än? Någon som har Firefly-soundtracket förresten?


Jag har inte lyckast, hrm, "hitta" det någonstans än, men när jag såg Serenity (avsnittet, inte filmen) igår påmindes jag om hur jäkla bra musiken var så det blir nog en beställning inom kort.

EDIT: Eller, vänta, menar du att du har beställt Serenity-soundtracket?


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Yog-Sothoth » fre nov 25, 2005 15:41

caffeineaddict skrev:
Yog-Sothoth skrev:Nu har jag lagt en beställning på soundtracket. Är det någon som har lyssnat på det än? Någon som har Firefly-soundtracket förresten?


Jag har inte lyckast, hrm, "hitta" det någonstans än, men när jag såg Serenity (avsnittet, inte filmen) igår påmindes jag om hur jäkla bra musiken var så det blir nog en beställning inom kort.

EDIT: Eller, vänta, menar du att du har beställt Serenity-soundtracket?

Ja! Beställde det från amazon.co.uk igår. Firefly-sountracket var dock lite dyrare så det väntar jag med. Introlåten till Serenity (under den långa scenen där man först ser skeppet) är ju för härlig.
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav Illyria » fre nov 25, 2005 15:45

Jag lyssnade igenom soundtracket (till filmen) en gång, men jag förstår mig inte riktigt på att lyssna på soundtrack sådär, det ger inte mig något.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav latarmig » fre nov 25, 2005 17:05

Serenity-soundtracket fick rätt usel kritik på Amazon.com. Att vissa av låttitlarna spoilar är särskilt allvarligt i mina ögon.

Reviewer: Wyatt Allbright "wallbright" (New England, USA) - See all my reviews

You probably won't find a bigger fan of Joss Whedon's Firefly around. And I was physically stunned and emotionally drained after a preview screening of Serenity this past Tuesday evening - it was that good. That said, I am sorely disappointed by the contents of this CD.

I probably own over 100 movie soundtracks/scores. I am most fond of those that remind me of the movie, and which do so by collecting the various identifiable themes and presenting them in their cinematic context. My favorites stand on their own musically, independent of the visuals.

Sad to say that the tracks chosen for this CD are primarily ambience / orchestral sound effect tracks. The very few thematic passages, such as Track 3 / Serenity, are so short-lived that they're over before the theme itself is fully developed. There are, absolutely, some very nice passages but the bulk of the CD's roughly 50 minutes is essentially background music and little of what one would think of as contributing to the emotion of the film. I recall having this same reaction to a past Newman effort: The Phantom. So I'm left wondering if what I'm hearing is his style, his production choices, Whedon's choice(s) or some combination of these that left the music with the most emotional (as opposed to visceral) impact off the CD.

In looking at the selections, I note that roughly 2/3 of the tracks chosen are from the point in the film where things "start happening", essentially continuing sequentially from there to the end. This, of course, is where most of the action is, and where one would expect to have a lot of percussive, dissonant, frenetic motion. And that's pretty much what the listener gets, with the exception of a few very nice passages that are compelling not so much on their own, but in relation to their place in the film.

Regarding the various cultures, instruments and moods Whedon mentions demanding in his liner notes, they are all there. But Joss and I differ greatly on how they were handled. The fiddle, guitar and 'folksy' feel of Firefly's music are completely missing and even where the banjo is used, it's phrases are not banjo-like in any sense that would fit the 'space western' premise of Serenity. If my reaction to the film was any indication, the music must have been a powerful tension builder. But from a released soundtrack standpoint, the tracks chosen for the CD do not stand on their own and the mix of cultures, etc., are much more mishmash than concerto.

Finally, I have to wonder what boob cooked up the track names here. Tracks 9, 10, 15 and 20 are unconscionable spoilers for anyone who hasn't seen the film. As Producer, this falls on Newman again, I believe.

In all this CD, as produced, was not worthy of the film, IMHO.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Yog-Sothoth » fre nov 25, 2005 18:16

latarmig skrev:Serenity-soundtracket fick rätt usel kritik på Amazon.com. Att vissa av låttitlarna spoilar är särskilt allvarligt i mina ögon.

Jag köper faktumet att det har fått dålig kritik, men vad fan har låttitlarna med själva kvaliteten på soundtracket att göra? Det spelar ju ingen som helst roll efter man har sett filmen?

Hur han beskrev soundtracket låter ungefär så som jag uppfattar Gladiator-soundtracket - de mäktiga teman man kommer ihåg från filmen dyker endast upp som hastighast här och var, och utöver det är det mest ambiens rakt igen. Det har jag inga problem med dock, gillar ambient orkestermusik.
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav latarmig » fre nov 25, 2005 19:10

Du har rätt, det har inte med kvaliteten att göra men det är ändå en miss i planeringen. Jag har funderat på att köpa soundtracket redan nu så jag kan musiken när jag ser filmen. Men jag vill helst undvika att bli spoilad så jag väntar med det till efteråt (och faller jag inte för musiken när jag köpt dvd:n så blir det nog inget cd-köp alls).
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Yog-Sothoth » fre nov 25, 2005 20:44

latarmig skrev:Du har rätt, det har inte med kvaliteten att göra men det är ändå en miss i planeringen. Jag har funderat på att köpa soundtracket redan nu så jag kan musiken när jag ser filmen. Men jag vill helst undvika att bli spoilad så jag väntar med det till efteråt (och faller jag inte för musiken när jag köpt dvd:n så blir det nog inget cd-köp alls).

Jo det har du rätt i förstås. Jag undvek också soundtracket fram tills jag hade sett filmen...
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav fripp21 » fre dec 02, 2005 11:17

Jag har båda soundtrack-albumen. Efter att blivit total överväldigad av serien och filmen hamnade jag som ni vet i en köp-freenzy.

Nåväl, OST Serenity är inte bra. Det är för få riktigt bra stycken som får dig att minnas filmen i helhet eller specifika scener. Musiken må passa bra in i filmen, men på egna ben klarar den sig inte.

OST Firefly är mycket bättre, även om en del favoriter saknas. Jag blir så sur på att The hero of Canton inte finns med. Att de sedan inte har med Jubal Earlys theme är också konstigt. De har med två spår som är variationer av Jubal Early-themet, men inte huvudlåten. De har också lagt in en hel del medleys, där de vävt ihop 2-4 små snuttar.

Det finns dock flera höjdpunkter på skivan där givetvis den alldeles för korta titelsången är med. Skivans bästa spår är The funeral-musiken från The message.

Aarg, vilka känslostormar. Men så kort.
Mal... bad... in the latin.

Sex. Muscle. Humor. Thuggery. Jayne.

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

"I want to hear about the natty thing."
Wash, Firefly 1x08 - Out of gas


Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 17 nov 2005
Ort: Skövde=>Stockholm

Inläggav AKS » fre dec 02, 2005 12:06

Ja, The Funeral-stycket är mycket bra (har inte köpt soundtracket ännu dock). Ett annat stycke jag älskar är musiken i inledningen till Out of Gas, blev trollbunden från första sekund tack vare det stycket.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Tam » fre dec 02, 2005 13:46

Håller med om det mesta fripp21 sa. Tycker förstås det fanns ett antal stycken på Serenity-skivan som funkade rätt bra som ren lyssning också. Har inte hunnit lyssna mycket på skivorna ännu, men i hittills känns det som att Chris Becks Buffy-score funkar bättre att bara lyssna på. Men en hel del rätt makalös (tyckte verkligen det var rätt ord) musik finns där onekligen.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7629
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala

Inläggav Tam » fre jan 06, 2006 11:26

Musiken som är under introt på Firefly-dvd:n, inte menyerna alltså utan intro-montaget, finns den på skivan? För finns den där missar jag den varje gång. Och finns den inte vore det en gråtande skam.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7629
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala


Återgå till Allmänt om Firefly



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron