BAP- Browncoats Against Piracy

I detta forum hör allmänna diskussioner om Firefly och Serenity hemma.

BAP- Browncoats Against Piracy

Inläggav JoeSweden » tis aug 09, 2005 1:12

Ett förslag från Browncoats forumet att ta till?
Ett stor grej för Serenity är ju att så många som möjligt ser den på bio för att chansen att det ska komma uppföljare. Och chansen att för oss i Sverige att den ska komma ut på internet innan premiären den 4 november är ju stor. :evil: Det är ju kanske för första gången i den moderna filmhistorien som det ligger i fansens intresse att den inte finns nån piratversion av den. Filmens chanser i Sverige ( antal kopior, premiärstäder, besökssiffror) kommer helt klart påverkas isf. Det är ju olagligt att ladda ner nu iaf (även om ingen bryr sig) och det kan ju vara kul att få många nya Browncoats, men inte till priset av en sequel :( Ni ska veta att biografkedjorna i Sverige inte har några förhoppningar på den tyvärr. Skriv, ring, maila till SF Bio och fråga efter den.
"Make the signal go further!" [b]
Användarvisningsbild
JoeSweden
Minion
 
Inlägg: 173
Blev medlem: 05 jul 2005
Ort: Gävle

Inläggav Illyria » tis aug 09, 2005 1:31

Redan inbitna fans kommer se den på bio (annars är de dumma, alternativt riktigt fattiga), det kanske inte är många men några är det, plus andra nyfikna som annars går på bio. Andra kan upptäcka den på annat sätt, det har jag inget emot, det förekommer numera för alla filmer.

Det är så lätt att skylla på nerladdning. Kommer filmen bara gå upp i tre städer tänker inte jag göra det.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav Tob » tis aug 09, 2005 1:37

Skulle nog vilja påstå att en lyckad dvd release är viktigare än stora framgångar på biograferna. Har filmen ens någon teoretisk möjlighet att ha stora framgångar på biograferna i Sverige? Lär nog se den på bio, att den går upp i Borås känns inte troligt, men i Göteborg lär den gå upp.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav JoeSweden » tis aug 09, 2005 2:17

Jo, sequels beror ju iofs mer på hur det går i USA än här, det är ju kaffepengar de tjänar på Sverige, tycker bara det är tråkigt som den biofantast jag är om den skulle misslyckas helt i Sverige Men som sagt biografkedjorna behöver lite påtryckning från oss fans om den överhuvudtaget ska ha nån chans att komma ut i en lite bredare premiär.
"Make the signal go further!" [b]
Användarvisningsbild
JoeSweden
Minion
 
Inlägg: 173
Blev medlem: 05 jul 2005
Ort: Gävle

Inläggav noike » tis aug 09, 2005 2:22

Jag är väldigt skeptisk till biokedjorna i Sverige över huvud taget, speciellt sedan de la på 5kr i avgift för att man minimerar deras jobb genom att boka över Internet. Jag tror inte man kan påverka deras utbud och spridning av filmer alls som konsument.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Illyria » tis aug 09, 2005 2:27

noike skrev:Jag är väldigt skeptisk till biokedjorna i Sverige över huvud taget, speciellt sedan de la på 5kr i avgift för att man minimerar deras jobb genom att boka över Internet.

Stänger de inte efter midnatt också? SF gjorde ivarjefall det tidigare, de har helt missat poängen med internet.

Tror tyvärr heller inte det går att påverka, inte ens genom att inte ladda hem.

Jag går extremt sällan på bio, det måste vara något jag verkligen vill se (delvis pga priset), och Serenity tillhör den kategorin. Jag hoppas bara jag kommer få chansen att se den också, så den inte bara visas i typ Sthlm...
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav JoeSweden » tis aug 09, 2005 2:32

Believe in the power of the Browncoats! :D
"Make the signal go further!" [b]
Användarvisningsbild
JoeSweden
Minion
 
Inlägg: 173
Blev medlem: 05 jul 2005
Ort: Gävle

Inläggav Illyria » tis aug 09, 2005 2:37

Browncoats fixar så filmen kommer visas i minst 15 städer?
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav Yog-Sothoth » tis aug 09, 2005 7:21

Preaching to the choir, baby. Är det inte bättre att försöka övertala folk som inte känner till filmen än oss Browncoats/semi-Browncoats som säkert kan tänka sig att åka till en annan stad för att se filmen? Typ dvdforum, andra stora filmforum, etc.
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav CheeseGuy » tis aug 09, 2005 10:34

Om det hade varit så enkelt att en piratkopia innebär en mindre biobesökare... Eftersom få svenskar lär vilja betala för en film baserad på en nedlagd TV-serie som de inte har hört talas om (och dessutom har förhållandevis låg budget och inga storstjärnor) så är det möjligt att den istället kan vinna på piratkopiering.

Dessutom: Joss har, om jag minns rätt, själv sagt att det viktiga är att filmbolaget tjänar in sina pengar (ungefär 40 miljoner dollar) under de två första veckorna. Hur bra den går i sverige spelar då rimligtvis absolut ingen roll.

Borde den inte få en bredare premiär här om den gör succé i USA?
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav Zaxx » tis aug 09, 2005 12:49

Yog-Sothoth skrev:Preaching to the choir, baby. Är det inte bättre att försöka övertala folk som inte känner till filmen än oss Browncoats/semi-Browncoats som säkert kan tänka sig att åka till en annan stad för att se filmen? Typ dvdforum, andra stora filmforum, etc.


Håller med här!!

ÅK HEM!
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav latarmig » tis aug 09, 2005 15:41

Rubriken på den här tråden slog mig som lite underlig: "BAP - Browncoats Against Piracy". Är inte det lite motsägelsefullt? Brunrockarna stod väl för det som var emot allt vad centralstyrning hette - rätten att själv bestämma vilka man ska knyta sig till? Det etablerade samhället skulle ersättas med någonting annat. Ännu tydligare blir det om man jämför med vad som händer efter kriget. Besättningen på Serenity försörjer sig genom att stjäla och smuggla, och genom allsköns andra olagligheter (det vill säga de liknar rätt mycket pirater, och de kallar sig också själva kriminella). Att då använda deras namn för det som på gott och ont är intimt förbundet med allt etablerat (filmindustrins kamp mot nedladdning av skyddat material) blir konstigt.

Det här är inte ett angrepp på tanken att vi ska se Serenity på bio. Visst vill jag det. Det enda jag ställer mig undrande till är valet av slagord.
Senast redigerad av latarmig tis aug 09, 2005 22:24, redigerad totalt 1 gång.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Illyria » tis aug 09, 2005 16:08

Ja, det blir verkligen motsägande med en sån slags kampanj. Det blir en negativ motkampanj och det skulle vara bättre med en som pushar/lockar folk att se filmen på bio istället. Positivt istället för negativt.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav Glorificus » tis aug 09, 2005 19:36

Jag är helt övertygad om att en eventuell spridning av Serenity på Internet skulle vara positivt - gratis marknadsföring! Alla som väntar på att se den kommer att göra det på bio (möjligen flera gånger) och köpa dvd:n. Utöver det finns det nog ett stort antal personer som hur som helst inte tänkt se den på bio kommer att upptäcka filmen tack vare nedladdning och därefter köpa filmen eller tipsa andra om den. Precis som med Firefly... inte var det tack vare FOX virriga sändning av serien som dvd-boxen sålde så bra. Nedladdning gynnar bra filmer, inte tvärtom.

Jag säger Browncoats For Piracy!
**
brat: "jag kopierade galet"
brat: "du kan sluta läsa det där"
Glory: "hihi"
brat: "nu"
- msn-klassiker 2012-08-25, kl. 02.12

"Excuse me." - Boreanaz till brat & Glory, Halloween -04
Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher
 
Inlägg: 6714
Blev medlem: 14 okt 2004
Ort: Boden

Inläggav JoeSweden » ons aug 10, 2005 18:44

Oj. Jag ger mig. ;)
Det var egentligen bara ett utlägg som spann vidare på en idé från Browncoats forumet på serenitymovie.com. men jag antar att de är skrajare där att filmen inte ska gå bra för det är ju USA siffrorna som gäller för att det ska bli några sequels. Jag lägger ner denna diskussion. Man ska inte skriva en massa när man är hur trött som helst. :)
Hursomhelst, så tänker jag jobba stenhårt för att få ut budskapet om Serenity i höst. Om det är några som vill joina så kom gärna med förslag och berätta vad just du kommer att göra. :P
"Make the signal go further!" [b]
Användarvisningsbild
JoeSweden
Minion
 
Inlägg: 173
Blev medlem: 05 jul 2005
Ort: Gävle

Inläggav Yog-Sothoth » ons aug 10, 2005 19:21

JoeSweden skrev:Oj. Jag ger mig. ;)
Det var egentligen bara ett utlägg som spann vidare på en idé från Browncoats forumet på serenitymovie.com. men jag antar att de är skrajare där att filmen inte ska gå bra för det är ju USA siffrorna som gäller för att det ska bli några sequels. Jag lägger ner denna diskussion. Man ska inte skriva en massa när man är hur trött som helst. :)
Hursomhelst, så tänker jag jobba stenhårt för att få ut budskapet om Serenity i höst. Om det är några som vill joina så kom gärna med förslag och berätta vad just du kommer att göra. :P

Att mina arbetskamrater tror att jag har Firefly-monomani är nog aldrig fel. Till slut måste de kolla på åbäket för att få tyst på mig.
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG


Återgå till Allmänt om Firefly



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron