Hur hittade ni till Firefly?

I detta forum hör allmänna diskussioner om Firefly och Serenity hemma.

Hur hittade ni till Firefly?

Inläggav Peak » tis dec 07, 2004 0:12

Tips från kamrat/forum/härifrån? Köpte ni DVD:n på vinst och förlust? Trust in Joss? Eller gjorde ni som jag och följde serien "live" från USA?

Det roliga är ju att jag torde vara en av de första i världen (utanför FOX och ME då) som sett serien, i och med att jag nog var en av de allra första som lyckades få tag på en extremt dålig kopia av Serenity (originalpiloten alltså). Bildkvalitén sög, ljudet var inte färdigmixat, krigscenerna från den sända versionen saknades, men jag gillade vad jag såg.

Jag visste ju redan att serien skulle vara en hit i och med att husguden Joss skapat den. Vilket givetvis innebar att när det väl begav sig så var jag återigen väldigt tidig med att införskaffa en pre-air av 'The Train Job' (och lyckades bli den första på fireflyfans.net som recenserade denna). och på den vägen är det... Men och mer med hjärtat i halsgropen efter att tittarsiffrorna började dala givetvis.. :(

Det var en otroligt skön känsla då kan kunde gå in på loaded247 (eller var det fortfarande Futureent då?) och förbeställa DVD-boxen...
//Peak
Sci-Fi Nytt / Sci-Fi Nytts Forum

Jayne: "Ten percent of nuthin' is...let me do the math here...nuthin' into nuthin'...carry the nuthin'..."
Peak
Minion
 
Inlägg: 392
Blev medlem: 14 sep 2003
Ort: Ludvika

Inläggav VelocityBoy » tis dec 07, 2004 0:15

För mig var det rätt och slätt allt snack om serien på Buffy och Angel siter där den hyllades till skyarna... och för mig så överträffade den all hype.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav latarmig » tis dec 07, 2004 0:20

För min del så är det helt och hållet ni människor här på forumet som fått mig att ladda ner serien (sedan köpte jag den). Innan jag kom hit hade jag aldrig hört talas om den (jag är inte riktigt säker men jag tror inte ens jag kände till AtS innan jag kom hit).

Däremot måste jag erkänna att jag ännu inte blivit någon fan av serien, men den har potential som få, så långt kan jag sträcka mig.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Illyria » tis dec 07, 2004 0:22

Hörde/läste att Dark Angel skulle läggas ner pga att Fox inte skulle ha råd med både DA och Firefly - en sci-fiwestern-serie från Joss och en beskrivning jag var aningens skeptisk till. Sen när Firefly började laddade jag hem de första avsnitten (i den felaktiga ordningen) och gillade inte riktigt vad jag såg då. Det är först nu när jag gett serien en ny chans och sett alla avsnitten som jag gillade den och nästa dvd jag beställer kommer bli den.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav Off » tis dec 07, 2004 0:28

Kommer faktiskt inte ihåg. Har för mig att jag såg iallafall några avsnitt ur serien när den fortfarande sändes men är inte helt säker. Det var nog Trus in Joss helt enkelt.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Ai » tis dec 07, 2004 0:53

VelocityBoy skrev:För mig var det rätt och slätt allt snack om serien på Buffy och Angel siter där den hyllades till skyarna... och för mig så överträffade den all hype.


What he said.

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav Tob » tis dec 07, 2004 0:55

Det är tack vare Buffyforum som jag såg serien, och även Trust in Joss naturligtvis. Köpte serien på DVD och såg den i två perioder. Uppehållet berodde på att jag blev grymt besviken på serien och att jag hade annat att se. I efterhand så är jag inne på latarmigs linje, och kan nästan citera honom för att återge vad jag tycker om serien.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav poser » tis dec 07, 2004 0:58

Trust in my brother and in Joss.

Gods fingerprints
Användarvisningsbild
poser
Unique snowflake
 
Inlägg: 6983
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Skåne -> Göteborg -> Stockholm

Inläggav noike » tis dec 07, 2004 1:08

Trust in Joss. Plus att SFX skrev väldigt positivt om den med shiny pictures.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav caffeineaddict » tis dec 07, 2004 1:48

Trust in Joss. Och Keith på alt.tv.twin-peaks, min Buffy-frälsare.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Glorificus » tis dec 07, 2004 4:05

Väntade ivrigt på att Joss nya serie skulle komma och laddade ned det första pilotavsnittet så fort det nådde www-mark... 8)

Sen blev det en lite virrig resa med FOX alla omkastningar av avsnitt, osv. "Our Mrs Reynolds", som då låg som avsnitt tre (om jag minns rätt), var det första avsnitt jag riiiktigt föll för.

Men serien var uppe på Joss-piedestalen från första sekunden.

In Joss we trust.
FOX we hit with fruits and various meats.
**
brat: "jag kopierade galet"
brat: "du kan sluta läsa det där"
Glory: "hihi"
brat: "nu"
- msn-klassiker 2012-08-25, kl. 02.12

"Excuse me." - Boreanaz till brat & Glory, Halloween -04
Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher
 
Inlägg: 6714
Blev medlem: 14 okt 2004
Ort: Boden

Inläggav RalfiParpa » tis dec 07, 2004 6:30

Började titta på Firefly relativt sent och då var det efter att ha läst bra saker om serien på forum och hemsidor. Nu är jag frälst.
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 03 okt 2004

Inläggav CheeseGuy » tis dec 07, 2004 12:43

Jag var inne på The Council of Watchers (http://www.protej.com/buffy/) någon gång under sommaren (i år), och såg att de förutom BtVS och AtS även hade en avdelning för Firefly. Det fanns någon form av introduktion som jag läste. Jag blev inte direkt jätteintresserad, det kändes mycket som ett misslyckat försök att göra något orginellt (dessutom har jag aldrig sett Sci-Fi på TV, och vid den tidpunkten hade jag inte till fullo insett Joss storhet). Mitt intresse blev inte direkt större av att den blev ganska sågad på IMDB (av den recensionen som visades just då, otur...).

Men av någon anledning läste jag mer om serien på lite siter, och blev helt överraskad då jag såg att den blev hyllad. Dessutom var det tufft att "grabben som spelade Caleb" hade huvudrollen, och att det skulle komma en Big Damn Movie som en fortsättning på serien. Så i slutet av augusti laddade jag hem serien.

Pilotavsnittet, 1x01 "Serenity", var ganska bra, men lite segt, och jag kunde inte komma ihåg alla karaktärernas namn. De efterföljande avsnittet var inte direkt bättre, men vid avsnitt 6 började det lossna. Avsnitt 8 var/är tokbra, och resten av avsnitten kändes mer eller mindre grymt bra. Nu har jag sett alla avsnitt minst tre gånger, och framförallt pilotavsnittet är mycket, mycket bättre.

Jag är dock inte tillräckligt frälst för att köpa DVD:n, ännu i alla fall. Då köper jag hellre BtVS/AtS, som ändå är mycket bättre (men det beror mest på att de har fler säsonger, för Firefly är klart bättre än Buffy och Angels första säsonger, så den har definitivt potential).
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav Emily » tis dec 07, 2004 15:26

latarmig skrev:För min del så är det helt och hållet ni människor här på forumet som fått mig att ladda ner serien. Innan jag kom hit hade jag aldrig hört talas om den.


Så var det för mig också.
Angelus: Violate our women!
Användarvisningsbild
Emily
Minion
 
Inlägg: 140
Blev medlem: 19 apr 2004
Ort: Västerås

Inläggav adolvsson » tis dec 07, 2004 15:27

Trust in Joss. Och en besökande noike som bar med sig DVD-boxen i sin väska.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav slugslinger » tis dec 07, 2004 17:15

en "besökande" noike
(19:00:51) (Rombat) Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker ibland.

Roger om mig i telefon till noike: “Han upptäckte ju Internet. Han måste vara rik!”


God gave me terminal cancer just to prove he existed

Gabe; my penis does 2D4+12 poison dmg.
Tycho: are you sure i think you need to make a roll check.

Artificial intelligence is no match for natural stupidity.
Användarvisningsbild
slugslinger
Big Bad
 
Inlägg: 2433
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Ryssby/Ljungby - Småland

Inläggav Peak » tis dec 07, 2004 17:35

Noike = kringresande predikant???

:p

(stort N på grund av att det står först i en mening, bara så ni vet)..
//Peak
Sci-Fi Nytt / Sci-Fi Nytts Forum

Jayne: "Ten percent of nuthin' is...let me do the math here...nuthin' into nuthin'...carry the nuthin'..."
Peak
Minion
 
Inlägg: 392
Blev medlem: 14 sep 2003
Ort: Ludvika

Inläggav adolvsson » tis dec 07, 2004 17:44

Peak skrev:Noike = kringresande predikant???

:p

Som en blandning mellan Jehovas vittne och en hallick. Jehovas hallick? Hell yeah.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav Glorificus » tis dec 07, 2004 20:35

Hehe, SFX magazine har ju startat en "Church of Serenity" och uppmanar alla läsare att sprida ordet om filmen och serien. ;)
**
brat: "jag kopierade galet"
brat: "du kan sluta läsa det där"
Glory: "hihi"
brat: "nu"
- msn-klassiker 2012-08-25, kl. 02.12

"Excuse me." - Boreanaz till brat & Glory, Halloween -04
Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher
 
Inlägg: 6714
Blev medlem: 14 okt 2004
Ort: Boden

Inläggav Langtry » tis dec 07, 2004 20:48

En kompis till mig som också sett Buffy hade sett den samtidigt som den gick i USA och han tipsade mig.
Tur var ju det :)

That'll put marzipan in your pie plate, Bingo!
Användarvisningsbild
Langtry
Zeppo
 
Inlägg: 3857
Blev medlem: 14 feb 2004
Ort: Luleå

Inläggav noike » ons dec 08, 2004 0:51

adolvsson skrev:
Peak skrev:Noike = kringresande predikant???

Som en blandning mellan Jehovas vittne och en hallick. Jehovas hallick? Hell yeah.


Hey, I'm the pimpin' firefly-prophet.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Djehuti » lör jan 29, 2005 13:00

Nah, hörde talats om serien, och läste in mig lite...här, imdb, amazon, etc.
Nu har jag laddat ner några avsnitt för att se om det är något att ha...Först blev jag smått förvirrad, "eh..skall det börja såhär?", men sedan så läste jag att FOX sände avsnitten i helt rubbad ordning, och de jag laddade ner verkar vara i den ordning som FOX sände dem, sålunda såg jag avsnitt två först exempelvis. Inte konstigt att det kändes underligt. Nu har jag sett lite mer och serien verkar verkligen jättebra. Skall nog köpa den på DVD senare.
Remember, always be yourself. Unless you suck.
Djehuti
Minion
 
Inlägg: 321
Blev medlem: 06 jan 2005
Ort: 314

Inläggav Lobo » lör jan 29, 2005 19:27

Läser SFX och har inte kunnat undgå alla insändare... Är riktigt glad att jag köpte boxen.
Lobo
Demon Fodder
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 03 jan 2005
Ort: Trollhättan

Inläggav Binchy » ons jan 04, 2006 9:11

Emily skrev:
latarmig skrev:För min del så är det helt och hållet ni människor här på forumet som fått mig att ladda ner serien. Innan jag kom hit hade jag aldrig hört talas om den.


Så var det för mig också.


För mig med.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav The Ankh » ons jan 04, 2006 10:32

Hade hört talas om den.. typ på npn Buffy epguidesida "Joss's andra serie som lades ner efter bara en säsong bla bla..."

Tänkte inte emr på det förrän jag blev medlem på detta underbara forum och folk började säga att man var lite knäpp som inte sett den .) Sen. Sen såg jag. och nu! Jag älskar!
--> Midget Notes<--| --> Last.fm<--| --> Bilddagboken<--
Everything worth having Comes with trials worth withstanding
Användarvisningsbild
The Ankh
M.A.S.
 
Inlägg: 23614
Blev medlem: 10 aug 2005
Ort: A-k-a-ll-a ---> Stockholm Söder----> Sumpan

Inläggav carre » ons jan 04, 2006 14:42

The Ankh skrev:Hade hört talas om den.. typ på npn Buffy epguidesida "Joss's andra serie som lades ner efter bara en säsong bla bla..."

Tänkte inte emr på det förrän jag blev medlem på detta underbara forum och folk började säga att man var lite knäpp som inte sett den .) Sen. Sen såg jag. och nu! Jag älskar!


:D tack vare mitt FANTASTISKA förslag om firefly-träffar
HEJA MIG! ;)
Användarvisningsbild
carre
M.A.S.
 
Inlägg: 16010
Blev medlem: 11 nov 2004
Ort: malmö

Inläggav The Ankh » sön jan 22, 2006 20:05

Ja heja ey! Och de andra på forumtröffen, de e tack vare er som jag är mer upplyst nu :)
--> Midget Notes<--| --> Last.fm<--| --> Bilddagboken<--
Everything worth having Comes with trials worth withstanding
Användarvisningsbild
The Ankh
M.A.S.
 
Inlägg: 23614
Blev medlem: 10 aug 2005
Ort: A-k-a-ll-a ---> Stockholm Söder----> Sumpan

Inläggav sfinx » sön jan 22, 2006 20:23

Tack vare BF och våra träffar i stockholm. :D
Noike kan ha varit inblandad pimpat för den i nån tråd, kommer inte ihåg hur och var.
"funny, and clever, and gorgeous, and sexy. Or Scottish, which is the quick way of saying it"
Moffat har en skotsk agenda...


"...Alla tycker ju om Schweizernöt."
Maria


Du, Doctor Who, du ska bara SCHHH!
Rombat.
Användarvisningsbild
sfinx
Plysch!
 
Inlägg: 12268
Blev medlem: 23 maj 2005

Inläggav Garim » tis mar 28, 2006 9:52

Hej!

Ny här :) Just upptäckt detta forum. Jag upptäckte Firefly först efter att ha sett trailern för Serenity i somras, och gick sen ut på internet (the cortex) för att kolla upp bakgrunden. Fixade sen hem hela serien, och köpte DVD:n därefter. Jag tycker Firefly är helt fantastiskt.

Jag hade inte sett varken Buffy eller Angel innan, och kände knappt till Joss Whedon. Nu är jag inne på säsong 7 av Buffy och säsong 4 av Angel :) Den mannen är ett geni :)

Firefly är helt klart bäst tycker jag, med Buffy som klar tvåa, och Angel tycker jag börjar ta fart först nu i säsong 4...
Serenity: Knowing which River not to cross...
'If we want her to be exactly she'll never be exactly I know the only really real Buffy is really Buffy and she's gone' who?
Remember that if you keep one foot in the past and one in the future, you're just pissing on the present.
Användarvisningsbild
Garim
Big Bad
 
Inlägg: 2095
Blev medlem: 27 mar 2006
Ort: Sundsvall

Inläggav Ai » tis mar 28, 2006 9:56

VÄLKOMMEN!!

Du är inte den första som upptäckt Joss bakifrån s.a.s. som hittat hit på sista tiden, men det spelar ju ingen roll hur bara man verkligen gör det. ;)

Här hittar du några Presentationslänkar, skriv gärna i dom. Sen hoppas jag att du skriver i våra avsnittstrådar också för alla tre serier! Alltid kul att läsa vad nya folk tycker. Annars så är vi rätt så avslappnade här. Du kommer att märka att vi rantar gärna iväg och blir lite OT ibland, så hoppas du inte har nåt emot det.

Hoppas du ska trivas!

Ohyggligt snygg avatar förresten!

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Nästa

Återgå till Allmänt om Firefly



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron