2x07 Darla

Diskutera Säsong 2

Betygsätt Darla

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
0
Inga röster
6
2
6%
7
3
9%
8
10
31%
9
11
34%
10
6
19%
 
Antal röster : 32

Inläggav Buffybot Wannabe » sön mar 06, 2005 23:35

Så otroligt bra! Jag saknar ord, jag satt i 40 minuter utan att andas, okej där ljög jag, men det var ungefär så det kändes!

Alla återblickarna är så sanslöst bra! Och Darla och Lindsey... wow... Mer Darla och Lindsey :D
SM-GULD 2004
SM-SILVER 2005
SM-GULD 2006
Åkte ur i semin 2007... va fan hände?
Användarvisningsbild
Buffybot Wannabe
Big Bad
 
Inlägg: 2494
Blev medlem: 16 okt 2004
Ort: Speedwayheaven

Inläggav Binchy » mån mar 07, 2005 12:56

Det måste ha varit något allvarlig fel på mig igår kväll. Jag såg det här avsnittet då, men kommer nästan inte ihåg någonting. Jag får gå och titta på det igen, har en gigantisk hög med kläder att stryka, så det passar bra. Det blir lite roligare att stryka om man ser något bra på TV samtidigt.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav Binchy » mån mar 07, 2005 14:14

Sådärja, nu har jag sett det en gång till, med hjärnan påkopplad den här gången.

Ooooh, massa massa tillbakablickar, me like! Kul att få se vissa tillbakablickar som man får se även i Buffy, det ger en känsla av kontinuitet.

Hon vänder änna på en femöring, Darla. Först så vill hon att Angel ska betala tillbaka favören hon gav honom, och när han inte ser det som en favör så vill hon att han ska straffa henne istället. Hallåååå, att ge någon det den vill ha, är inte ett straff.

Kul när Cordelia försöker påkalla Angels uppmärksamhet på telefonsamtalet och han bara säger "take a message". Och hon mer eller mindre skriker HELLO DARLA!

Undrar om man får reda på vad Darla hette som människa. Nej, berätta det inte för mig, ni som vet, jag vill fortsätta att undra.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav A bear » lör apr 02, 2005 19:13

B-sidan till "Fool For Love", stark konkurrent om titeln "bästa Buffyverseavsnitt någonsin". "Darla" är inte FULLT så starkt, men närapå. Darla-arcen är nog nästan Angels starkaste sträcka. Det där uttjatade "kemi" - Boreanaz och Benz har det.

Tillbakablickarna är starka, men avsnittet i nutid är sannerligen inte dumt heller (Holland Manners, som jag aldrig riktigt hatat nog för att gilla som bad guy, undantagen). Darla börjar falla sönder, kanske pga fysisk sjukdom eller pga sin själ eller helt enkelt samma impotens som Spike kände i Buffy s4; efter att ha varit vampyr i 400 år måste det vara svårt att gå tillbaka till att "bara" vara en människa. Poängen är ju att Darla, även med själ, inte är en god människa; hon vill vara ond, men kan det inte längre på samma vis som förr - dels för att hon är oändligt mycket svagare, och dels eftersom hennes samvete börjar göra sig påmint. Därav den där oerhört starka scenen mellan henne och Lindsey;

Darla: What am I?
Lindsey: I don't know - and I don't care.
puss, gnapp
Darla: Now do you care?
Lindsey: No.
Darla: That's how vampires get what they want. What am I?
Lindsey: Darla...
Darla: Is that it? Am I Darla?
Lindsey: Yes.
Darla: Careful. Darla would snap you in half. Is that who I am?


Vad hon faktiskt hette i verkligheten är ju inte intressant; det intressanta är att Darla, till skillnad från Angel och Spike, knappt ens kan minnas hur det är att vara mänsklig. Definitionen av Darla, både hennes egen och andras, är "Vampyren som kallas Darla". Det enda hon minns från sin tid som människa går ut på en enda sak: att vara mänsklig är att dö, långsamt och plågsamt. Att vara vampyr är att inte vara bunden av sådana lagar, att leva för evigt och göra precis som man vill - och hon älskar det. The Master säger sig vara hennes frälsare - och hon håller med. De enda som någonsin har kommit henne nära, känslomässigt, är vampyrer; The Master och Angelus. Därför blir det så mycket plågsammare för henne att nu vara människa; hennes själ bekymrar henne visserligen, men även den rent fysiska sidan av det är smärtsamt så det räcker och blir över. Och Angel, vars högsta mål numer är att få bli mänsklig och i sinom tid dö av hög ålder omgiven av feta blonda barnbarn, varken kan eller vill förstå det.

Cordy: That's what we suck at. Let's face it, unless there's a website called http://www.Oh-By-the-way-we-have-Darla-stashed-here.com we're pretty much out of luck.
:D
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Gordo » tis apr 19, 2005 15:01

Bra, bra, bra!

Tillbakablickar gör verkligen ett avsnitt bra. Särskillt när det är som här, då man får så mycket information om karaktärerna. Och så fick vi ju se The Master igen och dru :)
He shall be very cross if he finds we had a lovely mass slaughter without him


Jag känner mig fortfarande lite osäker på vad det är W&H har i kikaren, vad är det de vill egentligen?

Måste se nästa avsnitt på en gång!
- Why would you wanna help me after what I did?
- Because it's what Jesus would freakin' do!
Användarvisningsbild
Gordo
doookti persika
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 08 feb 2005
Ort: Stockholm

Inläggav xAMNESIAx » ons maj 04, 2005 17:26

OK, jag var först lite tvär för att dom tog tillbaka Darla som människa och inte vampyr. Men nu är jag helt övertygad att det var ett bra drag av Joss & Co. Darla är, kanske, den mest mångsidiga karaktären i Buffyverse. Ger inte så mycket att jag skriver något ingående, A Bear sammanfattade avsnittet så bra.

10/10.
"Only losers drink alcohol."
-Dawn
Användarvisningsbild
xAMNESIAx
Minion
 
Inlägg: 247
Blev medlem: 27 nov 2004
Ort: Skellefteå

Inläggav HeY » sön maj 22, 2005 17:34

Jag bara älskar detta avsnittet. Darla är bara så bra, det är nog ett utav de bästa i säsongen. Lätt värd en 10 :D

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

Inläggav HeY » sön jun 12, 2005 12:19

Buffybot Wannabe skrev:Så otroligt bra! Jag saknar ord, jag satt i 40 minuter utan att andas, okej där ljög jag, men det var ungefär så det kändes!

Alla återblickarna är så sanslöst bra! Och Darla och Lindsey... wow... Mer Darla och Lindsey :D


Tror inte att jag kan beskriva det bättre själv :D

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Tob » tor jun 30, 2005 19:30

Angel börjar få kontroll på hur saker och till ligger till. Darla är tillbaka, inte som vampyr utan som människa. Och med människorollen följer dessutom själen med. Det där diffusa begreppet som styr samvete och empati m.m. Samvetet äter Darla innefrån och ut, lidelse och smärta, ren och skär nedbrytelse. Jag älskar det! Darla (som avsnitt) är briljant, faktiskt helt lysande. Det finns en intensitet och styrka i varje scen. Ytterst dialogdrivet (karaktärsdrivet), vad är en själ och hur påverkas man av den? Man väver ihop bakgrundshistoria med nutid på ett otroligt snyggt sätt. Detta känns så jäkla klockrent på så många plan.....

Brukar vara försiktig med att sätta ut betyg, men detta är med lätthet en fullpoängare, och skapligt mycket bättre än FFL.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav Isabella » tor mar 30, 2006 16:26

Ett mycket bra avsnitt :) Nu får man som sagt se mer av Darla. Och hur hon blev vampyr. Ett av de bästa avsnittet så långt jag hunnit se.
Isabella
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 14 mar 2006
Ort: Sthlm (Nacka)

Inläggav mmmf » ons maj 17, 2006 15:57

Det här avsnittet var more like it. (Tja, det insåg jag redan när jag såg namnen Metcalfe och Landau swisha förbi i inledningen.) Återblickar är aldrig fel, och Drusilla en underbar karaktär. Och Darla och Angel har ett så mångbottnat förhållande att fortsättningen kan bli mycket intressant. Jag föreställer mig att Darla inte tänker finna sig i sin "nya tillvaro" lika fogligt som Angel har gjort. I am intrigued.
Användarvisningsbild
mmmf
Demon Fodder
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 30 apr 2006

Inläggav Tea » mån maj 22, 2006 16:05

Det här avsnittet diggar jag. Bakgrundhistorier alltid underhållande.

"Adversity is the diamond dust with which heaven polishes its jewels."
Thomas Carlyle


Läs här om ni vill veta hur mitt bröllop kommer gå åt helvete

QaF <3
Användarvisningsbild
Tea
Big Bad
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: 03 apr 2006
Ort: sväng höger vid granen och fortsätt...

Inläggav Reunion » fre jun 02, 2006 18:40

Stark 9. Blir nästan lite rädd för alla flashbacks! Riktigt bra, ska bli spännande att se hur det går för Darla-Angel nu. Det skulle vara kul ifall dom blir ihop igen.
Reunion
Demon Fodder
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 02 jun 2006

Inläggav AKS » sön jun 17, 2007 19:28

Okej, det är 4 år sedan jag såg detta avsnitt senast. Jag har kollat upp det. Det är 3-5 år sen jag såg hela Angel S1-S2. jag har sett alla avsnitt ett flertal gånger, men jag känner att detta avsnitt tappar lite på att det är sånt avstånd i tid sen jag såg slutet av S1 och början av S2. Jag är inte riktigt med i karaktärerna, s.a.s., och väntar mig S5 Angel och S5 Wes t.ex.. Detta gör det svårt att bedöma detta avsnitt rättvist. Jag är dock hundra på att jag föredrar Fool for Love framför detta avsnitt och det kommer jag alltid att göra. Darla är för mig långt ifrån det bästa Angel-avsnittet, det är inte ens det bästa S2-avsnittet för mig vill jag minnas. Jag älskar The Trial.

Det jag har problem med är vissa melodramatiska scener som t.ex. en med Darla/Lindsay och den sista med Angel som är bra helt klart, men visst melodrama finns där också.

Jag älskar dock att vi får återse the Master och att vi får se Spike från "andra sidan". Och jag ÄLSKAR slowmotion-scenen som faktiskt är bättre i detta avsnitt än i Fool for Love. Kanske för att den är längre?

På Buffyskalan får detta avsnitt 7 av 10. Inget Angelavsnitt skulle få 10 av 10 och ytterst få, om jag minns rätt, får 9 av 10.

Promo från då det begav sig för Fool for Love/Darla:
http://www.youtube.com/watch?v=jHFTWJ-W08Q
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav JRT » mån apr 28, 2008 22:06

Zigenargubben i det här avsnittet är samma som i Becoming pt 1 - men vad han har åldrats på bara några dagar. För ur hans perspektiv har det ju inte passerat några 2,5 år precis. Kanske de kunde ha färgat håret på honom eller nåt. Eller så funkar all den rituella sorgen som nån sorts instant-gray.

Notis. I Surprise säger uncle Enyos att Angelus "killed every man, woman and child that touched her life" - och det stämmer ju inte. Men jag klagar inte på det utan tvärtom så verkar det fullt trovärdigt att folk som lever hundra år senare inte har fått fullständigt korrekta uppgifter. Det är inte troligt att ens Enyos föräldrar var gamla nog att själva ha varit födda 1898 och alla som var på plats när Kalderasharna träffade Darla, Dru och Spike blev ju till liquid lunch.
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav Echolls » tis dec 15, 2009 16:09

Det här avsnittet är väldigt bra, det har så mycket av den typen av drama som jag älskar. Säsongen har verkligen kommit igång nu.

Tillbakablickarna här är bland de bästa. Kul att få se The Master igen och att man får reda på att Angel hade fått sin själ när Drusilla berättar att Spike dödade Slayern. Jag tycker att Angel är rolig i den scenen, vet inte riktigt varför men jag gillar när han säger "This rebellion is starting to bore me."

Jag tycker verkligen om Lindsey och hur snäll han är mot Darla. Det känns helt klart som att han är en bra person innerst inne men har hamnat fel. Avsnittet har så många bra scener, men den när han kysser Darla är en av mina favoriter. Åh, vad jag älskar Julie Benz också.

Favoritcitat:
Darla: I released you from this world once, I gave you eternal life. Now it's time for you to return the favor.

Betyg: 8
Coma Summer
Användarvisningsbild
Echolls
Big Bad
 
Inlägg: 1241
Blev medlem: 20 nov 2005
Ort: Stockholm

Föregående

Återgå till Angel Säsong 2



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron