A bear skrev:Etc. I så fall är det Billy gör inte att lyfta av locket på ett färdigt och förberett kvinnohat, utan att ta den där mörka kärnan och sätta en spinn på den, ge den en riktning och låta den ta över. Att Billy själv är en misogynist i Calebklass är det ju inget snack om; däremot ser vi ju aldrig några tecken på att någon av dem han påverkar här - Gavin, Wesley och Gunn - är det i vanliga fall. Om han var rasist skulle han få dem att attackera andra folkgrupper i stället. Så tolkar jag det.
Tam skrev:På kommentarspåret pratar Tim Minear och Jeff Bell ganska mycket om det där tar fram / gör emot. Det var Joss som skrev det där upprörande om primal misogyni f.ö.
Intressant fråga är det.
Tinwiel skrev:Tam skrev:På kommentarspåret pratar Tim Minear och Jeff Bell ganska mycket om det där tar fram / gör emot. Det var Joss som skrev det där upprörande om primal misogyni f.ö.
Intressant fråga är det.
Jag har inte Angel på dvd (bara hemladdat på datorn). Vad sa Joss och vad sa Tim och Jeff? Kortfattat alltså. Jag är nyfiken. Men det är väl Tim och Jeff som har skrivit avsnittet, eller var det Joss som kom med idén?
Tinwiel skrev:Tam skrev:På kommentarspåret pratar Tim Minear och Jeff Bell ganska mycket om det där tar fram / gör emot. Det var Joss som skrev det där upprörande om primal misogyni f.ö.
Intressant fråga är det.
Jag har inte Angel på dvd (bara hemladdat på datorn). Vad sa Joss och vad sa Tim och Jeff? Kortfattat alltså. Jag är nyfiken. Men det är väl Tim och Jeff som har skrivit avsnittet, eller var det Joss som kom med idén?
Binchy skrev:Tinwiel skrev:Tam skrev:På kommentarspåret pratar Tim Minear och Jeff Bell ganska mycket om det där tar fram / gör emot. Det var Joss som skrev det där upprörande om primal misogyni f.ö.
Intressant fråga är det.
Joss har väl lagt till idéer i vart enda avsnitt, i var enda serie, i princip.
Tam skrev: Och så var det nåt om "Är människan i grunden en vilde som väljer att civilisera sig, eller finns det civiliserade där från början?" .
Binchy skrev:Med tanke på att Joss uppfostrades av en stark och kärleksfull mor, tror jag inte han själv är misogyn. Om han lägger in sådant i avsnitten är det nog för att visa hur fel det är. Sedan kan det ju hända att de som sedan skriver avsnitten är lite mer misogyna och drar ner på att visa hur fel det är och tar fram hur dålig kvinnan är.
(Jag för min del tycker inte att man ska upphöja det ena könet på det andras bekostnad, vi är båda helt beroende av varandra för att fortleva, och bör ju hjälpa och stötta varandra, och ta vara på våra olikheter och styrkor.)
Telefonnummer till Joss, vänta, jag har det här någonstans...
Tinwiel skrev:Binchy skrev:Med tanke på att Joss uppfostrades av en stark och kärleksfull mor, tror jag inte han själv är misogyn. Om han lägger in sådant i avsnitten är det nog för att visa hur fel det är. Sedan kan det ju hända att de som sedan skriver avsnitten är lite mer misogyna och drar ner på att visa hur fel det är och tar fram hur dålig kvinnan är.
(Jag för min del tycker inte att man ska upphöja det ena könet på det andras bekostnad, vi är båda helt beroende av varandra för att fortleva, och bör ju hjälpa och stötta varandra, och ta vara på våra olikheter och styrkor.)
Telefonnummer till Joss, vänta, jag har det här någonstans...
Nä, jag tror inte att Joss eller författarna till avsnittet är misogyna, inte alls. Det jag ifrågasatte var idén om att misogynin skulle finnas inneboende, alltså genetiskt (?) i varje man, och därmed kan plockas fram av någon som Billy. Trots att jag är feminist, och tycker illa om patriarkala åsikter och strukturer, så tror jag inte att män av naturen är kvinnoförtryckare, inte alls.
Shit, jag tror inte att jag skulle våga ringa till Joss ändå... Vill du göra det Binchy?
Tinwiel skrev:Gulle-dig Tam, för att du svarade på våra frågor! Tack!
Visst, du kan ringa, så står jag och Binchy entusiastiskt hoppandes bredvid och tjatar om alla saker du ska fråga honom... Nu måste bara Binchy hitta det där telefonnumret.
Got that right!Cordy:Men-folk not always around to protect the women-folk
-Please, I was you, with better shoes
-And the irony of using a phallos shaped weapon, not lost on me
Binchy skrev:What a nice, clean cut, wholesome young man! ...or not.
Spoiler Buffy slutet på säs 7
Wesley channeling Caleb, thats nice.
Stackars Wesley, han blir sin far, det måste ha varit fruktansvärt att vakna upp och veta att man gjort något sådant. Hoppas verkligen att Fred har rätt och att det inte finns en liten misogynist i varenda man, brrr.
dansdansdans skrev:spoiler buffy säsong 7???
vad. hur..?
Holier than thou skrev:Men vad tusan betyder IOM?
Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare