av xAMNESIAx » tor maj 12, 2005 17:50
Det bästa TV-serie avsnittet någonsin, alla kategorier.
Jag såg Reunion för bara någon minut sedan, och jag är jävligt skakis. Man tycker att när man sett någonting så utomordentligt bra så borde man ha massvis att skriva. Men jag har svårt att finna ord, men jag måste skriva någonting mer ingående. Jag ska dela upp rescentionen i punkter, så kanske det blir kanske lättare att skriva.
¤Drusilla
I Buffy S2 så var hon, tillsammans med Spike, ett helt makalöst bra par. Många brukar säga att det blev så bra tackvara Spike och James Marsters. Jag håller inte med. Det är precis lika mycket Drusilla/Juliet Landus förtjänst. ALDRIG har en skådespelare varit mer perfekt för roll än Landu/Drusilla. Och hur bra hon än var då, så bleknar hon i jämförlese med "Reunion" Drusilla. Hon är, utan att överdriva, bättre en skivat jävla bröd. Varför är hon så bra? Därför att hon är annorlunda, och intressant. Man vill hela tiden veta vad hon kommer att säga, varje replik blir speciell. Dessutom kan hon se framtiden, hårdrock!
¤Darla
Jag var lite rädd att Darla skulle bli en mer endimitionell karaktär om hon skulle återgå till sin vampyr form. Jag vet inte, kanske hade jag rätt. Men jag bryr mig inte. Darla är min favorit karaktär i Buffyverse efter Angel, och det är Reunion som skrev hennes namn på listan. Hon är inte lika extrem som Dru, men har betydligt mer djup tackvare hennes tid som människa. Att återförena henne med Drusilla var ett snilledrag från Joss & Co. Jag ska inte säga att dom är bättre än Spike och Dru, men dom är defenitivt inte sämmre. Nästan varje scen med Darla är vard att skriva om, men det skulle ta hela kvällen. En scen som kommer lite i skymmundan av källar scenen (mer om den sen) är fighting scenen mellan Angel, Drusilla och Darla på taket. Inte riktigt lika bra som Faith vs Angel i slutet av S1, men inte långt ifrån. Kaotiskt bra, och riktigt kul att få se Drusilla visa sin styrka.
¤Angel --> Angelus
Utan tvekan det viktigaste i avsnittet. Hela Darla situationen har, mer eller mindre, drivit Angel till vansinne. Sakta har han glidit till den mörka sidan, precis som Doyle varnade Angel för i "City Of". Ironiskt nog så är det inte tackvare att han håller sig undan mänskligheten, utan att han omfamnade den. Aldrig har Angel visat så mycket kännslor som nu, och det är därför han transformeras till Angelus. Spänning är olidlig, S2 rockar mina sockar.
¤Källar scenen
Ja, vet inte riktigt vart jag ska börja. Det är så många olika faktorer som gör scenen så bra. Dels så är det Darla och Drusilla. Darla får sin "revansch" för att W&H har lirat henne och försökt utnyttja henne för att göra Angel ond. Och dialogen mellan Holland och Dru/Darla är så bra.
Jag anade att dom skulle dö, men att Angel skulle vara delaktig var en överaskning av det positiva slaget. Drusillas "Daddy" är från och med nu en klassisk replik. Men faktumet är att tack vara deras död, så lyckades Wolfram & Hart, till en viss grad, med sitt uppdrag. "The Senior Partners" måste vara nöjda, Angelus är på väg tillbaka.
Men den stora frågan återstår...hur ska jag kunna hålla mig ända tills på Måndag!
10/10.
"Only losers drink alcohol."
-Dawn