4x22 Home

Allt du har att säga om Säsong 4, säg det här

Betyg, sir?

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
0
Inga röster
6
1
3%
7
4
13%
8
7
23%
9
15
48%
10
4
13%
 
Antal röster : 31

Inläggav Johannah » tor nov 11, 2004 0:15

Ett riktigt bra avsnitt. Och vad kan man säga - jag grät. Kan nog ha lite med sömnbristen att göra också. Sett S3 och S4 på drygt 48 h, vart vaken i 36.

Säsong 4 är inte en favorit. Har sina bra avsnitt, men är riktigt trög i början. Och som jag skrivit i så många andra trådar; Jag älskar Connor och önskar att saker hade blivit annorlunda.

Happ. Dags för första avsnittet i S5 då.
Angel: I did get the time to think. About us. About the world. Nothing in this world is the way it ought to be. It's harsh. And cruel. But thats why there's us. Champions. It doesn't matter where we come from. What we've done or suffered or even if we make a difference. We live as though the world was as it should be. To show it what it can be.
Användarvisningsbild
Johannah
Minion
 
Inlägg: 393
Blev medlem: 15 jun 2004

Inläggav caffeineaddict » tor nov 11, 2004 9:45

Johannah: Jag är så imponerad av ditt sträcktittande att jag inte vet vart jag ska sätta mig. Att du ens kan hänga med i handlingen! :) Sov, människa, sov! Ta S5 i morgon!


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Nea » tor nov 11, 2004 22:41

Johannah skrev:Kan nog ha lite med sömnbristen att göra också. Sett S3 och S4 på drygt 48 h, vart vaken i 36.

:eek: 48 h? :eek:

Det där kan nog vara värt en liten (stor) applåd. :D

Säsong 4 hamnar längst ner på min lista, men "Home" är verkligen ett riktigt bra avsnitt. Hade jag suttit uppe 48 h i sträck hade jag nog också gråtit en liten skvätt, tror jag. Fast av båda serierna så är det bara Buffy (utan sömnbrist) som fått mig att gråta. Vet inte riktigt varför.

Angel s1 och 5
I Will Remember You och A Hole in The World ligger dock båda riktigt nära den gränsen. Sorgligt, sorgligt.
"I walk, I talk, I shop, I sneeze. I'm gonna be a fireman when the flood rolls back" - Restless
Användarvisningsbild
Nea
Scooby
 
Inlägg: 526
Blev medlem: 29 mar 2004
Ort: Sydligaste delen av landet

Inläggav Koala » ons nov 17, 2004 1:57

Loving it! :D

Älskar paradoxen mellan profetia och val. Dem visar upp den rätt bra också.. En klar nia!
<poserdoser> Koala^^ då hade jag lesbisk sex med din mamma
Användarvisningsbild
Koala
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 08 aug 2004
Ort: Stockholm City

Inläggav Koala » ons nov 17, 2004 1:57

+Lorne i baksätet på limon var ett RIKTIGT jäkla plus.
<poserdoser> Koala^^ då hade jag lesbisk sex med din mamma
Användarvisningsbild
Koala
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 08 aug 2004
Ort: Stockholm City

Inläggav Yog-Sothoth » fre dec 03, 2004 2:14

Det är nånting jag vill nämna här som jag ser att ingen har pratat om...

Fred och Charles? Vad har hänt?

1. Saker och ting blir konstiga mellan dem efter att de gemensamt (eller bara Charles, de är ju oense om det) dödade professor Seidel, vilket verkar ligga till grund för många av deras bråk efteråt.

2. Charles har sex med den otroligt läckra Electro-Gwen i "Players".

3. Efter det känns det nästan som att de har gjort slut... inget "gulligull" mellan dem, när de pratar med varandra är det inte som ett par.

4. Charles dreglar uppenbart och verbalt över den vackra tjej som guidar honom genom W&H i detta avsnitt, flera gånger, i närvaro av Fred. Hon ser inte ut att bry sig det minsta. Det är dessutom konstigt att de inte löser den här under resten av S4.

Har jag missat nåt, har de gjort slut? Aaah, jag blir galen... ni behöver inte avslöja något, men kan ni bara (inom spoilermarkering) säga ifall man får svar på den frågan i S5? Bara ja eller nej?
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav VelocityBoy » fre dec 03, 2004 9:48

Mönsterstudenten Thomas:Det tog väl slut mellan dem långt tidigare i säsongen, det kanske aldrig sades rakt ut men över är det vid det här laget
Senast redigerad av VelocityBoy fre dec 03, 2004 10:12, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Yog-Sothoth » fre dec 03, 2004 9:53

VelocityBoy skrev:Det tog väl slut mellan dem långt tidigare i säsongen, det kanske aldrig sades rakt ut men över är det vid det här laget

Det var det jag misstänkte, dock tycker jag de kunde ha klämt in en liten scen om det. Det känns nämligen som om jag har missat något...
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav Zaxx » fre dec 03, 2004 10:33

När jag såg det tyckte jag det var ganska uppenbart...

Och M.T..,, har du inte sett S5 ?
Lova mig en sak, efter varje avsnitt, gå in o skriv ngt om det... älskar o höra saker om S5 från folk som ser den för första ggn
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Tob » fre dec 03, 2004 12:35

Hade aldrig några problem med hur man skildrar Fred och Gunns relation, visserligen hade man kanske kunnat önska en liten scen som verkligen klargjorde det att det var slut, men överlag sköts det snyggt och säger istället en del om Gunns och Freds relation. Det var kanske aldrig riktigt på riktigt.

Spoiler S5 Något som jag tycker ger sig mer under S5 när man ser Wesleys och Freds relation växa

Säger som Zaxx: Skriv i Angel S5 avdelning, bara något lite, alltid roligt att läsa.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav Yog-Sothoth » fre dec 03, 2004 13:39

Zaxx skrev:När jag såg det tyckte jag det var ganska uppenbart...

Och M.T..,, har du inte sett S5 ?
Lova mig en sak, efter varje avsnitt, gå in o skriv ngt om det... älskar o höra saker om S5 från folk som ser den för första ggn

Nej, har inte sett S5 än... väntar med stor spänning eftersom jag tycker att sista avsnittet i S4 var helt fantastiskt, hela alltet med W&H, efter en aningen tveksam arc med Jasmine.

Det som för mig var mest kryptiskt var vad som hände med Gunn - vita rummet, och en panther typ... ok? De andras dealar var lite tydligare.

Jag har dock inte bestämt mig om jag skall kolla på DivX eller vänta tills boxen kommer... grr... men av vad jag hört om folks åsikter om S5 lär jag ju skriva en hel del.

Ang. Charles och Fred igen: jag tyckte också det kändes uppenbart att det var slut mellan dem, men snarare att det blev gradvis tydligare snarare än att man kunde identifiera någon tydlig händelse eller diskussion som triggade det. Jag såg det som att Charles var otrogen med Gwen, men det kanske var slut redan då?
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav caffeineaddict » fre dec 03, 2004 14:23

Mönsterstudenten Thomas skrev:...snarare än att man kunde identifiera någon tydlig händelse eller diskussion som triggade det. Jag såg det som att Charles var otrogen med Gwen, men det kanske var slut redan då?


4.12 Calvary:

Gunn: I can't do this anymore, Fred.

...

Fred: We're not— We're not together anymore.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Yog-Sothoth » fre dec 03, 2004 14:26

caffeineaddict skrev:
Mönsterstudenten Thomas skrev:...snarare än att man kunde identifiera någon tydlig händelse eller diskussion som triggade det. Jag såg det som att Charles var otrogen med Gwen, men det kanske var slut redan då?


4.12 Calvary:

Gunn: I can't do this anymore, Fred.

...

Fred: We're not— We're not together anymore.

Jag känner igen det där... jag tyckte väl iofs att hon uttryckte det mer som en fråga än ett påstående. Jag väntade mig kanske lite efterkonflikt, men OK...
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav Pazuzu » mån jan 17, 2005 20:35

Så nu har man sett det sista avsnittet i s04, den hittills bästa av Angels säsonger och Home tillhör också ett av de bättre avsnitten i säsongen. Det jag kan invända emot är Connor och hans öde. Jag själv tror att han dog där, men i och med att det är så tvetydigt öppnar det för diverse "återkomster", som jag måste erkänna, börjar bli trött på (och i Connors fall vill jag helst inte se någon sådan.)

Och nu verkar det som om Angel Investigations flyttar in i större, rymligare lokaler. Det skulle vara konstigt om det inte kommer att dyka upp någon hake i det avtalet.

Yog-Sothoth skrev: och en panther typ... ok?


En liten hyllning till Restless kanske, en aning långsökt kanske eftersom då var det en puma, men ändå. :)
Serious sport is war minus the shooting. - George Orwell

Dolores capitis non fero. Eos do.
[size=9][b]
Användarvisningsbild
Pazuzu
Big Bad
 
Inlägg: 2446
Blev medlem: 31 maj 2004
Ort: Kalmar

Inläggav virve » lör jan 22, 2005 22:37

:eek: :cry: Asså... jag är typ överväldigad. Jag grät floder i slutet av avsnittet!

Jag tror att W&H, på Angels begäran, skrev om historien, dvs lät connor födas av en annan mamma med en annan pappa, och växa upp tillsammans med dem, utan att någonsin träffa Angel. I denna "alternativa" verklighet så fanns aldrig Connor i Angels och co:S liv, alltså har ingen (förutom Angel) några minnen av allt Connor-relaterat under s 3 och 4. Det gör iofs att en massa hål måste fyllas, eftersom connor spelar en viktig roll i det mesta som händer i s 3 och 4. Men kanske förändrade W&H bara det som hände efter att Holtz försvann in med connor i Qour-toth (eller hur det stavas). Fast det betyder att det skulle finnas en connor som är lycklig med sin familj någonstans, och en annan (fast likadan) connor som finns i Qour-toth med holtz...?? så kan det ju inte vara....eh... min teori håller verkligen inte. Jag kommer ingen vart. Jag slutar nu. :?

Hur som helst så var det ett helt makalöst bra avsnitt! Ett av de bästa någonsin i Angel!
ANYA: Am I supposed to be changing my clothes a lot? Is that the helpful thing to do?
Användarvisningsbild
virve
Minion
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 04 jan 2005
Ort: Uppsala

Inläggav Minsc_and_Boo » sön feb 06, 2005 5:37

Jag bara älskar Lilah, hon har varit så underbart ond hela Angel och det sätt hon snärjer dem alla på genom att ge dem det de helst av allt vill ha... Underbart!

Här får vi äntligen se en del av all den makt Wolfram & Hart har tills itt förfogande. Siegfried & Roy, ex-watchers, all teknik man kan komma på och så det vita rummet. Ej att förglömma magiska fönster så man kan se solen även om man har känslig hy.

Vi får också veta att Lorne inte har så mycket mer att komam med intressevis än kändisar, likaså med Fred och fysik/teknik och Gunn var så blek att det via rummet var en pride-parad i nyanser. Allt kom att handla om Wes och Angel och deras behov och önskningar.

Scenen där Wes bränner Lilahs kontrakt är nog bland det mest romantiska jag sett i Buffyverse.

Buffy s7
Amuletten är ju den som Spike får inför sista striden. Jag antar att W&H inte hade en aning om Spike och hans själ, utan trodde att Angel skulle bli "the ensouled one" och bli uppäten innifrån.

Just när man trodde att NU kan väl inte Connor hitta på mer korkade saker... så gör han det!

Vare sig Angel hugger kniven i Connor eller inte så leder det hela till samma sak:
Angel tar emot W&H på vilkor att dom ändrar om verkligheten och ser till att Connor växt upp i en helt normal familj. Ingen mer än W&H och Angel känner till att Connor ens existerat och tydligen, efter hur det låter på samtalet i huset, så fick Connor en hjärna som bonus.
Jag tyckte det var ett fint slut.
I wanna hurt you. But I can't resist the sinister attraction of your cold and muscular body.
-- Buffy 5x18; Intervention
Användarvisningsbild
Minsc_and_Boo
Minion
 
Inlägg: 92
Blev medlem: 30 aug 2004
Ort: Hellmouth; Stockholm

Inläggav Gordo » ons apr 27, 2005 16:44

Jag tycker att det sista avsnittet av säsongen var riktigt bra, vilket behövdes efter de hemst tråkiga asvnitten innan.

Avsnittet skapade en spänning inför nästa säsong och W&H twisten var för mig helt oväntat. När jag såg Lilah igen visste jag inte riktgt vad jag skulle tro. Vilka resurser Angel Investigation har nu, frågan är bara vilken haken är. Det känns ju som om det måste vara något skumt med hela affären.

Och Connor, vad hände egentligen med honom? Hade Angel något avtal med W&H om att Connor skulle få ett nytt liv om Angel mördade honom? Ska bli intressant att se om han är med i nästa säsong.

Jag är glad att det sista avsnitten var bra, för mig räddade det säsongen lite.
- Why would you wanna help me after what I did?
- Because it's what Jesus would freakin' do!
Användarvisningsbild
Gordo
doookti persika
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 08 feb 2005
Ort: Stockholm

Inläggav Binchy » tor maj 05, 2005 8:20

Hm, ta över Wolfram & Hart? "You win, we concede the LA office." Citat ur ett rätt luddigt minne.

Jag saknade Files & Records-tjejen, fast hon blev väl också zombie.

Söt liten katt Gunn hittade i the White Room.

Verkar som om Connor har skrivits ut ur serien. (Jippeeeee!!)

Kommer inte ihåg så mycket (pga trötthet och lite vin), utom att jag gillade avsnittet väldigt mycket. Återkommer efter omtitten och skriver mer. Efter att ha sett 11 avsnitt på en dag, så flyter de ihop lite grann i mitt minne. Men jag börjar väl en omtitt på söndag...
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav Lipton » tis maj 17, 2005 18:44

Ja jag vet inte vad jag ska säga, :rolleyes: denna säsong hade så många konstiga saker som, ja jag vet inte vad jag ska säga. Det bästa var Wess och hur han blev,Angel var så olik sig, så grinig. Jag saknar de här avsnitten som står själva. och Kate var tog hon vägen och spöket Dennis blev han kvar i lägenheten? antagligen. Nej det här blir ingen favorit säsong.
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav HeY » tis maj 17, 2005 22:26

Detta avsnittet tyckte jag var riktigt bra, men ändå lite av en besvikelse. Jag hade förväntat mig mer, därför får det en 9 och inte helt upp till 10!

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

Inläggav dansdansdans » tis maj 31, 2005 13:15

sahajan - tog inte de in honom från hans dimension och gjorde honom dödlig och då dödade honom?
eller. jag har glömt!! attans.
eller försvann han helt efter att ha öppnat portalen till vaddetnuhette som holz kidnappade med sig connor in till?
nä väl. han kom väl oxå tillbaka. åååh får kolla sen när jag kommer hem!

sen har jag för mig att Fred efter Calvary frågar om de inte kan bli ihop igen, hon och Gunn.
men han svarar inte direkt eller ger ett löst svar.. för jag reagerade oxå på det att helt plötsligt var det bara slut. inga blickar ingenting..
glömde hon bort att hon verkade vilja ha tillbaka honom?

och scenen med Connors nya familj. sorglig tycker jag den var... från Angels synvinkel. (typ lite I Will Remember You-stuk på minnena där)
fast ändå inte, han verkade ju lycklig i sin äckliga amerikanska familj.
men jag tycker Connor borde vara med Angel. den där lyckliga Connor kommer nog känna att det saknas något stort i hans liv...
det går alltid att fixa sånt där ju. de behövde bara mer tid. hur mkt tid fick de?
och nu har ju Connor verkligen, verkligen utsatts för en stor fet lögn!!!
(även om han dog och de återupplevde honom är det ju ändå Connor-Connor deep down, tror jag. och tror fortfarande Darla+Angel är hans riktiga "biologiska" föräldrar, han behöll ju utseendet iaf ;) )

och jag skulle vilja vetat lite mer vad AI syfte med att vara med i W&H är. vad skrev de på för kontrakt?
ska Angel tillhöra W&H förevigt som Lilah? men så dum kan han ju inte vara!! nä..
och jag hoppas verkligen man får se vad Gunns roll är, där i vita rummet...
och tänk hur kan Angel verkligen lita på de där fönstrena. tänk om han går där och göttar sig och bara poof där var ett fönster de 'råkat' glömma ja...

och jag tänkte oxå på Dennis i Cordys lägenhet nån gång där när hon kom tillbaka.
stackarn.. han hade säkert märkt att det inte var den riktiga Cordy!

får vänta några veckor med att beställa säsong 5! till typ efter hultsfred. hehe
åååååh måste se om Restless, jag som gick och dammsög när det gick på tv!
- Are you prepared to disobey?
Användarvisningsbild
dansdansdans
Minion
 
Inlägg: 235
Blev medlem: 24 nov 2004

Inläggav latarmig » tis maj 31, 2005 13:32

dansdansdans skrev:och tänk hur kan Angel verkligen lita på de där fönstrena. tänk om han går där och göttar sig och bara poof där var ett fönster de 'råkat' glömma ja...


Underbar reflektion. Jag kommer nog att ha svårt att se det här avsnittet utan att tänka på om de inte har glömt ett med vilje någonstans, och när de vill bli av med Angel säger de bara till honom "du kan ju titta efter i rum 545" och så låser de dörren efter honom. ]]:-{

dansdansdans skrev:och jag tänkte oxå på Dennis i Cordys lägenhet nån gång där när hon kom tillbaka.
stackarn.. han hade säkert märkt att det inte var den riktiga Cordy!


Jag saknar Dennis, han fick en alltför liten roll medan Cordy bodde där. De kunde lätt ha skrivit in honom som Angel Investigation's länk till andevärlden.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav HeY » lör jun 11, 2005 0:09

dansdansdans skrev:sahajan - tog inte de in honom från hans dimension och gjorde honom dödlig och då dödade honom?
eller. jag har glömt!! attans.
eller försvann han helt efter att ha öppnat portalen till vaddetnuhette som holz kidnappade med sig connor in till?
nä väl. han kom väl oxå tillbaka. åååh får kolla sen när jag kommer hem!


Han stängdes in i en urna!

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Illyria » mån jul 11, 2005 19:11

Binchy skrev:Verkar som om Connor har skrivits ut ur serien. (Jippeeeee!!)

Säsong 5 He's gone! Jag jublade åt hans och Cordelias försvinnare. Best ever!
Men varför var de tvugna att göra sig av med Lilah? I like her! Det kunde väl varit mer än bara denna gången hon kom tillbaka från helvetet.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav Mudbath » fre jan 20, 2006 23:11

Binchy skrev:Söt liten katt Gunn hittade i the White Room.


Jag undrar ju vad i helskotta den kissen sa till Gunn. För övrigt va det en ganska bra säsong dock lite "ryckig". Det svängde väldigt fort i vem som är bad guy och så vidare. Sen måste man ju bara lida med Angel.. den stackaren må ha orsakat mycket lidande men han får fan stå ut med mycket själv också. Som att stå och se sin son, lycklig med en familj där Angel själv inte ingår. Vad ont det skulle göra...
..everynight I save you..
Användarvisningsbild
Mudbath
Minion
 
Inlägg: 217
Blev medlem: 25 nov 2004
Ort: Karlstad

Inläggav Garim » tor apr 13, 2006 17:39

Riktigt bra avslutning. Kul avsnitt, många roliga kommentarer.

Och Jonathan M Woodward, han har alltså gjort en Joss-trippel... Varit med i Buffy, Angel & Firefly... Det är det inte många som lyckats med.

Kul att de splittade upp storyn i flera delar.

Connor & Cordy är ju fortfarande frågetecken angående vad som ska hända med dem, men ok då...

Så nu har alltså Angel Investigations gått ihop med Wolfram & Hart. Ok, det blir väl lite annorlunda då i S5 kan man tänka...

Wes var grym i det här avsnittet, han tog kommando över situationen, medan de andra bara följde med (Och, Angel då...)
Serenity: Knowing which River not to cross...
'If we want her to be exactly she'll never be exactly I know the only really real Buffy is really Buffy and she's gone' who?
Remember that if you keep one foot in the past and one in the future, you're just pissing on the present.
Användarvisningsbild
Garim
Big Bad
 
Inlägg: 2095
Blev medlem: 27 mar 2006
Ort: Sundsvall

Inläggav Tea » lör jun 03, 2006 1:59

disskutera slutet hur ni vill, jag är nöjd med det.. tyckte aldrig riktigt om honom ändå... sry

och där kom mitt halsband... :) Nu är jag nöjd...

Roligaste säsongen kvar då asså... Hurra... s5längtar efter lite james-löööööööööv

"Adversity is the diamond dust with which heaven polishes its jewels."
Thomas Carlyle


Läs här om ni vill veta hur mitt bröllop kommer gå åt helvete

QaF <3
Användarvisningsbild
Tea
Big Bad
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: 03 apr 2006
Ort: sväng höger vid granen och fortsätt...

Inläggav noike » tor aug 24, 2006 16:24

Ska skriva lite om Buffy 4.22 också så spoilerblock on maximum.

Intressant är att båda säsong fyra följer samma mänster i sista avsnittet. Mer som ett efterord än säsongsavslutning, fast det är mer än så. Bägge två har delvis samma "skurk", nämligen karaktärerna själv. Det har bara lite olika yttringar. I Restless kom the First Slayer från Buffy och genom det även från allihopa. Lite mer fokuserat och klassisk variant där hjälten säger nej till "korruptionen" som the First Slayer representerar när hon erbjuder Buffy sin väg till slayermakten och väljer istället en egen. En som tillåter henne att ha kvar det som är viktigt för henne.

Home däremot, är ensabelvarianten. Alla frestas av saker de vill ha och tvingas välja var och en för sig. Den stora skillnaden är att där Buffy visade självkännedom och styrka så faller team Angel för frestelserna. De vet kanske vad de vill, men inte hur. De saknar det där som Buffy närmast snubblade över när hon säger att "nej, så här fungerar det inte". Kanske beror det på att de saknar den där egoistiska och överlägsenheten som är Buffys karaktärsfel. De är så nobla och rättmäktiga att de inte upptäcker att det inte fungerar så för dem. För att få det som de antar att de vill ha byter de bort det som egentligen betyder något.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav A bear » tor aug 24, 2006 17:15

noike skrev:Ska skriva lite om Buffy 4.22 också så spoilerblock on maximum.

Home däremot, är ensabelvarianten. Alla frestas av saker de vill ha och tvingas välja var och en för sig. Den stora skillnaden är att där Buffy visade självkännedom och styrka så faller team Angel för frestelserna. De vet kanske vad de vill, men inte hur. De saknar det där som Buffy närmast snubblade över när hon säger att "nej, så här fungerar det inte". Kanske beror det på att de saknar den där egoistiska och överlägsenheten som är Buffys karaktärsfel.

Bra poäng! Öht är det ju en grundläggande skillnad serierna emellan; Buffy är ju uttalat designad för att gå tvärsemot konventionerna - den lilla flickan i gränden som piskar monstren etc.

(spoiler Buffyfilmen) MERRICK: You do everything wrong.
BUFFY: I'm sorry, I take it back...
MERRICK: No, no, do it wrong. Don't play our game.


Angel, å andra sidan, ÄR en mer konventionell serie - inget dåligt i det, men den arbetar inte lika hårt på att göra en poäng med att vända på saker som gjorts tidigare. Angels roll i världen är inte att strunta i profetior, att kliva utanför ramar; snarare att göra så gott han kan TROTS profetiorna och INOM ramarna. Buffy gör fel; Angel gör rätt för sig. Även om båda misslyckas kapitalt emellanåt.

(spoiler s5) Ironin är väl att Angels försök att göra saker och ting rätt bara leder till samma slutsats som Merricks... se Lindseys tal till honom i "Underneath". Resultatet av "Home" blir att the fang gang spelar ondskan rätt i händerna. Vägen till helvetet är stenlagd med goda föresatser.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav noike » tor aug 24, 2006 17:33

A bear skrev:Angel, å andra sidan, ÄR en mer konventionell serie - inget dåligt i det, men den arbetar inte lika hårt på att göra en poäng med att vända på saker som gjorts tidigare. Angels roll i världen är inte att strunta i profetior, att kliva utanför ramar; snarare att göra så gott han kan TROTS profetiorna och INOM ramarna. Buffy gör fel; Angel gör rätt för sig. Även om båda misslyckas kapitalt emellanåt.


Vilket fick mig att tänka på något annat. Alla i Angel utom Cordy kommer från väldigt strikta och institutionaliserade bakgrunder. Gunn från gäng, Fred från högre skola där grundforskning ses som otänkbart, Wes från Watcher's Council som är ett mellanting av Gunn/Freds bakgrunder, Angel (och även Connor förmodar jag) från ett samhälle då man gjorde vad man blev tillsagd, Lorne underhållningsbranschen där mycket publik viktigare än något nytt. De är inte bra på att kasta bort regler. Lorne är den som har lättast att göra det av de som är kvar, men även för honom är det svårt.

(spoiler s5) Ironin är väl att Angels försök att göra saker och ting rätt bara leder till samma slutsats som Merricks... se Lindseys tal till honom i "Underneath". Resultatet av "Home" blir att the fang gang spelar ondskan rätt i händerna. Vägen till helvetet är stenlagd med goda föresatser.

Jag är helt säker på att det Lindsey säger där är ett eko av vad han eller någon annan sagt tidigare (tror redan i slutet av säsong ett) men som Angel var för envis för att följa.

Edit: nej, Dead End i s2 var det.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

FöregåendeNästa

Återgå till Angel Säsong 4



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare