4x14 Release

Allt du har att säga om Säsong 4, säg det här

Pick a number!

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
0
Inga röster
6
0
Inga röster
7
6
35%
8
3
18%
9
6
35%
10
2
12%
 
Antal röster : 17

4x14 Release

Inläggav caffeineaddict » lör mar 06, 2004 13:59

Här är mina gamla DVDforum-kommentarer (som jag visst hade glömt lägga in). Under det skriver jag nya tankar nu när jag sett om avsnittet.

Lite blandade känslor, men mest håller jag nog med Horrabin. Rösten är väl fånig och överdriven, Faith är lite väl dålig på att slåss (Angelus är trots allt inte så mycket starkare än en vanlig vampyr, orsaken till att Buffy aldrig dödade honom var ju de personliga orsakerna), Fred & Gunn är inte särskilt intressant. Cordy & Connor har ett par okej scener (framförallt är det skönt att de kanske äntligen tar itu med Connors mystiska ursprung, det får ju liksom inte bara vara en lös tråd. Mänskan [eller vad han nu är] föddes genom ett mirakel!), men inget speciellt de heller.

Bästa delarna var helt klart Wes & Faith... alldeles underbart att äntligen se honom verkligen agera som hennes Watcher. Det är en brutalare och hårdare version av Buffy/Giles-förhållandet. Wesley är fortfarande sanslöst cool, och det är fascinerande att se hur han nu är hårdare och argare än hon (till skillnad från Buffy S3 och Angel S1). Denisof och Dushku fungerar väldigt bra tillsammans. Dessutom var det kul när Faith förhörde demonen i baren.

Och cliffhangern fungerar faktiskt riktigt bra för mig. Tror inte Angelus klarar av att göra en vampyr av Faith av den ena eller andra anledningen, men det man vet ju aldrig riktigt säkert med Joss.


Rösten är fortfarande riktigt illa, men avsnittet var annars bättre än vad jag mindes. (spoiler 4.15):Att Faith slåss så pass "dåligt" får ju sin förklaring i Orpheus.Fred & Gunn var mer intressanta denna gång tycker jag, när man kan se avsnitten fortare och mer sammankopplade. (spoiler fram till 5.16):Dessutom har de senaste avsnitten i S5 ökat mitt intresse för både Fred och Gunn så de har känts mycket mer intressanta nu när jag ser S4 för andra gången.

Fortfarande är det Wes & Faith som är bäst dock. Faiths första scen i duschen är riktigt stark och faktiskt rätt rörande. När hon skriker till ryser det i ryggen på mig. (spoiler 5.16):En sak jag tänkte på: När Wes knivhugger tjej-junkien som han stjäl sprutan ifrån så säger han "I didn't hit any major arteries." (stavning?) vilket är precis samma sak som han säger när han har knivhuggit Gunn i Shells. Wes kan sin anatomi och använder samma attacker (om än för olika saker) igen. Snygg detalj. Sen så hade jag glömt att Boreanaz faktiskt har ett par riktigt bra Angelus-ögonblick särskilt under slutstriden. Jag älskar honom när han har tagit Wes bössa och skrattar rätt ordentligt när han pratar om Wes "stiff upper lip speech".

Och fighten i sig är faktiskt en av de bästa (och längsta! Tror den klockar in på mer än fem minuter...) som Buffyverse har haft. Det ända jag tycker är synd är "swiiiiish"-ljudeffekten som dyker upp varje gång Faith och/eller Angelus gör ett sånt där superhopp. Det känns alldeles för superhjälte-fånigt och hela grejen hade funkat bättre om ljuden hade varit mer realistiska. Kanske känns som en fånig detalj att klaga på, men jag tror faktiskt det hade gjort en ordentlig skillnad.

Höjer betyget från en hög sjua till en låg åtta. En liten höjning, men en höjning likväl.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Off » lör mar 06, 2004 21:04

Spoiler angel s05

Det harde jag inte tänkt på. Coolt att Wes kan kroppen så bra, nu steg han ännu mer i coolhetsfaktor.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav caffeineaddict » lör mar 06, 2004 21:07

(Spoiler 5.16):Allmänt så gillar jag bara sådana där subtila små kopplingar och repetitioner av repliker och handlingar. Sånt är tufft.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav sus@n » sön apr 18, 2004 16:44

Såg avsnittet idag på danmark2 och har dock inte sett de andra säsongerna av Angel än (vet dock ganska mycket ändå) men detta avsnittet var ju mycket bra! Faith tyckte jag var fantastisk trots det att hon inte var så stark ibörjan och scenen i duschen, jag rös av att se henne stå där och ha blodet bara rinna av henne och när man tror är lugnt så brister det hela! Måste säga att intrycket jag har fått av Conner av det lilla jag har sett på danmark är att jag inte gillar honom, men det kan nog ändras. Och Cordy som "the beast" (?) det var riktigt bra gjort hennes prat med Angelus trots den fejkade rösten.

Jag kan inte sluta att tänka på vad som händer med Faith nu när Angelus bet henne.
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav latarmig » sön apr 18, 2004 17:31

Alla avsnitt i Angel med Faith är suveräna. En tio i topp lista från min sida på Angel-avsnitten hade innehållit alla där hon är med. :-)

Faith är bra i BtVS också, men hon har något extra i Angel, tycker jag.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav sus@n » sön apr 18, 2004 18:10

Håller med trots att jag inte har sett Faith i Angel så mycket.. men hon är än så länge klart bättre i Ats än Btvs.
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav JRT » ons apr 21, 2004 8:32

Ett mycket bra avsnitt. Dark Wes! Slutfighten är också riktigt bra, Angelus som hånar samtidigt som han slåss med Faith, det kan inte bli dåligt.

Angelus: Good old Wes. Always count on him to tackle a bad situation and make it worse. I mean, hey, look how you turned out. But then again, I guess he really didn't have much to work with now.

Angelus: Oh ho. Don't tell me. The rousing stiff upper lip speech. Rah rah. Good over evil. Do what must be done. Hang in there, kitten, it's almost Friday. Is that what the scraggly little ponce armed you with to fight the big, bad boogey man?
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav Koala » tis nov 09, 2004 4:10

Dibbely Dark Wes does his thaaaaang!

Jorå, detta avsnitt satt precis där det skulle. Undrar just om Wes hinner fram till Faith eller om faiths möjliga död kommer
spoiler b7
Få en ny slayer i sunnydale

Måste säga att en grym spin-off vore ett
Wes-Faith (kanske Xander-Spike också) spin-off
Om alla överlever serierna dvs :D
<poserdoser> Koala^^ då hade jag lesbisk sex med din mamma
Användarvisningsbild
Koala
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 08 aug 2004
Ort: Stockholm City

Inläggav Pazuzu » tor jan 13, 2005 22:59

Återigen ett mycket bra avsnitt (Angelus!), särskilt roligt var det att se Wes och Faith arbeta tillsammans igen. Men jag får hålla med caffeineaddict att rösten som talar till Angelus troligen The First (spoiler BtVS s07), inte är bra. På något sätt känns den helt fel.
Serious sport is war minus the shooting. - George Orwell

Dolores capitis non fero. Eos do.
[size=9][b]
Användarvisningsbild
Pazuzu
Big Bad
 
Inlägg: 2446
Blev medlem: 31 maj 2004
Ort: Kalmar

Inläggav virve » sön jan 16, 2005 15:36

Fantastiskt! Scenen med Faith i duschen var rörande!
Gillar även scenerna med faith och wes på baren, och att faith förebrår wes för att han hugger flickan med kniven (ombytta roller liksom).
Senast redigerad av virve sön feb 06, 2005 23:56, redigerad totalt 1 gång.
ANYA: Am I supposed to be changing my clothes a lot? Is that the helpful thing to do?
Användarvisningsbild
virve
Minion
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 04 jan 2005
Ort: Uppsala

Inläggav Minsc_and_Boo » sön feb 06, 2005 5:59

Åh Faith!

Hon gör sig så mycket bättre långt från Buffy. I Buffy kan inte Faith blomma ut helt, eftersom hon måste vara snäppet sämre än Buffy som är hjälten. I Angel kan hon komma till sin fulla rätt eftersom hon kan vara allt hon KAN vara, utan att det påverkar synen på Buffy.
I wanna hurt you. But I can't resist the sinister attraction of your cold and muscular body.
-- Buffy 5x18; Intervention
Användarvisningsbild
Minsc_and_Boo
Minion
 
Inlägg: 92
Blev medlem: 30 aug 2004
Ort: Hellmouth; Stockholm

Inläggav Gordo » tis apr 26, 2005 18:41

Buffy s.7Avsnitt som det här önskar jag att jag hade sett utan att först sett Buffy s.7. Om jag hade sett serierna parallella hade det här slutet varit en helt fantastisk cliffhanger och tankarna om hur det gått hade kunnat spinna hur långt som helst. Efter att ha sett att Faith kommer oskadd till Sunnydale försvinner lite av den späningen men det är fortfarande ett fantastiskt avsnitt.

Dusch-scenen i inledningen var riktigt häftig och jag trodde nätsan att Faith antingen skulle bryta ihop helt eller gå över till den mörka sidan igen.

Angelus förgyller verkligen de avsnitt han är med i och det här är inget undantag. Vilken fight det blir på slutet mellan honom och Faith!
- Why would you wanna help me after what I did?
- Because it's what Jesus would freakin' do!
Användarvisningsbild
Gordo
doookti persika
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 08 feb 2005
Ort: Stockholm

Inläggav Binchy » ons maj 04, 2005 11:56

Nice disembodied voice! Fast Cordy låter som om hon har en rejäl halsåkomma, åtminstone i Angelus ände...

Fyyy, Faith, inte slå sönder badrummet för folk som försöker hjälpa en.

Även det här avsnittet är görbra, hur länge kan de fortsätta att vara lika härliga?

Och vilken cliffhanger, inte bita vår Faith, stupid Angelus. Eh, glöm det, han är ju långtifrån stupid...

Ska de gå ner i dödsriket i nästa avsnitt eller, och hämta upp en Euridike? Fast LA liknar mer och mer dödsriket så de behöver kanske inte gå så långt, lite mindre dödsrike nu när solen är tillbaka visserligen men ändå.

EDIT. Såg nu att ingen annan gillar rösten, jag tycker den är rätt festlig.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav Lipton » mån maj 16, 2005 18:40

Nu blev det bättre när Faith kom in i bilden, blev lite fart på det hela. Lite kul är det att i bland så kan både hon och Angel hoppa hur högt som helst andra ggr så har de fullt upp med att klättra över ett staket på några meter eller måste ha rep för att klättra uppför väggar, nästa gång så *flyger* Angel uppför ett rör utan hjälp.

Connor han såg så imponerad ut när Faith kom in. De här med honom och Cordelia, tycker att det känns så fel, de passar inte i hop och det finns ingen kemi. Tycker att Cordelia kunde ha fortsatt att vara försvunnen, det hade varit bättre än det här.
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav Lipton » mån maj 16, 2005 18:45

Binchy skrev:Fyyy, Faith, inte slå sönder badrummet för folk som försöker hjälpa en.


:D Det första jag tänkte var att nu blir det ju vattenskador. Det är väl så man blir när man haft hus.

Håller med om att Faith är bättre här än i Btvs, hon är vassare, får vara smartare och starkare.
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav A bear » ons nov 30, 2005 10:43

Angelus hånar Faith med Buffy s3-referenser:
ANGELUS: It’s all about choices, Faith. The ones we make and the ones we don’t… oh, and the consequences. Those are always fun, huh? (...) Hey, you remember that time you tried to get Angel to kill you because you felt all weepy over being such a bad little girl?

:D

Förresten, tonen i Wesleys röst när han först skäller ut Faith, trycker på varenda öm punkt han kan hitta, och sedan lugnt och nästan bönfallande väser "it's what you'll need to beat him"... rent smärtsamt. På ett bra sätt. Det blev en watcher av honom till slut ändå, om så bara för tillfället...
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Tea » fre jun 02, 2006 1:54

det här är angelus som vi känner igen och älskar.. gamla goda angelus med smak för slayers...

Lider med Fred och Gunn nu... Och Lorne som alltid råkar illa ut.. stackrs lilla kermit :(

Cordy blir större och större... och större...

De är rätt bra på att få till sluten nu oxå... fasiken att jag måste sova...

"Adversity is the diamond dust with which heaven polishes its jewels."
Thomas Carlyle


Läs här om ni vill veta hur mitt bröllop kommer gå åt helvete

QaF <3
Användarvisningsbild
Tea
Big Bad
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: 03 apr 2006
Ort: sväng höger vid granen och fortsätt...

Inläggav Isabella » lör sep 16, 2006 22:22

Detta var inte så mycket bättre än det som var innan. Måste säga att jag gillar Faith i Angel mer än i Buffy där jag aldrig riktigt har gillat henne. Lite halvspännande på slute (Spoiler Buffy S.7) Men eftersom man sett Säsong 7 av Buffy så vet man ju att hon klarar sig. En svag åtta får avsnittet av mig.
Isabella
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 14 mar 2006
Ort: Sthlm (Nacka)

Inläggav adolvsson » ons jul 11, 2007 22:24

Duschen. Wes/Faith. Slutfighten. Ja, ni vet. Så bra att man nästan blir mörkrädd.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav caffeineaddict » ons jul 11, 2007 22:58

Den dundrande rösten i huvudet gör mig mörkrädd av andra anledningar dock. Fortfarande pinsam.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav adolvsson » ons jul 11, 2007 23:12

Du tänker på Cordys inte-så-ljuva bas-stämma? Stör inte mig. Bara en röst, varken mycket mer eller mindre.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav AKS » fre aug 03, 2007 22:43

Detta tycker jag är det svagaste avsnittet hittills i Angelusarcen, vilket fortfarande innebär att det är bra och riktigt bra emellanåt.

Faiths första scen är riktigt stark. Att se en slayer så manglad... (spoiler BtVS S7) well, jag antar att Faith här mötte sin übervamp. Med den skillnaden att the Beast är ännu tuffare med tanke på att det enda som kunde döda honom var han själv. Faiths och Angelus slagsmål och Wes' tortyrscen är också bra.

Resten är dock lite småtråkigt. Connor som pappa = ewww, Cordys babbel = irriterande, både då hon pratar med Angel och med den löjliga rösten, och slutligen Gunn och Fred = zzzz.

6 eller 7 av 10 Det är nog en svag sjua.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav AKS » lör aug 04, 2007 0:02

A bear skrev:Angelus hånar Faith med Buffy s3-referenser:
ANGELUS: It’s all about choices, Faith. The ones we make and the ones we don’t… oh, and the consequences. Those are always fun, huh? (...) Hey, you remember that time you tried to get Angel to kill you because you felt all weepy over being such a bad little girl?


Precis vad jag tänkte lägga till i mitt inlägg nu. Ja, ja... tål att upprepas eftersom jag tycker att det är småkul och ger lite extra till de som är så stora fans att de kan rabbla avsnittstitlar som rinnande vatten.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Echolls » ons jan 20, 2010 22:01

Fortsatt bra. Jag gillar fighten med Faith och Angel i slutet!

Cordy är så jobbig och irriterande. Jag hatar när hon pratar med Angelus och också hur hon hela tiden pratar med Connor som om han var fem år. Apropå Connor så är det väldigt roligt när han står framför spegeln och försöker få fram huggtänder o.s.v. :D

Favoritcitat:
Angelus: Now, this is disappointing. You never used to bleed so easy.
Faith: Screw you.
Angelus: Maybe after. I like my girls to lie still.

Betyg: 6
Coma Summer
Användarvisningsbild
Echolls
Big Bad
 
Inlägg: 1241
Blev medlem: 20 nov 2005
Ort: Stockholm

Inläggav HeavyAlex » sön aug 08, 2010 15:22

Bra avsnitt, Cordy blir lite jobbig emellanåt, och allt mellan Cordy/Connor känns bara helt fel..
Fighten i slutet va riktigt bra gjord måste jag säga, sen en liten cliffhanger som vanligt! :D
Betyg: 7
"Oh poor watcher. Did your life pass before your eyes? Cup o tea, cup o tea, almost got shagged, cup o tea?"
Användarvisningsbild
HeavyAlex
Minion
 
Inlägg: 265
Blev medlem: 18 dec 2009
Ort: Stockholm


Återgå till Angel Säsong 4



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron