2x16 Epiphany

Diskutera Säsong 2

Betygsätt Epiphany

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
0
Inga röster
6
2
8%
7
6
23%
8
7
27%
9
11
42%
10
0
Inga röster
 
Antal röster : 26

Inläggav Tompa » lör mar 26, 2005 23:03

Lindsey är verkligen en dubbelnatur. Han måste vara rik som ett troll men bor i en rätt sunkig lya och kör runt i en helt rostskadad pick-up.
Tur att han klippte sig. Lång lugg med mittbena. Det är bara sååååå 1996! ;)

Angående att Angel inte blev Angelus. Först trodde jag att han fejkade för Darla för att se hur hon skulle reagera men den teorin sket sig.
Och varför har inte Angel sex? Han måste ju uppenbarligen vara upp över öronen kär för att uppnå sann lycka. Om vi killar gjorde det varje gång vi hade sex så skulle världen vara en mycket bra plats. Tro fan att han blir kalla enuck.
Bernard: What time is it?!
Manny: Half-ten.
Bernard: Half-ten?! Half-ten?! I've never been up at half-ten! What happens? - Black Books
Shane: So, if I'm a cocksucker . . .
Ronnie: What do you mean "if"? - The Shield
Dawn Summers Appreciation Society = Alba

"You're dead! You're a dead man, Pryce! You're dead!"
.::Wesley Wyndham Pryce - Rogue Demon Hunter::.
Användarvisningsbild
Tompa
Minion
 
Inlägg: 219
Blev medlem: 18 sep 2004
Ort: Höör på den då.

Inläggav noike » lör mar 26, 2005 23:10

Tompa skrev:Tro fan att han blir kalla enuck.

Tror det har mer att göra med att Angel engentligen inte riktigt gillar människor annat än de han verkligen känner och i teorin.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Tompa » lör mar 26, 2005 23:35

Teorin? Du menar att han vill hjälpa dom som behöver hjälp? OK.
Men det var Virginias pappa som kallade honom enuck, jag tänkte det, men jag sa det inte.

Men det märks att han skulle behöva görat lite oftare. Det fick ju positiva effekter med efter Darla.

Nä nu lämnar jag det. Tänker inte sitta och diskutera en TV-karaktärs sexliv, farligt nära "tro-att-såpor-är-på-riktigt"-gränsen
Bernard: What time is it?!
Manny: Half-ten.
Bernard: Half-ten?! Half-ten?! I've never been up at half-ten! What happens? - Black Books
Shane: So, if I'm a cocksucker . . .
Ronnie: What do you mean "if"? - The Shield
Dawn Summers Appreciation Society = Alba

"You're dead! You're a dead man, Pryce! You're dead!"
.::Wesley Wyndham Pryce - Rogue Demon Hunter::.
Användarvisningsbild
Tompa
Minion
 
Inlägg: 219
Blev medlem: 18 sep 2004
Ort: Höör på den då.

Inläggav noike » lör mar 26, 2005 23:39

Tompa skrev:farligt nära "tro-att-såpor-är-på-riktigt"-gränsen

*GASP!*
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Tompa » lör mar 26, 2005 23:42

noike skrev:
Tompa skrev:farligt nära "tro-att-såpor-är-på-riktigt"-gränsen

*GASP!*


Eller, nej. Det är klart det är på riktigt, jag bara menade ehhh.....
Bernard: What time is it?!
Manny: Half-ten.
Bernard: Half-ten?! Half-ten?! I've never been up at half-ten! What happens? - Black Books
Shane: So, if I'm a cocksucker . . .
Ronnie: What do you mean "if"? - The Shield
Dawn Summers Appreciation Society = Alba

"You're dead! You're a dead man, Pryce! You're dead!"
.::Wesley Wyndham Pryce - Rogue Demon Hunter::.
Användarvisningsbild
Tompa
Minion
 
Inlägg: 219
Blev medlem: 18 sep 2004
Ort: Höör på den då.

Inläggav JRT » lör mar 26, 2005 23:54

Tompa skrev:
noike skrev:
Tompa skrev:farligt nära "tro-att-såpor-är-på-riktigt"-gränsen

*GASP!*


Eller, nej. Det är klart det är på riktigt, jag bara menade ehhh.....


Nu får du faktiskt förklara dig. :? :eek:
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav Tompa » sön mar 27, 2005 0:26

JRT skrev:
Tompa skrev:
noike skrev:
Tompa skrev:farligt nära "tro-att-såpor-är-på-riktigt"-gränsen

*GASP!*


Eller, nej. Det är klart det är på riktigt, jag bara menade ehhh.....


Nu får du faktiskt förklara dig. :? :eek:


Vem? Jag?
Bernard: What time is it?!
Manny: Half-ten.
Bernard: Half-ten?! Half-ten?! I've never been up at half-ten! What happens? - Black Books
Shane: So, if I'm a cocksucker . . .
Ronnie: What do you mean "if"? - The Shield
Dawn Summers Appreciation Society = Alba

"You're dead! You're a dead man, Pryce! You're dead!"
.::Wesley Wyndham Pryce - Rogue Demon Hunter::.
Användarvisningsbild
Tompa
Minion
 
Inlägg: 219
Blev medlem: 18 sep 2004
Ort: Höör på den då.

Inläggav A bear » sön apr 03, 2005 21:37

Bra resultat av DarkAngel-historien (även om jag kommer att sakna honom); Angel får en uppenbarelse och måste nu, bokstavligen, åka runt och rädda livet på alla.

Fadervädel, Kate. Saknad av... ja, inte mig i alla fall. Men hon får äntligen en roll att spela i slutet här. Hennes och Angels lilla pratstund är fin.

Klockrent:
Angel: Hi. You okay?
Cordy: No.
Angel: You're not?
Cordy: No. You really hurt my feelings.


Är det här första gången vi ser Wesley med hagelbössa förresten?
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav dansdansdans » ons apr 20, 2005 12:48

hej jag gillar detta avsnittet oxå.

ahaa nu förstår jag varför angel kunde entra kates lägenhet, hon va kanske lite död där då...

och jag har tänkt det innan att varför kan inte Angel ha sex?
det är ju inte som att alla har enbart sex med någon de älskar..
så jag tänkte att det kanske var för han får så perfect bliss-orgasmer !
haha eller va.. nä. men gött att han inte blev angelus för att han "enbart" hade sex.
(synd bara att mitt slut inte var med. buhu. men jag kunde läsa mig till det iallfall.)

när han vill tillbaka till sina vänner och de behöver lite på honom igen känns ju igen. lite buffy-feeling tyckte jag.
- Are you prepared to disobey?
Användarvisningsbild
dansdansdans
Minion
 
Inlägg: 235
Blev medlem: 24 nov 2004

Inläggav Gordo » ons apr 20, 2005 16:50

Jag hade hoppats på något mer än detta efter det spännande slutet på Reprise så jag är lite besviken men det var ändå ett riktigt bra avsnitt.

Lorne: I think I'm speaking for everyone when I say if all you're gonna do is switch back to brood mode, we'd rather have you evil.
Så sant, så sant, kunde inte ha sagt det bättre själv!

Men inledningen var rolig!
Darla: But we...
Angel: Yeah.
Darla: And you...
Angel: I know.
Darla: Then I...
Angel: Three times
Darla: You're not evil. I don't understand. Was I, Was it not good? Well, I don't accept that. You can not tell me that wasn't perfect. Not only have I been around for four hundred years, but I used to do this professionally.
---
Angel: It was perfect despair.


Det känns skönt att gänget är tillbaka tillsammans men det var tur att Angel fick kämpa lite för det.

Måste säga att jag skrattade högt när Gunn var tvungen att hjälpa Wesley att komma loss med rullstolen. En annan sak, jag störde mig inte på Kate i detta avsnitt nu hoppas jag nästan att vi får se mer av henne. Tur att hon överlevde :)

Det blir spännande att se vart Darla har tagit vägen och vad hon har för planer.
- Why would you wanna help me after what I did?
- Because it's what Jesus would freakin' do!
Användarvisningsbild
Gordo
doookti persika
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 08 feb 2005
Ort: Stockholm

Inläggav dansdansdans » fre apr 22, 2005 18:21

ey. vad står epiphany för egentligen?
trettondagsafton står det i lexicona bara ju...
- Are you prepared to disobey?
Användarvisningsbild
dansdansdans
Minion
 
Inlägg: 235
Blev medlem: 24 nov 2004

Inläggav A bear » fre apr 22, 2005 18:33

dansdansdans skrev:ey. vad står epiphany för egentligen?
trettondagsafton står det i lexicona bara ju...


Typ "uppenbarelse", "insikt". Alltså att man plötsligt inser något som förändrar allt.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav xAMNESIAx » mån maj 30, 2005 19:27

Då var det över, slutet på det bästa arket jag sett i Buffyverse. Dark Angel/Darla har vairt alldeles utomordentligt bra, bättre än jag någonsin kunde föreställa mig. Men uppenbarligen så kunde inte det hålla på hur länge som hälst. Det hände väldigt mycket och många personer påverkades av Angels handlingar, och att återställa allt är svårt.
Ärligt talat så var jag rädd att dom skulle dra up på "Angels förlåtelse", men allt verkar vara fixat på ett avsnitt, mer eller mindre. Nu kan dom gå vidare mot nya/gamla utmaningar.

Och Darla...Darla är borta. Jag är ledsen, men hon hjälpte att skapa historia. Jag är ändå glad att hon inte dog, vilket lämmnar dörren öppen för yttligare inhopp.

Och en sak till, Lindsey fucking äger.

8/10.
"Only losers drink alcohol."
-Dawn
Användarvisningsbild
xAMNESIAx
Minion
 
Inlägg: 247
Blev medlem: 27 nov 2004
Ort: Skellefteå

Inläggav Illyria » tor jun 02, 2005 15:15

Jag förstår inte tjusningen alla verkar ha med detta avsnittet, det är för mig väldigt mediokert efter Reprise. Visst har det sina stunder (Lindsey och bilen, Darla och Angel i början) men som helhet och speciellt historien med Cordy är inget utöver det vanliga. 6/10 och det är enbart ovan nämnda scener som räddar det till den nivån.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav Tob » sön jul 03, 2005 17:31

Inledningen är bra. Fighten med Lindsey är bra. Historien med demonerna känns lite, jaha, inte mer med det. Dock gillar jag verkligen scenerna med Kate. Slutscenen, mellan dem två, höjer verkligen avsnitt något snäpp. Annars, en hyfsad forstättning på Reprise, men svagare, och en ganska klen avslutning på DarkAngel arcet.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav A bear » lör aug 20, 2005 0:11

Fundering apropå inbjudningsreglerna: i slutet av avsnittet kör Angel rakt in i familjen Sharps vardagsrum i Lindseys pickup. Vad hade hänt om någon i familjen fortfarande varit i livet, och han följaktligen behövt en inbjudan? Hade bilen tvärstannat så fort förarkabinen nådde stället där väggen stod någon sekund tidigare, eller hade bilen fortsatt och Angel tryckts rakt genom bakrutan som kaviar ur en tub, eller vad?

Med andra ord - kan vampyrer komma in i hus helt enkelt genom att sätta sig i en stor tung bil och trampa gasen i botten?

Sånt kan man fundera på.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Binchy » sön aug 21, 2005 13:04

Now I'm stuck with serious thougts all day. Thanks! ;)
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav Lipton » mån aug 29, 2005 14:11

A bear skrev:hade bilen fortsatt och Angel tryckts rakt genom bakrutan som kaviar ur en tub, eller vad?



Med andra ord - kan vampyrer klämmas ut som kaviar eller blir det mer som en rökpuff.
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav eynosh » mån aug 29, 2005 14:20

Han hade väl leviterat för en stund och brakat igenom bilen när den åkte in. Stora tunga plåtburkar räcker nog inte för att ta sig in.
"This is what happens when an unstoppable force meets an immovable object" - The Joker
Användarvisningsbild
eynosh
ButtBastard
 
Inlägg: 10004
Blev medlem: 07 nov 2004
Ort: Lidköping

Inläggav NDUO » tor okt 06, 2005 21:31

kate borde ha dött. hade vart skönt. så hade det blivit lite mer riktiga dödsfall i serien också. jag gillar död.
NDUO
Demon Fodder
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 18 sep 2005

Inläggav caffeineaddict » tor okt 06, 2005 22:27

NDUO skrev:kate borde ha dött. hade vart skönt. så hade det blivit lite mer riktiga dödsfall i serien också. jag gillar död.


Jag tänkte skriva något till svar på det här, men jag sitter mest här borta i hörnet med ett finurligt leende. :)


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav sharatec » fre okt 07, 2005 0:22

NDUO skrev:kate borde ha dött. hade vart skönt. så hade det blivit lite mer riktiga dödsfall i serien också. jag gillar död.


Hedning. :) Jag är å andra sidan väldigt förtjust i Kates och Angels sista scen i avsnittet.

Välkommen till forumet, förresten!
Burn the land and boil the sea
You can't take the sky from me


Jag är underbar. Det står på internet, så det måste vara sant! källa: http://www.buffyforum.se/viewtopic.php?p=80105#80105
Användarvisningsbild
sharatec
Big Bad
 
Inlägg: 1026
Blev medlem: 30 jan 2004
Ort: Linköping

Inläggav Holier than thou » lör nov 05, 2005 21:43

Är det bara jag som tänker nämna paralleler mellan Epiphany och Innocence, "Was I not good?" Buffy och Darla säger i stort sätt samma sak. Fast Angel säger till Buffy "Thought you were a pro" medans Darla säger "I used to do this proffesionally" Förlåt mig för eventuellt felaktiga citat :P

Buffy s.2
Min skola är så sträng så att vi inte får andas på vissa lektioner!
Holier than thou
Demon Fodder
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 30 okt 2005
Ort: Väsby

Inläggav Tea » ons maj 24, 2006 20:12

titta titta, två bra avsnitt på raken :D

"Adversity is the diamond dust with which heaven polishes its jewels."
Thomas Carlyle


Läs här om ni vill veta hur mitt bröllop kommer gå åt helvete

QaF <3
Användarvisningsbild
Tea
Big Bad
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: 03 apr 2006
Ort: sväng höger vid granen och fortsätt...

Inläggav fripp21 » tis feb 20, 2007 10:49

Två bra avsnitt på raken. Word.

Men skulle det vara spännande i slutet av förra? Vad var det förbannelsen sa? Perfekt lycka? Fullständig lycka? Kommer inte ihåg. Men jag är tämligen säker på att jag aldrig har hört att det skulle vara sexakten i sig. Vilken lycka gav sexet denna gång? Sexet på grund av frustrerad ilska och uppgiven desillusion. (spoiler Buffy S2) Jag har alltid tolkat det som att han utlöste förbannelsen pga den djupa kärlek som han och Buffy hade tillsammans, och att den känslan blev ännu mer förstärkt av att de hoppade i säng tillsammans. Att sexaktens del i förbannelsen var symbolisk, inte bokstavlig.

Tyvärr går nog Angel tillbaka till broderingen nu igen, med eller utan läderbyxor. Jag hade gärna sett mörke Angel lite längre.
Mal... bad... in the latin.

Sex. Muscle. Humor. Thuggery. Jayne.

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

"I want to hear about the natty thing."
Wash, Firefly 1x08 - Out of gas


Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 17 nov 2005
Ort: Skövde=>Stockholm

Inläggav AKS » tor jul 19, 2007 1:34

Epiphany har alltid varit ett av mina favoritavsnitt i S2. Jag vet egentligen inte varför, men jag gillar det. Den enda svaga delen är "Cordy får ett tredje öga"-grejen, men annars tycker jag att det är fantastiskt underhållande.

Något jag gillar är Angels alla scener med sina f.d. vänner. Jag älskar precis alla sekunderna av det. Han försöker få de andra att tycka om honom igen på alla sätt han kan, utom att be om ursäkt förrän på slutet. Angel är så gullig då han är på det humöret, då han försöker inflika saker som "I saved him" och den grymt jobbiga konversationen med Wes i bilen då han försöker finna en gemensam grund att stå på genom att jämföra Wes skottskada med Darlas svärdhugg. :D Och den där "pad"-grejen är ju klassisk: "You enjoying your trip back to 1973?" LOL!

Angel och Lindsey är också bra här. Tycker Lindsey är så patetisk i sin Darla-crush. Önskar att hon tackat honom genom att vrida nacken av honom, *det* hade varit Darla det.

Som sagt, delarna med Cordy inne i huset är rejält svaga och tar upp för mycket tid, men i övrigt ett av de bästa S2-avsnitten.

7 av 10

EDIT: Vid denna omtitt har jag haft lättare att ta till mig Wes som karaktär. Det brukar dröja till S3 innan jag börjar gilla honom, men denna gång kan jag säga att efter alla patetiskheter i Guise Will Be Guise var över så gillar jag honom.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav HeY » tor jul 19, 2007 2:04

AKS skrev:Angel och Lindsey är också bra här. Tycker Lindsey är så patetisk i sin Darla-crush. Önskar att hon tackat honom genom att vrida nacken av honom, *det* hade varit Darla det.


Frågan är, varför gör hon det inte? Hon har ingen själ, varför skulle hon känna någon tacksamhet till honom?

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

Inläggav AKS » tor jul 19, 2007 2:07

Nej, jag håller med. Det är oerhört konstigt, som sagt: det känns inte Darla att inte göra det. Men hennes vampyrkänslor var väl sårade efter att Angel dissat henne totalt. Hon fick ju till och med säga nästan exakt samma sak som (spoiler BtVS S2) Buffy "morgonen" efter: "Was I...? Was it not good?" Hon ville uppenbarligen försvinna ganska snabbt. Hade dock varit jäkla nice om hon tagit kål på honom.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav noike » tor jul 19, 2007 2:23

Jag tror hon hade rätt kul åt hur han krälade. Hon har ju samma sadistiska humor som Angelus och att låta folk lida länge emotionellt och psykiskt innan döden känns fullt logiskt.

AKS: när är det du flyr landet i sommar? Kommer kännas tomt utan någon som postar om Angel.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav AKS » tor jul 19, 2007 2:31

noike skrev:AKS: när är det du flyr landet i sommar? Kommer kännas tomt utan någon som postar om Angel.


Jag har redan flytt landet i fyra dagar eller så under Buffy S5-omtitten. Ingen saknade mig då. :( :) Men det är i alla fall kul att nån skulle sakna mina kommentarer nu. Jag gillar att vara populär.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

FöregåendeNästa

Återgå till Angel Säsong 2



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron