1x20 - War zone

Prata om Säsong 1

Trött på frågetecken %

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
1
6%
5
1
6%
6
4
24%
7
4
24%
8
4
24%
9
3
18%
10
0
Inga röster
 
Antal röster : 17

1x20 - War zone

Inläggav Off » tor feb 12, 2004 1:56

Finns inte direkt någon story i avsnittet utan det introducerar ju snarare bara en ny kille, ändå känns det ganska bra.

Många roliga såväl som tragiska scener. Miljonären som inte har några kompisar är enormt sorglig och scenen där Gunn dödar sin syster är ganska tung. Hela jaktscenen på Angel är ganska häftigt gjord vilket även "i'm Angelus"-scenen är.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Noggster » mån maj 10, 2004 13:27

Kan inte påstå att jag gillar Gunn, om han nu hette så. Hans karaktär verkar redan finnas i serien i överflöd. Känns som en sådan inte behövs, men vet ju inte riktigt hur han utvecklas ännu.

Avsnittet var helt okey, gillade rika millionären. Hur får man äns tanken att gå till demon-bordel? Visst, demon-tjejerna var väl inte fyla. Men dom är ju demoner? Aja, i always said D&D wasn't any good.
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Mr Chase » ons maj 26, 2004 0:09

Nabbit: "Are you familiar with Dungeons and Dragons?"
Angel: "Yeah. I've seen a few."
Wesley: "You mean the - ah, role playing game."
Angel looks up at Wesley: "Oh - game. - Right."

Asrolig replikväxling :D !
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav sus@n » ons maj 26, 2004 15:07

Jag håller med Mr Chase.
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav Koala » fre sep 03, 2004 0:41

Jag gillade den, verkligen =) en klar 8a!
<poserdoser> Koala^^ då hade jag lesbisk sex med din mamma
Användarvisningsbild
Koala
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 08 aug 2004
Ort: Stockholm City

Inläggav sus@n » fre sep 03, 2004 21:08

Jag måste säga att detta avsnitt inte ligger bra till hos mig bara pga. att jag inte gillar Gunns syster - det förstör hela avsnittet..

Annars är mobildesorienterade Angel asskoj!
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav caffeineaddict » fre sep 10, 2004 12:40

Avsnittet har sina bra sidor, men känns rätt förutsägbart och klyschigt rätt igenom. Ingen favorit alls.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Jhonny » tor okt 07, 2004 15:18

Det finns en låt med Slayer som heter War zone.
There is no knowledge that is not power
Användarvisningsbild
Jhonny
Minion
 
Inlägg: 295
Blev medlem: 07 okt 2004
Ort: Dalsjöfors

Inläggav Pazuzu » tor okt 07, 2004 19:00

Just det, det hade jag nästan glömt bort!
Serious sport is war minus the shooting. - George Orwell

Dolores capitis non fero. Eos do.
[size=9][b]
Användarvisningsbild
Pazuzu
Big Bad
 
Inlägg: 2446
Blev medlem: 31 maj 2004
Ort: Kalmar

Inläggav Jhonny » fre okt 08, 2004 14:14

Bra att jag påminde dig då;)
There is no knowledge that is not power
Användarvisningsbild
Jhonny
Minion
 
Inlägg: 295
Blev medlem: 07 okt 2004
Ort: Dalsjöfors

Inläggav Pazuzu » fre okt 08, 2004 14:42

Vid en kontroll visar det sig att jag äger skivan också (God hates us all). :oops: Jag får försvara mitt dåliga minne med att War Zone enligt mitt tycke inte är bland de bättre.
Serious sport is war minus the shooting. - George Orwell

Dolores capitis non fero. Eos do.
[size=9][b]
Användarvisningsbild
Pazuzu
Big Bad
 
Inlägg: 2446
Blev medlem: 31 maj 2004
Ort: Kalmar

Inläggav caffeineaddict » fre okt 08, 2004 16:58

Nu blir jag läskigt OT (men jag har ju redan skrivit vad jag tycker om avsnittet...) men jag måste banne mig skaffa GHUA snart, även om jag egentligen är mer förtjust i 80tals-Slayer.

För att hålla mig lite on topic kan jag säga att scenen med inlåsta Angel och mobiltelefonen är ruskigt kul. :D


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Pazuzu » fre okt 08, 2004 19:19

caffeineaddict: Lite mer OT: Gör det nu, den är bra! (i synnerhet New Faith och Bloodline).

Tillbaka till topic: Angel och mobiltelefoner är alltid lika roligt! :)
Serious sport is war minus the shooting. - George Orwell

Dolores capitis non fero. Eos do.
[size=9][b]
Användarvisningsbild
Pazuzu
Big Bad
 
Inlägg: 2446
Blev medlem: 31 maj 2004
Ort: Kalmar

Inläggav Tam » lör jan 15, 2005 5:07

Den vampyren som är en grönsak, hur gick det till? Edit: Han var visst inte nån grönsak, bara lite loj.

Och, ällmänt, om man skjuter en vampyr i huvudet, får den hjärnskador då?
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7629
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala

Inläggav jvc_man » mån jan 31, 2005 10:58

Nja, inget höjaravsnitt, ganska obra faktiskt. Storyn var väl ganska bra kan tyckas, men det känns ändå inte bra. :?
Den som är god vän med alla, är inte vän med någon
Användarvisningsbild
jvc_man
Minion
 
Inlägg: 375
Blev medlem: 17 nov 2004
Ort: Malmö

Inläggav Nyx » mån feb 07, 2005 3:41

Svårt att följa upp två så bra avsnitt som 5 by 5 och Sanctuary. Inte dåligt, som flera sagt, men heller inte alls lika bra som föregående, framför allt därför att mycket dialog och aktion bärs upp av för oss okända karaktärer istället för Angel, Wes och Cordelia. :rolleyes: Det är möjligt att Gunn blir intressant om han får dyka upp i fler avsnitt, men här visade han inte särskilt stor känslomässig räckvidd. Borde ha varit mer gripande mellan honom och systern. Kanske jag upplever det annorlunda nästa gång jag ser det, är ganska trött just nu, men jag ville ändå skriva ner första intrycken. Det jag upplever som seriens största tillgång är att man verkligen är intresserad av huvudtrions utveckling som grupp (och även som individer). När alla tre interagerar blir det kul och intressant, som mobiltelefonscenen!

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Buffybot Wannabe » mån feb 07, 2005 19:06

känns lite lamt efter de två senaste avsnitten (vilka var helt otroliga!).

Men Angel+mobil alltid roligt, när Wes beställer en kaffe och hans och Cordys samtal på bänken om prostitution fick mig att le iaf!!!

Ett helt OK avsnitt, men som sagt, känns lite lamt efter Five by Five och Sanctuary...
SM-GULD 2004
SM-SILVER 2005
SM-GULD 2006
Åkte ur i semin 2007... va fan hände?
Användarvisningsbild
Buffybot Wannabe
Big Bad
 
Inlägg: 2494
Blev medlem: 16 okt 2004
Ort: Speedwayheaven

Inläggav JRT » tis feb 08, 2005 2:28

Har alltid gillat det här - självklart har det inget att sätta emot avsnit 18-19, men jag gillar det. Det introducerar Gunn, har ett par trevliga scener med Angel/Cordelia/Wesley, Angel + mobiltelefon, "I just love old meat lockers", och en trevlig jaktscen med Massacrestycket from Becoming pt 1. :)
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav A bear » lör feb 12, 2005 2:59

Vampires n tha hood - nä, det här var inte särskilt kul. Några bra scener - Angel med mobilen, Wesley med kaffet - men annars mest en massa vampyrfighters som vi inte bryr oss speciellt mycket om. Framför allt river det ett litet hål i hela seriens trovärdighet; om vampyrer är så här allmän kunskap...? Där tror jag jag har en grej som stör mig med hela Angel hittills; LA är helt enkelt lite för stort för den här sortens grej. I Sunnydale är det mycket enklare att upprätthålla Buffyverse-känslan, i LA smyger sig verkligheten på för ofta för att magin ska hålla.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Off » lör feb 12, 2005 3:20

Jag förstår inte alls? Får det inte finnas människor som vet att det finns vampyrer/demoner? Utveckla gärna för jag hänger inte med :)
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav noike » lör feb 12, 2005 3:37

A bear skrev:I Sunnydale är det mycket enklare att upprätthålla Buffyverse-känslan, i LA smyger sig verkligheten på för ofta för att magin ska hålla.

Nja, håller inte med alls. I Sunnydale måste de ha en enorm inlfyttning för att täcka alla som dör hela tiden. Och ytters få bryr sig egentligen om att folk försvinner i hundratal varje år.

Att verkligheten läcker in i Angel är en av de saker som gör att jag verkligen gillar serien mer än Buffy. Likadant med gråskalorna, demone är inte nödväntigtvis onda -- något som Buffy snappade upp först i S6.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav A bear » lör feb 12, 2005 12:01

Off skrev:Jag förstår inte alls? Får det inte finnas människor som vet att det finns vampyrer/demoner? Utveckla gärna för jag hänger inte med :)


En stor del av poängen med vampyrer är ju att ingen tror på dem. Det har dragits upp flera gånger i serien hittills - Kate, Rebecca etc. Vampyrer är, vad de flesta människor anbelangar, sagovarelser, vilket är ett av skälen till att de kan överleva. Nu är det plötsligt allmän kunskap, åtminstone i vissa icke-korrupta kretsar? OK för att inte så många lyssnar på vad ett gäng ghettokids säger, men... Om det finns ett sånt här gäng i LA måste det finnas fler, antagligen över hela USA. Det finns liksom en gräns för hur många som kan veta om att det finns vampyrer och bekämpa dem ofta, gärna och inte minst högljutt innan snart alla känner till det.

Tycker jag i alla fall.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav A bear » lör feb 12, 2005 12:11

noike skrev:
A bear skrev:I Sunnydale är det mycket enklare att upprätthålla Buffyverse-känslan, i LA smyger sig verkligheten på för ofta för att magin ska hålla.

Nja, håller inte med alls. I Sunnydale måste de ha en enorm inlfyttning för att täcka alla som dör hela tiden. Och ytters få bryr sig egentligen om att folk försvinner i hundratal varje år.

Att verkligheten läcker in i Angel är en av de saker som gör att jag verkligen gillar serien mer än Buffy. Likadant med gråskalorna, demone är inte nödväntigtvis onda -- något som Buffy snappade upp först i S6.


Jo, men det är just det jag verkligen gillar med Buffy. Den där egna logiken allt funkar efter i Sunnydale. Det finns tillräckligt många serier som vill ge intryck av att spegla verkligheten; Buffy skapar en helt egen verklighet med egna spelregler. Med eller utan räkor. Det är det där med "suspension of disbelief"; jag kan köpa att Sunnydale vimlar av demoner och vampyrer och ingen märker nåt, eftersom det är så saker fungerar i Sunnydale. Alla går omkring med skygglappar modell XXL. Jag har betydligt svårare att acceptera att det skulle fungera i "verklighetens" LA. Jag inser att det är två olika serier och Angel har inget krav på sig att använda samma knep som Buffy - men jag kan bara gå efter vad jag gillar eller inte gillar. Alltså, problemet är inte att Angel inte är Buffy, utan att det I Buffy som gör det till en av världens bästa serier inte finns i lika hög grad i Angel. Hittills.

Men som sagt, jag gillar säsongsavslutningen mycket bättre än första 3/4 av säsongen. Lovar gott.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav malavel » lör feb 12, 2005 13:05

A bear skrev:En stor del av poängen med vampyrer är ju att ingen tror på dem. Det har dragits upp flera gånger i serien hittills - Kate, Rebecca etc. Vampyrer är, vad de flesta människor anbelangar, sagovarelser, vilket är ett av skälen till att de kan överleva. Nu är det plötsligt allmän kunskap, åtminstone i vissa icke-korrupta kretsar? OK för att inte så många lyssnar på vad ett gäng ghettokids säger, men... Om det finns ett sånt här gäng i LA måste det finnas fler, antagligen över hela USA. Det finns liksom en gräns för hur många som kan veta om att det finns vampyrer och bekämpa dem ofta, gärna och inte minst högljutt innan snart alla känner till det.

Håller med. En av anledningarna till att jag hatade The Initiative.
OK, technically, never. Touché. But I'm like Vader in the last 5 minutes of Jedi with redemptive powers minus a redemptive struggle of epic redemption which chronicles... These ropes itch.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad
 
Inlägg: 2063
Blev medlem: 15 feb 2004
Ort: Stockholm

Inläggav noike » lör feb 12, 2005 13:32

A bear skrev:Det är det där med "suspension of disbelief"; jag kan köpa att Sunnydale vimlar av demoner och vampyrer och ingen märker nåt, eftersom det är så saker fungerar i Sunnydale. Alla går omkring med skygglappar modell XXL. Jag har betydligt svårare att acceptera att det skulle fungera i "verklighetens" LA.

Men alla i Sunnydale har inte skygglappar. Långt ifrån. Det finns mängder med med männsikor som känner till demonerna. Kolla bara bland folket som går på collage, ellre frammanar helveteshundar, eller för den delen går och dricker på en demonbar trots att de är människor. Demoner har ju till och med jobb som sopmän. Och detta i en väldigt liten stad (som växer exponentiellt när författarna kräver det förvisso).

Dra ut på storleken till den når LAs omfång och folkmängd så är alla som känner till demonvärlden konstant.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Binchy » mån feb 14, 2005 12:58

Jag gillar det här avsnittet, dock inte lika mycket som de förra två. Angel som kommer på i efterhand att han hade en mobiltelefon är görkul, Cordy är alltid underhållande i Angel, miljonären med social inkompetens var ju för söt. Gunns syster var rätt klyshigt skriven, men med tanke på att hon bara var med i ett par scener så gör väl inte det så mycket. Jag gillar Gunn som vampyrdödare bättre än
Spoiler Buffy 7:14
Principal Wood. Wood är så teatralisk och använder martial art-ställningar som bara känns överdrivna. Och vendettor leder ju bara till ännu mer hämndbegär.

Gunn och gänget slår tillbaka med tekniker de lärt sig själva, som de förbättrar hela tiden och de kämpar för sin egen överlevnad.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav Lipton » ons feb 16, 2005 9:55

Håller med A bear, hela den här världen där Angel och co lever är allmänt känt, även Angel verkar vara känd bland kreti och pleti, vart tog mystiken vägen.

Angel presenterar sig som Angelus? det var nytt, varför gjorde han det tro?
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav Tam » mån feb 21, 2005 6:03

Binchy skrev:Spoiler Buffy 7:14
Principal Wood. Wood är så teatralisk och använder martial art-ställningar som bara känns överdrivna. Och vendettor leder ju bara till ännu mer hämndbegär.

Buffy 7x14 Jag gillar Woods fight moves jättemycket. Känns väldigt skolat vilket jag tycker går fint ihop med att han blev uppfostrad av en watcher. Det ser förstås lite teatraliskt ut ibland men jag tycker det passar bra för karaktären.

Lipton: Jag reagerade också på Angelus presentationen. Antagligen var det väl att det var ett namn som vampyrer hade respekt för. Försökte ett tag hitta djup att Angel såg Gunn&co kämpa väldigt utsatt och kände att allt är svart och vitt (inte hudfärgsmässigt här) och gråzoner fanns inte, men jag lyckades inte så bra med att hitta saker att bygga en sån teori på.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7629
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala

Inläggav xAMNESIAx » sön apr 10, 2005 15:22

Det är just faktumet att verkligheten tränger på som gör Angel så bra. Tycker inte att mystiken går förlorad bara för att AtS har en mer realistisk prägel än BtvS. Angående trovärdigheten så har jag mycket lättare att köpa demonernas existens i L.A än i Sunnydale. I L.A bor det bra över 3 miljoner människor, i Sunnydale bor det 38,500 pers. Att minimera allmenhetens vetskap om deras exisens måste vara betydligt lättare i L.A än i Sunnydale. Inte för att jag stör mig på det eller något, ville bara påpeka det.

Ja, Warzone var det jag skulle skriva om. Hyffast avsnitt, men det är svårt att leva upp till Five By Five/Sanctuary. Gunn är OK, kändes som att avsnittet handlande mycket om honom. Inte så monga roliga scener, utan mer ett seriöst avsnitt om de hemlösas kamp mot dregg vampyrerna. OK avsnitt, inget. mer.

6/10.
"Only losers drink alcohol."
-Dawn
Användarvisningsbild
xAMNESIAx
Minion
 
Inlägg: 247
Blev medlem: 27 nov 2004
Ort: Skellefteå

Inläggav Gordo » lör apr 16, 2005 23:01

Jag får lite The Wish känsla av det här avsnittet. Inte alls lika grov och inte alls lika mörk men ändå.

Inget favorit-avsnitt men det finns en hel del detaljer som gör det bra. Cordy och Wesleys ordväxling på slutet om prostitution och miljonären Davids ensamhet. Jag tycker även om karaktären Gunn!

A bear skrev:Buffy skapar en helt egen verklighet med egna spelregler. Med eller utan räkor


:D
- Why would you wanna help me after what I did?
- Because it's what Jesus would freakin' do!
Användarvisningsbild
Gordo
doookti persika
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 08 feb 2005
Ort: Stockholm

Nästa

Återgå till Angel Säsong 1



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare