Serenity i svensk media

I detta forum hör allmänna diskussioner om Firefly och Serenity hemma.

Inläggav Ai » fre nov 25, 2005 8:15

AKS skrev:
Sågas av DN! Dags att skicka hotbrev till recensenten... :)
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... nderType=2



Och vilken sågning sen!

Joss Whedon, mest känd som upphovsmannen till teveserien "Buffy och vampyrerna", har packat allt han sett andra ha med på rymdfärder, men glömt ta med sig en egen idé. I filmen inspirerad av Whedons i förtid nedlagda teveserie "Firefly" susar han stjärnögd fram mellan asteroider och fientliga rymdskepp, obekymrad om att denna väg faktiskt hunnit köras en eller annan gång sedan "Stjärnornas krig" 1977. Och hur långt han än åker känns det ändå, när man ser kläder och scenografi, som om man är fånge på planeten Fultochbilligt.


OMG! Har han överhuvudtaget fattat nåt av filmen? Det måste tydligen vara glättigt och polerat och så jävla snyggt bara för att det är datoranimerad Sci-Fi för honom. Lustigt när det faktist finns så mycket annat att haka upp sig på i filmen, att han lägger energi på just det här.

Nej du. *tar fram LISTAN och en blyertspennstump och plitar noggrant* M-Å-R-T-E-N B-L-O-M-K-V-I-S-T

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav Rombat » fre nov 25, 2005 8:19

Man kan ju undra om han blev utsatt för något traumatiskt av en browncoat som liten. Han verkar inte ens ha gett den en chans.

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Inläggav Tam » fre nov 25, 2005 9:08

DN skrev:"Stupidity" snarare.

Hahaha.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7629
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala

Inläggav A bear » fre nov 25, 2005 10:12

Gick in på Citys hemsida för att hitta deras recension. Hittade bara något som hette "Vänsterblocket tar in på alliansen", det visade sig ha något med riksdagsvalet att göra. Det verkar som om de inte fått upp den på nätet än. Men 3/5 fick den i alla fall, under rubriken "Buffy möter Star Wars" eller något liknande.

EDIT: Och här är Metros. De ger den högre betyg än någon annan premiär den här veckan, vad det nu betyder:
Science fiction
”Serenity” Rebeller slåss för fri-
heten i en avlägsen tid och galax.
Medryckande rymdäventyr med
smart humor, svängig action och
mycket hjärta. ”Buffy & vampyrer-
na”-skaparen Joss Whedon (regi)
klår George Lucas på dennes hem-
maplan. Betyg: 4
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav karykh » fre nov 25, 2005 10:41

Jag tycker nästan Aftonbladets recension var bäst, det var den enda där halva utrymmet inte gick åt till att berätta vad Joss Whedon har gjort tidigare utan handlade om filmen istället.
IRC
carre: jag brukade ta på mig själv när jag var liten och lekte doktor på mossans job

Användarvisningsbild
karykh
Scooby
 
Inlägg: 796
Blev medlem: 07 jan 2004

Inläggav Matt » fre nov 25, 2005 11:03

Mårten har förstört min fredag.

Här är Citys recension
http://www.city.se/ArticlePages/200511/24/20051124135000_527/20051124135000_527.dbp.asp
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 19 feb 2004
Ort: Sthlm

Inläggav Ai » fre nov 25, 2005 11:14

Matt skrev:Mårten har förstört min fredag.


Han står på listan
You're on the List pal!!!




Firefox.... :rolleyes:

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav CheeseGuy » fre nov 25, 2005 12:06

AKS skrev:Sågas av DN! Dags att skicka hotbrev till recensenten... :)
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... nderType=2

GAH! Tur att det är så uppenbart att han inte har förstått filmen.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav The Buffster » fre nov 25, 2005 12:20

AKS skrev:Sågas av DN! Dags att skicka hotbrev till recensenten... :)
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... nderType=2

Mårten Blomkvist är ond, det är tydligt. Här hade man hoppats på att få läsa en trevlig Serentity recension såhär på morgonen och så slår man upp tidningen och får läsa detta. Dumma Mårten! "Överraskande nog med en eller annan rolig replik", vaddå överraskande nog?? Joss har väl alltid varit hur rolig som helst! Det jag undrar är varför just Mårten fick recensera filmen han är ju uppenbarligen inget Joss fan.

"Sweetheart believe me, this is way, way more bad boy than you're ever going to be able to handle."
(Tommy Gavin, Rescue Me 3.10)

"What kind of lawyer are you?"
"The troubled yet fun kind."
(Alan Shore, Boston Legal 4.03)


| musik |
Användarvisningsbild
The Buffster
Zeppo
 
Inlägg: 3509
Blev medlem: 09 apr 2005

Inläggav CheeseGuy » fre nov 25, 2005 12:51

SVT Texts recension, 2/5. Urk, men lite mer acceptabelt.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav Ai » fre nov 25, 2005 13:18

CheeseGuy skrev:SVT Texts recension, 2/5. Urk, men lite mer acceptabelt.

Definitivt mer konsekvent än Mårten "Listtopparen" Blomkvist. Går att acceptera.

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav Ai » fre nov 25, 2005 13:22

The Buffster skrev:
AKS skrev:Sågas av DN! Dags att skicka hotbrev till recensenten... :)
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... nderType=2

Mårten Blomkvist är ond, det är tydligt. Här hade man hoppats på att få läsa en trevlig Serentity recension såhär på morgonen och så slår man upp tidningen och får läsa detta. Dumma Mårten! "Överraskande nog med en eller annan rolig replik", vaddå överraskande nog?? Joss har väl alltid varit hur rolig som helst! Det jag undrar är varför just Mårten fick recensera filmen han är ju uppenbarligen inget Joss fan.


En recensent behöver iofs inte vara nåt fan av regissören för att recensera filmen, men en människa som verkar avsky sagda regissör bör definitivt inte göra det. Mårten verkar tyvärr tillhöra kategorin som inte gett Buffy en chans, för den gamla trötta anledningen att nåt-som-heter-Buffy-och-vampyrerna-kan-helt-enkelt-inte-vara-värt-min-tid.

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav Illyria » fre nov 25, 2005 14:55

Jag hittar inte Sydsvenskans recension på nätet så jag skriver av den, tyvärr inget bra betyg, fick bara en etta av Boel Gerell. Listan växer. ;)

Serenity, betyg 1
Handling: Film baserad på tv-serien "Firefox", om kapten Mal och hans besättning på rymdskeppet Serenity. Ett syskonpar på flykt undan centralmakten Alliansen söker sin tillflykt till skeppet och en hård kamp om överlevnad börjar.
Betyg: Mal är en fritänkare i opposition med Alliansen och för en kort svindlande sekund tror jag verkligen att filmen vill säga något väsentlig. Men tanken försvinner snart i ett hav av eld och ett smatter av vapen, dundrande risk-musik och en intrig så urvattnad och dåligt gestaltad att det nästan gör ont i kroppen.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav JRT » fre nov 25, 2005 15:05

Handling: Film baserad på tv-serien "Firefox"


Jag gillar serien Firefox och surfar med Mozilla Firefly. Nä, hur var det nu?
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav The Buffster » fre nov 25, 2005 15:08

OMG, Boel Gerell är också ond! Nä men allvarligt, gud vad synd att den har fått så pass dåligt av många. Jag menar en etta är ju uruselt. Och sen är det ju skandal att Firefox tycks vara så utbrett, det står ju helt fel lite varstans.

"Sweetheart believe me, this is way, way more bad boy than you're ever going to be able to handle."
(Tommy Gavin, Rescue Me 3.10)

"What kind of lawyer are you?"
"The troubled yet fun kind."
(Alan Shore, Boston Legal 4.03)


| musik |
Användarvisningsbild
The Buffster
Zeppo
 
Inlägg: 3509
Blev medlem: 09 apr 2005

Inläggav dizzy » fre nov 25, 2005 15:18

Sydsvenskans recension var verklig usel. Boel Gerell verkar vara helt fel person för den här typen av film, gav ju dessutom Descent bara en 2:a i samma tidning.
""
Användarvisningsbild
dizzy
Scooby
 
Inlägg: 542
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Illyria » fre nov 25, 2005 15:22

Det märks tydligt på recensionerna vilka som sett filmen och vilka som inte orkat bry sig det minsta. Att inte ens kolla upp tv-serien och se så det är rätt namn ge intrycket ointresserad och som recensent får du betyget underkänd (av mig).

Glömde nämna att det var en bild med på recensionssidan i Sydsvenskan, ganska stor bild tom, på några reaver-skepp som säger nada och texten under lyder "Sydsvenskans recensent Boel Gerell får "nästan ont i kroppen" av Joss Whedons "Serenity".

:evil:
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav adolvsson » fre nov 25, 2005 15:28

Rombat skrev:Dog Soldiers är underbar. Förbannad många blinkningar till andra filmer i den också.

Inklusive min favoritmatrixreferens: "There is no Spoon".
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23279
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav CheeseGuy » fre nov 25, 2005 15:43

Illyria skrev:Jag hittar inte Sydsvenskans recension på nätet så jag skriver av den, tyvärr inget bra betyg, fick bara en etta av Boel Gerell. Listan växer. ;)

Det där är ju fan nästan objektivt fel. Jävla idiot.

(Tack, det känns lite bättre nu.)
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav A bear » fre nov 25, 2005 15:44

Äh, allt bra sågas av någon. Gerell och Blomkvist uppmanas begrunda detta klassiska citat ifrån en talangscout efter Beatles första provspelning:

These boys won´t make it. Four-groups are out. Go back to Liverpool.


Överlag tycker jag recensionerna ser rätt bra ut, mycket treor och fyror.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav wyndham » fre nov 25, 2005 16:17

http://expressen.se/index.jsp?d=438&a=475995

Tillsammans med SVT-morgon är detta den trevligaste recensionen jag hittade. Aftonbladet vågade såklart inte sätta en fyra på en så lågt stående konstform som sci-fi, även om själva recensionen var ok. Första Matrixfilmen fick ju också nöja sig med +++, även om det höjdes efter hypen.

Nu har den i alla fall en handfull med fyror, borde räcka för dom som går efter tidningsannonserna när dom väljer film.
Willow: The school paper is edging on depressing lately. Have you guys noticed that?
Oz: I don’t know. I usually go straight to the obits.


Moln över Ålidhem
Användarvisningsbild
wyndham
Bringer of Beer and Fire
 
Inlägg: 2908
Blev medlem: 30 aug 2005
Ort: Umeå

Inläggav Illyria » fre nov 25, 2005 16:34

Göteborgsposten ger den en trea och en positiv recension.

Serenity: 3 fyrar

Sci-fi. "Är det verkligen fred vi vill ha?" undrar Joakim Thåström i en gammal Imperietlåt. I regissören Joss Whedons (upphovsman till tv-serien Buffy och vampyrerna) universum är svaret ett rungande nej. I vår värld är det förstås politiskt inkorrekt, men i en actionfilm som utspelar sig i en fientlig framtid vore allt annat hyckleri. Heja våld är i stället Serenitys helt ärliga slogan.
Serenity bygger vidare på Whedons tv-serie Firefly, som aldrig kom till Sverige. Liksom i Star wars styrs universum av en totalitär allians, vars försök att skapa en bättre värld döljer mörkare motiv. Vi får följa motståndsrörelsens spjutspets, ett gäng stridsberedda fredlösa som med sitt rymdskepp Serenity förflyttar sig mellan ströjobb och ett och annat rån. Med på skeppet finns även alliansens topphemliga experiment, en synsk tonårsflicka som sitter på hemligstämplat material och som kan sin kung-fu.
Allt ryms i här: action, kampsport, science fiction, zombies, konspirationer, kärlek och humor i en osalig blandning. Influenserna hämtas från asiatisk skräckfilm och moderna sci-fi-klassiker och Joss Whedon lagar en riktigt smaskig rätt av den gamla skåpmaten. Trots den utpräglade tv-känslan och de taffliga specialeffekterna är karaktärerna engagerande på samma sätt som Leia, Luke och Han var när Star wars var något nytt. Dessutom är Serenity något så ovanligt som en jämställd actionfilm.

Emma Engström
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav Ai » fre nov 25, 2005 17:12

Illyria skrev:Det märks tydligt på recensionerna vilka som sett filmen och vilka som inte orkat bry sig det minsta. Att inte ens kolla upp tv-serien och se så det är rätt namn ge intrycket ointresserad och som recensent får du betyget underkänd (av mig).


Mig med.

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav Tooms » fre nov 25, 2005 18:14

Hela Boels recension.
Längtan efter katapultknappen

I sin första långfilm "Serenity" följer regissören Joss Whedon upp de måttliga framgångarna med tv-serien "Firefox" som lades ned bara efter elva avsnitt. Här har karaktärerna från serien dammats av igen och flyger vidare genom ett universum behärskat av bestialistiskt våld, vetenskaplig hänsynslöshet och makthunger. Ledanren bland de många världarna är Alliansen, som av någon outgrundlig anledning utsett späda flickebarnet River (Summer Glau) till laboratorieråtta och via intrikata injektioner gett henne inte bara övernaturliga krafter utan också en förmåga att se in i framtiden.

När River räddas undan vetenskapen av sin bror Simon (Sean Maher) jagar Alliansens vassaste mördarmaskin efter. Paret söker skydd ombord rymdskeppet Serenity och kapten Mal (Nathan Fillion) och hans besättning tvingas motvilligt skydda de två flyktingarna. Mal är en fritänkare i opposition med Alliansen som vill "lära folk att tänka" och "lägga sig i andras angelägenheter för att lära dem demokrati" och för en kort svindlande sekund trodde jag verkligen att filmen vill säga något väsentligt, exempelvis om Bush-administrationens försök att påtvinga omvärlden sina ideal.

Men tanken försvinner snart i ett hav av eld och ett smatter av vapen, dundrande risk-musik och dåligt gestaltad att det nästan gör ont i kroppen. Febrilt famlar jag längs biofåtöljens kanter efter något som kunde vara katapultknappen.

Boel Gerell
Tooms
Demon Fodder
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 21 jun 2005

Inläggav Yog-Sothoth » fre nov 25, 2005 18:18

Ai skrev:
Illyria skrev:Det märks tydligt på recensionerna vilka som sett filmen och vilka som inte orkat bry sig det minsta. Att inte ens kolla upp tv-serien och se så det är rätt namn ge intrycket ointresserad och som recensent får du betyget underkänd (av mig).


Mig med.

...å andra sidan får man inte som fan glömma bort att det faktiskt finns folk som inte gillar ens film. Jag tycker inte man per automatik skall dissa alla som ger filmen lägre än 4/5.

EDIT: Men vissa är verkligen dumma i huvudet. Som Boels kommentar om Bush - det lät som att han tycker att en films tema måste relatera till något verkligt för att det skall vara värt att se - är det bara fantasi är det värdelöst. Idioti...
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav Illyria » fre nov 25, 2005 18:21

Vi pratar om filmrecensenter, om de inte gillar film har de fel jobb, och ett visat ointresse för en recension = de gör sitt jobb dåligt. Betyg: underkänt.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav A bear » fre nov 25, 2005 18:27

Jag tycker definitivt man kan koppla filmens budskap (smååååspoiler)till USAs och Bushs övertro på möjligheterna att tvinga folk till en lugn och fin värld. Håll folk dumma, liksom. (Det är ju sannerligen ingenting som är unikt just för Bush, förstås.)
Men den blir ju aldrig fullt så bokstavlig och övertydlig som exvis "Land Of The Dead". Man måste dra lite egna slutsatser också.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Illyria » fre nov 25, 2005 18:32

A bear skrev:Man måste dra lite egna slutsatser också.

En film som tvingar dig att tänka, att de bara vågar! Och visst kan du se exakt det som Boel påstår inte syns.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav Tooms » fre nov 25, 2005 19:37

Å andra sidan tvivlar jag på att filmens syfte var att lyfta fram Bush-administrationens alla nackdelar. Det är ju inget Whedon vill att man sak sitta och tänka och stirra sig blind på under hela filmen. Recensenter i de finare tidningarna har ofta förmågan att lägga tankekraft på fel saker.
Tooms
Demon Fodder
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 21 jun 2005

Inläggav Illyria » fre nov 25, 2005 19:48

Nej, det är ju ingen propagandafilm eller Michael Moore som gjort den men självklart finns det en viss undertext med berättelsen där du också kan dra vissa paralleller till you-know-who. Det är ju också ett klassisk/historiskt tema med underlägsna som slåss mot överheten, det är fritt fram att använda huvudet, något Sydsvenskan recensent verkar helt inkapabel att göra.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt om Firefly



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron