1x18 Five by Five

Prata om Säsong 1

Sätt ett betyg på 5 BY 5

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
0
Inga röster
6
1
2%
7
4
9%
8
8
17%
9
20
43%
10
13
28%
 
Antal röster : 46

Inläggav Eisa » tor nov 03, 2005 15:55

briljant, fantastiskt...faith är grym.
I used to be normal but it drove me mad.
Användarvisningsbild
Eisa
Zeppo
 
Inlägg: 3730
Blev medlem: 14 maj 2004

Inläggav Kickan » mån apr 10, 2006 17:49

Det här tycker jag är bra. Faith är så trasig innuti men så hård och tuff på utsidan. Ett riktigt bra avsnitt för Eliza. Man lär känna Faith mer i det här avsnittet än genom hela Buffy-serien. Mycket underhållande.
-It's staking time, really. Don't you think?
Användarvisningsbild
Kickan
Minion
 
Inlägg: 102
Blev medlem: 13 sep 2005
Ort: göteborg

Inläggav mattek72 » lör apr 22, 2006 2:17

Tittade på detta avsnitt igår. Det förstärker bara Faith som min absoluta favorit karaktär i både Buffy och Angel. Torterandet av Wesley. Den härliga fighten med Angel, där hon släpper ut all vrede och frustration hon har inom sig. För att sedan bli helt knäckt och be om att få dö.
Helt klart mitt favorit avsnitt i denna säsong.
When I was alive, I may have been a little naughty.
But when they killed me, I became something much,much worse.
The stuff that nightmares are made of.
Användarvisningsbild
mattek72
Watcher
 
Inlägg: 6697
Blev medlem: 15 maj 2004

Inläggav Tea » sön maj 21, 2006 1:21

applåder till eliza.

Mitt fjärde omtyckta avsnitt. Sambon var helt tagen av slutscenen. BRAVO! BRAVO!

"Adversity is the diamond dust with which heaven polishes its jewels."
Thomas Carlyle


Läs här om ni vill veta hur mitt bröllop kommer gå åt helvete

QaF <3
Användarvisningsbild
Tea
Big Bad
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: 03 apr 2006
Ort: sväng höger vid granen och fortsätt...

Inläggav mattek72 » sön maj 21, 2006 1:28

Tea skrev:applåder till eliza.


Håller med. :D
When I was alive, I may have been a little naughty.
But when they killed me, I became something much,much worse.
The stuff that nightmares are made of.
Användarvisningsbild
mattek72
Watcher
 
Inlägg: 6697
Blev medlem: 15 maj 2004

Inläggav fripp21 » tis nov 28, 2006 21:36

Help me

Here we go again. Suck, jag vet inte vad som fattas. Ok, jag förstår att detta är ett favoritavsnitt hos många, men jag ser inte.

Jag läste en gammal tråd där jag och madskellig hade en intressant diskussion. http://www.buffyforum.se/viewtopic.php?t=621&start=30. Men tyvärr känner jag fortfarande inte så värst mycket för Faith och således missar jag poängen igen.

Jovisst är det ett mycket intressant avsnitt, men "great"? Jag vet inte.

Det finns flera väldigt bra scener i avsnittet. Det är bra! Men sista scenen och Faiths sammanbrott? Jag hänger inte med på känslornas berg&dalbana där.

Över till de glada tiderna:

Faiths överraskande och brutala armbåge i ansiktet på Cordelia. Up the stakes, Joss!

Faiths tortyrscen och Wesleys mod. Jag flämtade till vid:
WESLEY: I was your Watcher, Faith. I know the real you. And even if you kill me there's just one thing I want you to remember.
FAITH: What's that, love?
WESLEY: You are a piece of shi--


Spoiler Angel Season 1 Episode 19 "Sanctuary":
Angels och Faiths historior, sida vid sida, vilket får sin förklaring i kommande avsnitt "Sanctuary". Angel och Faith går båda från "evil" till att åtefå sina själar.

Varför känner jag inte mer för Faith?

DARLA: You're disgusting!
Mal... bad... in the latin.

Sex. Muscle. Humor. Thuggery. Jayne.

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

"I want to hear about the natty thing."
Wash, Firefly 1x08 - Out of gas


Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 17 nov 2005
Ort: Skövde=>Stockholm

Inläggav A bear » ons nov 29, 2006 0:49

fripp21 skrev:Det finns flera väldigt bra scener i avsnittet. Det är bra! Men sista scenen och Faiths sammanbrott? Jag hänger inte med på känslornas berg&dalbana där.

Tycker inte det är så mycket bergådalbana, det är rätt konsekvent. Här har vi en sån där grej som blir lite tydligare vid omtitt: en Slayer får inte vara rädd för att dö, men Faith går gradvis från dödsförakt till dödslängtan.
Buffy 3.14 skrev:BUFFY: You're just gonna go down there? That's your plan?
FAITH: Who said I had a plan? I don't know how many's down there, but I wanna find out. And I'll know when I land. If you don't come in after me, (shrugs and smiles) I might die!

Och så har vi scenen i slutet av "Graduation Day" där hon i princip, om också inte i praktiken, begår självmord genom att kasta sig från ett tak.

Och så har vi förstås "Who Are You?" som utspelar sig någon vecka innan det här avsnittet. Faith har äntligen fått sin önskan, hon har fått allt det Buffy har, hon vill dra nytta av det som Faith skulle göra - sätta på hennes pojkvän, driva med hennes vänner, handla för hennes pengar och så dra därifrån. Men hon lär sig också något hon antagligen vetat längst inne länge; att hennes tjat om att Buffy bara haft tur, att Buffy är en mes och att den starke alltid har rätt är så mycket skitsnack. Och vad kommer hon fram till?
FAITH: I'm Buffy, I have to do this.

FAITH: You're not gonna kill these people.
BOONE: Why not?
FAITH: Because it's wrong.

Faith vill inte vara Faith längre. Hon vill vara god, hon vill glömma det hon varit - sin uppenbarligen väldigt olyckliga uppväxt, alla fel hon gjort och mord hon begått sen hon kom till Sunnydale, etc. Men i stället hamnar hon ansikte mot ansikte med sig själv och kastar sig över sig och försöker slå ihjäl sig.
FAITH: You're nothing! Disgusting! Murderous bitch! You're nothing! You're disgusting!

Så om hon inte kan vara Buffy, och inte vill vara Faith, återstår bara att sluta vara Faith. Genom hela avsnittet lever hon farligt; hon muckar gräl, hon spöar upp poliser, hon har långt fler möjligheter att döda Angel än en erfaren slayer borde behöva; i stället bara retar hon upp honom
Get in the game!

och gör allt för att få till en stor strid på liv och död. Det är - precis som Angel i flashbacksen - sig själv hon slåss mot hela vägen.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav fripp21 » ons nov 29, 2006 11:57

Tack för en mycket upplysande och imponerande sammanfattning, A bear. Du fiskade upp ett antal relevanta citat. Hur? Har du dem alla i huvudet? :o

A bear skrev:Här har vi en sån där grej som blir lite tydligare vid omtitt:

Det är just det jag funderade på igår. Hur mycket kommer min egen uppfattning ändras efter jag sett klart på hela serien (serierna)? Man undrar. Jag gillar verkligen inte Faith, därav det ganska svaga intresset för hennes dödslängtan och problem. Men just på grund av att hon verkar ha så många fans misstänker jag att detta inte är det sista vi sett av henne. Jag kommer kanske också bliv förälskad i henne, och vid eventuella omtittar tycka att hon är suverän i dessa tidiga avsnitt. Vem vet? ;)
Mal... bad... in the latin.

Sex. Muscle. Humor. Thuggery. Jayne.

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

"I want to hear about the natty thing."
Wash, Firefly 1x08 - Out of gas


Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 17 nov 2005
Ort: Skövde=>Stockholm

Inläggav AKS » tor jul 12, 2007 21:47

SATAN vad bra detta avsnitt är!! Till största delen verkligen helt jäkla suveränt. Sista akten är fantastisk och jag blir alltid tårögd i slutet då Faith gråter och vill bli dödad.

Eliza Duschku äger detta avsnitt. Min haka är konstant tappad under detta avsnitt under hennes scener. Hon lyckas till och med visa fram en sorts desperation då hon dansar.

Aww, stackars Dennis. Han släpper nog in Cordelia då han hör att Wesley är där och kan försvara henne. Han vet ju inte att Faith är psykopatisk.

En sak gillar jag dock inte alls med detta avsnitt och det är möjligt att jag är ensam om det: tillbakablickarna. Jag förstår varför de är där, men de stör mig något så enormt. Jag tas ur historien om Faith och som sagt, återigen, jag vet varför de är där, men jag gillar dem ändå inte. Borde förresten inte zigenarna ha förbannat Darla också/i stället? Hon är ju nästan mer ansvarig för det som hände än Angelus. Det beror ju iofs på hur de fick reda på vem som gjort det...

Stark 8 av 10
Inte många Angel-avsnitt som når hit...

EDIT: Efter att ha kommit fram till Damage i min omtitt har jag insett att detta avsnitt ska ha 9 av 10. Det har jag iofs funderat på den senaste månaden, men då jag såg Damage blev det bekräftat.
Senast redigerad av AKS tor aug 09, 2007 21:07, redigerad totalt 2 gånger.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav mattek72 » fre jul 13, 2007 0:54

AKS skrev:Eliza Duschku äger detta avsnitt.


Precis som de flesta andra avsnitt hon medverkar i. :D
When I was alive, I may have been a little naughty.
But when they killed me, I became something much,much worse.
The stuff that nightmares are made of.
Användarvisningsbild
mattek72
Watcher
 
Inlägg: 6697
Blev medlem: 15 maj 2004

Inläggav AKS » fre jul 13, 2007 1:11

Preach it, brother!
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Prue » sön jan 06, 2008 14:59

caffeineaddict skrev:Ett av de absolut bästa Angel-avsnitten och förmodligen allra starkast i S1 (dock är jag väldigt svag för sentimentala snyftfesten I Will Remember You).

Faith-mot-Angel-fighten speglar på många sätt Faith-mot-Buffy-fighten som jag hyllade i Graduation Day, Part One. Det är nog nästan lika bra. Och det var här någonstans som Alexis Denisof gick från "bara" jättebra till gudalik i sitt porträtterande av Wesley ("...you are a piece of sh...").

Betyg: 9 (vilket väldigt få "Angel"-avsnitt får av mig. Inte ett enda har gjort sig förtjänt av en tia än så länge...)

Detta avsnitt får också en 9;a av mej

Gillade mycket hur Faith vkande upp, tack vare Angel
Hur hennes karaktär var galen & så frusterade så hon släppe ut ilskan mot allt å alla.
Fastnade också då Fath & Angel slogs & hon knäcked eller man kan säga vaknade upp mer eller minder
Det jag störde mej mest på var nog Buffy
Just det jag kan ha en kille, men du får inte ha nån blabla gnället får mej att fräsa
Det är skön att se Angel sätta ner fot & visa vart gränsen går

Det kunda ha vart lite mer blod & våld för min del
för då skulle jag get en 10;a, men ialla fall detta var ett riktigt trevliga avsnitt som man ska se igen
"I will love the light for it shows me the way, yet I will endure the darkness for it shows me the stars."
Användarvisningsbild
Prue
Minion
 
Inlägg: 115
Blev medlem: 20 nov 2007
Ort: Gnällbältet

Inläggav Echolls » lör dec 05, 2009 15:36

Åh, vad bra det här avsnittet är! Det är verkligen ett sånt som har växt för mig sen första titten. Då var det också så att jag störde mig så mycket på Faith att jag hade svårt att uppskatta det riktigt, men nu har jag ju lärt mig att acceptera henne. Dansscenen t.ex. är en sådan scen som jag knappt klarar av egentligen och nu tycker jag till och med att den är rätt bra och härlig på något sätt.

Jag gillar verkligen Faiths sätt att slåss på, med så mycket känsla. Riktigt bra fight mellan henne och Angel i lägenheten, men framför allt när den fortsätter i gränden och Faith bryter ihop. När jag tänker på AtS så brukar det vara en av de scener jag tänker på. Jag tror att det är Elizas bästa stund, även om jag tycker att hon spelar Faith väldigt bra över huvud taget. Hon känns alltid trovärdig. Tortyrscenen med Wesley är hon riktigt bra i också.

Favoritcitat:
Wesley: She's not a demon, Angel. She is a sick, sick girl. If there is even a chance she can be reasoned with...
Angel: There was. Last year I had a shot at saving her. I was pulling her back from the brink when some British guy kidnapped her and made damn sure she'd never trust a living soul.
Cordy: Angel, it's not Wesley's fault that *some* British guy ruined your... Oh, wait. That was you. Go on.

Betyg: 8, men väldigt nära en 9:a.
Coma Summer
Användarvisningsbild
Echolls
Big Bad
 
Inlägg: 1241
Blev medlem: 20 nov 2005
Ort: Stockholm

Föregående

Återgå till Angel Säsong 1



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Google [Bot]

cron