Ni som sett Firefly

I detta forum hör allmänna diskussioner om Firefly och Serenity hemma.

Ni som sett Firefly

Inläggav KarinMee » lör feb 05, 2005 17:53

Jag tänkte köpa Firefly DVD-boxen men jag tänkte bara fråga innan så jag vet vad jag har att förvänta mig, är Firefly lika bra som BtVS och/eller AtS? Jag har inte sett någon skriva något om vilken klass serien håller.
Jag får väl bilda mig en egen uppfattning senare men det skulle vara kul att veta vad någon annan tycker innan jag sett serien.
"See? No matter how good a boy you are - God doesn't want you!"
Darla, Angel 2x5

"Death is like sex in high school… If you knew how many times you missed having it, you'd be paralyzed."
George, Dead Like Me 1x13
Användarvisningsbild
KarinMee
Minion
 
Inlägg: 91
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Skåne

Inläggav Illyria » lör feb 05, 2005 18:02

Firefly håller Joss-klass. Skulle placera den mellan Buffy och Angel, dvs bättre än Angel.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav Tob » lör feb 05, 2005 18:02

Jag tycker det skiner igenom rätt kraftigt i många diskussioner om vad gemene man på det här stället tycker om Firefly. Jag föll för trycket och köpte dvdn. Kanske inte ett fataliskt misstag men serien är något överskattad. Firefly var för min del en besvikelse, men visst har den bra sidor, det är bara att helhetsintrycket var från ljummet till mycket ljummet efteråt.
Senast redigerad av Tob lör feb 05, 2005 18:17, redigerad totalt 1 gång.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav Ai » lör feb 05, 2005 18:16

Firefly lades alltså ned efter inte ens sin första säsong och vid jämförelse med tex Angels första säsong (att jämföra med s1 BtVS känns lite orättvist) måste jag säga att Firefly var lysande! Jag tillhör ändå falangen som ärligt gillar första säsongen av Angel, men som start så var Firefly bättre.

Sen hänger mycket på - har jag förstått av andra - hur mycket man gillar/accepterar sci-fi/western blandningen. Inte oväntat så är det två genrer som jag alltid uppskattat, och att få det i samma serie skapad av Joss är som att få julafton, födelsedag och nån-annan-jättekul-dag samtidigt för mig!

Ja, jag gillar julafton - jag är en av dom...
Senast redigerad av Ai lör feb 05, 2005 18:19, redigerad totalt 1 gång.

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav latarmig » lör feb 05, 2005 18:18

Här hittar du säkert uppfattningar från att den är överskattad, till att den är det bästa som gjorts. Jag tror dock inte jag sett att någon tyckt att den är dålig, och de allra flesta här är lyriska.

Enligt min mening är den definitivt värd pengarna, detta trots att jag inte är ett riktigt fan. Mycket av humorn är bevarad och många moraliska dilemman finns att gotta sig i. Att lämna buffyverse är naturligtvis en stor omställning, men med så mycket annat som är bekant så kommer du ändå att känna igen dig.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav CheeseGuy » lör feb 05, 2005 18:33

Serien är lysande, men går ändå inte att jämföra med BTVS/ATS eftersom det bara finns 15 avsnitt. De 15 avsnitt som finns är dock helt överlägsna de 15 första avsnitten av BTVS och ATS. Och precis som BTSV och ATS finns det massor av underbar dialog, sköna karaktärer och grymma skådespelare. Hade den fått fler säsonger hade den mycket väl kunnat bli betydligt bättre än Buffy och Angel.

Det som är trevligt med Firefly är ju filmen som kommer senare i år, och serien kommer säkert att bli ännu bättre efter att man har sett den.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav latarmig » lör feb 05, 2005 18:40

CheeseGuy skrev:Det som är trevligt med Firefly är ju filmen som kommer senare i år, och serien kommer säkert att bli ännu bättre efter att man har sett den.

Förhoppningsvis gäller även det omvända, att man får ut betydligt mer av filmen om man kan serien ordentligt.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Off » lör feb 05, 2005 19:22

De 15 avsnitten är de 15 bästa säsong 1-avsnitt en serie någonsin haft.
Senast redigerad av Off lör feb 05, 2005 19:26, redigerad totalt 1 gång.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav noike » lör feb 05, 2005 19:24

Out of gas och Objects In Space spöar också valfritt Buffy/Angel-avsnitt vilken dag som helst.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav AKS » lör feb 05, 2005 19:43

Off skrev:De 15 avsnitten är de 15 bästa säsong 1-avsnitt en serie någonsin haft.


Off: Damn right, son!

(Nu får vi bara hoppas att jag inte håller med dig om något mer denna vecka för då vet vi att jorden kommer att gå under...)
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav KarinMee » sön feb 06, 2005 14:02

Okej så jag har mkt att se fram emot då :)
"See? No matter how good a boy you are - God doesn't want you!"
Darla, Angel 2x5

"Death is like sex in high school… If you knew how many times you missed having it, you'd be paralyzed."
George, Dead Like Me 1x13
Användarvisningsbild
KarinMee
Minion
 
Inlägg: 91
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Skåne


Återgå till Allmänt om Firefly



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron