Vad tyckte ni om säsong 3?

Säsong 3-debatter

Vad tyckte ni om säsong 3?

Inläggav malavel » sön jun 27, 2004 17:04

Efter en bedrövlig inledning blir säsong 3 ruggigt bra i slutet. Från och med 'the father will kill the son' är allt helt vansinnigt bra. Och avslutningen är helt underbar!
OK, technically, never. Touché. But I'm like Vader in the last 5 minutes of Jedi with redemptive powers minus a redemptive struggle of epic redemption which chronicles... These ropes itch.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad
 
Inlägg: 2063
Blev medlem: 15 feb 2004
Ort: Stockholm

Inläggav caffeineaddict » sön jun 27, 2004 17:53

Jag är kluven. Tycker säsongen har en hel del problem, men de två "avsnittstrilogierna" Offspring-Quickening-Lullaby och Loyalty-Sleep Tight-Forgiving är den riktiga behållningen. Ett par starka "standalones" också: That Vision Thing, Billy, Birthday och Waiting in the Wings.

Av de avslutande avsnitten är Benediction klart starkast. Jag är ytterst kluven vad det gäller Tomorrow som har sina sidor, men rätt ordentliga svagheter också.

Naturligtvis är det sällan dåligt, men jag är faktiskt inte överförtjust i den här säsongen. Cordy blir bra mycket mindre underbar efter Birthday och lite väl ofta är det deux ex machinas som gäller (värst är det i The Price som annars är ett rätt hyfsat avsnitt).

Vissa saker är dock enormt bra. Främst våra huvudsakliga bad guys. Holtz är möjligen den starkaste och mest välutvecklade "skurken" i hela Angel, Sahjahn är oerhört underhållande, och det är här som Lilah börjar bli riktigt, riktigt bra.

Plus att jag naturligtvis älskar allt som händer Wesley i slutet av säsongen, även om han är med rätt lite där och man inte märker alla förändringar ordentligt förrän i S4.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav sus@n » fre jul 02, 2004 17:24

caffeineaddict skrev:Jag är kluven..


Samma här. Efter att ha sett hela säsongen snabbt 4 dagar har jag gått från jubel till besvikelse. Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka. Jag påstår inte att säsongen är dålig! Men jag hade svårt för det som malavel tyckte var bäst :

malavel skrev:Efter en bedrövlig inledning blir säsong 3 ruggigt bra i slutet. Från och med 'the father will kill the son' är allt helt vansinnigt bra.


För mig var det helt tvärtom, jag tyckte första delen av säsongen var bäst och att den blir för deprimerande efter 'the father will kill the son' eller rättare sagt så blir det mörkare från slutet av Waiting in the Wings som annars är ett underbart avsnitt.

Jag hatade Groo när han kom tillbaka och förstörde mellan Angel & Cordy (så såg jag det) men jag tyckte att han var okej när de kom tillbaka från semestern.

Varför var inte Charisma med i två avsnitt?? Hon är ändå main cast och de brukar ju vara med i varje avsnitt, var "semestern" en lösning för något annat Charisma behövde göra?

caffeineaddict skrev:Ett par starka "standalones" också: That Vision Thing, Billy, Birthday och Waiting in the Wings.


De är dessa avsnitt som jag kommer se om och om igen :)

Billy var en riktig överraskning som visade hur bra alla karaktärer egentligen är.

Connor, usch, jag hade verkligen hopp för honom och sen så bedrar han Angel på det viset, han var mycket gulligare som bäbis...ändå så tycker jag att karaktären är stark.

Slutet wow! Jag visste att det skulle sluta som en Cliffhanger men inte att det skulle sluta som en stor Cliffhanger! Nu är jag verkligen glad att jag har sett några S4 avsnitt redan så att jag inte behöver gå och störa mig på att jag inte kommer kunna köpa S4 till hösten...
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav latarmig » fre jul 02, 2004 17:36

sus@n skrev:han var mycket gulligare som bäbis


Underbar kommentar (veckans understatement), jag behövde verkligen ett gott skratt just nu. Tack för det. :-D
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav sus@n » fre jul 02, 2004 18:28

latarmig skrev:
sus@n skrev:han var mycket gulligare som bäbis


Underbar kommentar (veckans understatement), jag behövde verkligen ett gott skratt just nu. Tack för det. :-D


:D Bild
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav latarmig » fre jul 02, 2004 18:39

Precis, välj mellan honom och den ohängde halvligisten som aldrig är nöjd med någonting. Inget svårt val. :-))

Säsong 5. Men han blir bättre i säsong fem, då har han växt till sig lite.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Off » fre jul 02, 2004 19:21

För mig var det helt tvärtom, jag tyckte första delen av säsongen var bäst och att den blir för deprimerande efter 'the father will kill the son' eller rättare sagt så blir det mörkare från slutet av Waiting in the Wings som annars är ett underbart avsnitt.


Efter en bedrövlig inledning blir säsong 3 ruggigt bra i slutet. Från och med 'the father will kill the son' är allt helt vansinnigt bra. Och avslutningen är helt underbar!


Förutom att jag tycker inledningen är bra i s03 så håller jag med malavel här. När serien Angel blir mörk är den som bäst. Jag fullkomligt älskar hela "the father will kill the son"-arcen. Det är nog den bästa som gjorts i de båda serierna. Jag får rysningar i hela kroppen när jag ser på bilden där blodet rinner ner för Angel och droppar på filten. SÅ BRA!
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Illyria » fre jul 02, 2004 20:42

Kort och gott: jag gillade säsong 3, förutom Angel+Cordy crapet.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav sus@n » fre jul 02, 2004 21:13

Illyria skrev:Kort och gott: jag gillade säsong 3, förutom Angel+Cordy crapet.


Hey! Angel & Cordy är det bästa som finns, även om jag respekterar din åsikt med Illyria :)

Off skrev: Jag får rysningar i hela kroppen när jag ser på bilden där blodet rinner ner för Angel och droppar på filten. SÅ BRA!.


Den delen gillar jag med. Och mörka Angel är inte dålig som sagt, det är bara tungt att se. Särskilt som jag är en liten "cry-baby" som gråter när det blir så sorgligt som det blev, jag tror att från avsnittet då Wesley tog Connor tills han kom tillbaka grät jag minst en gång i varje avsnitt.

:cry:
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav malavel » fre jul 02, 2004 21:23

Jag gillade inte heller Angel+Cordy. Gillar ingen Angel + nån anna än Buffy.
OK, technically, never. Touché. But I'm like Vader in the last 5 minutes of Jedi with redemptive powers minus a redemptive struggle of epic redemption which chronicles... These ropes itch.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad
 
Inlägg: 2063
Blev medlem: 15 feb 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Illyria » fre jul 02, 2004 21:32

Jag gillar Angel bäst all by his lonesome, dark and brooding. Eller som Angelus :D
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav sus@n » fre jul 02, 2004 21:33

Illyria: Vill du ha honom för dig själv :oops: Jag vill det med.
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav Matt » lör jul 03, 2004 0:51

Illyria skrev:Jag gillar Angel bäst all by his lonesome, dark and brooding. Eller som Angelus :D


Jag håller med dig din blåhåriga gudinna.

Håller inte med om att säsong tre börjar dåligt. Tycker det är en bra stegrande story.
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 19 feb 2004
Ort: Sthlm

Inläggav Illyria » lör jul 03, 2004 14:53

Nej, jag vill inte ha Angel, menade att han ska vara helt ensam utan någon alls. Den lidande hjälten. Det eller så får han vara ond :)
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav jonas. » tis jul 13, 2004 18:26

hmm... cordys hår i de sista avsnitten på säsongen var ju nästan outhärdelig! vad har hon gjort??


men själva säsong 3 tycker jag var väldigt bra. jag gillar också the father will kill the son arcen.

och jag ÄLSKAR fred. nästan lika mycket som willow.

avslutningen var nog lite VÄL mycket cliffhanger tycker jag nog... (tycker inte de e bra för min data har virus så ja inte kan ladda ner s4 direkt)
Will this be Buffys final hour, or her finest hour?
Användarvisningsbild
jonas.
Minion
 
Inlägg: 306
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: stockholm.

Inläggav sus@n » tis jul 13, 2004 18:35

Rykten har gått att Charisma efter "semestern" i säsong 3 kom tillbaka med ny frisyr men inte den som visas i serien. Tydligen gillades inte frisyren och den blev klippt och färgad till den som hon hade i de sista avsnitten. Outhärdlig skulle jag inte kalla den men jag gillar helt klart hennes andra frisyrer bättre.

Bild Jag antar att det är denna frisyren du syftar på.

Och dessutom håller jag med dig om Fred, hon är en mycket intressant karaktär och jag gillar att hon och Gunn är ihop även om jag skulle kunna tänka mig att se henne med Wesley.
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav jonas. » tis jul 13, 2004 23:24

ja det är den frisyren. outhärdlig är överdrift. Men jag stör mej något gigantiskt på den. den ser tantig ut.
Will this be Buffys final hour, or her finest hour?
Användarvisningsbild
jonas.
Minion
 
Inlägg: 306
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: stockholm.

Inläggav sus@n » lör jul 17, 2004 17:56

Kan inte hjälpa det men jag gillade inte Holtz och Justine.. nu får jag säkert skit.
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav latarmig » lör jul 17, 2004 19:38

Nu var det länge sen jag såg den här säsongen (jag har precis börjat se om den men bara kommit till avsnitt två), men som jag kommer ihåg gillade inte jag Holtz heller. Däremot tycker jag han var en utmärkt Big Bad. Han är den absolut hemskaste Big Bad någonsin i hela buffyverse. Så fullständigt rutten har ingen annan varit, och eftersom en Big Bad som övertygar så gruvligt knappast kan sägas vara misslyckad i sin roll, så är enda slutsatsen att det är en sak om man gillar en Big Bad, och det är annan om karaktären fungerar. Holtz fungerar verkligen - jag avskyr honom. Han är den enda Big Bad i buffyverse som får mig att pausa, gå runt i lägenheten och svära av moralisk indignation samtidigt som jag önskar att jag fick tillfälle att slita honom i stycken, innan jag till sist sätter mig igen och med tvekan ser vidare. Jodå, han fungerar. :-)
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav sus@n » lör jul 17, 2004 19:48

Precis så känner jag Latarmig.
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav latarmig » lör jul 17, 2004 20:09

Vi får bilda "Vi hatar Holtz" -partiet. :-)
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Off » lör jul 17, 2004 21:28

Holtz är imho den bästa Bad Guyen i Angel. Bara mannen, myten, legenden i BtVS s03 kan konkurrera.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav caffeineaddict » lör jul 17, 2004 21:46

Japp, Holtz is da man! Så jäkla ovanligt med en bad guy som man verkligen förstår varför han gör som han gör, istället för att bara vara "Mohahah! Evil! Power! Demon minions! Rule the world! Mohahahah!"

Holtz väcker en grym sympati i mig fr.o.m. Lullaby (naturlgtvis är det scenen med hans dotter jag syftar på. My God. Vilken scen!) och den sympatin och förståelsen (även om jag naturligtvis inte "håller" på honom, herregud, han såg till att Wesley fick sin hals uppskuren!) finns kvar ända tills den sista scenen i Benediction.

Sen är ju Szarabajka bara sååå cool i rollen. Suveränt bra! Den sandpappersrösten ger mig rysningar. En sån röst som får en att vilja dricka ett distelleri Jack Daniels och börja kedjeröka ofiltrerade cigaretter bara för att se om man själv kan få fram den.

(Risken är ju dock att man skulle låta som Moe i The Simpsons istället, vilket minst sagt skulle vara en besvikelse.)


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav malavel » lör jul 17, 2004 21:59

Jag gillar också Holtz, även om det tog ett tag. Men han kommer inte upp i samma klass som Spike/Drusilla eller borgmästaren.
OK, technically, never. Touché. But I'm like Vader in the last 5 minutes of Jedi with redemptive powers minus a redemptive struggle of epic redemption which chronicles... These ropes itch.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad
 
Inlägg: 2063
Blev medlem: 15 feb 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Nea » lör jul 17, 2004 22:05

Justine tycker jag är relativt värdelös. Tyvärr. Möjligtvis hade det kunnat bli något mer intressant om de hade placerat Kate i hennes situation (läste att det var tänkt så från början), men å andra sidan, kanske inte. Det retar mig också en hel del att hon lyckas undanröja vampyrer så pass enkelt som hon gör. Hon är trots allt ingen Slayer.

Holtz däremot, ja, han är betydligt svårare för mig att tycka till om. Rent spontant så vill jag verkligen säga att jag gillar honom som "Big Bad" (alla ingredienserna finns där), men på något vis så engagerar han mig inte helt och hållet. Till viss del kan det kanske ha att göra med att jag ogillar hela Connor´s storyline och därmed dras Holtz in i det ogillandet. Precis som caffeineaddict så känner jag sympati med honom och jag förstår hans handlingar samt hämndbegär, men men...

Säsong tre i övrigt är en väldigt kluven historia, för min del alltså, eftersom jag tycker det går rakt utför iom Connor´s introduktion. "Dad" t.ex är ett avsnitt jag hade riktigt svårt för, allt det där gullandet med babyn gick mig verkligen på nerverna.

Å andra sidan så innehåller ju s3 helt fantastiska avsnitt som "Billy", "Lullaby" och "Forgiving". Slutscenen i det där sistnämnda avsnittet ger mig rysningar utefter ryggraden bara jag tänker på det.
"I walk, I talk, I shop, I sneeze. I'm gonna be a fireman when the flood rolls back" - Restless
Användarvisningsbild
Nea
Scooby
 
Inlägg: 526
Blev medlem: 29 mar 2004
Ort: Sydligaste delen av landet

Inläggav VelocityBoy » lör jul 17, 2004 23:28

Jag tycker inte om Holz speciellt mycket alls... jag tycker att han är helt oresonlig vad det gäller Angel speciellt då han verkligen förstår hur det hänger ihop (det och hur han offrar hela sin "älskade" sons liv bara för att sabba för Angel) och är så pass rationell i övrigt.

Det var väldigt tur att inte Kate fick ta Justines roll då jag inte heller är speciellt imponerad av den och jag är jätteförtjust i Kate (ser om s1 just nu)...
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav sus@n » sön jul 18, 2004 11:56

Visst var Holtz en bra figur på det sättet att man förstod varför han gjorde som han gjorde men jag skulle tycka att nu när Angel faktiskt är Angel och inte Angelus att han borde förstå istället för att göra som han gjorde och förstöra relationen mellan Connor och Angel. Först trodde jag faktiskt att de två hålen inte var med "vilje" och att det bara såg ut som en vampyr hade bitit men sedan insåg jag att det var hans plan, han ville hela tiden få Connor att älska honom och hata Angel.
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav latarmig » sön jul 18, 2004 13:22

sus@n skrev:men jag skulle tycka att nu när Angel faktiskt är Angel och inte Angelus att han borde förstå istället för att göra som han gjorde och förstöra relationen mellan Connor och Angel.


Det är det som gör honom så avskyvärd. Han förstår mycket väl att Angel och Angelus inte är samma person - han bryr sig bara inte. Hade han dragit konsekvenserna av den skillnaden så hade han å andra sidan sett inte varit någon Big Bad alls.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav VelocityBoy » sön jul 18, 2004 15:16

latarmig skrev:Det är det som gör honom så avskyvärd. Han förstår mycket väl att Angel och Angelus inte är samma person - han bryr sig bara inte. Hade han dragit konsekvenserna av den skillnaden så hade han å andra sidan sett inte varit någon Big Bad alls.


I mitt fall gör det honom frustrerande och irriterande... som tur var händer det en massa andra roliga saker som distraherar mig :) .
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Off » sön jul 18, 2004 15:44

VelocityBoy skrev:
latarmig skrev:Det är det som gör honom så avskyvärd. Han förstår mycket väl att Angel och Angelus inte är samma person - han bryr sig bara inte. Hade han dragit konsekvenserna av den skillnaden så hade han å andra sidan sett inte varit någon Big Bad alls.


I mitt fall gör det honom frustrerande och irriterande... som tur var händer det en massa andra roliga saker som distraherar mig :) .



Hur mycket man än säger att han "måste" förstå att det inte är samma människa så ser han ändå mannen som dödade hans familj och fick honom att döda sin dotter framför sig. Även fastän jag blir lika förbannad varje gång jag ser honom göra de två märkena så förstår jag honom helt klart. För att klargöra det ännu en gång. Holtz is da man! *drömmer om en tv-film*
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Nästa

Återgå till Angel Säsong 3



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron