2x21 Through the Looking Glass

Diskutera Säsong 2

Hur många solar (på Pyleas himmel)?

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
2
9%
4
2
9%
5
0
Inga röster
6
2
9%
7
2
9%
8
9
39%
9
4
17%
10
2
9%
 
Antal röster : 23

2x21 Through the Looking Glass

Inläggav latarmig » ons jul 14, 2004 2:38

Cordelia är prinsessa och benådar resten av gänget. Angel är fullständigt hänförd av sin egen spegelbild. Lorne träffar sin familj vilka tar Angel till sina hjärtan. Efter att först ha blivit smickrad av allas intresse för hans hjältehistorier, får Angel sig en tankeställare när han förväntas avrätta Fred. Han räddar henne istället, men får senare problem med sin vampyr-image. Wes och Gunn blir tillfångatagna av motståndsrörelsen, alltmedan Cordelia trånar efter Gru. Även hon får en tankeställare - i form av Lornes huvud på ett fat.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav sus@n » ons jul 14, 2004 9:14

Jag älskar alla Pylea avsnitt! Säsong 2.5 rocks!
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav malavel » ons jul 14, 2004 11:26

Jag gillade Angels fascination av sin egen spegelbild.
OK, technically, never. Touché. But I'm like Vader in the last 5 minutes of Jedi with redemptive powers minus a redemptive struggle of epic redemption which chronicles... These ropes itch.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad
 
Inlägg: 2063
Blev medlem: 15 feb 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Zaxx » ons jul 14, 2004 11:51

jag har bara sett denna arcen 1gång (!), jag gillade den inte så mkt. Känns som om det är dax att kolla en gång till snart.

Många av sakerna som radas upp, här ovanför, är ju kul... riktigt kul.
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav latarmig » ons jul 14, 2004 12:01

Är med dig där Zaxx. När jag såg Pylea-arcen första gången kunde jag inte riktigt njuta av hur kul (och bra) det var. Jag satt hela tiden och tänkte "ska hela serien förflyttas från LA till en annan planet nu, det gillar jag inte". När man ser om avsnitten med lite perspektiv kan man hänge sig mer åt alla underligheter som händer.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav caffeineaddict » ons jul 14, 2004 12:35

Och det är ju även här som det mest briljanta som någonsin filmats, förutom Willows "Hi Giles!" i Hush, finns: "Numfar! Do the dance of joy!"


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav gaspode » ons jul 14, 2004 12:57

Jag har aldrig hållt med om kritiken mot Pylea-arcen riktigt.
Visst är det helt annorlunda mot resten av säsongen, och en ganska konstig avslutning på en säsong som handlat om något helt annat, men det är ändå underbart kul och en del ganska bra grejer.
Inga avsnitt som hamnar på topplistor, men klart underhållande.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav sus@n » ons jul 14, 2004 13:13

Jag är en sådan person som gillar förändring t.ex. Restless och dessa avsnitt och jag har sett avsnitten ett flertal gånger. Sådana bra serier som Btvs och Ats klarar av sådana här experiment.
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav AKS » ons jul 14, 2004 19:47

Jag är verkligen inte emot förändringar eller så... om det görs på ett bra sätt. Jag vet att författarnas händer var bundna i den här situationen, men det gör inte att jag uppskattar denna arc mer. Jag har förståelse för nödlösningen, men tycker inte om den. Tycker att denna arc är relativt tråkig och ointressant och Fred går mig på nerverna. *Men* det finns många, många guldkorn (SPOILERS för de senare avsnitten):
* Angel och spegelbilden
* Numfar och the dance of joy
* Cordy som bär runt på Lornes huvud
* the Groosalugg innan man vet vem det är
(och mycket annat)


Dessa saker räddar dock inte en arc som för mig känns ytterst ointressant och tråkig som tidigare nämnts.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav latarmig » ons jul 14, 2004 19:54

AKS skrev:Jag vet att författarnas händer var bundna i den här situationen [...] Jag har förståelse för nödlösningen


För att uttrycka mina bristande kunskaper kortfattat: Que?
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Off » ons jul 14, 2004 20:23

Jag tror det var så att några av skådisarna (Julie Benz) inte kunde medverka varpå den "riktiga" säsongen avslutades i förväg och pylea-arcen kom in i serien.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav AKS » ons jul 14, 2004 21:58

Julie Benz *och* Christian Kane om jag inte missminner mig. Hörde/läste om detta för inte så länge sedan. Kan det ha varit i SFX? Ska kolla... just det i SFX #119 (Spider-Man) skriver/säger joss om denna arc: "We still had an element of uncertainty about tone and where we were going, and we also had our guest stars drop out -- Julie (Benz) and Christian (Kane). Here we were with four more episodes and the two people who had driven the entire season, were gone. So we looked at each other and scratched our heads." Mer också, men orkar inte skriva av mer. Sorry.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Matt » ons jul 14, 2004 22:01

Intressant. Det hade jag ingen aning om. Det förklarar ju lite.
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 19 feb 2004
Ort: Sthlm

Inläggav latarmig » ons jul 14, 2004 23:36

Tackar för förklaringen. Jag hade heller ingen aning om detta.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Noggster » mån sep 27, 2004 0:36

död lorne? ay caramaba, synd att jag inte hinner titta sista avsnittet innan WPT
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Pazuzu » sön okt 17, 2004 0:32

Som jag skrivit i 02x21-tråden tycker jag inte riktigt om historien med denna dimension, även om det blir hysteriskt roligt på sina ställen + att man för ovanlighetens skull kan se Angel i dagsljus. :)
Serious sport is war minus the shooting. - George Orwell

Dolores capitis non fero. Eos do.
[size=9][b]
Användarvisningsbild
Pazuzu
Big Bad
 
Inlägg: 2446
Blev medlem: 31 maj 2004
Ort: Kalmar

Inläggav nikozar » mån okt 18, 2004 2:12

Men det klockrenaste var iofs att joss spelade numfar=P
Användarvisningsbild
nikozar
Minion
 
Inlägg: 175
Blev medlem: 02 okt 2004
Ort: The powers that be

Inläggav Pazuzu » mån okt 18, 2004 8:21

Det missade jag! :oops:
Serious sport is war minus the shooting. - George Orwell

Dolores capitis non fero. Eos do.
[size=9][b]
Användarvisningsbild
Pazuzu
Big Bad
 
Inlägg: 2446
Blev medlem: 31 maj 2004
Ort: Kalmar

Inläggav Joamna » lör nov 27, 2004 13:42

Tycker att Pylea arcen funkar rätt okej, även om jag tycker Cordy som prinsessa blir lite långtråkigt.. Tycker framförallt att de roliga momenten fungerar riktigt bra. Det är sällan som jag skrattar högt åt något på tv men det gjorde jag här, te.x. åt Angel som försöker platta ner frisyren.

Gillar även Fred. Och dancing-Joss såklart!
Användarvisningsbild
Joamna
Scooby
 
Inlägg: 674
Blev medlem: 26 jun 2004
Ort: Stockholm

Inläggav CheeseGuy » lör nov 27, 2004 14:40

Pylea är överlag bra, och framförallt väldigt roligt. I det här avsnittet gillar jag:

-Lorne. Speciellt när han sjunger.
-Den hänsynslösa sågningen av "I Fall to Pieces".
-Numfar
-Fred
-Scenen där Fred lockar iväg Angel med blod.

Däremot är Cordelia och Gro mest påfrestande.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav Tinwiel » tis feb 22, 2005 20:03

Jag gillar Pylea-arcen för jag tyckte att det kändes skönt med något helt annat efter allt som hänt i Los Angeles. Ja, Angel som plattar till frisyren är bäst i hela avsnittet (och arcen).
Spoiler resten av Pylea-arcen och resten av serien
Här märker vi också en annan sida av Wes, vilket blir mycket intressant längre fram under s3-5. Både vi och Gunn blir lite chockerade av Wes och hans handlingar. Chocked but intrigued! 8) Jag tycker också att Fred är lite irriterande här, och jag tyckte inte om Amy Ackers skådespel i början, rejält överspel, men det blir bättre sen.

Håller med om att Cordy som prinsessa är lite gäsp, och det är lite tramshandling men man kan ju få skratta lite ibland också. :)
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp
 
Inlägg: 20999
Blev medlem: 10 jun 2004
Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav Binchy » tor mar 10, 2005 11:13

NU trivs Cordy i Pylea! Tills hon får reda på att hon förväntas para sig med ett monster. Men han visar sig inte vara så farlig, skumma ögon har han dock.

Angel syns i spegeln! Men gillar inte sin frisyr. Hans vampface är inte riktigt likadant som det brukar vara, hehe.

Lornes hemkomst är inte direkt den förlorade sonens. De hade väl snarare hoppats att han var förlorad för alltid. Cute mom, och Numfar som dansar, eh, eller vad man nu ska kalla det.

Och vi får reda på att W&Hs inflytande inte bara begränsas till vår egen värld (och var de fått namnet ifrån).

Lorne använder sitt höga C för att komma undan igen. Angel och Fred lyckas i alla fall rymma, hans eget öde är lite värre.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav A bear » mån apr 04, 2005 22:43

Nä, Pyleaarcen ÄR fånig och trist. Men det här avsnittet har åtminstone ett par poänger, som redan nämnts; Numfar, håret, Wolf Ram & Hart, Angels berättande om hur han högg armen av en lawyerbeast... och så Freds "handsome man saved me from the monsters!" (s5)som känns betydligt mer den här gången än första gången jag såg avsnittet, nu när jag vet i vilket sammanhang det återkommer.

Men annars fortsätter det vara ett ordinärt Xenaavsnitt där ingen bär sig vettigt åt. Wesley är mer korkad än han varit sen "Bad Girls", Cordy får lite glitter och glömmer direkt bort sina vänner, och alla beter sig allmänt fjantigt. Groosalugg är och förblir en ren ripoff av Groo
Bild
och wow, är prästerna onda? Tja, vem kunde kräva att ett gäng erfarna demonjägare skulle ana det. Jag menar, stora kåpor och överdubbade nerpitchade röster brukar ju vara ett säkert tecken på hugs and puppies.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Gordo » tor apr 21, 2005 15:06

Bättre än 2x20 men pylea-storylinen är för mig fortfarande ingen hit men i det här avsnittet fick vi i alla fall en hel del roliga sekvenser. Att Lorne dog tycker jag var onödigt, han var ju en sådan härlig karaktär. Inte minst i detta avsnitt.
Stop in the name of love before yoy break my heart
:)

Cordy hade en hel del riktigt roliga repliker:
In kind of in a hurry to get back to the 'Cordelia is not a princess' dimension, aren't you?



Numfars dance of joy och dance of honor var också höjdpunkter. :)

Vilket monster Angel blev. Scenen när Fred lockar bort honom från Gunn och Wes tyckte jag var vackert gjord.
- Why would you wanna help me after what I did?
- Because it's what Jesus would freakin' do!
Användarvisningsbild
Gordo
doookti persika
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 08 feb 2005
Ort: Stockholm

Inläggav dansdansdans » fre apr 22, 2005 17:27

angel med håret var det roligaste jag sett på länge!
men hur håller han frisyren i skick egentligen då? vem klipper hans hår? hur visste han att han var moderiktig i 50-talsavsnittet?

hehe.. vavava?

angels demon var lite lik hulken? tyckte jag. hehe :D
- Are you prepared to disobey?
Användarvisningsbild
dansdansdans
Minion
 
Inlägg: 235
Blev medlem: 24 nov 2004

Inläggav Illyria » tor jun 02, 2005 15:32

A bear skrev:Pyleaarcen ÄR fånig och trist. Men det här avsnittet har åtminstone ett par poänger

Detta är den bästa delen av Pylea-avsnitten/slutet på s2, när det är skrivet så här bra är det varken fånigt eller trist utan fungerar utmärkt. De andra avsnitten är dock mer tveksamma och Cordy genom hela alltet ryser jag mest åt, snart klarar jag inte av henne alls...
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav xAMNESIAx » ons jun 15, 2005 17:30

Hade de bara dragit ut mer på Darla/Dark arcen och skippat Phylea katastrofen så hade S2 blivit ett mästerverk. Thru the looking glass är precis lika dåligt och ointressant som föregående avsnitt.

4/10.
"Only losers drink alcohol."
-Dawn
Användarvisningsbild
xAMNESIAx
Minion
 
Inlägg: 247
Blev medlem: 27 nov 2004
Ort: Skellefteå

Inläggav Tob » mån jul 04, 2005 15:31

Cordelia beter sig som en bortskäms barnunge, och så fort hon får uppmärksamhet och rikedom så förvandlas hon tillbaka till ursprungs Cordy. Sanning med en viss modifikation kanske, men ändå. På det stora hela så är Pylea ganska tråkigt och trist, detta avsnitt är inget undantag. Gillar dock att man får reda på att W&H är verksamma i fler dimensioner, och ger ännu större tyngd bakom allas favorit advokatbyrå, tycker dock man kunde utvecklat det en del. Sen gillar jag också Angel som inte kan kontrollera sin demonsida, att han uppvisar sin demonsida i sin renaste form. Jag gillar Fred redan nu, avgudar hennes monolog i grottan då hon har blivit räddad av Angel:

FRED: Because - you're not real. Or I'm not real. *Somebody* here isn't real and I suspect it's you. So if you're not real, that means that my head came off back there and that I'm dead now. Dead. And with me being dead and you being not real I can hardly be expected to have some big conversation with you at the moment, because it's just a little too much pressure, alright?!

Spoiler S3

Sen groosanluggen kan ju hänga sig redan nu.....
....så hade vi sluppit honom i S3
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav Isabella » lör apr 01, 2006 23:57

JAg tycker detta avsnitt är ganska bra. Angel är rolig :P Sen visste jag inte att Joss var med heller.
Isabella
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 14 mar 2006
Ort: Sthlm (Nacka)

Inläggav Binchy » sön apr 02, 2006 0:49

Isabella skrev:JAg tycker detta avsnitt är ganska bra. Angel är rolig :P Sen visste jag inte att Joss var med heller.


"Numfar, do the dance of joy!"
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Nästa

Återgå till Angel Säsong 2



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron