4x12 Calvary

Allt du har att säga om Säsong 4, säg det här

Ditt betyg på "Calvary":

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
0
Inga röster
6
1
5%
7
6
29%
8
9
43%
9
4
19%
10
1
5%
 
Antal röster : 21

4x12 Calvary

Inläggav caffeineaddict » fre sep 19, 2003 16:40

Mer gamla DVDforum-kommentarer från mig. Jag hade lite rätt och lite fel i mina spekulationer. :) Detta avsnitt får en åtta. Angel S4 var riktigt bra vid det här läget.

---

Nu måste det anses vara officiellt: Angel är uppe på sin högsta topp sedan tidiga S2! Fem höjdaravsnitt på raken! Det är sådana totalvändningar (runt omkring 4.07 tyckte jag att Angel nästan helt tappat greppet) som får mig att inse att jag aldrig kan sluta titta på någon av dessa serier, för precis när man gett upp händer något sådant här! Hoppas Buffy också är på väg tillbaka.

Det finns en hel del att kommentera, men nästan allt måste ju handla om de sista trettio sekunderna. Här är min teori (och jag läser inte spoilers, så det är BARA mina spekulationer):

"Cordy" har varit ond ända sedan hon återvände från "himlen", eller åtminstone sedan hon fick sitt minne tillbaka. Skip hade mer än lovligt gemensamt (utseendemässigt) med The Beast, och chansen är att vi (och Cordy) blivit lurade ända sedan Birthday. Cordys krafter kanske inte alls har kommit från en god plats. Det är även möjligt att detta inte ens är vår Cordy, utan något ondskefullt i hennes kropp. "Cordy" dödade förmodligen även Manny, snarare än en sleeper-Angel. Helt klart är också att Angelus inte var "med" på planen att släppa honom fri, eftersom Cordy spelade god inför honom. Allt detta får mig även att ana att Carpenter är på väg ut ur serien (med begynnande mammahet o.s.v.) Hoppas isf de ger Cordy en värdig avslutning, hon var ju faktiskt en gång en underbar karaktär.

Med tanke på alla uppkommande crossover-rykten hoppas jag att den större ondska som The Beast jobbar för är The First. Skulle inte alls förvåna mig om detta är sanningen. Vore härligt att koppla samman serierna nu igen, särskilt ifall en eller båda tar slut till sommaren.

Andra punkter: Angelus är fri! Och, naturligtvis, livsfarlig! Lorne har något fel på sina mentala sångavlyssningar. Gunn och Fred har gjort slut (enda orsaken till att jag egentligen bryr mig är att det är en intressant punkt för Angelus att utnyttja). Och, näst värst av allt, Lilah är död! :shock: (det värsta är naturligtvis VEM som dödade henne).


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav latarmig » mån aug 02, 2004 13:40

Både det här och avsnittet innan är fantastiskt bra. Lås in Angelus i en cell och låt honom tala istället för att slåss och resultatet blir lysande. Action kan man se i vilken serie som helst, koreograferade slagsmål med människor och monster som flyger åt alla håll. No big deal! Men en psykologisk betraktelse över alla karaktärer man känner så väl, där varje svaghet visas upp och där reaktionerna från de andra som får veta allt som hittills legat begravt ger grogrund för nya konflikter - det är Drama (med stort D).

Två hela avsnitt med det här perspektivet var emellertid precis lagom, och nu är Angelus fri igen. Utmärkt! Vad ska han ta sig till nu?
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Noggster » fre okt 15, 2004 1:27

Caffeine, det kankse är spekulationer, men dom känns väldigt säkra.. jag gillar inte när folks spekulationer stämmer överens med mina egna. Då blir det nästan som en spoiler. Men aja, lär märka iaf!
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav sus@n » tis nov 02, 2004 23:19

Hade en omtitt på detta avsnittet idag och vad ser jag: Ingen kommentar från mig i denna tråd :?

Detta avsnitt är så fantastiskt bra och så underbart psykologiskt hemskt! Vissa delar kan det bli för mycket prat men då ANGEL annars är en ganska action fylld serie känns detta helt rätt ändå. Till min förvåning gillar jag faktiskt Connor i detta avsnitt, det måste vara till de få (om man inte räknar baby Connor :) ) - han är verkligen lättsam i detta avsnitt!
Lilah gör annars detta avsnitt värt att se, man får en större inblick i både hennes karaktär och hennes och Wes förhållande!

Och Angelus är aldrig fel..
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav Koala » sön nov 07, 2004 15:04

Grymt avsnitt. Även om man hajar att det är Angelus som stiger ur buren.. (om detta inte hände i avsnittet så är min ursäkt att jag var ruggigt full när jag såg det).. Men annars tycker jag nästan Gunn börjar bli lite av Wes(s3). Han blir bara intressantare och intressantare, samt mörkare och mörkare..

Avsnittet får en 8a!
<poserdoser> Koala^^ då hade jag lesbisk sex med din mamma
Användarvisningsbild
Koala
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 08 aug 2004
Ort: Stockholm City

Inläggav onlyyou » tis jan 11, 2005 14:57

Det kanske redan är solklart för er som fortsatt kolla efter detta avsnittet men jag har inte sett längre än såhär än så jag kan bara spekuler men iaf:
Var det inte så att det faktiskt var Angel och inte Angelus som steg ur buren först men att det bara var en temporär förtrollning. Jag menar om Cordelia (eller vad som nu har besatt henne) har planerat såhär långt så måste hon ju ha insett att Lorne skulle läsa honnom innan han steg ut och var därför tvungen att ge Angel sin själ iaf för en liten stund. När Angel sedan stiger ut och Cordelia tar hans hand försvinner själen direkt. Så fattade jag det iaf.
onlyyou
Demon Fodder
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 12 dec 2004
Ort: Lund

Inläggav JRT » tis jan 11, 2005 15:27

Nej, det var bara Angelus som såg sin chans och gjorde ett snyggt skådespel. Förklaringen på vad som egentligen hände får du med tiden...
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Re: 4x12 Calvary

Inläggav Pazuzu » tor jan 13, 2005 0:11

caffeineaddict skrev: Angel är uppe på sin högsta topp sedan tidiga S2! Fem höjdaravsnitt på raken!


Kan inte annat än att hålla med, kan det möjligt bli ännu bättre, månne? :) Ena stunden förfasas man över Angelus grymhet och i nästa av hans listighet och skådespel inför resten av gänget.
Serious sport is war minus the shooting. - George Orwell

Dolores capitis non fero. Eos do.
[size=9][b]
Användarvisningsbild
Pazuzu
Big Bad
 
Inlägg: 2446
Blev medlem: 31 maj 2004
Ort: Kalmar

Inläggav virve » sön jan 16, 2005 1:55

Kanske var det någon ond kraft som tog Cordy tillbaka till jorden när hon var ett högre väsen? Någonting som också tog henne i besittning?

För övrigt ett skitbra avsnitt!
ANYA: Am I supposed to be changing my clothes a lot? Is that the helpful thing to do?
Användarvisningsbild
virve
Minion
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 04 jan 2005
Ort: Uppsala

Inläggav Minsc_and_Boo » sön feb 06, 2005 4:05

Jag blev så lessen när Lilah dog.
Jag tyckte så mycket om henne.

Men varför behövde Cordy det största
tillhygge hon kunde hitta för att göra det?
I wanna hurt you. But I can't resist the sinister attraction of your cold and muscular body.
-- Buffy 5x18; Intervention
Användarvisningsbild
Minsc_and_Boo
Minion
 
Inlägg: 92
Blev medlem: 30 aug 2004
Ort: Hellmouth; Stockholm

Inläggav Gordo » tis apr 26, 2005 8:40

I have to go save the World


Det här var precis som Soulless ett lysande avsnitt. Och vilket slut :eek:

Är Lilah död? och Cordy, vilken twist, jag förstår ingenting. Är Cordy inte Cordy eller är hon besatt eller blev hon hjärntvättat uppe i himlen?

Angelus är fri. Kan det här bli bättre?

Jag känner mig lite förvirrad och måste nog genast se nästa avsnitt. :)
- Why would you wanna help me after what I did?
- Because it's what Jesus would freakin' do!
Användarvisningsbild
Gordo
doookti persika
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 08 feb 2005
Ort: Stockholm

Inläggav Nyx » ons apr 27, 2005 19:07

Blev helt chockad när Cordy högg Lilah i halsen. Det gjorde nästan fysiskt ont i mig. Nej! Vill inte att hon dör och kanske försvinner ur serien. Hon har länge varit en av mina stora favoriter. :(

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Binchy » ons maj 04, 2005 9:00

Det här var riktigt bra. Angelus är ju genialt ond. Trots att alla vet att han bara ljuger och sår split, och förvränger sanningen till sin fördel, så kan de inte låta bli att lyssna, och låta sig påverkas av det han säger.

Fascinerande att se hur Wes försöker se ledsen ut för Freds skull när hon berättar att hon och Gunn inte är ihop längre, medans hans inre jublar och dansar the dance of joy. Där kan man se en bra skådespelare, någon som kan förmedla så mycket med bara en blick.

Synd att man var lite spoilad att Cordelia skulle bli ond vid något tillfälle. Tänkte genast när de började med black magic att "hm, det här ser inte bra ut". Men hur lyckades Angelus lura Lorne att Angel var tillbaka? Tänkte också en kort sekund "NEJ, inte kasta gravida kvinnor över rummet", men det var ju givetvis en stuntkvinna som flög. Stupid me.

Lilah ser verkligen sleten ut (som vi säger i GBG). En kam borde väl inte vara så himla svårt att få tag i, butikerna är antagligen rätt övergivna.

The Beast lämnar ju fram en talisman till sin onde herre, "forged of my humble bones". Hm, behöver han inte de benen själv? Eller växer de ut av sig själva igen, som på vissa ödlor?

Spoiler Buffy säs 7 Är det The First här med tro, eller är det ytterligare en evil player?
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav Tompa » sön maj 08, 2005 12:25

Jag kan inte låta bli att sitta med ett fånigt leende så fort Angelus är i bild. Trots att han säger hemska saker så är det, i brist på andra ord, underbart och se en så underbart skriven karaktär. Han sitter i en bur men gär mer skada än en the Beast kan.

Och så försvinner ännu en karaktär. Den från början lismande Lilah som blivit en underbar karaktär sen hon och Wes fick ihop det tackar för sig. Helt otroligt hur manusförfattarna kan göra en Extreme makeover på vissa karaktärer utan att tappa deras grund.

Sen kunde jag ge mig fan på att Angel inte var tillbaka när han väl kom ut. Så fort Cordy började snacka så kändes allt så fel, eller snarare för perfekt.

Och är det så att Connor inte är den irriterande skitunge jag trott? Lite bättre har det iaf blivit. Med tanke på hur alla andra har utvecklats genom seriens gång så finns det hopp.

Det bästa betyg en serie kan få är när man inte kan sluta titta. Och vem fan kan det. Jo jag, men klockan var faktiskt 03:00.
Bernard: What time is it?!
Manny: Half-ten.
Bernard: Half-ten?! Half-ten?! I've never been up at half-ten! What happens? - Black Books
Shane: So, if I'm a cocksucker . . .
Ronnie: What do you mean "if"? - The Shield
Dawn Summers Appreciation Society = Alba

"You're dead! You're a dead man, Pryce! You're dead!"
.::Wesley Wyndham Pryce - Rogue Demon Hunter::.
Användarvisningsbild
Tompa
Minion
 
Inlägg: 219
Blev medlem: 18 sep 2004
Ort: Höör på den då.

Inläggav Tob » ons aug 03, 2005 2:10

Angelus är så bra. Det är underbart att se hur han spelar ut karaktärerna mot varandra genom att bara prata. Lilah gör ett bra gästspel. Framförallt så är hon och Wesley väldigt bra tillsammans. Angelus är fri, det behövdes, nog för att han är bra i en bur. Men detta behövdes, antingen detta eller att ta tillbaka Angel och då känns detta scenariot mer intressant.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav Garim » sön apr 09, 2006 16:46

Bra avsnitt. Jag gillar verkligen Angelus! Men, vad fasen hände med Cordy... evil-Cordy? eller... Det svänger hit och dit i den här serien, men det är väl det som gör det bra :)
Serenity: Knowing which River not to cross...
'If we want her to be exactly she'll never be exactly I know the only really real Buffy is really Buffy and she's gone' who?
Remember that if you keep one foot in the past and one in the future, you're just pissing on the present.
Användarvisningsbild
Garim
Big Bad
 
Inlägg: 2095
Blev medlem: 27 mar 2006
Ort: Sundsvall

Inläggav Tea » fre jun 02, 2006 0:44

åh wow...

vad jag älskar det här.. :)

Och det är skönt att höra att jag iten är den enda som drar liknelser till buffy...

"Adversity is the diamond dust with which heaven polishes its jewels."
Thomas Carlyle


Läs här om ni vill veta hur mitt bröllop kommer gå åt helvete

QaF <3
Användarvisningsbild
Tea
Big Bad
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: 03 apr 2006
Ort: sväng höger vid granen och fortsätt...

Inläggav Tinwiel » fre jun 02, 2006 1:04

Kul att du har börjat tycka att serien Angel är rätt så bra också. När den är bra (som här) så är den riktigt bra. Jippi!! Du kommer att gilla säsong 5 tror jag..

det var väl ingen spoiler? Jag gillar säsong 5 kan jag säga. Jag gillar andra hälften av säsong 5... fan också att jag kommer att missa dina kommentarer, när jag inte har internet..
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp
 
Inlägg: 20999
Blev medlem: 10 jun 2004
Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav Tea » fre jun 02, 2006 1:51

Tinwiel skrev:Kul att du har börjat tycka att serien Angel är rätt så bra också. När den är bra (som här) så är den riktigt bra. Jippi!! Du kommer att gilla säsong 5 tror jag..

det var väl ingen spoiler? Jag gillar säsong 5 kan jag säga. Jag gillar andra hälften av säsong 5... fan också att jag kommer att missa dina kommentarer, när jag inte har internet..


jag kan messa dom :D

"Adversity is the diamond dust with which heaven polishes its jewels."
Thomas Carlyle


Läs här om ni vill veta hur mitt bröllop kommer gå åt helvete

QaF <3
Användarvisningsbild
Tea
Big Bad
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: 03 apr 2006
Ort: sväng höger vid granen och fortsätt...

Inläggav Isabella » fre sep 15, 2006 21:30

Caffeineaddicts spekulationer låter ju ganska så säkra. Jag som gillar Cordelia och så blir hon ond :/ Det förklarar isf, som sagt, en del grejer. detta avnitt får iallfall 7/10
Isabella
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 14 mar 2006
Ort: Sthlm (Nacka)

Inläggav adolvsson » ons jul 11, 2007 4:54

Det gör fortfarande ont att se Lilah gå. Vilken kvinna, vilken kvinna.

Jag insåg, innan jag såg om avsnittet och under en fika, att här finns paralleller (inget ovanligt alls, nej herrn) till senare säsong. (spoiler hela Angel, och jag menar verkligen hela Angel, hör du det?!) Jag tänker på Not Fade Away och när Lorne skjuter Lindsay. Dels är dom båda ensamma med sin förövare och morden kommer som en överraskning, och dessutom står dom vid den här tiden i sitt liv utanför inte bara det företag som en gång var en stark del av deras liv, utan helt utanför någon form av grupptillhörighet (det här är tre faktum jag insåg alldeles precis nu, situationerna speglas mer än min första tankegång var inne på).

Mest intressant för mig dock, och det jag först var inne på, är att båda är på väg in i Team Angel med egen vilja. Dom hjälper till och verkar trivas med det, men innan något gott (eller eventuellt ont med svek involverat) kan komma ur det, dödas dom (förvisso av vitt skilda orsaker, men ändå) av någon pålitlig person ur teamat (det där sista insåg jag också just nu, inte dåligt vad lite nattittande kan locka ur den grå massan där uppe).


Det blev väl läsbart? Med en sådan här klockan 5 på morgonen-text medföljer inga förståelsegarantier.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav MiaMaria » fre jul 13, 2007 20:43

Angelus är ute ur buren! Farligt! Men han är intressant att titta på.

Hur kunde Lorne läsa fel på sin sångavlyssning?

Lilah är död! :shock: Jag började verkligen gilla henne nu ju!

Är Cordelia ond? Hon släppte ut Angelus. Varför?

Hmm, barnen borde gå och lägga sig, men de får nog vara ute en stund till för jag vill se nästa avsnitt bums. Ska bara hämta lite vin...
MiaMaria
Demon Fodder
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 26 maj 2007

Inläggav AKS » tor aug 02, 2007 23:22

Jesus, ytterligare ett bra avsnitt! S4 mördar nåt så enormt att jag inte vet vad. Jag tycker synd om de som inte gillar denna arc.

Men i övrigt finns det inte så mycket att säga. Avsnitten är ganska lika varandra. Jo, en bra sak: att Lilah satte stopp för vad som verkade bli en make out session mellan Wes och Fred. Fy fan, vad jag hade föraktat dem om de inte hade blivit avbrutna och det hade hänt.

Stackars Angelus lyckas inte döda Lilah. han måste vara ringrostig.

7 av 10
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Echolls » mån jan 18, 2010 23:09

Visst är det bra men jag är ändå inte så jätteförtjust. Jag tycker att det är trist när jag inte kan hålla isär avsnitten, det finns liksom inte mycket som sticker ut här, allt bara flyter på. Men avsnittet kommer verkligen igång när Angelus är ute ur buren, han är mycket mer underhållande då.

Skönt att det händer något med Cordy nu, hon har varit så tråkig sen hon kom tillbaka att jag vet inte vad.

Jag tycker så synd om Gunn när det gäller Fred. :(

Favoritcitat:
Angelus: I have to go save the world.

Betyg: 6
Coma Summer
Användarvisningsbild
Echolls
Big Bad
 
Inlägg: 1241
Blev medlem: 20 nov 2005
Ort: Stockholm

Inläggav HeavyAlex » sön aug 08, 2010 14:12

Bra avsnitt tycker jag, kul me Angelus ute nu, men mindre kul med att Lilah dog, gillade otroligt nog henne.
Betyg: 8a
"Oh poor watcher. Did your life pass before your eyes? Cup o tea, cup o tea, almost got shagged, cup o tea?"
Användarvisningsbild
HeavyAlex
Minion
 
Inlägg: 265
Blev medlem: 18 dec 2009
Ort: Stockholm


Återgå till Angel Säsong 4



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare