Serenity (Recensioner och diskussioner) Spoilervarning!

I detta forum hör allmänna diskussioner om Firefly och Serenity hemma.

Betyg på filmen

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
2
4%
6
1
2%
7
2
4%
8
9
17%
9
19
36%
10
20
38%
 
Antal röster : 53

Inläggav Nyx » mån nov 21, 2005 0:42

Jag kunde inte låta bli att köpa manusboken - "Serenity the official visual companion".
Den innehåller riktigt mycket matnyttigt och roligt. Förord av Joss (som jag visserligen sett citerat på nätet innan) och en lång intervju med allas vår gud.

Dessutom finns flera av hans fantastiska "Mee-mo's" (sic) - "A 'memo' is too small a thing to contain that much pretension" - om historia, ljus och musikval mm. Helt obetalbara. Den mannen har ett sätt att uttrycka sig som ingen annan.

Och... han hävdar i intervjun att det inte alls är omöjligt att samtliga karaktärer kan medverka i en eventuell uppföljare! Samtliga... Whoopeee! Julafton för mig! :D

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm

Inläggav JoeSweden » tis nov 22, 2005 1:29

Nyx skrev:Jag kunde inte låta bli att köpa manusboken - "Serenity the official visual companion".
Den innehåller riktigt mycket matnyttigt och roligt. Förord av Joss (som jag visserligen sett citerat på nätet innan) och en lång intervju med allas vår gud.

Dessutom finns flera av hans fantastiska "Mee-mo's" (sic) - "A 'memo' is too small a thing to contain that much pretension" - om historia, ljus och musikval mm. Helt obetalbara. Den mannen har ett sätt att uttrycka sig som ingen annan.

Och... han hävdar i intervjun att det inte alls är omöjligt att samtliga karaktärer kan medverka i en eventuell uppföljare! Samtliga... Whoopeee! Julafton för mig! :D


Jo, Nathan sa till mig. (he, he slå mig inte :D) att Joss inte kunde se en uppföljare utan Book och Wash, men han hade ingen aning om hur. Däremot vet han allt om Books bakgrund, men kommer aldrig att säga nåt. Jewel vet Inaras hemlighet också.
"Make the signal go further!" [b]
Användarvisningsbild
JoeSweden
Minion
 
Inlägg: 173
Blev medlem: 05 jul 2005
Ort: Gävle

Inläggav Zaxx » tis nov 22, 2005 22:09

Alltså Reavers Alliance fighten var helt grymm.. vill se filmen IGEN!
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav caffeineaddict » lör nov 26, 2005 0:05

Alltså, jag är inte ens lite besviken. Jag tyckte det var 9/10, 4.5/5. Bara Out of Gas och möjligen Objects in Space som slåss med Serenity om att vara den bästa biten av Firefly-sagan.

Smågnäll är väl att Books scener inte kändes riktigt så mycket som de borde, främst kanske för att jag vägrade acceptera att han skulle dö utan att vi fick reda på sanningarna om honom, så att jag bara "stängde av" och gick in i denial. Det kommer kännas mer på omtitter. Ungefär vid samma tidpunkt gick filmen ner i en temposvacka som den inte riktigt tar sig ur innan Wash dör. Trots detta finns en mängd minnesvärda scener däremellan. Det är väl de *små* klagomålen, nu bara några timmar efteråt.

Men sedan dör Wash och därifrån snyftade, jublade och skrek jag. Inombords åtminstone (för jag gillar inte att störa min fellow biopublik). Tänkte direkt på hur likt det var Anyas bortgång när Wash försvann och det slog mig lika hårt. Kände det fysiskt i bröstet vilket händer mig så sällan, men när det händer är det ofta Joss-relaterat.

Och Fillion är en mästare. Det här är Oscarsmaterial om Oscarsjuryn accepterade scifi. Han har fullkomlig kontroll över Mal, alla hans mörka sidor tillåts spela fritt utan att vi någonsin slutar tycka om honom.

Övriga uppenbara brister med filmen är ju de som man visste var nödvändiga: för kort för att alla karaktärer ska få ordentligt med tid. Förutom Book var det främst Inara som fick för lite tid, som var en juvel i två scener men försvann sedan nästan helt.

Men, Joss reigns supreme. Precis som vi alltid har vetat, men här får reda på igen. För oss fans är det här en ren njutning. Och om vi inte (don't let be so...) får återse de här karaktärerna har jag dock betydligt lättare att acceptera det som en avslutning än Objects in Space (hur bra det avsnittet än må vara). Den kommer stå fint brevid Firefly-boxen i hyllan och jag känner redan att jag snarare kommer tänka på filmen som ett avslutande, längre avsnitt än något separerat från serien. Vilket var precis vad jag alltid önskade mig.

Nu måste jag se något mer Firefly-avsnitt innan jag kan sova. Känner på mig att det kommer bli War Stories, för Wash skull.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Tam » lör nov 26, 2005 0:21

caffeineaddict skrev: Och Fillion är en mästare. Det här är Oscarsmaterial om Oscarsjuryn accepterade scifi. Han har fullkomlig kontroll över Mal, alla hans mörka sidor tillåts spela fritt utan att vi någonsin slutar tycka om honom.

När han ryter "Get to work." när dom ska reavera skeppet. My god, han kan verkligen leverera allt.

En till liten sak om filmen; i serien var ju mycket av behållningen att dom var så små och obetydliga i den större scheme of things, så innan filmen när det talades om att det skulle vara episkt och stort var juag smått oroad av det, att det skulle försvinna. Men jag oroade mig i onödan. När Ejiofor drar sitt svärd och Mal kontrar med en skruvmejsel; det kan ha varit det jag tyckte var roligast i hela filmen.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7629
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala

Inläggav noike » lör nov 26, 2005 0:24

Mitt skratta-högst-ögonblick kom från Wash när han ville höra mer om när River sparkade Jaynes bak "because that never gets old". Underbar hänvisning till serien.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Yog-Sothoth » lör nov 26, 2005 0:49

Nu har jag sett den igen... och den håller minst lika bra andra gången. Man kan analysera mer och hänge sig åt detaljer, snarare än att sitta med labradortunga och bultande hjärta genom hela föreställning (vilket det fanns risk för under första titten).

Något som slog mig ikväll var hur mycket jag älskar Rivers karaktär. I Firefly störde jag mig ibland på River, tyckte hon var för kryptisk och lite störande då och då (men inte så mycket). I filmen kändes hon dock som en finslipad diamant - från hennes små miner, rörelser, enstaka klockrena repliker till en av de coolaste fightscener jag har sett; i slutet när hon slaktar reavers. Hon flyger fram och tillbaka i pirouetter med två knivar och dansar lika mycket balett som hon slaktar zombies. "A creature of extraordinary grace..." ...jag är kär. :)

Denna gång tittade jag även mer på bakgrunden och effekterna, och man ser ibland vad det är som skiljer en $40 miljoners-film mot en för $100 milj. Men det spelar ingen roll, för de viktigaste scenerna är perfekta, såsom rymdstriden i slutet och den snabba vyn av staden i vilka de träffade tvillingarna (kommer inte ihåg namnet).

En liten fotnot om publiken.... det verkar som de flesta fans gick på förhandsvisningen, för ikväll var det inte ens i närheten av det skrikande och applåderande som det var på förra visningen, vilket var lite skönt... Vad som oroar mig är att den gick upp på en av Biopalatsets mindre salonger, och det var ca 10-15 platser tomma trots att det är premiär. Folk är enfaldiga.... går bara och kollar på det som har råd att vara på reklampelare, när man genom t ex Filmkrönikan faktiskt kan få reda på att såna här bra filmer finns.
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav caffeineaddict » lör nov 26, 2005 1:10

Verkade som att det var massor med folk på Linköpings första visning som var fans av serien. En hel bunt stannade under eftertexterna vilket jag antar att man bara gör om man vill höra låten (och m.a.o. både känner till låten och vet att den ska komma under eftertexterna). En hel av dem var dessutom lite äldre än vad jag kanske hade väntat mig (fördomar?). T.o.m. ett par 40+:are i den skara folk som verkade vara fans av serien. Det är inte bara Göran Ewerdahl med andra ord. ;)

Folk skrattade högt vid flera tillfällen (och rätt tillfällen), kan ärligt inte komma ihåg när jag skrattade mest men det fanns dussin med komiska guldkorn.

En sådan där allmänt miniklagomål BTW: varför, i sådana här filmer där folk så ofta har skottsäkra västar och olika former av skydd, siktar man inte mot ansiktet när man skjuter på någon på så nära håll? Tänker naturligtvis på "I'm not armed." "Good!"-scenen.

Några ord om The Operative också. Eijofor är en riktigt bra skådis, älskade hur saker utvecklades via honom på slutet. Han är inte bara en skurk, han är en karaktär. Ett tag kändes det som att han skulle falla ner i den där reaktorn och jag hoppades att det inte skulle hända för att det vore för uppenbart. Och så hände det inte. Thank you.

Känslan av hot och allvar var också sjukt påtaglig under slutstriden efter att Wash redan hade gått åt. Hade Joss redan dödat två regulars (tänker fortfarande på dem som sådana) fanns alltid risken att han tänkte fortsätta. Göra en Sju Samurajerna-grej och låta en minoritet av gänget överleva. Jayne, Kaylee och River som går ur askorna. Att jag ens hade tankar åt det hållet visar hur väl filmen fungerar och precis vilken effekt en händelse såsom Washs död har.

Mest Buffyvibbar: Rivers lilla power-sprint innan hon hoppar och hämtar Simons väska bland alla Reavers.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Yog-Sothoth » lör nov 26, 2005 1:13

Utan caffeine's subtilt analytiska förmåga måste jag nog medge att det ögonblick jag tyckte var mest Buffy var när Mr. Universe nämnde "Lovebot".
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav noike » lör nov 26, 2005 1:15

Mitt var när Buffy gjorde om powershotet från Anne, öh, förlåt. När River står med skäran och dörren glider upp.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav caffeineaddict » lör nov 26, 2005 1:17

BTW, ett av de allra bästa ögonblicken i filmen, och ett som bara fungerar för oss fans av serien, är på slutet. Washs dinosaurier. Både jag och syrran fick klumpar i halsen och nåt blött i ögonhörnan när dinosaurierna kom i bild. Så litet, och ändå så stort. Då mer än under begravningen sjönk det in att han var borta.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav noike » lör nov 26, 2005 1:20

Inte bara dinosaurierna, utan att Mal knäpper på de där fyra knapparna. Någon annan än Wash rörde vid dem... Jag vill se Serenity II: the Search for Wash nu. Jävla Joss.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav CheeseGuy » lör nov 26, 2005 2:01

Första gången jag såg filmen så var det något som kändes taget direkt från Buffy. Ungefär som med boten, och jag tror att det dök upp tidigare. Men det var nog mer en idé eller storyn eller något som hände med karaktärerna eller något sånt (och det var långt innan River började sparka monsterrumpa.) Kan ha varit något skämt också. Och nu kan jag inte komma på vad det var, fruktansvärt irriterande. (Det finns förstås massor som ger Buffyvibbar, men just den grejen var inte särskilt subtil alls, om jag minns rätt.)

Dinosaurierna och knapparna ja, *snyft*. Och det känns extra sorgligt eftersom det inte ser ut att bli någon fortsättning nu (på riktigt, inte serietidningar).
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav Tam » lör nov 26, 2005 5:33

caffeineaddict skrev:En sådan där allmänt miniklagomål BTW: varför, i sådana här filmer där folk så ofta har skottsäkra västar och olika former av skydd, siktar man inte mot ansiktet när man skjuter på någon på så nära håll? Tänker naturligtvis på "I'm not armed." "Good!"-scenen.

När det gäller att dra snabbt måste du skjuta så snabbt du kan och hinner bara inte med den tiodels sekund det tar att lyfta upp revolvern så du skjuter i huvudhöjd. Dessutom vill man ha så stor träffyta som möjligt när man inte har tid att sikta noggrant. Det gäller givetvis också när målet är obeväpnat.

The Operative. Wow. Högre än Jubal på min skurk-ranking t o m. Kan inte sluta undra om han efter att kamerorna lämnade honom slängde sig på sitt svärd eller om han ska göra nåt mer bookskt med sitt liv.

Och ang mig själv så var jag en plastdinosauriesamlare av rang när jag var sisådär 8. Glad dom fick sånt värde igen. Står mycket fint uppradade på mitt fönsterbräde och min tv.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7629
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala

Inläggav madskellig » lör nov 26, 2005 11:28

Ahh, fick äntligen se filmen igår (flugit till stockholm från umeå för att göra det :) ) och det ända jag kan säga är underbar! Så fantastiskt att få se dessa karaktärer igen, och figthscenerna med River är bland de bästa jag sett någonsin, loved it!

Men Wash! :( evil Joss breaks my heart again (fast på ett bra vis)

Hade också med mig brorsan som är en total whedonverse virgin, han tyckte den var jättebra han också, så jag är nöjd.

Fast så fort det var över började jag tänka upp möjliga storylines till en sequel... hoppas, hoppas att det blir minst en till.
"I hate listening to people's dreams. It is like flipping through a stack of photographs. If I'm not in any of them and nobody is having sex, I just don't care."

Last.FM
Användarvisningsbild
madskellig
Big Bad
 
Inlägg: 2168
Blev medlem: 14 aug 2005
Ort: Umeå

Inläggav Yog-Sothoth » lör nov 26, 2005 12:42

Hehe, jag kom att tänka på en sak jag reagerade lite på i början av filmen. När The Operative står och tittar på hologrammet av Simon och River och doktorn säger typ "It's madness..", då tittar The Operative på honom och säger "Madness? It's love, in point of fact." (på textremsan stod det några sekunder innan: "Det är kärlek, faktiskt"). När jag såg de svenska orden undrade jag faktiskt om Operative skulle säga "It's love, actually", vilket hade varit totalt töntigt men samtidigt lite roligt. :) "In point of fact" är inte världens vanligaste ordval direkt, kan det t.o.m vara så att de har ändrat orden för att undvika just denna fras? :)

(för er som har missat det så är Chiwetel Ejiofor en av skådespelarna i Love Actually)
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav Nyx » tor dec 01, 2005 11:44

Hi. Missa inte handpuppet show-spoofen på Serenity som finns länkad på whedonesque idag (http://www.jerrythefrogproductions.com/Serenity.html major spoilers givetvis)
T ex:
Operative:
Peek-a-boo! All your psychic runaways are belong to me.

Bild

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Rombat » tor dec 01, 2005 13:25

Mal: Why am I suddenly getting these 'Mos Eisley' Vibes?
Kaylee: Who cares? I lack sex!
Audience: *FLOORED*
Jayne: *GRABS POPCORN*

:D :D :D

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Inläggav Tomas » tor dec 01, 2005 22:39

Fans:We always knew those Japanese commercials screwed with your brain!

Book: My advice to you: save the universe, please. *DIES*
Fans: Now we'll never get his backstory! NOOOOOES!

Jayne: I think Zoe needs some band-aids.
Kaylee: And now I've been poisoned.
Simon: And crap, I've been shot in the stomach!
Fans: JOSS, STOP KILLING OFF THE CREW!

Mr. Universe: I died in the arms of my beloved Buffybot.
Book: I died encouraging our heroes onward.
Wash: I died POINTLESSLY, no thanks to Sadistic McKillsmeoff...I mean Joss Whedon.

Mycket roligare än så här blir det inte. Måste kolla in övriga filmparodier på sidan när jag har mer tid över :D
What kind of person could sleep on a night like this?

Very few of us are...
Användarvisningsbild
Tomas
Big Bad
 
Inlägg: 1772
Blev medlem: 06 okt 2004
Ort: Stockholm, Blackeberg

Inläggav Off » fre dec 02, 2005 0:48

Jaha då har man äntligen sett filmen. Den var bra men serien kickar dens ass ganska ordentligt. Som jag sa på IRC brändes för många broar för snabbt. Den här storyn hade kunnat få pyra under en hel säsong om världen hade varit en rättvis plats.

Book var med så lite i filmen och kändes inte riktigt viktig längre så hans död påverkade mig inte nämvärt. Sen var det klassisk Joss förstås att döda Wash när man trodde allt skulle vara ok. Tyvärr kändes han också underanvänd. Problemet med Joss ensembleshower är att det blir svårt att föra över till film och ge karaktärerna den tid de behöver.

Gillade bad guyen men jag satt hela tiden och hoppades på en återkomst av Early. Scenen i början där The Operative pratar medan killen ramlar på svärdet var suverän.

Jag måste se om filmen i hemmets lugna vrå utan den störande texten för att kunna ge ett rättvist betyg. Preliminärt blir det 7,5-8/10.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav adolvsson » fre dec 02, 2005 3:31

Nu får jag också läsa den här tråden.

Alltså. Filmen har lite problem, inte tu tal om saken, men det hjälps inte... för fy sablans vad bra den var. Nu, mer än någonsin, måste jag få se den på bio också. Hade den inte varit så kallt ute, hade jag gått till närmaste passande stad. Det är säkert. Mm.

Var börja? En hel del är redan sagt som jag bara kan hålla med om. Som kaffekickens kommentar om invaggande i säkerhet, det kändes absolut som om vem som helst av dom kunde dö där i slutstriden. Oerhört effektivt. Wash fick dö en rätt onödig död, som i sig gör ont, men det hjälpte som sagt var till att göra stora striden mer spännande. Det gäller Book också, förstås, i alla fall för oss gamla fans.

Book, ja, jag är övertygad om att en fortsättning med åtminstone honom är möjlig, kanske storyn till uppföljaren kan innebära att Books historia avslöjas, och han själv är givetvis med i flashbacks. Hur man ska få in Wash i det där, utan att göra en prequel, blir lite svårare.

Och jag vet faktiskt inte om jag vill se Wash i uppföljaren. Eller, vill och vill, jag hade helst sett honom leva, men jag tror effekten blir större om han hålls borta och dessutom är det nog lite lättare att bolla färre karaktärer i långfilmsformatet.

Waaash!! Jag saknar honom redan.

Förresten var jag inte helt förvånad över att Wash bet i gräset. Jag hade redan blivit spoilad om att mer än en karaktär från serien skulle dö (dumma recensent som inleder med en sån sak), och Alan Tudyk verkar vara den som har mest stordukskarriär på gång. Så det kändes logiskt, men gjorde fortfarande förbaskat ont när han dog.

Waaash!!

Det jag antagligen uppskattade mest med dödsfallen, var att det var män som dog. Faktiskt. Inte för att jag är en militant smygbögsfeminist, men det känns lite för vanligt att kvinnor får stryka på foten, vare sig det gäller att de dödas eller skadas väldigt illa och på de mest bisarra sätt. Joss är inte bara bra på starka kvinnopoträtt, han låter alla lemlästas likvärdigt och låter dessutom kvinnorna klara sig någorlunda, för en gångs skull. Feminister borde råhylla Serenity.

Och River sparkar så mycket rumpa att inte ens hälften är kul. Skulle jag bara nämna en sak med filmen, så är det River. River vs Rivers... wow. She da muddafudgin' atomic bomb, yo!

Det var väl allt för den här gången. Hårdrock.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav adolvsson » fre dec 02, 2005 3:40

Från imdb:s trivia-avdelning:
During the funeral scene, Kaylee wears a medallion with the Chinese symbol for marriage.

Uhm, betyder det att Kaylee och Simon gängat sig vid det laget, eller ska det bara, jag vet inte, se snyggt ut..?
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav fripp21 » fre dec 02, 2005 11:07

Tjena.

Jag funderar en del om vad en eventuell sequel kan tänkas handla om. Ett intressant spår är om the BDH's får möta nya faror och utmaningar i form av River's akademiklasskompisar. Även om River var super-duper-speciell så kan de ju inte vara så kul att fajtas mot ett gäng som också är lite synska och dessutom tränade till mördarmaskiner.

Serenity är ju uppenbarligen Mal's och River's historia. Kommer en sequel handla om några andra? Inara? Book? Jayne? Eller Mal och River igen?

Förresten, har någon sett någon trovärdig nyhet angående hur det blir med sequel(s)? Jag blir inte klok på allt brus, ska det bli en trilogi eller inte? Jag tyar inte längre.

Ska nog gå och se the BDM igen i helgen, jag har redan slagit mitt gamla rekord. Har försökt locka en och annan kompis som inte sett Firefly (än). Vet inte om någon av dem nappar...
Mal... bad... in the latin.

Sex. Muscle. Humor. Thuggery. Jayne.

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

"I want to hear about the natty thing."
Wash, Firefly 1x08 - Out of gas


Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 17 nov 2005
Ort: Skövde=>Stockholm

Inläggav Rombat » fre dec 02, 2005 11:56

adolvsson skrev:Waaash!!
Säger detsamma! Waaash!
(Fast med ett utropstecken. Ni vet vad de säger om folk som använder mer än ett utropstecken.)

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Inläggav noike » fre dec 02, 2005 13:14

Rombat skrev:
adolvsson skrev:Waaash!!
Säger detsamma! Waaash!
(Fast med ett utropstecken. Ni vet vad de säger om folk som använder mer än ett utropstecken.)


Ett är normalt utrop, två betyder att man ropar snabbt, tre är riktigt högt, och mer så är man galen och borde spärras in.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Tam » fre dec 02, 2005 13:27

fripp21 skrev:Jag funderar en del om vad en eventuell sequel kan tänkas handla om. .

Jag vill se Jayne och River bli ett par. Tycker allt har varit en lång setup inför det. Och så vill jag förstås veta mer om Inara.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7629
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala

Inläggav fripp21 » fre dec 02, 2005 13:58

Om Jayne och River blir ett par tror jag att Zoe ligger risigt till. Hon ligger nog risigt till ändå, nu när Wash är borta. Snyft.

I am a leaf on the wind - watch how I soar.

OMG, nu kom jag att tänka på scenen i den döda staden på Miranda. River får spelet och kameran börjar snurra runt henne, sedan runt Jayne när han pratar. Jayne säger ...all these people dead, for no reason at all. Och PANG kameran stannar rakt på Wash.

Det är så bra.
Mal... bad... in the latin.

Sex. Muscle. Humor. Thuggery. Jayne.

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

"I want to hear about the natty thing."
Wash, Firefly 1x08 - Out of gas


Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 17 nov 2005
Ort: Skövde=>Stockholm

Inläggav Mr_Jack » fre dec 02, 2005 21:31

Jag såg aldrig Firefly, men jag såg Serenity igår. Och fan vad kär jag blev. Eftersom jag inte såg Firefly så har jag dock inte lika starka känslor för karaktärerna och kan tyvärr inte -fullt ut- dela den djupa sorgen över vissa dödsfall. Men jag ska se Firefly om jag kan få tag på den någonstans, och sen se Serenity igen. Skitbra film iallafall.
Mr_Jack
Minion
 
Inlägg: 102
Blev medlem: 16 nov 2004

Inläggav Nyx » lör dec 03, 2005 1:56

Jag har läst färdigt min scriptbok (the official visual companion) nu - som btw har vunnit någon slags pris för bästa non-fiction nyligen. http://www.angelfire.com/film/halloweensanctuary/serenityvc.html.

Den var verkligen mycket bra, framför allt Joss memon var klart läsvärda.

Nu längtar jag också efter att få gå och se om filmen snarast. Bara den här nedra förkylningen ger sig lite så ska jag vallfärda till biopalatset.

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Noam » lör dec 03, 2005 5:43

IT IS HERE!!

Serenity.DVDRip.XviD-DiAMOND
Dru: I'm naming all the stars.
Spike: You can't see the stars, love, that's the ceiling. Also, it's day.
Dru: I can see them. But I've named them all the same thing, and there's terrible confusion.
Användarvisningsbild
Noam
Scooby
 
Inlägg: 833
Blev medlem: 26 sep 2004
Ort: Norrköping

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt om Firefly



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron