1x19 - Sanctuary

Prata om Säsong 1

!?!

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
0
Inga röster
6
0
Inga röster
7
1
4%
8
10
42%
9
6
25%
10
7
29%
 
Antal röster : 24

Inläggav A bear » mån feb 14, 2005 1:11

Menar alltså "med i leken" i betydelsen att hon fortfarande är mänsklighetens starkaste enskilda soldat i kriget mot ondska - "officiell" slayer eller ej. Och OM the council verkligen vill bekämpa ondska borde det vara viktigare för dem än att hon tar order från dem.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Binchy » mån feb 14, 2005 1:18

Jag borde kanske ha citerat ur latarmigs inlägg istället.

Faith är ju så stark i slutet, när hon för (antagligen) första gången tar ansvar för sina handlingar och överlämnar sig till polisen.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav xAMNESIAx » ons apr 06, 2005 17:16

Under hela Buffy S1 till S3 (speciellt S3) så har det varit en handfull tillfällen då jag tyckt att Angel tagit för mycket skit från Buffy. Inte direkt något stort, utan mer små onödig kommentarer från Buffy gör att det ibland verkar som att hon inte förstår att Angel också har känslor. Nu hände det igen, men den här gången slog han tillbaka...
När hon kastar Angels förflutana rakt i ansiktet på honom så går Buffy över gränsen.

Angel: "You can't possibly know what she's going through."
Buffy: "But offcourse you do. I'm sorry i can't be in the club, but i have never murdered anybody."
He stares at her, truly pissed.

Hela hans existens handlar om att göra bot för sina handlingar, det sista han behöver är sin livs största kärlek använda det emot honom. Faith eller ingen Faith, man gör inte så mot någon man älskar. Uppenbarligen så verkar det som att Buffys hat för Faith större än hennes kärlek för Angel.
Sedan scenen på polisstationen, fy fan vad fult gjort. Att påstå att hon inte kan lita på Angel, att hon inte känner honom. För att sedan gnugga in faktumet att hon har en ny pojkvän, med vetskap om Angels situation. Att han inte kan gå vidare.
Det verkar som att Faith har en sjuk stor inverkan på Buffys sinne för att få henne att reagera som hon gjorde. Eller så är hon bara en bitch.
Känns skummt att säga så, speciellt när jag 95% av alla argumentationer som involverar Buffy så stöder jag henne. Nu kan jag bara inte.

10/10. Drama.
"Only losers drink alcohol."
-Dawn
Användarvisningsbild
xAMNESIAx
Minion
 
Inlägg: 247
Blev medlem: 27 nov 2004
Ort: Skellefteå

Inläggav Gordo » lör apr 16, 2005 22:53

:cry: :cry:

Hårda ord mellan Buffy och Angel och det berör mig alltid.

Bra avsnitt, härligt triangeldrama och ett bra slut. Skönt att händelserna i Five by Five tas upp ordetnligt så att det inte hänger en massa i luften.

Jag tycker inte att det är något konstigt alls i hur Buffy reagerar men samtidigt tycker jag att det är skönt att Angel inte bara tar emot utan att han ger tillbaka lite och säger vad han tycker.

Mitt i eländet finns det några riktigt roliga repliker i Angel och Buffys dispyt.

Angel: Not to go all schoolyard on you, but you hit me first.
---
Buffy: A cry for help is when you say help in a loud voice.


Om avsnittet inte följts upp i The Yoko Factor hade jag tyckt att det varit hårt för slutscenen mellan Angel och Buffy är verkligen jobbig att se.
- Why would you wanna help me after what I did?
- Because it's what Jesus would freakin' do!
Användarvisningsbild
Gordo
doookti persika
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 08 feb 2005
Ort: Stockholm

Inläggav Tob » tis jun 28, 2005 16:37

Detta är bra. Minns det som snäppet sämre än Five by Five. Men jag är tveksam nu. Sista dialogen mellan Buffy och Angel är riktigt bra, lider med Angel, och Buffy visar sin allra sämsta sida. Hon klarar inte av alls att hamna i andra hand, går till försvarsposition och omöjlig att resonera med.

ANGEL: I needed more time with Faith. I'm not sure...

BUFFY: You needed... Do you have *any* idea what it was like for me to see you with her? That you went behind my back...

ANGEL: Buffy, this wasn't about you! This was about saving somebody's soul. That's what I do here, and you're not a part of it. That was your idea, remember? We stay away from each other.

BUFFY: I came here because you were in danger.

ANGEL: I'm in danger every day. You came because of Faith. You were looking for vengeance.

BUFFY: I have a right to it.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav Tea » sön maj 21, 2006 11:06

sarah spelar itne bra i det här avsnittet, det är någoting jag stör mej på hos henne... hon verkar så överlägsen här.
Eliza bra som alltid.
Angel... mja... likte mjäkig
Katie, fortfarande... tycker iten hon har specieltl mycket, varken utstrålning eller något där att göra rent ut sagt :P

Scenen mellan Wes och Cordelia är den bästa.

Har allid velat se det hrä avsnittet faktiskt. och nu har jag :)

"Adversity is the diamond dust with which heaven polishes its jewels."
Thomas Carlyle


Läs här om ni vill veta hur mitt bröllop kommer gå åt helvete

QaF <3
Användarvisningsbild
Tea
Big Bad
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: 03 apr 2006
Ort: sväng höger vid granen och fortsätt...

Inläggav CheeseGuy » sön maj 21, 2006 12:30

Tea skrev:sarah spelar itne bra i det här avsnittet, det är någoting jag stör mej på hos henne... hon verkar så överlägsen här.

Det var ju meningen.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav Tea » sön maj 21, 2006 12:51

CheeseGuy skrev:
Tea skrev:sarah spelar itne bra i det här avsnittet, det är någoting jag stör mej på hos henne... hon verkar så överlägsen här.

Det var ju meningen.


såklart, men hon spelar dåligt som överlägsen. Det är inte ehnnes starka sida i skådespeleriet. Sänker poängen i det här asnittet rejält!

"Adversity is the diamond dust with which heaven polishes its jewels."
Thomas Carlyle


Läs här om ni vill veta hur mitt bröllop kommer gå åt helvete

QaF <3
Användarvisningsbild
Tea
Big Bad
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: 03 apr 2006
Ort: sväng höger vid granen och fortsätt...

Inläggav fripp21 » tis nov 28, 2006 22:06

... and the person I share that with is me.

Huh, detta var ett mycket, mycket starkt avsnitt.

Scenen mellan Buffy och Angel i slutet! Herre jisses. Fucking awesome!

BUFFY: I have someone in my life now. That I love. It's not what you and I had. It's very new. You know what makes it new? I trust him. I know him.
ANGEL: That's great. It's nice... you moved on. I can't. You found someone new. I'm not allowed to, remember? I see you again, it cuts me up inside and the person I share that with is me! You don't know me anymore, so don't come down here with your great new life and *expect* me to do things your way. Go home!

Jag som har investerat så mycket i relationen mellan Buffy och Angel. Jag tror det var den 25:e idag! ;)

Lustigt nog lyssnade jag på Kents Celsius när jag skrev i förra avsnittstråden.
Kent: Tänk om Jag har fel. Jag kan ha fel?

Nej jag kan inte ha fel med det - hur jag känner. Men här har vi ännu ett avsnitt med Faith - En hel dos Faith. Jag tyckte helt plötsligt att det var underbart.

Cordelias reaktion morgonen efter! Wesleys reaktion!!! Angel gör mig som vanligt vansinnig med sitt stoiska lugn. Hon ska få en chans till. Bah.

Och sen kom Buffy in! Inte helt överraskande eftersom det stod i texten till signaturmelodin. Och det brände till ordentligt mellan dem, alla tre.

Scenen när Angel slog Buffy!!!! Otroligt egentligen, vad som kan hända.

Jag tyckte hon såg så smal ut, nästan på gränsen till för smal. Oavsett så var det nog första gången jag såg Buffy vara rent elak, så mycket hon kunde. Hej Joss, det är inga "Air Force One"-hjältar här inte.

Jag kan också konstatera att jag skulle följt råden jag fick från Nyx med flera, och sett Buffy S4 och Angel S1 i rätt ordning (omväxlande). Hmm, jag var för otålig att följa Buffy, men vad gör man?

Är detta det sista vi ser av Faith?

ANGEL: She has a chance.
Mal... bad... in the latin.

Sex. Muscle. Humor. Thuggery. Jayne.

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

"I want to hear about the natty thing."
Wash, Firefly 1x08 - Out of gas


Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 17 nov 2005
Ort: Skövde=>Stockholm

Inläggav madskellig » tor nov 30, 2006 17:28

fripp21 skrev:Men här har vi ännu ett avsnitt med Faith - En hel dos Faith. Jag tyckte helt plötsligt att det var underbart.


:lovebunny: Det finns hopp för dig än! ;)
"I hate listening to people's dreams. It is like flipping through a stack of photographs. If I'm not in any of them and nobody is having sex, I just don't care."

Last.FM
Användarvisningsbild
madskellig
Big Bad
 
Inlägg: 2168
Blev medlem: 14 aug 2005
Ort: Umeå

Inläggav Capt. Peroxide » sön apr 15, 2007 3:56

OK. Bäst. Ska aldrig säga något ont om AtS igen.
Angelus Domini nuntiavit Buffiae,
Et concepit de Spiritu Sancto.
Användarvisningsbild
Capt. Peroxide
Minion
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 17 jan 2007

Inläggav AKS » tor jul 12, 2007 22:41

Jag har alltid tyckt att Sanctuary är det bästa av denna dubbel, men idag gillade jag Five by Five en promille mer än Sanctuary. Om jag skulle göra en topplista över Angelavsnitt (ska försöka göra det efter denna omtitt eftersom jag aldrig klarat att gör en tidigare) så skulle nog Sanctuary hamna före ändå eftersom jag föredragit det avsnittet i fem år.

Det finns egentligen inte så mycket att säga. I detta avsnitt finner jag Angel-Buffyscenerna starkast. Även Wes-Angel går inte av för hackor. Men Buffy! Fy satan vad jag hatar henne i slutet av avsnittet. Hur fan vågar hon säga att hon inte kan lita på Angel och sedan börja prata om Riley. Bitca! (spoiler Buffy S4) Och det är därför jag har så svårt för att det är Angel är den som ber om ursäkt i det där S4-avsnittet. Fuck no! Det är Buffy som ska hoppas att Angel kan förlåta henne. Men han är väl den mognare av de två (skulle hoppas det i alla fall, :)) trots att han inte har nån anledning alls att ångra de oerhört sanna ord han sa till henne i slutet av detta avsnitt. Precis som Angel säger: "This isn't about you."

Stark 8 av 10
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav lilith » sön aug 23, 2009 0:49

Angel sätter Buffy på plats! Och han har så rätt i allt han säger. Egentligen ville jag kommentera hennes skumma frisyr som gör att hennes näsa växer på oanat sätt. Men det känns ju ytligt.

Det här är nu inte längre en spin-off. Det här är Angel! Vampire with a soul. Who help the helpless. Etc etc. :lovebunny:
He smells like forrest.
/The Evil Queen, Once Upon a Time
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor
 
Inlägg: 9628
Blev medlem: 09 maj 2006

Inläggav Echolls » tis dec 08, 2009 20:13

Det är något som gör att jag tycker att det här avsnittet är sämre än Five by Five. Det är absolut ett bra avsnitt, men det känns som att något fattas. Jag har ingen aning om vad dock.

Jag håller med Cordy och Wesley om att det är lite konstigt att Angel börjar lita på Faith så snabbt, det skulle jag verkligen inte ha gjort. Jag tycker också att Buffy har rätt i det hon säger när hon först dyker upp. Det Faith gjorde mot henne var helt sjukt och inget man kan förlåta bara sådär. Däremot så tycker jag att Buffy är alldeles för hård mot Angel i deras sista scen när hon säger att hon kan lita på Riley men inte på Angel. Usch vad taskigt.

Wesley är grymt bra i det här avsnittet. Jag gillar honom när han är fånig också, men när han är lite mörkare och får komma med en massa sköna kommentarer är han som bäst.

Favoritcitat:
Lee: This is getting ridiculous. The first assassin kills the second assassin - sent to kill the first assassin, who didn't assassinate anyone until we hired the second assassin to assassinate the first assassin.
Lindsay: Alright. This obviously isn't working.

Betyg: 7
Coma Summer
Användarvisningsbild
Echolls
Big Bad
 
Inlägg: 1241
Blev medlem: 20 nov 2005
Ort: Stockholm

Föregående

Återgå till Angel Säsong 1



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron