av caffeineaddict » tis feb 03, 2004 20:52
Third time around, och "fyyyyyyyyyfan"-skriken från Prophecy Girl-tråden fortsätter här. Helt briljant, alldeles lysande.
Alltså, tempot, sättet de klipper mellan nutid och dåtid, sättet som den kopplar till (också alldeles lysande, men inte riktigt lika bra) Buffy-avsnittet Fool For Love... jag bara ryser.
Och det är ju så komplext! Så jävla välskrivet karaktärsmässigt att jag knappt kan tro det. En sådan diskussionen och dramatisk uppvisning i vad det betyder att vara ond och att ha en "själ" (både i Buffyverse och, vågar jag säga, verkligheten?). Darlas kamp med vad hon gjort, hur mycket personligheterna betyder för hur de reagerar både på själlöshet, själhavande, ondska och förlåtelse. Hur både deras människotid, vampyrtid och efter-vampyrtid (Angels själfulla tid, Darlas mänskliga återkomst) spelar in på vad de gör och varför de gör det. Helt jävla sanslöst. Ändlöst fascinerande.
Det är så nära en tia i betyg som ett Angel-avsnitt någonsin har kommit, och även om jag gillar S5 hittills så väntar jag mig aldrig att serien kommer bli bättre än så här.