Angel och hela dark storyn

Diskutera Säsong 2

Angel och hela dark storyn

Inläggav AngelsGirl » fre nov 26, 2004 18:14

Jag hoppas jag får posta det här ;) (om någon minns det så blir jag hemskt nervös varje gång jag gör en ny tråd)

Jag undrade bara var ni generellt tycker om Angel's lilla going dark grej och hur de löste det med hans lilla "epiphany" efter Darla historien :rolleyes:

Själv tycker jag det var ett ganska billigt sätt att sluta med storylinen och att det var Darla-sex that made him come to his mind var ruggigt irreterande ;) Vad tycker ni?

Jag började inte skriva det här i ett avsnittstråd eftersom det här är lixom över alla avsnitt där 'dark grejen' gick... :p
Hur i hela friden får man en liten text i signaturen? :P
Användarvisningsbild
AngelsGirl
Minion
 
Inlägg: 192
Blev medlem: 22 okt 2004
Ort: Sverige

Inläggav Off » fre nov 26, 2004 18:22

Jag älskar hela grejen. En av de klara favoritarcarna i båda serierna. Tycker inte de löste det särskilt billigt. Det var den gammla "you have to hit rock bottom" för att man ska förstå att det man gör är fel.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Yog-Sothoth » fre nov 26, 2004 18:25

Off skrev:Jag älskar hela grejen. En av de klara favoritarcarna i båda serierna. Tycker inte de löste det särskilt billigt. Det var den gammla "you have to hit rock bottom" för att man ska förstå att det man gör är fel.

Jag undrar dock vad det säger om Angel egentligen. Det är ju uppenbart att det krävs ganska lite för att han skall skita i vad alla andra säger och ändå göra som han vill, vilket han har gjort ett par gånger. Nu har jag precis börjat kolla på s4, så spoila inte är ni snälla, men jag har inte egentligen fått en riktig uppfattning om honom.

Hur var Liam som människa innan? Är han så god som han verkar eller förstärks det bara av faktumet att han var genomond innan?
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav AngelsGirl » fre nov 26, 2004 18:27

Off skrev:Jag älskar hela grejen. En av de klara favoritarcarna i båda serierna. Tycker inte de löste det särskilt billigt. Det var den gammla "you have to hit rock bottom" för att man ska förstå att det man gör är fel.


hehe... Det har du rätt i men i alla fall. Jag tycker att typ Wesley döende eller någonting liknande borde lixom få honom att fatta... Cordy och de andra skydde ju honom som elden... typ.
Hur i hela friden får man en liten text i signaturen? :P
Användarvisningsbild
AngelsGirl
Minion
 
Inlägg: 192
Blev medlem: 22 okt 2004
Ort: Sverige

Inläggav noike » fre nov 26, 2004 19:21

Jag tror Angel tar allting som händer väldigt personligt (inte så förvånande med hans narcissism). W&H gjorde Darla till vampyr igen för att komma åt Angel, detta vet han. Förutom hans hämndbegör -- för han bryr sig om Darla-människan -- så resonerade han antagligen att alla andra också skule råka illa ut från W&H om han stannade.

Och han kom till sjukhuset -- så han bryr sig fortfarande om Wesley och de andra. Det är bara det att när han blir utskälld av Cordy så kommer att annat av hans drag fram -- han är rätt tjurskallig av sig. Även om Cordy har rätt så vill han inte blir utskälld av en som är yngre än hans hårgele.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Off » fre nov 26, 2004 19:25

Mönsterstudenten Thomas skrev:
Off skrev:Jag älskar hela grejen. En av de klara favoritarcarna i båda serierna. Tycker inte de löste det särskilt billigt. Det var den gammla "you have to hit rock bottom" för att man ska förstå att det man gör är fel.

Jag undrar dock vad det säger om Angel egentligen. Det är ju uppenbart att det krävs ganska lite för att han skall skita i vad alla andra säger och ändå göra som han vill, vilket han har gjort ett par gånger. Nu har jag precis börjat kolla på s4, så spoila inte är ni snälla, men jag har inte egentligen fått en riktig uppfattning om honom.

Hur var Liam som människa innan? Är han så god som han verkar eller förstärks det bara av faktumet att han var genomond innan?


Vad menar du med ganska lite? Var har du fått intrycket att Liam var en god människa? Han var en alkoholiserad bråkstake med smak för kvinnor :)
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav sus@n » fre nov 26, 2004 19:52

Jag gillar inte början av arcen när han är helt besatt av Darla; men när han får reda på att det är hon tycker jag det blir intressant. Darla och Angelus var ju tillsammans ett bra tag så det är nog lite förvirrande för honom och när de gör henne till vampyr igen blir han förtvivlad för att han inte kunde rädda henne.

Det jag tycker är bäst är att man ser hur han egentligen lider över att vara borta från Cordy och Wesley eftersom de är hans vänner.
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav AngelsGirl » fre nov 26, 2004 20:42

Jag vet inte direkt allt som hände under dark perioden eftersom jag har inte sett The Shroud of Rahmon, The Trial, Redefinition, Blood Money, Happy Anniversary eller The Thin Dead Line än... :oops: hehe... Min syrra såg dem när hon var sjuk och jag har inte orkat de dem själv :p Men jag är nog lite elak och hoppas att Angel verkligen plågas av att vara borta från Wes och Cordy :p
Hur i hela friden får man en liten text i signaturen? :P
Användarvisningsbild
AngelsGirl
Minion
 
Inlägg: 192
Blev medlem: 22 okt 2004
Ort: Sverige

Inläggav sus@n » fre nov 26, 2004 20:53

AngelsGirl skrev:Jag vet inte direkt allt som hände under dark perioden eftersom jag har inte sett The Shroud of Rahmon, The Trial, Redefinition, Blood Money, Happy Anniversary eller The Thin Dead Line än... :oops: hehe... Min syrra såg dem när hon var sjuk och jag har inte orkat de dem själv :p Men jag är nog lite elak och hoppas att Angel verkligen plågas av att vara borta från Wes och Cordy :p


Redefinition och The Thin Dead Line gillar jag skarpt! Speciellt Redifinition som har legat på min topp-tio länge nu. Se till att se dom snart :)
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav caffeineaddict » lör nov 27, 2004 4:13

Lite för halvberusad för att läsa, tolka och respondera på allas poster korrekt. Men officiellt så kan fortfarande ögonblicket när Angel stänger dörrarna i Reunion vara det bästa i hela den serien. Inte det bästa avsnittet, men det bästa ögonblicket. Där finns en sådan känsla av att "oj, något mycket, mycket speciellt hände precis, eller hur? För varför skulle mitt hjärta annars bygga ett permanent bo på platsen där mitt adamsäpple brukade trivas?".

I'm so much in love with that moment I want to have sex with it.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Off » lör nov 27, 2004 4:16

Den scenen + cigarett i mun stående bland demonlik. Veva de två scenerna i 45 minuter och vi snackar ett 10poängs-avsnitt.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Tinwiel » tis dec 14, 2004 17:23

Jag måste väl kanske erkänna att jag tyckte att den här delen av s2 var rätt så seg, jag gillade inte dark angel-arcen och inte Darla så mkt heller. Varför kan jag inte motivera, för det var ett tag sedan jag såg avsnitten, och jag måste nog se om dom igen för att kunna bilda mig en verklig uppfattning om dom, men när jag såg dom så tyckte jag att dom var lite tråkiga... *duckar för slagen från andra forum-medlemmar*

:)
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp
 
Inlägg: 20999
Blev medlem: 10 jun 2004
Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav Off » tis dec 14, 2004 19:10

Hmm tyvärr kan man inte slå folk över internet ju :x

Jag ska försöka hemsöka dig i dina drömmar istället ända tills du tittar om och älskar den här arcen.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav latarmig » tis dec 14, 2004 19:18

Tinwiel, du klarar dig den här gången. Det är först när du motiverar dig som vi kan börja sparka och slå på dig. :-)
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav monkeyboy » sön feb 06, 2005 20:14

Den sparkar rumpa
Vinnare av buffyforums halmbocksbränningsgissningstävling 2004
Användarvisningsbild
monkeyboy
Big Bad
 
Inlägg: 1290
Blev medlem: 16 apr 2004

Inläggav KarinMee » mån feb 07, 2005 19:09

Jag tycker att Dark Angel arcen är riktigt bra, absolut en av de bästa i buffyverse (säger jag utan att ha sett Angel s3-5). Så jag är beredd att sparka på någon. När börjar vi?
"See? No matter how good a boy you are - God doesn't want you!"
Darla, Angel 2x5

"Death is like sex in high school… If you knew how many times you missed having it, you'd be paralyzed."
George, Dead Like Me 1x13
Användarvisningsbild
KarinMee
Minion
 
Inlägg: 91
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Skåne

Inläggav Tinwiel » tis feb 08, 2005 1:59

Ok, jag hade glömt bort att jag hade skrivit ett inlägg i den här tråden, jag ska försöka ta mig igenom dessa Angel-avsnitt och sen skriva ett inlägg där jag motiverar min åsikt... ;)

Sen kan vi börja slåss! Kom igen pysarna, ni har ingen chans! *luftboxas* ;)

Eh.. fast jag ska se nånting annat först innan Angel s2... Återkommer..
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp
 
Inlägg: 20999
Blev medlem: 10 jun 2004
Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav JRT » tis feb 08, 2005 2:07

Tinwiel skrev:Sen kan vi börja slåss! Kom igen pysarna, ni har ingen chans! *luftboxas* ;)


Jag har stålhättade skor. Och raseri mot den som påstår att dark Angel-arcet är segt. Bring it on. :twisted:
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav Tinwiel » tis feb 08, 2005 16:59

JRT skrev:
Tinwiel skrev:Sen kan vi börja slåss! Kom igen pysarna, ni har ingen chans! *luftboxas* ;)


Jag har stålhättade skor. Och raseri mot den som påstår att dark Angel-arcet är segt. Bring it on. :twisted:


Ah, vad är stålhättade skor mot fula knep!! Jag kan nypas! :twisted:
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp
 
Inlägg: 20999
Blev medlem: 10 jun 2004
Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav Pazuzu » tis feb 08, 2005 18:04

Tinwiel skrev:
JRT skrev:
Tinwiel skrev:Sen kan vi börja slåss! Kom igen pysarna, ni har ingen chans! *luftboxas* ;)


Jag har stålhättade skor. Och raseri mot den som påstår att dark Angel-arcet är segt. Bring it on. :twisted:


Ah, vad är stålhättade skor mot fula knep!! Jag kan nypas! :twisted:


Och glöm för all del inte kittlingsknepet. Jag undantar dock ansvar för vad som händer om offret inte är kittligt. ;)
Serious sport is war minus the shooting. - George Orwell

Dolores capitis non fero. Eos do.
[size=9][b]
Användarvisningsbild
Pazuzu
Big Bad
 
Inlägg: 2446
Blev medlem: 31 maj 2004
Ort: Kalmar

Inläggav Tinwiel » tis feb 08, 2005 18:36

ssssschhhh Pazuzu! *viskar* tipsa dom inte om kittlingsknepet, jag är nämligen rätt så kittlig, så jag vill inte att dom ska köra med några såna metoder på mig...
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp
 
Inlägg: 20999
Blev medlem: 10 jun 2004
Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav Pazuzu » tis feb 08, 2005 18:54

Tinwiel skrev:ssssschhhh Pazuzu! *viskar* tipsa dom inte om kittlingsknepet, jag är nämligen rätt så kittlig, så jag vill inte att dom ska köra med några såna metoder på mig...


Kittling? Jag har inte nämnt något om det... :rolleyes: ;)
Serious sport is war minus the shooting. - George Orwell

Dolores capitis non fero. Eos do.
[size=9][b]
Användarvisningsbild
Pazuzu
Big Bad
 
Inlägg: 2446
Blev medlem: 31 maj 2004
Ort: Kalmar

Inläggav JRT » tis feb 08, 2005 19:02

Tinwiel skrev:ssssschhhh Pazuzu! *viskar*


Vampires have great hearing. :twisted:
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav Tinwiel » tis feb 08, 2005 21:08

JRT skrev:
Tinwiel skrev:ssssschhhh Pazuzu! *viskar*


Vampires have great hearing. :twisted:


Ja, vampyrer ja.. men du är ju JRT, kanske en hund men ingen vampyr va? Eller vampyrhund? :?

:D

Nu kommer kaninen och gör en karatespark. Haaaaaiiiijaaaaa! :lovebunny:
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp
 
Inlägg: 20999
Blev medlem: 10 jun 2004
Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav JRT » tis feb 08, 2005 21:29

Tinwiel skrev:Ja, vampyrer ja.. men du är ju JRT, kanske en hund men ingen vampyr va? Eller vampyrhund? :?


Ask yourself this... Do you really wanna find out? :twisted:

För att hålla det här remotely on topic... Darla/dark Angel-arcet är bra! Bara slutet på Reprise alltså, hisscenen där Angel inser att hans försök är lönlösa... och han sjunker så långt att han är beredd att förlora sin själ. Så oerhört bra.

Bild
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav Lipton » tor mar 10, 2005 13:05

Jag gillar Angel när han är mer åt de onda hållet, gillar inte de här mesiga tillfällena, som tex när han försöker att bli sams med de övriga igen och får jobba *åt* dem, och får fjäska för Cordelia, det blir bara larvigt. Att han jobbar *med* dem är ju annars ok.
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav A bear » mån apr 04, 2005 18:40

Darkarcen är det som räddade serien. Tidigare fanns - med små variationer - den odrägligt gode Angel och den infernaliskt onde Angelus. I och med darkarcen blir Angel mer mänsklig i betydelsen att hans själ inte garanterar att han är god - precis som, säg, Lornes (förmodade?) frånvaro av själ inte garanterar att han är ond. Även om s1 och början av s2 har ett par bra avsnitt så är det först i och med darkarcen som jag verkligen kan tycka att Angel som rollfigur blir mer än bara marginellt intressant. Det är nu humorn börjar funka i serien; det är inget roligt att driva med någon som är så uppenbart en parodi på sig själv som han är långa stunder i s1, till exempel. När vi vet att det där mörkret finns inne i honom oavsett själ blir han i ett nafs en mycket mer komplex och oförutsägbar individ, inte bara en robot som automatiskt kämpar på de godas sida tills han tappar bort själen igen. Nu måste manusförfattarna plötsligt börja förklara VARFÖR han gör som han gör i stället för att bara rutinmässigt ställa honom mot MOTW.

Plus att det är kul att säga "darkarcen". Testa.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Tinwiel » mån apr 04, 2005 20:23

A bear skrev:, säg, Lornes (förmodade?) frånvaro av själ inte garanterar att han är ond.


Men, men, Lorne har väl en själ? Eller.. :( Bara för att nån är en demon så innebär väl inte det att dom inte har en själ? Han är ju inget själlöst monster ialla fall, utan verkar både kunna bry sig om andra, har empati och har en moralisk kompass. Neeej, nu hamnade vi i den här själ-diskussionen igen, den är bara för snårig. *suck* Får ingen rätsida på den.. Det kanske bara är vissa demoner som är utan själar?

A bear skrev:Plus att det är kul att säga "darkarcen". Testa.


Du har rätt. *pratar högt för sig själv och säger darcarcen* :D

Jag håller ändå lite fast vid min tidigare slutsats, men jag måste ändå säga att säsongen var mycket bättre vid en omtitt än vad den var förra gången. Jag skulle inte kalla den seg, och det fanns många bra avsnitt. Egentligen borde jag tycka om den, för att både Angel och Darla växer som karaktärer, och det är så bra skrivet allting. Jag älskar gråskalan, och hur karaktärerna aldrig upphör att vara komplexa och fascinerande. Men. Det kanske är nåt så prosaiskt att jag tycker att Dark Angel, trots att jag uppskattar motivet bakom arcen, är lite tråkig. Jag gillar inte Darla som karaktär så värst, och det var bara Darla, Darla, Darla hela tiden. Det är väl min motivering.

Men, som sagt, jag skulle definitivt ändra min favoritsäsongslista till:
1. s5
2. s3
3. s4
4. s2
5. s1

:D

(och man kan forfarande inte slå folk över internet, Off sa ju det.. ) *springer iväg för säkerhets skull*
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp
 
Inlägg: 20999
Blev medlem: 10 jun 2004
Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav Binchy » mån apr 04, 2005 22:40

Första gången jag såg den andra säsongen tyckte jag darcarcen var rätt seg, jag bara undrade när och hur de skulle hitta tillbaka till varandra igen. Men andra gången så kunde jag uppskatta "nuet" på ett annat sätt. Är fortfarande inte jätteförtjust i Darla, men hon behövs ju för storyn så OK. Angel blir ju betydligt mer mångfacetterad iom arcen.

Har ju bara sett två säsonger än, mitt snöpliga försök att köpa tredje har jag ju redan berättat om i en annan tråd. Så min favolista blir rätt kort:

1. Säs 2
2. Säs 1

(JRT vet säkert något sätt att slå folk över nätet.)
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav Tinwiel » mån apr 04, 2005 22:53

Binchy skrev:Första gången jag såg den andra säsongen tyckte jag darcarcen var rätt seg, jag bara undrade när och hur de skulle hitta tillbaka till varandra igen. Men andra gången så kunde jag uppskatta "nuet" på ett annat sätt. Är fortfarande inte jätteförtjust i Darla, men hon behövs ju för storyn så OK. Angel blir ju betydligt mer mångfacetterad iom arcen.

Har ju bara sett två säsonger än, mitt snöpliga försök att köpa tredje har jag ju redan berättat om i en annan tråd. Så min favolista blir rätt kort:

1. Säs 2
2. Säs 1


Nu höll vi ungefär med varandra igen. :D

Binchy skrev:(JRT vet säkert något sätt att slå folk över nätet.)


:eek:
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp
 
Inlägg: 20999
Blev medlem: 10 jun 2004
Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Nästa

Återgå till Angel Säsong 2



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare