4x07 Apocalypse Nowish (Rain of Fire)

Allt du har att säga om Säsong 4, säg det här

Vad ger du det här?

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
1
3%
5
0
Inga röster
6
0
Inga röster
7
10
32%
8
12
39%
9
3
10%
10
5
16%
 
Antal röster : 31

4x07 Apocalypse Nowish (Rain of Fire)

Inläggav dizzy » sön nov 02, 2003 19:54

Stor jätteondska på väg, Wesley tillbaka i gänget, riktigt bra fajt på slutet och Lilah utklädd till skolflicka/Fred. Är dock lite tveksam till vad de gjort med Cordy. Först avfärdar hon en relation med Angel just nu för att hon upplevt vad han gjort som Angelus, utan att nämna problemet med hans förbannelse. Sedan när det börjar regna eld går hon till sängs med Connor...? :eek:

Jaja, ett bra avsnitt ändå, får en 8:a.
Senast redigerad av dizzy sön mar 28, 2004 19:28, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
dizzy
Scooby
 
Inlägg: 542
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Off » sön nov 02, 2003 20:18

Jag har aldrig varit så arg som när jag såg Cordy gå till sängs med Connor. Jag stod upp å skrek "va gör du din "#¤"#%" tror grannarna undrade vad tusan jag höll på med :D
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav AKS » sön nov 02, 2003 22:16

Detta är ett riktigt, riktigt bra avsnitt som jag inte vill betygsätta ännu eftersom jag bara sett det 1-2 gånger. Minst en sjua på Buffyskalan i alla fall...

Cordy och Connor och sex! Nej, nej och åter nej. Fast lite kul tyckte jag nog att det var då det begav sig. Detta trots att jag är en A/C-shipper (fast inte så fanatiskt som termen "shipper" kan få er att tro).
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav dizzy » mån nov 03, 2003 0:23

Jag har verkligen svårt att förstå att de har gått så här långt med förhållandet mellan Angel och Cordy. Visst de har inte "fått ihop det" än men de har ju varit klart rätt länge nu att båda egentligen vill och det har varit en massa andra saker som kommit emellan.
MEN inte det som borde få dem att hålla sig borta, risken att Angel förlorar sin själ igen. Det har inte nämnts en enda gång.
Båda två borde veta bättre än så här. De var ju med båda två förra gången det hände med Buffy.
""
Användarvisningsbild
dizzy
Scooby
 
Inlägg: 542
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav caffeineaddict » sön feb 08, 2004 21:37

Var inte det här lite långtråkigt men med en sjuhelvetes fightscen på slutet och en cliffhanger som vid tillfället nästan fick en att vilja sluta titta på serien för att det var så bisarrt och "fel"... (spoiler resten av säsongen):...men som väl mer eller mindre får anses rättfärdigad när man vet vad det var som Oidipus-sexet egentligen gick ut på...

De där DVD:erna kan inte komma snabbt nog nu.... really itching for a rewatch.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav noike » lör mar 13, 2004 15:33

Jag tyckte att det var lite förståeligt att Cordy beteede sig underligt i och med Lornes "What really happened"-flash i slutet på förra avsnittet.

Mne gosh. Titeln är lysande och fighten i slutet? Oj.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Zaxx » ons maj 05, 2004 16:06

detta var oxå ett RIKTIGT bra avsnitt, som dras ner lite av Cordys agerande...

det stämmer inte riktigt, varför gör hon så då?.. innan var det ju massor av fel o oroligheter o allt. Sen helt plötsligt hoppar hon i säng me Connor ???!! wft!? varför liksom? h*rny ?

jaja whatever liksom...... var ändå redan spoilad på den händelsen :(
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav VelocityBoy » ons maj 05, 2004 16:15

Säsong 4 var fantastiskt bra på alla sätt... förutom en liten grej den sabbade helt Cordy för mig med start i det här avsnittet. Cordelia har alltid varit en utav mina absoluta favoritkaraktärer och i Angel bara växte och växte hon (älskar när Fred någonstans i s3 pekar ut både Cordy och Angel som champions), sorgligt är vad det är.

Avsnittet i sig är dock bra betyg sju antar jag...
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav caffeineaddict » lör jun 26, 2004 11:31

Som svar till alla som hatade vad som hände med Cordy i det här avsnittet (t.ex. VelocityBoy) vill jag bara kopiera följande som jag skrev på annan plats (spoiler fram t.o.m. 5.12):
"Just having to point out the obvious here: S4 did not ruin Cordy, because Cordy was not IN S4.

I think she weakened somewhat as a character between Birthday and Tomorrow, but after that she went on a hiatus until You're Welcome (excluding the silly flashes in the first S4 eps and possibly Spin the Bottle).

There was no Cordy in S4, so I honestly don't think of it as a destruction of her. There was a lame villain in her place, sure, but in no way was it a ruination of one of my favorite characters. It's not her. End of story. And I'm so very, very happy about that. There's simply some weak spots in the second half of S3, followed by a long absence, followed by an extraordinary comeback and finale. So I really don't feel too bad about the lameness of the character played by CC in S4."

...

"In my mind criticising S4 'Cordy' for ruining the Cordy character is like criticising the Buffybot for ruining the Buffy character. It's just the same actress, not the same character. At all."

...

"I kinda liked her before she went obviously evil (end of Calvary) because it was kinda fun wondering WTF was wrong with her. :P I must admit I was fooled, and the last minute of Calvary remains a great twist. Too bad it didn't work out so well after that."



Nej, jag är inte så förtjust i "Cordy" mellan 4.13 och 4.17. Hon är nog närmast det sämsta med de avsnitten.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav AKS » lör jun 26, 2004 13:06

Väl talat, caffeineaddict! Jag har också använt precis samma argument (kanske t.o.m. i detta forum) och det *håller*.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Nea » lör jun 26, 2004 13:20

Jepp, det är bara att hålla med caffeine. Hade det inte varit så, hade jag aldrig kunnat ha Cordy som favoritkaraktär i "Angel".
spoiler s3-5 "Angel"
Däremot retar det mig fortfarande att de valde att ta den vägen med Cordy/Charisma. För Cordy är helt underbar i s1-2 och första halvan av s3. Därefter, när hon blev S:t Cordy i s3, så gick det hela ganska så snabbt utför. Men hon är ändå min favorit eftersom jag håller henne mot de andra karaktärerna också, som även de går igenom saker som jag mer eller mindre gillar. Och inhoppet i "You´re Welcome", visar bara på hur mycket jag saknade riktiga Cordelia under s4.
"I walk, I talk, I shop, I sneeze. I'm gonna be a fireman when the flood rolls back" - Restless
Användarvisningsbild
Nea
Scooby
 
Inlägg: 526
Blev medlem: 29 mar 2004
Ort: Sydligaste delen av landet

Inläggav Off » lör jun 26, 2004 18:09

Kaffemannen slår en homerun.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav caffeineaddict » lör jun 26, 2004 18:53

Man tackar, man tackar. :)

Man har sina stunder uppenbarligen. Hey, nobody's more surprised than me! :P


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav sus@n » ons sep 15, 2004 15:57

Även jag som EXTREM Cordy & Angel shipper är faktiskt inte så upprörd som jag trodde jag skulle vara när Cordy började kyssa och sedan gå vidare med Connor. Avsnittet annat är helt underbart mörkt! Apocalyps - Ja visst! Bring it on säger jag börja. Otroliga creepy scener som fåglarna, råttorna och eld regnet (förresten jag skulle vilja ha kvar namnet Rain of Fire men Apocalypse, Nowish är helt okej med)


Någon annan som tänkte på detaljen med Gunn och råttor? Han är ju livrädd för dem!!
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav AKS » ons sep 15, 2004 19:33

Ja, mörkret i detta avsnitt är härligt. Som en varm filt att gosa in sig i! Mycket härligt.

(Detta fick mig av nån underlig anledning att tänka på den liknelse som fastnat längst i mitt minne, citatet kan poppa upp när som helst... Ur Neil Gaimans Coraline: "The mist hung like blindness around the house." Tycker det är lysande!)

Gunn och råttorna? Inte nåt jag reflekterat så överdrivet mycket även om scenen är kul. Återkommer det i fler avsnitt? Det borde det göra med tanke på att det är Buffyverse vi snackar om.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav sus@n » ons sep 15, 2004 20:05

I avsnittet Hearthrob 3x01 nämner både Gunn och Wesley att de hatar råttor "their beady eyes and theets and their thailes go all whooos whoosh wossh" (något sådant) och i avsnittet då de går runt i huset med ficklampor (the price eller nåt sånt i säsong 3) då Gunn stöter på en råtta i källaren och blir rädd.
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav Tob » ons sep 15, 2004 20:13

Sus@n är förbi mig, vilket var ganska väntat ;)

Avsnittet börjar lite vagt, det händer inte så mycket intressanta saker. Cordy som deklarerar att hon älskar Angel men vill ändå ta det lungt pga att hon har sett och till viss del kännt det som Angel gjorde som Angelus. Visst jag köper det. Men vad vet hon om Connor? Äsh jag blev bara förbannad.

Som sagt var sista 10 minutrarna (undantag när cordy hamnar i säng med connor) är lysande. En av dem mäktigaste fighterna på länge. Älskar basen som utbreder sig ihela rummet då demonen går.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav AKS » ons sep 15, 2004 20:15

sus@n skrev:I avsnittet Hearthrob 3x01 nämner både Gunn och Wesley att de hatar råttor "their beady eyes and theets and their thailes go all whooos whoosh wossh" (något sådant) och i avsnittet då de går runt i huset med ficklampor (the price eller nåt sånt i säsong 3) då Gunn stöter på en råtta i källaren och blir rädd.


Ah! Precis som jag trodde, men inte kunde komma ihåg! :)

Tobbe_E: Ja, fighten! En helt fantastisk fight! Enligt mig den bästa i hela Buffyverse så här långt.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav sus@n » ons sep 15, 2004 20:33

Tobbe_E skrev:Sus@n är förbi mig, vilket var ganska väntat ;)


Japp, jag älskar denna säsong än så länge så jag kommer sluka den rejält snabbt! Matteprov till trots.. :rolleyes:
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav Tob » ons sep 15, 2004 20:42

Jo, det känns verkligen som säsongen börjar komma igång rejält nu. Kan mycket väl bli den bästa säsongen, defintivt den starkaste inledningen. Såg nästa avsnitt precis efteråt, och det är faktiskt ett snäpp bättre. Även om jag fortfarande inte kan varken förstå eller knappt acceptera Cordys beteende.

Matteprov, älskar matte har du problem kan du alltid fråga ;)
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav jonas. » tor sep 16, 2004 21:20

en orakad Wesley med 2 pistoler och en shotgun, damn!
Will this be Buffys final hour, or her finest hour?
Användarvisningsbild
jonas.
Minion
 
Inlägg: 306
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: stockholm.

Inläggav Matt » fre sep 17, 2004 1:07

jonas. skrev:en orakad Wesley med 2 pistoler och en shotgun, damn!


Det kan inte bli mycket bättre!
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 19 feb 2004
Ort: Sthlm

Inläggav Noggster » ons okt 13, 2004 1:20

Fattar inte hur ni kan såga avsnittet, ett av dom bästa angel avsnitten hittills utan tvekan. Och då räknar jag inte äns med den underbara fightscenen med akimbo-pistoler och påle i halsen.

Kan inte fatta att connor faktiskt nuppade cordy, men det är väl inte helt fel som ni målar det?

Hursomhelst, det första angel avsnittet som enligt mig förtjänar en 10a.
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav sus@n » ons okt 13, 2004 15:00

sus@n skrev:I avsnittet Hearthrob 3x01 nämner både Gunn och Wesley att de hatar råttor "their beady eyes and theets and their thailes go all whooos whoosh wossh" (något sådant) och i avsnittet då de går runt i huset med ficklampor (the price eller nåt sånt i säsong 3) då Gunn stöter på en råtta i källaren och blir rädd.


Dessutom vet jag nu att J.August som spelar Gunn faktiskt själv är rädd för råttor så det var svårt för honomi denna scen :D
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav Koala » mån nov 01, 2004 2:54

Jag gillar avsnittet, även om jag också kastade popcorn på skärmen när cordy boinka connor.. Men hursomhelst ett tungt avsnitt som får en 8a!
<poserdoser> Koala^^ då hade jag lesbisk sex med din mamma
Användarvisningsbild
Koala
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 08 aug 2004
Ort: Stockholm City

Inläggav Johannah » ons nov 10, 2004 10:57

Fy fan för Cordelia. Nu sjönk hon rejält hos mig. Vill inte se sådant, vill se Connor och Angel tillsammans, som far och son. Wonder when and if that will happen. Bara att titta vidare.
Angel: I did get the time to think. About us. About the world. Nothing in this world is the way it ought to be. It's harsh. And cruel. But thats why there's us. Champions. It doesn't matter where we come from. What we've done or suffered or even if we make a difference. We live as though the world was as it should be. To show it what it can be.
Användarvisningsbild
Johannah
Minion
 
Inlägg: 393
Blev medlem: 15 jun 2004

Inläggav Pazuzu » lör dec 04, 2004 0:55

Utmärkt avsnitt som om man bortser från Connor och Cordy förstås. Jag har inte varit särskilt förtjust i honom innan, men nu sjönk han ytterligare. :?

Förhoppningsvis är den här apokalyps-storyn något som kommer att vara "hotet" i resten av säsongen, har börjat tycka bättre om big bads som varar en hel säsong.
Serious sport is war minus the shooting. - George Orwell

Dolores capitis non fero. Eos do.
[size=9][b]
Användarvisningsbild
Pazuzu
Big Bad
 
Inlägg: 2446
Blev medlem: 31 maj 2004
Ort: Kalmar

Inläggav Noggster » lör dec 04, 2004 1:20

fattar inte att alla tycker det är så fel.. ni är ju helt bänga i huvve.
tycker det är ok för cordelia att känna så som hon gör, även om det känns lite som hon uttnytjar honom... he's not complaining is he?

Spolier -> Angel s 5
sen får man ju iofs veta att allt var planerat av the greater evil, så då borde väl alla kunna förlåta cordelias karaktär.
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav noike » lör dec 04, 2004 2:19

Dessutom, till Connors försvar måste sägas att genom att han växt upp under Holtz översyn i en helvetesdimension har han inte växt upp till the sharpest spoon in the shed.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Yog-Sothoth » lör dec 04, 2004 7:52

Något jag tycker genomgående, från första ögonblicket man ser Connor till slutet: Varför gör han alltid fel val? Inte en, inte två gånger, men varje gång! Misstänker han Angel det minsta vänder han sig mot honom direkt... suck... det känns som att Connor är skriven lite väl enkelspårigt.
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Nästa

Återgå till Angel Säsong 4



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare