Allmänt säsong 4, konfunderad. (spoilers för hela säsongen)

Allt du har att säga om Säsong 4, säg det här

Allmänt säsong 4, konfunderad. (spoilers för hela säsongen)

Inläggav gaspode » fre sep 19, 2003 17:38

Jag undrar lite, angående det här med Jasmines god/ondhet, hur går the Beast framfart ihop med att hon är god egentligen? Visst innan Angel avslöjar henne är alla lyckliga och glada, men vi vet ju inte vad hennes planer för fortsättningen var... Och med historien bakom hennes födelse i åtanke borde A.I.-teamet kunna lägga ihop 2 och 2 och inte vara så fundersamma på om hon egentligen var ganska god...

Och hennes plan kan ju inte ha varit att Angel skulle döda the Beast heller? så hon ville ju ha en ond Angel, till vilket syfte?
Jag har inte läst eller diskuterat den här säsongen så mycket, ni veteraner kanske har mycket att tillägga?

Antar att mycket kommer avslöjas i Säsong 5, och isåfall var det ju väldig tur att inte Angel lades ner. :)
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav caffeineaddict » fre sep 19, 2003 17:42

Jag har tänkt en del på det här, och kommit fram till att: det finns ingen logik i det. Det känns som om författarna skrev ett avsnitt i taget och glömde den stora bilden och framförallt glömde se bakåt och tänka vad de byggt upp.

Jag vill tro bättre saker om ME, men tyvärr gör jag nästan inte det i detta fall. Det är en av orsakerna till att jag inte längre är så överförtjust i Angel S4 som jag var ett tag.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav gaspode » fre sep 19, 2003 17:47

Jag hoppas verkligen att det inte är så..
Är väl sällan det görs onda saker bara för att det ser tufft ut i Buffyverse, och dessutom är det så mycket saker att man tycker att dom knappast kan ha gjort ett sånt misstag.. I en serie som lever så mycket på säsongs-arcar borde man ju faktiskt hålla koll på vart arcarna leder.

Annars blir jag också tvungen att sänka mitt intryck av säsong 4, och det vill jag ju inte :)
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav poser » fre sep 19, 2003 21:57

man kan alltid hoppas att joss har ett äss i ärmen och får till det på ett bra sätt i säsong 5.

Time will tell

Gods fingerprints
Användarvisningsbild
poser
Unique snowflake
 
Inlägg: 6983
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Skåne -> Göteborg -> Stockholm

Inläggav Off » lör sep 20, 2003 1:53

Nu är inte minnet det bästa men det var väl ändå så att allt som hände (beast,angelus,solförmörkelse) var saker som behövde ske för att Jasmine skulle komma till. Antar att man kan se det som att ändamålet helgar medlen om man anser att Jasmine var en god figur i sammanhanget. Sen diskussionen om att sätta hela befolkningen framför några få är rätt eller fel det är en annan historia.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav gaspode » lör sep 20, 2003 2:06

Ja, det är en annan historia, men jag vet inte om jag köper att det bara behövde vara så för att hon skulle komma till.. varför skulle de behöva mörka solen? särskilt som solen faktiskt inte var mörkad när hon väl skulle födas. Varför skulle Angel vara ond? Vilket dessutom misslyckades... Jag kan inte tro att Joss skulle tillåta att dom gjorde sådana missar, det måste finnas nån tanke..
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav AKS » lör sep 20, 2003 22:10

Jag tolkade det som att the Beast var där för att skapa kaos och se till att Angelgänget var upptagna med annat än att se att Cordy är extremt preggers. :) Jag tror alltså att the Beast var ett slags red herring eller vad man ska säga.

Vad tror ni om det?

Angelus har jag inte hunnit tänka på ännu, men kanske var det också ett sätt att få gänget att tänka på annat så att de inte skulle ta död på Cordy i avsnitt sju eller så...

EDIT: Ja, och är Jasmine "god" egentligen? Jag tror att hon kom på att en bra värld var det bästa sättet att få makt. Glada människor som inte bryr sig är perfekta undersåtar. Jag ska försöka tänka mer på detta då jag börjar se om lite S4-avsnitt inom kort.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Whistler » lör maj 22, 2004 0:50

Tycker nog Jasmine var ond, hennes mål kan man nog se att de var åt de goda hållet. Men att födas med blodet från en oskyldig tex. kan aldrig vara ett bra tecken. Sen när hon hade förlorat makten över människorna på jorden så ville hon ju förstöra allt! Var ju inte så jätte god då precis.

Sen jo allt som hände var lite konfunderande om varför. The Beast och rain of fire kan ju vara för att få Connor ur balans så han skulle ligga med Cordy.. Hennes ord var ju att om nu detta var slutet så skulle hon ge honom någonting som var riktigt innan de var för sent så... Kan ju också vara så att de måste till ett Rain of fire för att hon skulle kunna bli gravid.
Sen att ta bort solen var väl ett steg i att få fram Angelus som skulle vara en viktig del i de hela. Men varför fick vi väl aldrig riktigt reda på, men hon ville ju att Angelus skulle göra saker för henne annars skulle han få sin själ tillbaka. Alltså var väl han en ”puppet” kan man säga fast varför de måste vara Angelus... De enda han gjorde var väl att sno lite saker som kunde avslöja saker. Mer var väl säkert planerat, kan ju vara så att Angelus skulle ha Connors roll i att skydda henne och hjälpa till med födseln, men när han fick tillbaka sin själ och blev Angel igen så fick hon försöka få Connor att göra sakerna istället.
Man kan ju också tänka att the Beast och de med solen skulle vara för att visa att Jasmine behövdes och att människorna behövde något att räddas från, fast verkade ju inte behövas precis..
Att hon valde just the Beast var ju just för att han hade träffat Angelus och på så sätt kunde lura dom andra att han behövde komma tillbaka, informationen om att the Beast fanns fick hon ju från Cordy som hade upplevt allt Angel/Angelus hade upplevt under sin tid som a higher being. Vilket fall så skulle ju alla händelser små som stora sen lång tid tillbaka vara gjorda för att Jasmine skulle få de hon ville, allt hade en mening.
Användarvisningsbild
Whistler
Minion
 
Inlägg: 149
Blev medlem: 26 nov 2003
Ort: Härnösand

Inläggav Zaxx » mån jun 07, 2004 18:38

ok.. nu har jag sett klart Angel S4.. hur gick det nudå undrar ni.

Började som jag alltid gör, med att se Buffy - Angel - Buffy - Angel osv. till jag kom till de avsnitt som enligt våran egen FAQ, säger att man skall se i annorlunda ordning. Det fungerade KANON. Sägas skall väl oxå att jag hittills bara sett Buffy S7 fram till ep.17 så jag har lite kvar där.

Säsongen började RIKTIGT starkt, älskade Beast, Angelus, Faith, Solförmörkelse, Willow, Lilah, Wes.. ja ALLT helt klart bästa säsongen hittills. MEN från avsnittet med Jasmin, blev det ja sådär... gillade inte riktigt dethela. Enligt mig kunde de kommit på ngt mkt roligare (bättre) än detdär.

Avslutningen med W&H o deras konstiga agerande, kändes MKT mer intressant o kanske skulle passat in mer att ha som avslut på säsongen (kanske 3-4 sista avsnitten)

Inte ofta jag blir besviken på ett avslut, men detta var inte alls kul... Hoppas att Connor får ngt mer att göra i S5. Gillar igentligen inte honom så mkt, men det var ju helt sjukt tråkigt avslut för honom, om det var allt.

jaja måste smälta detta lite nu...
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Willowtree » ons jun 16, 2004 21:46

Hurra fick min Angel 4 idag, gick in och köpte den direkt i butiken på Webbhallen för 1095:- (uk upplagan) Har dock bara sett 6 avsnitt än så länge så jag ska inte läsa den här tråden riktigt än, även fast jag i princip vet allt som händer i både säs 4 och 5. Så fort sambon har sett klart Tredje Skiftet fortsätter vi. Är så spänd, Cordy har precis fått tilbaka minnet...... :P
-One of these days I´m gonna put you two in a room and let you wrestle in out.
-No problem at this end.
- Hmm... There could be oil of some kind involved...
Användarvisningsbild
Willowtree
Big Bad
 
Inlägg: 1093
Blev medlem: 18 feb 2004
Ort: Stockholm

Inläggav sus@n » lör sep 18, 2004 19:24

Zaxx skrev:
Säsongen började RIKTIGT starkt, älskade Beast, Angelus, Faith, Solförmörkelse, Willow, Lilah, Wes.. ja ALLT helt klart bästa säsongen hittills. MEN från avsnittet med Jasmin, blev det ja sådär... gillade inte riktigt det hela. Enligt mig kunde de kommit på ngt mkt roligare (bättre) än detdär.

Avslutningen med W&H o deras konstiga agerande, kändes MKT mer intressant o kanske skulle passat in mer att ha som avslut på säsongen (kanske 3-4 sista avsnitten)


Håller helt med Zaxx här. Precis på orden. W&H avslutningen var enligt mig toppen men jag skulle gärna ha det lite längre och jag hade gärnat skippat Jasmine, hon kanske var lite intressant men inte tillräckligt hon var bara jobbig mot slutet.
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav Calle » lör sep 18, 2004 23:40

Jo de kunde helt klar ha dumpat jasmine någon stanns. Allt känndes fel, även ifall hon var ond så ville hon tydligen att människorna skulle vara glada och då känndes det konstigt med allt det där onda hon gjorde innan , det enda jag kan tänka mig att det skulle vara bra för vore att röja undan iformation som skulle kunna få folk att veta att hon inte var den hon påstod, för som jag forstod rätt så var hon väll ingen sån där gud som hon sa sig vara.
Willow: "There were, you know, razor scooters and pictures of the vulcan lady on Enterprise."
Xander: "Ooh! I mean pff, nerds"
Användarvisningsbild
Calle
Minion
 
Inlägg: 191
Blev medlem: 06 apr 2004
Ort: Uppsala

Inläggav noike » sön sep 19, 2004 0:52

Så konstigt var det väl inte? Om man tror tillräckligt mycket på sin sak så anser nästan alla att ändamålet helgar medelen. Och hon sa sig vara vad hon ville vara och inte vad hon var. Det är också rätt vanligt.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav sus@n » sön sep 19, 2004 11:39

Hon kanske ville göra de glada för att de var mer lättpåverkade då de var ju inte glada glada utan mer "Jasmine glada".
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav Tob » sön sep 26, 2004 23:46

Får väl använda den här tråden för att försöka skrapa ihop lite tankar kring fjärde säsongen av Angel så här några timmar efter att det var fullbordat.

Jag planerar som sagt att ha ett uppehåll nu och antagligen blir det inget mer Angel innan S5 relesen. Hinner jag så skall jag försöka se om allting lagom till S5 men annars är detta slutet och därför tänkte jag även skriva lite om hur jag uppfattar serien i det stora hela.

Angel ligger en bit efter Buffy. Angel har aldrig lyckats greppa tag om mig på samma sätt som Buffy. Att se Buffy är som att gå in i en annan värld. Angel är mer utav ren underhållning med en hel del sköna karaktärer. För det första så är Angel otroligt ojämn, när den är som bäst då är det riktigt bra. Detta tyckte jag verkligen syntes tydligt under S2 då serien gick upp och ner från groteskt bra till rent av tråkig och seg. Angels S4 är helt klart den jämnaste säsongen och på så vis även den bästa. Den påminner mycket om hur jag uppfattade Buffys säsong 3.

Nu till säsongen. Gillar framförallt Beast och Angelus arcen. 9 sammanhängade avsnitt så är det spänning på hög nivå. Läckra dialogscener blandade med hyperunderhållande actionscener. Sen undrar jag om inte dem har fått lite mer pengar i S4 då jag tycker actionsekvenser och framförallt fightscenerna är grymt snygga, dem slår mycket av det som produceras i Hollywood idag. Jasmine arcen tycker jag ifs är ganska intressant, men har ett betydligt lugnare tempo och inte alls samma spänning som dem tidigare avsnitten. Gråskalan mellan gott och ont gör det hela intresant. Vad är godhet? vad är ondska?

Mycket av vad som har hänt förklaras genom ödets makt, att det var planerat så. För mig känns det lite för mycket som efterkonstruktioner. Det är svårt att kritisera troväridghet i serier som Angel men jag tycker ändå att det gick lite väl fort och lite väl bra mot slutet, det kändes aningen stressat. (och dem oerhört usla effekterna). Säsongavslutaren var dock en riktig höjdare.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav noike » mån sep 27, 2004 2:36

Jag tycker tvärt om. Buffy är ojämnare än Angel, men på grund av detta få den riktiga bottennapp (halva Buffys s1-2 var inte bra) och riktigt överjävligt bra avsnitt.

Angel har i och för sig några sunkiga avsnitt men inte alls lika många. Inte ens i närheten.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav sus@n » mån sep 27, 2004 17:03

Tobbe_E: Vi har ju redan diskuterat detta om de olika seriernas kvalité och jag står på mig med att Angel passar mig bättre.
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav Tob » mån sep 27, 2004 17:07

Jo vi har ju gjort detta. Jag står nog fortfarande på mig. På pappret är Angel defintivt en serie som borde passa mig bättre, men det är det där med karaktärerna. När story och logik faller så finns dem alltid där att luta sig tillbaka mot, det gör inte det på samma vis när det gäller Angel. Missförstå mig rätt nu...... ;)
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav sus@n » mån sep 27, 2004 17:22

Klassiskt citat: We have to agree to disagree :D Dessutom så vet jag ju att du gillar Angel och du vet att jag ÄLSKAR Buffy med.
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav Tinwiel » mån okt 18, 2004 18:36

Ok, nu har jag sett klart hela säsong 4 av Angel och jag känner mig som ett stort frågetecken... Fattar inte... Det var så många trådar som inte stämde, "it doesn't make sense".

Nu stället jag ju inte krav på att allt ska vara helt logiskt i buffyverse, men ändå... Jag har läst några av förklaringarna i den här tråden, och vissa verkar ju rimliga men det känns ändå som att nånting måste ha blivit fel när dom skrev arcarna (visst är det så ni kallar dom ? =) ).

Dom hade ju en sån bra story med the Beast och Angelus (som ev hade gjort en deal med the Beast) och avsnitten med Angelus och kick-ass Faith var ju jättebra, dom två (både Angelus/Faith och Angel/Faith har ju härlig "chemistry". Om Cordys barn hade varit en fruktansvärt monster som ville förstöra världen så hade jag förstått, att den ville ha Angelus och the Beast och ingen sol osv, och även om man kan ifrågasätta Jasmines avsikter så var hon ju ändå ingen apocalypse-brud liksom, och definitivt inte den otäcking som man trodde att hon skulle va. Vad skulle hon ha the Beast och Angelus till? Om dom nu var redskap för att Cordy och Connor skulle få ihop det så känns det lite överarbetat, det skulle hon ha kunnat löst på annat sätt, och kunde hon bara bli till genom att blanda Cordys och Connors gener eller? Hmm....

Jag har förstått att många tycker att säsong 4 av Angel är den bästa, och på ett sätt kan jag förstå det, den är storslagen, och vissa avsnitt där i mitten, med Faith och Angelus var lysande, men det är för mycket som inte stämmer, och det irriterar jag mig på.. ja ja, nu ska jag inte va taskig mer med säsong 4. =)

Och jag gillade faktiskt Angel med bebisen!! The Baby! (Säson 3 alltså)Jag tyckte det var heartbreaking att se denna man (ok, vampyr då) som varit så olycklig hela sitt liv (med själ, inte Angelus, han var ju lycklig då han fick tortera och döda..) gå omkring med en liten bebis, och knappt låta nån annan ens hålla i honom... Han riktigt lyste.. samtidigt så visste man att att nåt djävulskap var på gång, för det är ju buffyverse ju. Och när bebisen försvann in i helvetesdimensionen (Qour toth, eller hur stavas det?), och Angels ansiktsuttryck... damn it, varför är man en sån softie å grinar till tv-serier... Det var ett av Angel-seriens höjdpunkter, kunde han inte fått ha kvar bebisen ett tag till då, nähä..

Sen finns några höjdpunkter i säsong 5 också, men det ska vi inte ta upp här! (ja, jag har redan tagit mig igenom säsong 5, den där uppsatsen som ska skrivas är inte lika viktigt eller..)

Jag kanske ska bekänna också, att jag, liksom Tob, är buffanatiker först och främst, jag gillar Angel också men inte på samma sätt. Buffy har en speciellt stämning och huvudkaraktärerna där är helt underbara (där snackar vi "chemistry" mellan karaktärerna! ). Det finns också många avsnitt av Angel, speciellt i säsong 1&2 som är rätt så tråkiga. Jaja, så tycker jag i alla fall, ni får gärna trasha mig nu.. ;)
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp
 
Inlägg: 20999
Blev medlem: 10 jun 2004
Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav latarmig » mån okt 18, 2004 18:51

Välkommen Tinwiel.

Det finns nog ganska många olika åsikter om säsong fyra. Själv tillhör jag de mindre begeistrade. Det finns som du pekar på alltför många logiska luckor för att man ska kunna vara helt nöjd. För egen del tycker jag att säsongen förlorar på Jasmine-arcen, fram till att hon kom in i bilden (och kanske något efter också) var det bra. Dessutom är Faith alltid en klippa.

Du nämnde Tob, är du en kompis till honom?
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav CheeseGuy » mån okt 18, 2004 18:55

Jag håller med om det mesta. Det är mycket som borde ha förklarats bättre. Det är konstigt, men säsongen kanske hade vunnit på att bara ha ett stort endimensionellt monster i slutet istället för Jasmine. Å andra sidan hade "Home" inte kunnat bli som det var i så fall.

Jag har uppfattat det som att de flesta tycker att S4 är den sämsta säsongen, vilket jag har lite svårt att förstå (den är i alla fall helt överlägsen S1). Själv tycker jag att det är svårt att ranka säsongerna. Det jag vet är att säsong 5 är överlägset bäst, och är den enda säsong som är i klass med de bästa Buffy-säsongerna, och att säsong 1 är sämst. S2, 3, och 4 är svåra att bedöma. S2 och 3 har några underbara avsnitt, men S4 har en enorm fördel av att den är mycket jämnare. De saknar också ett stark arc på slutet (de är inte alls i samma klass som alla Buffysäsonger samt Angel S5).
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav Off » mån okt 18, 2004 19:03

CheeseGuy skrev:Jag håller med om det mesta. Det är mycket som borde ha förklarats bättre. Det är konstigt, men säsongen kanske hade vunnit på att bara ha ett stort endimensionellt monster i slutet istället för Jasmine. Å andra sidan hade "Home" inte kunnat bli som det var i så fall.


Men då hade man missat hela "gör vi det rätta"-frågeställningen. Jasminearcen må inte vara den bästa men frågorna man själv och Angel-gänget får brottas med efteråt är ju väldigt tänkvärda. Visst kan det kännas som en lite simpel förklaring att allt som hänt är planerat för att Jamsine skall komma fram men det är ändå en förklaring och inte en så stor logisk lucka som vissa vill få det till.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav CheeseGuy » mån okt 18, 2004 19:11

Off skrev:
CheeseGuy skrev:Jag håller med om det mesta. Det är mycket som borde ha förklarats bättre. Det är konstigt, men säsongen kanske hade vunnit på att bara ha ett stort endimensionellt monster i slutet istället för Jasmine. Å andra sidan hade "Home" inte kunnat bli som det var i så fall.


Men då hade man missat hela "gör vi det rätta"-frågeställningen. Jasminearcen må inte vara den bästa men frågorna man själv och Angel-gänget får brottas med efteråt är ju väldigt tänkvärda. Visst kan det kännas som en lite simpel förklaring att allt som hänt är planerat för att Jamsine skall komma fram men det är ändå en förklaring och inte en så stor logisk lucka som vissa vill få det till.

Jo, men det håller jag med om. Det är bara det att jag inte gillar Jasmine särskilt mycket, och att vi inte fick någon bra förklaring till varför hon behövde The Beast och Angelus (eller har jag missat det?).
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav caffeineaddict » mån okt 18, 2004 19:20

CG: The Beast har väl inte "förklarats" på så sätt (vad jag minns just nu), men Angelus är ju ren misdirection från "Cordys" sida för att gänget ska vara upptagna med honom medan hon är gravid, annars hade de haft åt helsike för mycket tid att hitta sätt att förbereda sig inför Jasmine och hitta sätt att bekämpa henne.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Off » mån okt 18, 2004 19:22

Som caffeine säger är Angelus framkallande ett sätt att skapa oreda. Varför kallar de fram Angelus, jo pga the beast. Allt är planerat sedan länge sedan.


ANGEL: Ah, it doesn't make sense. Cordy was made a higher being because she proved herself to the Powers by bearing their visions. This thing couldn't have—

WESLEY: Unless it maneuvered her to inherit the visions in the first place.

SKIP: Uh, oh. Better step on it. The rubes are catching up.

ANGEL: It wasn't just her ascension. Everything that's happened to Cordy in the past few years—all of it—was planned.

SKIP: You really think it stops with her, amigo? You have any concept of how many lines have to intersect in order for a thing like this to play out? How many events have to be nudged in just the right direction? (looks at Lorne) Leaving Pylea. (looks at Gunn) Your sister. (looks at Fred) Opening the wrong book. (looks at Wesley) Sleeping with the enemy. (beat) Gosh, (chuckles) I love a story with scope.

GUNN: No way. We make our own choices.

SKIP: Yeah, sure. Cheese sandwich here, uh, when to floss. But the big stuff, like two vampires squeezing out a kid?
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav noike » mån okt 18, 2004 19:58

The beast är rätt självklart. Alla behöver en nästan oförstörbar hejduk som gör vad man säger åt den. The Beast var ju inte the smartest spoon in the shed men följde order rätt bra. Angelus var ett sätt att hålla de andra förvirrade och upptagna med annat -- även om de inte hade räknat riktigt med att han är oberäknerlig på alla sätt och vis.

Och Jasmine. Visst, det var inte världen bästa storyarc (som desstuom är väldigt lik Pylea-arcen under ytan), men tankarna bakom det var riktigt bra. Speciellt med tanke på vad hon gjorde förr i den andra dimensionen när hon fick alla att lyda och vara lyckliga sätter det hela i perspektiv. Hon går inte lätt att definiera som ond/god -- något jag verkligen uppskattade efter alla superonda skurkar.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav latarmig » mån okt 18, 2004 20:20

Det bästa med Jasmine (förmodligen det enda riktigt bra med henne) var att hon inte gick att klassificera i ont och gott. En sådan skurk(?) var precis vad som behövdes.

Men om man behöver göra om allting som hänt sedan seriens början och säga att det var den nya skurkens planering då har man missat någonting allvarligt som manusförfattare. I så fall kan man ju introducera vad som helst när som helst och göra precis vilka ändringar man har lust till. Det måste hänga ihop logiskt utan att man tillgriper förklaringar utanför buffyverse (att allt vi sett och upplevt inte var vad vi sett och upplevt ser jag som att man gått utanför vad som gäller i buffyverse).
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Off » mån okt 18, 2004 21:08

latarmig skrev:Det bästa med Jasmine (förmodligen det enda riktigt bra med henne) var att hon inte gick att klassificera i ont och gott. En sådan skurk(?) var precis vad som behövdes.

Men om man behöver göra om allting som hänt sedan seriens början och säga att det var den nya skurkens planering då har man missat någonting allvarligt som manusförfattare. I så fall kan man ju introducera vad som helst när som helst och göra precis vilka ändringar man har lust till. Det måste hänga ihop logiskt utan att man tillgriper förklaringar utanför buffyverse (att allt vi sett och upplevt inte var vad vi sett och upplevt ser jag som att man gått utanför vad som gäller i buffyverse).


Jag håller med om att det är att gripa efter halmstrån men det är en förklaring. Jag gillar tanken på att allt kan vara någons plan men det hade gärna fått komma lite fler tips än det gjorde, då hade jag nog svalt det med hull och hår.

Jag håller inte riktigt med om att man inte har sett och upplevt det som hänt. Först och främst är det väl inte _alla_ händelser som planerats utan de större grejerna. Även om dessa sedan skulle vara planerade av någon så ser inte jag det som att man blivit lurad men det är väl helt enkelt olika sätt att se på saken. Hade Angel bara satt sig ner och låtit någon/något döda honom eller Connor hade slutresultatet inte blivit som det blev utan de har väl blivit puttade mer än styrda genom säsongerna.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Tob » mån okt 18, 2004 21:57

latarmig skrev:Du nämnde Tob, är du en kompis till honom?


Inte vad jag vet. Han höll nog med mig angeånde Buffy vs Angel, jag var nog den ende som pratade om vad jag tycker om serierna.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Nästa

Återgå till Angel Säsong 4



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron