Serenity (Recensioner och diskussioner) Spoilervarning!

I detta forum hör allmänna diskussioner om Firefly och Serenity hemma.

Betyg på filmen

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
2
4%
6
1
2%
7
2
4%
8
9
17%
9
19
36%
10
20
38%
 
Antal röster : 53

Inläggav Tomas » tis nov 15, 2005 12:31

Jag gillar verkligen bakgrund till the Reavers. Ifall 0,1% av Mirandas befolkningen förvandlas medans resten dör/blir uppätna så måste de ju ha nästan oändliga resurser till sitt förfogande.
I serien verkade det som om det bara handlade om några få skepp och man undrade varför de inte dog ut ifall de flög utan strålningssköldar (eller vad det nu var) men nu skulle det ju kunna finnas flera hundratusen (Edit: såg filmen och de säger att befolkningen var 30 miljoner) som inte lär ha något problem att hitta skepp, vapen och reservdelar på en planet vars befolkning brukade vara 1000 gånger större.

Någon som har en teori om hur Mr Universe lyckas spela in meddelandet på sin "Buffybot" med the Operative och 20-30 soldater i rummet samt ett svärd i magen? De andra stannade dessutom för att slå sönder hans utrustning och de borde inte ha lämnat honom krypande på golvet.

Det bästa jag kommer på är att han antingen hade en sista önskan om att få dö i armarna på sin älskling ;) (naturligtvis hörde ingen vad han spelnde in pga sönderslagengen av elektronik i bakgrunden) eller också spelade han död tills de lämnat honom.

Ja just det...

Rombat skrev:
Nyx skrev:Wash!!!
Bild Bild Bild Bild Bild Bild

What she said!
x$%)=&#/(#(/&%¤%&/()(/&¤#"!!½½! Joss! Min Wash! Han kunde haft ihjäl vem som helst utom just Wash (och möjligtvis Kaylee) och jag hade varit nöjd. Och man fick ingen tid att sörja heller, igång med mer blod direkt.
Fast jag kanske skulle sova innan jag kommer med mer synpunkter. Kom hem för en halvtimme sedan. Länge leve tågförbindelser.


What he said!

Hur skulle man klara sig utan tåg?
Senast redigerad av Tomas tis nov 15, 2005 13:05, redigerad totalt 1 gång.
What kind of person could sleep on a night like this?

Very few of us are...
Användarvisningsbild
Tomas
Big Bad
 
Inlägg: 1772
Blev medlem: 06 okt 2004
Ort: Stockholm, Blackeberg

Inläggav noike » tis nov 15, 2005 12:36

Tomas skrev:Någon som har en teori om hur Mr Universe lyckas spela in meddelandet på sin "Buffybot" med the Operative och 20-30 soldater i rummet samt ett svärd i magen? De andra stannade dessutom för att slå sönder hans utrustning och de borde inte ha lämnat honom krypande på golvet.

Det bästa jag kommer på är att han antingen hade en sista önskan om att få dö i armarna på sin älskling ;) (naturligtvis hörde ingen vad han spelnde in pga sönderslagengen av elektronik i bakgrunden) eller också spelade han död tills de lämnat honom.


Det såg ut som om att han hade krälat dit efter Alliance-soldaterna slagit sönder utrustningen och stuckit.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Matt » tis nov 15, 2005 12:43

noike skrev:
Tomas skrev:Någon som har en teori om hur Mr Universe lyckas spela in meddelandet på sin "Buffybot" med the Operative och 20-30 soldater i rummet samt ett svärd i magen? De andra stannade dessutom för att slå sönder hans utrustning och de borde inte ha lämnat honom krypande på golvet.

Det bästa jag kommer på är att han antingen hade en sista önskan om att få dö i armarna på sin älskling ;) (naturligtvis hörde ingen vad han spelnde in pga sönderslagengen av elektronik i bakgrunden) eller också spelade han död tills de lämnat honom.


Det såg ut som om att han hade krälat dit efter Alliance-soldaterna slagit sönder utrustningen och stuckit.


Den uppfattningen fick jag också.
Jag vill också ha en lovebot.
Först tänkte jag att det hade varit cool om SMG spelat loveboten.
Men vid närmare eftertanke kom jag på att det hade varit väldigt töntigt.
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 19 feb 2004
Ort: Sthlm

Inläggav GoodGlory » tis nov 15, 2005 13:04

Jag håller med den av av de amerikanska recensenterna som uttryckte sig som så att varför göra tre värdelösa fjantfilmer som Star Wars episod 1-3 när man har en kille som Joss som liksom kickar rumpa med Lucas och gänget.

Lysande pic! Kan inte sätta min förnöjelse i ord riktigt. Dock en kraftig flickspark i rectum på gänget på raden bakom som nördflabbade sig och kommenterade igenom hela filmen. (Se Yogs inlägg...)
-Hey, Vasquez! Have you ever been mistaken for a man?
-No. Have you?

"Aliens"
Användarvisningsbild
GoodGlory
Demon Fodder
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Götheborg

Inläggav malavel » tis nov 15, 2005 13:13

Tomas skrev:Jag gillar verkligen bakgrund till the Reavers. Ifall 0,1% av Mirandas befolkningen förvandlas medans resten dör/blir uppätna så måste de ju ha nästan oändliga resurser till sitt förfogande.
I serien verkade det som om det bara handlade om några få skepp och man undrade varför de inte dog ut ifall de flög utan strålningssköldar (eller vad det nu var) men nu skulle det ju kunna finnas flera hundratusen (Edit: såg filmen och de säger att befolkningen var 30 miljoner) som inte lär ha något problem att hitta skepp, vapen och reservdelar på en planet vars befolkning brukade vara 1000 gånger större.

Låter som en hyffsad förklaring. Hur lång tid var det sen Miranda-katastrofen?
OK, technically, never. Touché. But I'm like Vader in the last 5 minutes of Jedi with redemptive powers minus a redemptive struggle of epic redemption which chronicles... These ropes itch.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad
 
Inlägg: 2063
Blev medlem: 15 feb 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Tomas » tis nov 15, 2005 13:36

Mal gissar på 12 år
What kind of person could sleep on a night like this?

Very few of us are...
Användarvisningsbild
Tomas
Big Bad
 
Inlägg: 1772
Blev medlem: 06 okt 2004
Ort: Stockholm, Blackeberg

Inläggav Rombat » tis nov 15, 2005 18:52

Får väl komma med ett lite mindre yrvaket inlägg nu.

Filmen var så bra som jag hade hoppats men med några mindre irritationsmoment. Det känndes som om den borde varit längre även om det bara är min vilja att ha mer som talar. Storylinen var helt ok (duh) och den var väldigt snyggt filmad med cool ljussätting. Och jag måste erkänna att jag hade gåshud över hela kroppen när man fick se Serenity för första gången. Karaktärerna var lika färgstarka som vanligt även om jag tycker att de verkade lite uppsnyggade (i fallet Jayne uppsmutsade) inför filmen vilket jag inte kan bestämma mig för om det är bra eller dåligt.
Det som berörde mig mest var helt klart Wash's död. I ärlighetens namn så tyckte jag den var onödigt i början men den gav filmen en helt annan realism än är vanligt just för att den visade på slutstridens svårighetsgrad (det och att hela gänget såg ut som de blivit överkörda av en uppochnervält slaktbil ett par gånger).
Var det förresten nån som tänkte på att Wash dog på det vanligaste sättet någon kan dö på i en Joss-produktion. Staked through the heart.

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Inläggav MissKittyFantastico » tis nov 15, 2005 23:01

Rombat skrev:Var det förresten nån som tänkte på att Wash dog på det vanligaste sättet någon kan dö på i en Joss-produktion. Staked through the heart.


Det tänkte jag inte alls på, men självklart var det ju så. Känner mig lite korkad som inte upptäckte det. :oops:
Användarvisningsbild
MissKittyFantastico
Big Bad Bämelie
 
Inlägg: 8587
Blev medlem: 28 sep 2005
Ort: Gråbo (men hjärtat är kvar på Hisingen)

Inläggav Angrypuppy » tis nov 15, 2005 23:30

MissKittyFantastico skrev:
Rombat skrev:Var det förresten nån som tänkte på att Wash dog på det vanligaste sättet någon kan dö på i en Joss-produktion. Staked through the heart.


Det tänkte jag inte alls på, men självklart var det ju så. Känner mig lite korkad som inte upptäckte det. :oops:



Det märkte jag faktiskt... och sen kunde jag inte motstå att skratta när jag såg the love-bot!!! gissa vem jag tänkte på då?

Var det bara jag eller?

Laura
Time, space and plexiglas.

I'm a leaf in the wind. Watch me soar.
Användarvisningsbild
Angrypuppy
Demon Fodder
 
Inlägg: 43
Blev medlem: 15 nov 2005
Ort: Västerås

Inläggav Matt » tis nov 15, 2005 23:31

Var tvungen att kolla på War Stories idag.
Wash. :cry:
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 19 feb 2004
Ort: Sthlm

Inläggav Angrypuppy » tis nov 15, 2005 23:34

jag undrar fortfarande varför inte mutantenemy loggon var med på slutet.... jag saknade mitt lilla grr argh

Den hängde ju me på serien.


Laura
Time, space and plexiglas.

I'm a leaf in the wind. Watch me soar.
Användarvisningsbild
Angrypuppy
Demon Fodder
 
Inlägg: 43
Blev medlem: 15 nov 2005
Ort: Västerås

Inläggav noike » tis nov 15, 2005 23:41

Angrypuppy skrev:jag undrar fortfarande varför inte mutantenemy loggon var med på slutet.... jag saknade mitt lilla grr argh

Två helt skilda kulturer. På tv sk man ha produktionsbolagen som är inblandade sist, medan man på film är osynliga med allt utom distributören som är längst fram innan allt börjar.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Zaxx » tis nov 15, 2005 23:53

noike skrev:
Angrypuppy skrev:jag undrar fortfarande varför inte mutantenemy loggon var med på slutet.... jag saknade mitt lilla grr argh

Två helt skilda kulturer. På tv sk man ha produktionsbolagen som är inblandade sist, medan man på film är osynliga med allt utom distributören som är längst fram innan allt börjar.


Inte ens i eftertexter?
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav noike » tis nov 15, 2005 23:57

Zaxx skrev:
noike skrev:
Angrypuppy skrev:jag undrar fortfarande varför inte mutantenemy loggon var med på slutet.... jag saknade mitt lilla grr argh

Två helt skilda kulturer. På tv sk man ha produktionsbolagen som är inblandade sist, medan man på film är osynliga med allt utom distributören som är längst fram innan allt börjar.

Inte ens i eftertexter?

Bara som vanlig text.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Angrypuppy » ons nov 16, 2005 0:00

Det är synd.. loggan har ju blivit liksom ett med Joss, eller det kanske bara är jag som tycker så. Det skulle vara coolt att ha med den i slutet av varje film/tv som joss gör
Time, space and plexiglas.

I'm a leaf in the wind. Watch me soar.
Användarvisningsbild
Angrypuppy
Demon Fodder
 
Inlägg: 43
Blev medlem: 15 nov 2005
Ort: Västerås

Inläggav Nyx » ons nov 16, 2005 0:27

Matt skrev:Var tvungen att kolla på War Stories idag.
Wash. :cry:

Du och jag Matt. Suck.

Nu har jag gråtit färdigt och kan börja ösa lovord istället!

Som förste talare sa: klassisk Joss - från oneshots via lysande dialog till outhärdlig smärta och en påle genom hjärtat. På dem som begått dödssynden att ha en lycklig kärleksrelation (=dödskallemärkt i Whedonverse).

Oroades först av den pedagogiska tonen i inledningen men den försvann snabbt. Så fort vi kom tillbaka till skeppet kändes allt helt rätt. Återgången till Dark Mal var välkommen. Jargongen, karaktärerna (fast är det bara jag som tycker att Jewel är vackrare med några kilo till?), deras relationer och uppdrag med tillhörande komplikationer. Förstår vad Joss menade med Big Damn Movie - det var lite annan skala på miljöer och effekter mm. Och musiken var mycket bra! Summer Glau gör en fantastisk insats. Action-River! Go girl.

Måste förvisso se filmen flera gånger till för att hinna uppskatta alla detaljer. Hela slutet satt jag och var chockad över Wash. Problemet är ju att i den här världen finns inte Willow, Wolfram & Hart eller någon sorts magi som kan föra tillbaka en avliden karaktär. :cry: Och jag hade verkligen hoppats på mera Firefly eller Serenity II. Helst mera serie om jag får välja, eftersom jag är mer förtjust i den sortens berättande med svepande storyarcs och karaktärsutveckling över hela säsonger. Men utan Wash... hur ska det bli?

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Zaxx » ons nov 16, 2005 0:45

noike skrev:
Zaxx skrev:
noike skrev:
Angrypuppy skrev:jag undrar fortfarande varför inte mutantenemy loggon var med på slutet.... jag saknade mitt lilla grr argh

Två helt skilda kulturer. På tv sk man ha produktionsbolagen som är inblandade sist, medan man på film är osynliga med allt utom distributören som är längst fram innan allt börjar.

Inte ens i eftertexter?

Bara som vanlig text.


Men ibland gör de konstiga super-eftertexter...
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Yog-Sothoth » ons nov 16, 2005 9:19

Angrypuppy skrev:Det märkte jag faktiskt... och sen kunde jag inte motstå att skratta när jag såg the love-bot!!! gissa vem jag tänkte på då?

Var det bara jag eller?

Det är nog en och annan som har tänkt ungefär så. :) Det hade varit kul om boten åtminstone hade SMG:s röst.
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav Angrypuppy » ons nov 16, 2005 10:36

JO, när jag hörde rösten så vart jag lite besviken, jag hade inte väntat mig SMG's röst, men en peppig liten röst som hon eller den första hade i I was made to love you.

men men, man kan inte få allt här i livet
Time, space and plexiglas.

I'm a leaf in the wind. Watch me soar.
Användarvisningsbild
Angrypuppy
Demon Fodder
 
Inlägg: 43
Blev medlem: 15 nov 2005
Ort: Västerås

Inläggav wyndham » tor nov 17, 2005 20:25

Jag är helt såld på långfilmsformatet. Arc och karaktärsutveckling i all ära, men HERREGUD vilken upplevelse. Jag måste nog erkänna att jag hellre ser två uppföljare än en ny säsong. Nathan är helt enkelt för stor. När jag först såg filmen i september hade jag inte vågat tro att den skulle nå samma höjder som Objects in Space. Nu håller jag Serenity högre än allt. Roligare än Smile Time. Starkare än Becomming. Större än Chosen.

Saknar fortfarande tillstymmelse till distans.

Jewels vikt reagerade jag också på, men jag tycker att det passar lysande med Dark Mals dialog med Zoe angående behovet av att äta någon gång i månaden.

Frågan om hur Reaversamhället ser ut är ju något av ett mysterium, men jag finner det varken störande, ologiskt eller relevant. Joss sitter med all säkerhet inne med många av svaren gällande deras egenskaper, men precis som i Firefly tycker jag att det är helt rätt att inte avslöja mer än nödvändigt (det samma gäller Book).
Willow: The school paper is edging on depressing lately. Have you guys noticed that?
Oz: I don’t know. I usually go straight to the obits.


Moln över Ålidhem
Användarvisningsbild
wyndham
Bringer of Beer and Fire
 
Inlägg: 2908
Blev medlem: 30 aug 2005
Ort: Umeå

Inläggav noike » tor nov 17, 2005 20:44

wyndham skrev:Jag är helt såld på långfilmsformatet. Arc och karaktärsutveckling i all ära, men HERREGUD vilken upplevelse. Jag måste nog erkänna att jag hellre ser två uppföljare än en ny säsong.


Tam, din bror är underlig och har åsikter som är skrämmande.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Matt » tor nov 17, 2005 20:59

noike skrev:
wyndham skrev:Jag är helt såld på långfilmsformatet. Arc och karaktärsutveckling i all ära, men HERREGUD vilken upplevelse. Jag måste nog erkänna att jag hellre ser två uppföljare än en ny säsong.


Tam, din bror är underlig och har åsikter som är skrämmande.


I'm with you noike
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 19 feb 2004
Ort: Sthlm

Inläggav Illyria » tor nov 17, 2005 21:05

Jag tänker på allt som händer i filmen och hur det hade kunnat utspela sig under en säsong, tänker på hur många fler timmar Firefly vi kunnat få. Tv-serie är det bästa formatet men kan vi inte få det tar jag gladeligen två filmer till.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav Tam » tor nov 17, 2005 22:02

Firefly är över. Serenity är ny. Och förhoppningsvis inte så över. Jag håller med mi hermano dobermanno.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7629
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala

Inläggav Rombat » tor nov 17, 2005 23:20

Firefly will never be over! Never I tell you! Never!

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Inläggav Tam » fre nov 18, 2005 1:31

Förnekelse i all ära men jag har funnit serenitet. Serenity är också ett mycket bättre namn än Firefly.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7629
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala

Inläggav Nyx » fre nov 18, 2005 1:40

Illyria skrev:Jag tänker på allt som händer i filmen och hur det hade kunnat utspela sig under en säsong, tänker på hur många fler timmar Firefly vi kunnat få. Tv-serie är det bästa formatet men kan vi inte få det tar jag gladeligen två filmer till.

Jag är med Illyria. Men helst med Wash. Flashbacks, I tell you. Dammit. Lots of flashbacks!!!

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm

Inläggav A bear » fre nov 18, 2005 1:42

Tam skrev:Förnekelse i all ära men jag har funnit serenitet. Serenity är också ett mycket bättre namn än Firefly.


Funderade på det, och jag är inte helt säker. Ordboken säger:
serenity
noun

1. Lack of emotional agitation:
calm, calmness, peace, peacefulness, placidity, placidness, quietude, tranquillity.
See calm.

2. An absence of motion or disturbance:
calm, calmness, hush, lull, peace, peacefulness, placidity, placidness, quiet, quietness, stillness, tranquillity, untroubledness.
See calm.


Hmmm. "Lack of emotional agitation" är väl snarare vad The Alliance söker med sina specialgaser, och "absense of motion" är väl det sista Mal vill ha?

Sidospår. Ordmärkeri, jag vet. Men hur vackert ordet än är, och hur bra det än passar på ett skepp som (åtminstone i teori och önsketänkande) är en fristad från allt... är det verkligen en bra titel på filmen?
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Illyria » fre nov 18, 2005 1:50

Det är väl en bra titeln, om vi nu fortsätter på ordmärkeriet så var det ju just det som River visste om Miranda och varför hon jagades. Fast det handlar väl mest om skeppet, tyvärr något som inte riktigt framkommer i filmen, hur viktigt det är som hemmabas för dem.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav Nyx » fre nov 18, 2005 2:01

Illyria skrev:Det är väl en bra titeln, om vi nu fortsätter på ordmärkeriet så var det ju just det som River visste om Miranda och varför hon jagades.

Precis! Jag tänkte också på det när jag såg filmen. Så typiskt geni-Joss att ge även titeln åtminstone en dubbel betydelse för filmens handling. Alliance ville åstadkomma "serenity" - and look what happened. Serenity Valley var en lika tragisk upplevelse för Mal och Zoe. Och att han uppkallade skeppet efter sitt livs största trauma ger ju en hel del ledtrådar till Mals karaktär. Joss vore inte Joss om han inte laddade ("imbued" återigen som i Objects in Space!) titeln med ironi, nattsvart tragedi och dubbelmeningar! =utmärkt titel IMO!

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt om Firefly



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron