av A bear » mån apr 11, 2005 9:44
Trots att avsnittet har både Skip och DarkWes (eller ja, 80% av honom) så gillar jag inte detta.
Dels pga det där som står under caffeineaddicts spoiler. Men framför allt att hela wishdelen av det här känns alldeles för ologisk. Cordelia har växt något oerhört under de 2 1/2 år hon har jobbat åt Angel investigations; om TPTB skriver över historien så borde hon här vara en helt annan person - tänk Queen C+3 år som firad superstjärna och multimiljonär. Sen när har den Cordelia en så stark bindning till Angel? Sen när skulle den Cordelia åka iväg halvvägs över stan till en nedgången förort bara på en aning?
Exempel: den Cordy som finns i Angel s3 lägger, även efter att hon slängts ut ur sin egen kropp, all sin energi på att kommunicera med de andra - för att få dem att hjälpa tjejen i hennes vision. Jämför det med hur intresserad hon var av samma sak i "Parting Gifts" ("I don't know. It was a thing.") Tänk DEN Cordelia, fast upphöjt till tio av ett par års stjärnstatus. Skulle hon ge sig in i ett mörkt rum med en bekant men vansinnig vampyr som försökt mörda hennes vänner vid mer än ett tillfälle?
Och som sagt, det där (oerhört illa gjorda) monstret med tre munnar lär ju mumsa i sig tjejen och TPTB blir lite purkna över att Angel inte räddade henne trots att de skickade visioner.
(slutet s4)
Om man har sett slutet av s4 blir ju en del av ologiken lite mer förklarlig. Man kan då hävda att alltihop bara är en bluff av Jasmine, att visionerna är planterade, att den alternativa verkligheten bara är en illusion och att alltihop går ut på att lura Cordelia till att bli halvdemon - dvs gravid (eller potentiellt gravid) med Jasmine. Men i så fall kommer vi ju in på hela Jasminearcen, och den är så jävla ologisk och fånig i sig att jag inte vet om jag föredrar den förklaringen...
Det går säkert att reda ut det där på något vänster. Men det blir för jobbigt just nu. Jag nöjer mig med att konstatera att jag inte är överförtjust i det.
Och The Conduit lyckas faktiskt vara ännu mer irriterande än David Bowie-oraklen.
"There's been a contamination."
"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."
"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01