3x09 Lullaby

Säsong 3-debatter

Whadd'ya think, Doc?

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
1
5%
6
0
Inga röster
7
1
5%
8
10
45%
9
9
41%
10
1
5%
 
Antal röster : 22

3x09 Lullaby

Inläggav caffeineaddict » tor jun 03, 2004 1:43

Sjukligt snyggt (sista scenen i regnet... *rysningar*), jäkligt bra och mycket väl spelat, särskilt av Keith Szarabajka.

Jag gillar bl.a. Angels flykt med hjälp av handgranat, alla Darlas sista scener och framförallt ögonblicket då Holtz slänger ut sin "dotter" i solskenet (som är så bra att jag nästan kissar på mig).

Just det faktum att hans "ondska" är så rättfärdigad gör Holtz till förmodligen den bästa större bad guy (förutom möjligen Lilah) som Angel någonsin hade.


Sleep my love, and peace attend thee
All through the night;
Guardian angels God will lend thee,
All through the night,
Soft the drowsy hours are creeping,
Hill and vale in slumber steeping,
I my loving vigil keeping,
All through the night.

Angels watching ever round thee,
All through the night,
In thy slumbers close surround thee,
All through the night,
They should of all fears disarm thee,
No forebodings should alarm thee,
They will let no peril harm thee,
All through the night.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Nea » sön jun 06, 2004 21:27

Det här avsnittet är verkligen riktigt bra. Troligtvis mitt favorit-avsnitt av säsong 3.

Gillar sekvenserna i början med Darla och hennes pågående förlossning, speciellt när Wesley försöker visa henne hur hon ska andas och Darla måste "påpeka" att hon inte andas. Sen sätter "hormonerna" in och hon börjar gråta. :) Sen är det riktigt kul när alla tränger ihop sig i framsätet och Darla frågar om ingen vill sitta där bak, med henne. :D

En av de mest intressanta händelserna i det här avsnittet, enligt mig, är när det kommer fram att Darla delar själ med barnet. Att höra henne säga hur mycket hon älskar deras barn och rädslan i hennes röst, det var verkligen gripande. Julie Benz gjorde ett bra jobb med att förmedla hur hopplöst det måste kännas att veta att hon skulle återgå till att vara ett själlöst monster efter födseln.

Älskar när de testar Lorne´s Sanctuary-skyddet inne på Caritas!
"Nope, still not working."

Slutet, då. Ja, vad ska man säga? Darla och Angel i en gränd igen. Darla som offrar sig för sin sons skull. Jag satt som chockad första gången jag såg den scenen. Vad gjorde hon? Men det är så perfekt. Det känns helt rätt för Darla´s karaktär och för hennes arc. Och att hon fick uppleva kärleken till sin son, innan hon dog, känns också helt rätt.
"I walk, I talk, I shop, I sneeze. I'm gonna be a fireman when the flood rolls back" - Restless
Användarvisningsbild
Nea
Scooby
 
Inlägg: 526
Blev medlem: 29 mar 2004
Ort: Sydligaste delen av landet

Inläggav Matt » sön jun 06, 2004 21:51

Julie Benz är för bra.
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 19 feb 2004
Ort: Sthlm

Inläggav VelocityBoy » sön jun 06, 2004 23:22

Nea: Bra skrivet jag håller med om allt du säger jag skulle bara vilja lägga till att scenen där Darla tänker äta upp Cordy också är väldigt bra jag blev lite överraskad när jag såg den första gången precis som Cordy blev.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav caffeineaddict » sön jun 06, 2004 23:34

VB: Fast om man ska vara petig så är den scenen i Offspring. :)


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav VelocityBoy » sön jun 06, 2004 23:38

caffeineaddict skrev:VB: Fast om man ska vara petig så är den scenen i Offspring. :)


Oj då... jaha då höll jag bara med Nea om allt då ;)
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Re: 3x09 Lullaby

Inläggav sus@n » tis jun 29, 2004 16:52

caffeineaddict skrev:Sjukligt snyggt (sista scenen i regnet... *rysningar*)


Håller med, sådana scener med David är alltid bra (t.ex. innocence)
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav Tob » fre aug 20, 2004 19:58

Jag som bara skulle se 1 avsnitt, nu har det blivit tre. Detta är nog det bästa hittils i säsongen. Avsnittet är också ett lysande exempel på hur man lyckas vandra över genregränserna som är så utmärkande för kanske framförallt Btvs men även Angel. En del riktigt roliga scener, och Darlas kärleksförklaring till sitt barn var riktigt bra och riktigt rörande. Man lyckas fånga den där perfekta stämningen, mycket tack vare Julie Banz givetvis. Holtz är klockren rakt igenom, skall bli intressant hur det utvecklar sig och han kan mycket väl bli en mycket vass bad guy.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav Koala » fre okt 01, 2004 20:00

Kändes väl lite väl hollywood i grändscenen, med samplade kyrkomusiken osv. Men annars var det aight :)
<poserdoser> Koala^^ då hade jag lesbisk sex med din mamma
Användarvisningsbild
Koala
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 08 aug 2004
Ort: Stockholm City

Inläggav noike » fre okt 01, 2004 20:13

Darlas dödsscen är nog en av de bästa dödsscenerna i tv-historien.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav AKS » fre okt 01, 2004 21:54

Hear, hear!!
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Matt » fre okt 01, 2004 23:40

noike skrev:Darlas dödsscen är nog en av de bästa dödsscenerna i tv-historien.


Ja den är grym. Men det finns en hel del bra dödsscener i buffyverse. Jag tycker det finns bättre.
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 19 feb 2004
Ort: Sthlm

Inläggav noike » lör okt 02, 2004 0:01

Matt: vilka?

(Spoiler S5)Den jag kommer att tänka på är Lindseys i slutet. Men annars?
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Matt » lör okt 02, 2004 0:05

noike skrev:Matt: vilka?

(Spoiler S5)Den jag kommer att tänka på är Lindseys i slutet. Men annars?


Mega Spoiler alla avsnitt Angel och Buffy

Taras, Wes's och Freds död som alltid får det att vattnas i mina ögon
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 19 feb 2004
Ort: Sthlm

Inläggav noike » lör okt 02, 2004 0:35

Matt: väldigt bra val.

(Spoiler hela Angel och Buffy) Jag hade glömt bort Fred, i och med Illyrias uppdykande. De enda fasta karaktärer som inte riktigt levt upp till potentialen i deras dödsögonblick är tråkigt nog Spike och Doyle. Men jag tycker ändå att Darlas är lite starkare eftersom hon väljer det själv.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav latarmig » lör okt 02, 2004 0:57

Man kan i alla fall utan tvekan säga att buffyverse är fullt av bra dödsscener. Hade inte tänkt på att det var så många.

Spoiler BtVS
Sen har ju Buffy dött ett par gånger också.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Noggster » ons okt 06, 2004 11:07

Tycker
spoiler buffy season 5
buffys död i the gift är så jävligt mkt bättre.
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav JRT » lör okt 09, 2004 1:48

Darla: "Angel... Our baby is gonna die right here in this alley. - You died in an alley, remember?"

Angel: "I remember."

Darla: "I wanna say I'm sorry. I wanna say it and mean it, but - I can't. - Aren't you gonna tell me it's okay?"

Angel: "No."

Darla: "No? It's really not, is it? We did so many terrible things together. So much destruction, so much - pain. - We can't make up for any of it. You know that, don't you."

Angel after a beat: "Yeah."

Darla: "This child - Angel, it's the one good thing we ever did together. The only good thing."



Mycket bra avsnitt, särskilt hela slutscenen är suverän. Musiken, stämningen, allt stämmer bra. Darla som offrar sig för sin son. Gillar känslan när Angel passerar Holtz utan att släppa honom med blicken på slutet - och givetvis, Holtz löfte om att han absolut inte kommer att visa någon barmhärtighet.

Sekvenserna i början är roliga också, Darla som måste påpeka att hon inte andas och nästan verkar sårad för att ingen vill sitta i baksätet med henne. Även scenen mellan Angel/Holtz i början är bra. Tycker det känns rätt att det inte är Angel som informerar Holtz om att han fått en själ sen sist de sågs - Angel tycker ju som bekant inte att själen befriar honom från ansvaret för vad han gjort som Angelus.
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav Pazuzu » tis nov 09, 2004 22:10

Vilket avsnitt! Det hade allt, både det humoristiska och det mest sorgliga på länge. Darlas död var helt oväntad för mig, trots hennes anspelningar. Hennes död gav liv till någon annan, en bättre lösning skulle nog inte kunna frambringas tror jag. Skulle gärna sett mer av Darla, men det var ändå ett värdigt slut för henne.

Scenen som tidigare nämnts, där de testar "anti-vålds-skyddet" på Caritas var otroligt rolig. Jag var bara tvungen att spola tillbaka och kolla på det en gång till. :)
Serious sport is war minus the shooting. - George Orwell

Dolores capitis non fero. Eos do.
[size=9][b]
Användarvisningsbild
Pazuzu
Big Bad
 
Inlägg: 2446
Blev medlem: 31 maj 2004
Ort: Kalmar

Inläggav CheeseGuy » mån nov 29, 2004 19:35

Grymt bra avsnitt. Säsongens bästa flashbacks (som sagt, scenen där Holtz dödar sin vampyrdotter i solen är sjukt bra), en fet explosion, ett par riktigt roliga scener ("yay me!?"), och några fantastiska samtal mellan Angel och Darla, som också får en fantastisk dödscen. Dessutom ser allt förbannat snyggt ut.

Och jag älskar handgrantscenen. Och Lilah.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav Djehuti » lör feb 26, 2005 11:23

Riktigt bra. Tror det mesta som jag vill ha sagts redan har uttryckt av flera andra i tråden, men jag kan åtminstånde passa på att säga att jag tycker väldigt synd om Lorne med. Precis när han byggt upp sin bar, så sprängs den i tusen bitar. Det är inte lätt!
Remember, always be yourself. Unless you suck.
Djehuti
Minion
 
Inlägg: 321
Blev medlem: 06 jan 2005
Ort: 314

Inläggav Tompa » mån mar 28, 2005 20:58

Jag förstår inte hur dom kan balansera mellan genial komik och gripande känslor på ett så smakfullt nej, underbart sätt.
Själen i barnet tar över Darla och hon visar mänskliga känslor och offrar sitt liv för att barnet ska leva.

Hej då Darla, It's been a hell of a ride.

Och stackars Lorne. Det är nog dags at byta lokal alternativt sluta att gömma en massa vampyrer i sovrummet.

Angel: "What are we looking at?"

En stark nia på gränsen till tio. Men jag sätter en nia, tia, nia... ole dole doff...
Bernard: What time is it?!
Manny: Half-ten.
Bernard: Half-ten?! Half-ten?! I've never been up at half-ten! What happens? - Black Books
Shane: So, if I'm a cocksucker . . .
Ronnie: What do you mean "if"? - The Shield
Dawn Summers Appreciation Society = Alba

"You're dead! You're a dead man, Pryce! You're dead!"
.::Wesley Wyndham Pryce - Rogue Demon Hunter::.
Användarvisningsbild
Tompa
Minion
 
Inlägg: 219
Blev medlem: 18 sep 2004
Ort: Höör på den då.

Inläggav A bear » fre apr 08, 2005 20:52

ANGEL: What are we looking at?


Fadervädel, Darla. På över 400 år begick hon exakt en god, osjälvisk handling - att ta livet av sig. (s3+4)
Och med tanke på resultatet vete fan om det var rätt beslut. Darla är roligare än Connor.
Men de sista 15 minuterna - från scenen på taket till scenen mellan Sahjahn och Holtz i gränden - är bland det vackraste den här serien har att erbjuda.

Resten av avsnittet är inte dumt heller. En del humor:
ARNIE: I've got mouths to feed! Plus a family!

SAHJAHN: His hair is a little shorter, a little spikier. He's using product.

Och den där scenen med handgranaten kunde ju vara rakt ur någon Gråben & Hjulben-film. Och exakt hur lång tid tar Holtz på sig att gå igenom Caritas och ut i gränden - visserligen går han i slow motion (oerhört snyggt gjort, enligt kommentarsspåret är hela scenen belyst bara med elden som brinner) men ändå.

Men det är Julie Benz avsnitt. Darla dör för fjärde gången, och äntligen med gott skäl (själ).

Det är en intressant grej det där; huvudpersoner dör i Buffyverse, men de dör egentligen förvånansvärt sällan olyckliga, bittra eller rasande. Det finns ofta någon omständighet som gör att man kan tänka sig att deras sista tanke var, om inte lycklig, så i alla fall tillfreds. (Spoilers bägge serierna hela vägen)
Buffy dör för att rädda världen och sin syster, Joyce är förmodligen rätt nöjd med livet när hon tuppar av, Tara dör efter att ha återförenats med Willow (och utan att vara medveten om att hon är skjuten), Wesley dör i tron att han återförenats med Fred, Spike dör med ett flin på läpparna och Buffys ord ringande i öronen...
...och Darla dör med vetskapen att hon, genom att offra livet, äntligen får ge liv och göra en endaste god handling. Som hon säger strax innan; ingenting hon gör om hon så lever i evighet kan kompensera för vad hon gjort, men genom att dö kan hon i alla fall börja...

(Och jo, jag är fullt medveten om att det finns en del undantag från den där listan och att även de jag listar är smått tveksamma. Men va fanken.)
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Binchy » lör apr 09, 2005 13:54

Det sägs alltid att vampyrer inte andas, men ändå är Darla helt andfådd när hon slängt iväg de andra.

När de plötsligt är omringade där i gränden och frågar varandra om de har något bra vapen att ta hand om motståndarna med, kan jag inte låta bli att skrika till TVn: Hallååå, ni har en bil, den är ett rätt bra vapen!

Varför brann inte Angel upp när han sprängde granaten?

Wesley: I'd feel a lot better if we had those ancient prophecies to guide us.
Cordelia: Please! Women have been giving birth without ancient prophecies for years.


Ja, ungefär 10 000 år... :D Och hominiderna innan oss klarade det antagligen rätt bra utan profetior också.

Stackars Darla, 400 år gammal upptäcker hon hur ont det gör att älska. Och stackars barn, som verkar dömt att dö av syrebrist i Darlas livmoder.

Om detta inte är en födsel, vad är då ett kejsarsnitt?

Edit. Glömde ju nämna att jag tyckte så synd om Lorne, precis när han fått ordning på sin bar så blir den sprängd i bitar. Det vore väl bra om Furies kunde göra även omvärlden runt Caritas fri från våld också.
Senast redigerad av Binchy lör apr 09, 2005 14:08, redigerad totalt 1 gång.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav Tompa » lör apr 09, 2005 14:01

Binchy skrev:
Om detta inte är en födsel, vad är då ett kejsarsnitt?


Har för mig att jag sett en film, minns dock inte vad den heter, där en födsel hade en central roll och där faktumet att en person blivit förlöst genom kejsarsnitt ställde till problem då han i teorin inte blivit född.

Så visst kan man säga att barnet aldrig föddes vilket dom på W&H senare nämner.
Bernard: What time is it?!
Manny: Half-ten.
Bernard: Half-ten?! Half-ten?! I've never been up at half-ten! What happens? - Black Books
Shane: So, if I'm a cocksucker . . .
Ronnie: What do you mean "if"? - The Shield
Dawn Summers Appreciation Society = Alba

"You're dead! You're a dead man, Pryce! You're dead!"
.::Wesley Wyndham Pryce - Rogue Demon Hunter::.
Användarvisningsbild
Tompa
Minion
 
Inlägg: 219
Blev medlem: 18 sep 2004
Ort: Höör på den då.

Inläggav Binchy » lör apr 09, 2005 14:24

Tompa skrev:
Binchy skrev:
Om detta inte är en födsel, vad är då ett kejsarsnitt?


Har för mig att jag sett en film, minns dock inte vad den heter, där en födsel hade en central roll och där faktumet att en person blivit förlöst genom kejsarsnitt ställde till problem då han i teorin inte blivit född.

Så visst kan man säga att barnet aldrig föddes vilket dom på W&H senare nämner.


Visst är kejsarsnitt inte en normal förlossning, några av de funktioner som sätts igång i och med den fruktansvärda stressen att pressas ner genom förlossningskanalen uteblir vid ett kejsarsnitt. Men om man nu kallar det "förlöst genom kejsarsnitt" så har man ju alltså genomlevt en förlossning och är alltså född. Var tionde barn i Sverige är i annat fall inte född.

Ingen spoiler, markerade det för dem som inte tål blod eller operationer
Det är antagligen en otroligt gammal operation, man har nog, så länge man haft kniv, skurit ut foster ur kvinnor som dött under förlossningen, för att förhoppningsvis kunna rädda åtminstone barnet.

Hårklyverier...
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav Tinwiel » lör apr 09, 2005 19:32

Så jag har egentligen aldrig blivit född... Coolt! 8)
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp
 
Inlägg: 20999
Blev medlem: 10 jun 2004
Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav Binchy » lör apr 09, 2005 22:16

Det kommer väl bara att bli fler och fler som inte blir födda. Förlossningsrädslan är ju galopperande. Jag hade en intressant och mycket livlig diskussion om det på mitt gamla jobb, två av oss var inte rädda, två var jätterädda. Vi två som inte var rädda var vid tillfället gravida båda två (fast ingen där visste att jag var det), de två som var jätterädda var det inte. Jag anser att kvinnokroppen är gjord för att föda barn, den har klarat det i tiotusentals år, så varför skulle just min kropp vara annorlunda? Visst, många kvinnor dör varje år i samband med förlossningar, men väldigt få här i Sverige. (Fler dör på övergångsställen).

Jag förstår inte riktigt den rädslan som är så stark, att man hellre utsätter sig för de avsevärda riskerna med en helt onödig operation. De förlossningsrädda som får terapeutisk hjälp kommer så gott som alltid över sin rädsla och vågar föda på vanligt sätt. Så detta ska man definitivt satsa pengar på.

I de fall där kvinnans eller barnets liv eller hälsa är i fara ska man givetvis ta till kejsarsnitt.

Det är väldigt bra att de har ett relativt nyfött barn (eller ett par stycken) som Connor. Ofta har de halvårsgamla barn i filmer och de ser inte ut som nyfödda spädbarn.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav JRT » lör apr 09, 2005 22:52

Binchy skrev:Det är väldigt bra att de har ett relativt nyfött barn (eller ett par stycken) som Connor.


Tre. Det var trillingar som spelade Connor. *JRT vet för mycket-mode off*
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav A bear » sön apr 10, 2005 21:23

Tompa skrev:Har för mig att jag sett en film, minns dock inte vad den heter, där en födsel hade en central roll och där faktumet att en person blivit förlöst genom kejsarsnitt ställde till problem då han i teorin inte blivit född.


Gissningsvis en filmversion av Shakespeares "Macbeth", som det här är en ganska uppenbar hälsning till. Macbeth blir förutspådd att han inte kan dödas av någon som fötts av en kvinna, och anser sig alltså vara osårbar. Men han blir dödad av Macduff, som är född med kejsarsnitt.

MACBETH: I bear a charmed life, which must not yield
To one of woman born!
MACDUFF: Despair thy charm;
And let the angel, whom thou still hast serv'd
Tell thee, Macduff was from his mother's womb
Untimely ripp'd!
(...)
MACBETH: Yet I will try the last: Before my body
I throw my warlike shield; lay on, Macduff!
And damned be he who first cries "Hold! Enough!"


Och mycket riktigt citerar ju Lilah ur det där strax efteråt.

Ordet "kejsarsnitt" kommer ju för övrigt ur legenden att Julius Caesar förlöstes på det viset. Så jo, det är en rätt gammal procedur. Men hoppeligen lite säkrare nu för tiden.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Nästa

Återgå till Angel Säsong 3



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare