1x19 - Sanctuary

Prata om Säsong 1

!?!

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
0
Inga röster
6
0
Inga röster
7
1
4%
8
10
42%
9
6
25%
10
7
29%
 
Antal röster : 24

1x19 - Sanctuary

Inläggav Off » ons feb 11, 2004 18:42

Fortsättningen på Faithstoryn sköts mycket snyggt och med hjälp av några kända gammla ansikten. Finns inte mycket att ogilla då allt känns mycket genomtänkt. Favoritscen måste väl vara sista scenen med Buffy och Angel. Det känns nästan som att det inte bara är de två som bryter med varandra utan även serierna.

Angel s01 är bra and then some.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Noggster » mån maj 10, 2004 13:24

Angel season 1 är jävligt bra sofar, jag kan dock förstå när folk säger att dom andra är bättre. Eftersom season 1 helt saknar någon sorts arc, jag räknar inte advokatfirman som en riktig bigbad än.

Detta var ett väldigt bra avsnitt, men tycker Buffy hanterade situationen lite konstigt, visst hon gillar inte faith. Men lite förståelse måste hon väl ha?
Fast iofs tyckte jag Angel var lite konstig när han kom till Sunnydale i 4x20, kankse bara känns onaturligt för mig.
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Koala » fre sep 03, 2004 0:41

This shit was tight...
<poserdoser> Koala^^ då hade jag lesbisk sex med din mamma
Användarvisningsbild
Koala
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 08 aug 2004
Ort: Stockholm City

Inläggav sus@n » fre sep 03, 2004 21:04

Detta avsnitt är så bra. Jag gillar skarpt scenen mellan Cordy & Wes samt att Wes och Angels relation är så bra i detta avsnitt. Sedan tycker jag att Buffy reagerar rätt! Faith låg faktiskt med Riley så Buffy är nog på sin vakt när det gäller henne samt att Angel och Buffy alltid har sin kärlek kvar.
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav CheeseGuy » ons nov 24, 2004 14:55

Den sista tredjedelen av "Five by Five" är svinbra, och lyfter hela det avsnittet. Men den här gången kändes "Sanctuary" klart bättre, p.g.a. att hela avsnittet är lysande (men det når förstås aldrig samma nivå som just slutet i FbF). Ett avsnitt av både Joss och Tim kan inte gå fel (jaja, "The Train Job" kanske, men då fanns det omständigheter). Buffy beter sig fruktansvärt, men det går (till viss del i alla fall) att förstå med tanke på händelserna i Sunnydale. Wesley äger!
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav jvc_man » lör jan 29, 2005 3:19

Har faktiskt börjar gilla Wesley nu, trodde jag aldrig, hatade honom till en början. Avsnittet är väldigt bra och sätter faktiskt lite djupare tankar på rullning än många andra avsnitt.
Varför skall alltid alla Angel o Buffy möten vara så sorgliga (i Angel s1-hittills), senast de var lyckliga i , 1:09 (tror jag) så försvann ändå den dagen, dvs de var aldrig lyckliga, blev bara elände av allt sammans! :(

Hoppas på bättre dagar, vill inte att storyn skall ta slut o ännu värre få ett ledsamt slut... :cry:

*no spoiling tack*
Den som är god vän med alla, är inte vän med någon
Användarvisningsbild
jvc_man
Minion
 
Inlägg: 375
Blev medlem: 17 nov 2004
Ort: Malmö

Inläggav AKS » lör jan 29, 2005 12:35

jvc_man skrev:Har faktiskt börjar gilla Wesley nu, trodde jag aldrig, hatade honom till en början.


Jag kände precis likadant som du, fast min ändrade inställning kom inte förrän nån gånger under S2. Fast jag tyckte naturligtvis Wes hade sina stunder i S1 också. Fast usch vad jag tyckte illa om denna karaktär. Så o-rolig, :), liksom. Verkligen inte min humor.

Spoiler om vad jag efter fem säsonger tycker om Wes (ingen handling avslöjas)
Nu är Wes en av mina absoluta favoritkaraktärer. Hans arc är så fantastisk att det är ofattbart.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav CiX » mån jan 31, 2005 2:35

Sådär, då har man sett den episoden också, mycket bra rakt igenom.

Kan man få det fina "assassin" citatet utskrivet av någon?
CiX
Minion
 
Inlägg: 430
Blev medlem: 08 nov 2004
Ort: Karlstad

Inläggav noike » mån jan 31, 2005 2:47

CiX skrev:Sådär, då har man sett den episoden också, mycket bra rakt igenom.

Kan man få det fina "assassin" citatet utskrivet av någon?


"This is getting ridiculous. The first assassin kills the second assassin, who was sent to kill the first assassin, who didn't assassinate anyone, until we hired the second assassin to assassinate her." -- Mercer
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav CiX » mån jan 31, 2005 2:50

Ahh, tack, helt underbart. Helt klart min favorit genom tiderna.
CiX
Minion
 
Inlägg: 430
Blev medlem: 08 nov 2004
Ort: Karlstad

Inläggav latarmig » mån jan 31, 2005 3:08

Man måste höra assassin-repliken några gånger (eller läsa den) för att kunna hänga med. Första gången jag hörde den var det bara "assassin, assassin, assassin" i mina öron. :-)

Det finns en liten nagel i ögat, och det är scenen på taket: Buffy och Faith springer mot takkanten medan en av mördarna skjuter med maskingevär efter dem. En helikopter stiger upp framför dem och spärrar vägen (det var väl meningen att de skulle hoppa?). Buffy och Faith stannar och står sedan stilla, sekund, efter sekund, efter sekund. Har de verkligen tid att stå och titta på helikoptern medan maskingevärssalvorna knattrar? Och om mördarna är så dåliga på att skjuta att de inte träffar två stillastående människor på tjugo meters håll så kanske de skulle fundera på en annan karriär.

I övrigt är det här och det förra två av de bästa avsnitten överhuvudtaget i AtS.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav jvc_man » mån jan 31, 2005 10:48

latarmig skrev:I övrigt är det här och det förra två av de bästa avsnitten överhuvudtaget i AtS.


Herre gud nej, ush!
Den som är god vän med alla, är inte vän med någon
Användarvisningsbild
jvc_man
Minion
 
Inlägg: 375
Blev medlem: 17 nov 2004
Ort: Malmö

Inläggav noike » mån jan 31, 2005 10:55

jvc_man skrev:
latarmig skrev:I övrigt är det här och det förra två av de bästa avsnitten överhuvudtaget i AtS.

Herre gud nej, ush!

Herre Joss, jo. De finns med på min topp 10-lista över Angelavsnitt i varje fall.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Tob » mån jan 31, 2005 13:44

jvc_man skrev:
latarmig skrev:I övrigt är det här och det förra två av de bästa avsnitten överhuvudtaget i AtS.


Herre gud nej, ush!


Laddade dvdspelaren igår kväll och såg avsnittet. Avsnittet är helt klart jämnare än del 1, men får ordentligt med stryk ändå, då avsnittet saknar en riktigt lyckad actionscen och de känslosamma scener som finns kommer inte alls upp i samma "spark-i-magen" status som det sista minutrarna av Five by five.

Avsnitten är helt klart bland dem bättre i säsong 1, men tittar man på hela Angel skulle jag tippa på en placering runt topp 20, IMO. Är förbaskat svag för dem senare säsongerna, och frågan är om jag ens kan jämföra så här tidiga avsnitt mot senare med en rättvis grund. Tveksamt, tåls att tänka på.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav Buffybot Wannabe » mån jan 31, 2005 16:46

Också ett kanonavsnitt (som alltid så fort Eliza är med i rutan!!!)

Håller med latarmig om att B och F var stilla onödigt lång tid där på taket men vi kan väl låtsas att de andra var tvungna att ladda om sina pangpangare???


Blir dock lite hmmm, besviken typ, på Buffy. Tycker hon är lite väl hård (visst, det Faith gjorde mot Buffy var inte direkt snällt...), Faith visar ändå tydligt att hon ångrar sig. Jag hann faktiskt skrika Åk hem! 20 sekunder innan Angel sa det på polisstationen... Kändes som att hon inte hade där att göra... Men samtidigt förstår jag hennes känslor...ibland...vet inte vad jag menar, jag är bara störd.
SM-GULD 2004
SM-SILVER 2005
SM-GULD 2006
Åkte ur i semin 2007... va fan hände?
Användarvisningsbild
Buffybot Wannabe
Big Bad
 
Inlägg: 2494
Blev medlem: 16 okt 2004
Ort: Speedwayheaven

Inläggav caffeineaddict » tis feb 01, 2005 3:05

Buffybot Wannabe skrev:Blir dock lite hmmm, besviken typ, på Buffy. Tycker hon är lite väl hård (visst, det Faith gjorde mot Buffy var inte direkt snällt...)


Hm, två oväntat starka flickor som slåss för att den ene har bumpat uglies med den andras pojkvän. Jag har sett det hända på krogen. Det slutar aldrig väl. Det här är nästan ett best case scenario.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Buffybot Wannabe » tis feb 01, 2005 11:23

jag ser det hända dagligen *suck*
så är det när man bor i en liten håla där det praktiskt taget är inavel på var och varannan kotte... incest incest familjefest, det är kommunens slogan tror jag fan...


Men jag förstår vad du menar, självklart är Buffy pissed, det hade jag varit, men det är mer hur hon beter sig i hela avsnittet jag blir irriterad på... men för att citera mig själv:

vet inte vad jag menar, jag är bara störd.
SM-GULD 2004
SM-SILVER 2005
SM-GULD 2006
Åkte ur i semin 2007... va fan hände?
Användarvisningsbild
Buffybot Wannabe
Big Bad
 
Inlägg: 2494
Blev medlem: 16 okt 2004
Ort: Speedwayheaven

Inläggav VelocityBoy » tis feb 01, 2005 11:32

Man får inte glömma att när Buffy anländer så är det första hon ser Angel och Faith tillsammans så helt plötsligt så har inte Faith bara äventyrat ev. förstört hennes förhållande (utöver att hon är en psykotisk mördare förstås) med Riley utan nu är hon på väg att ta Angel också (ur Buffys synvinkel) vilket säkert strör extra salt i såren.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav noike » tis feb 01, 2005 13:39

VelocityBoy skrev:Man får inte glömma att när Buffy anländer så är det första hon ser Angel och Faith tillsammans så helt plötsligt så har inte Faith bara äventyrat ev. förstört hennes förhållande (utöver att hon är en psykotisk mördare förstås) med Riley utan nu är hon på väg att ta Angel också (ur Buffys synvinkel) vilket säkert strör extra salt i såren.

Exakt. "Do you know how it hurt me to see her with you?" Något som inte går riktigt bra ihop med hennes "jag har en ny pojkvän! Ha!"-tal men å andra sidan är inte människor linjära och logiska. Men jag tycker att det är intressant att här är den enda gången Buffys kontrollbehov tas upp rakt ut, något som gör att åtminstone jag förstår/ser på saker i Buffys egen serie bättre. (Spoiler hela Buffy)Tänker främst på s1-3 där hon inte tar order och s7 där hon vill att alla ska följa hennes order.

Det här avsnittet var det som på allvar gjorde Buffy till en intressant karaktär för min del.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav latarmig » mån feb 07, 2005 4:09

Det verkar som om TV4 har övertagit översättaren av BtVS från kanal 5. Här är ett av väldigt många möjliga exempel på översättningsmissar. När Faith plötsligt kommer att tänka på vad hon gjort mot Buffy utspelar sig följande lilla dialog mellan henne och Angel:

Faith: All my life there was only one person that
tried to be my friend, - went out of her way when
I had no right or reason to expect her to - and I
screwed her. Not to mention her boyfriend, only -
him literally.
Angel: Faith, you and I never actually...
Faith: No, not you. The new one.
Oh,my god. Angel, I’m
so sorry I...

"The new one" översattes med "Hon har en ny" (möjligen "Hon har en ny nu", det var en vecka sedan jag såg det). Men, "hon har en ny" är en upplysning (det vill säga Faith berättar för Angel att Buffy har en ny pojkvän). En sådan mening skulle man aldrig säga om man var övertygad om att den man pratade med kände till den nye pojkvännen.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav jvc_man » mån feb 07, 2005 13:48

Fundrar på att bli översättare själv, samtliga medlemar av Buffyforum borde bli översättare och rädda de nya kommande utgåvorna av Buffy/Angel (BlueRay-HDDvd).


;) ;)
Den som är god vän med alla, är inte vän med någon
Användarvisningsbild
jvc_man
Minion
 
Inlägg: 375
Blev medlem: 17 nov 2004
Ort: Malmö

Inläggav noike » mån feb 07, 2005 15:56

jvc_man skrev:Fundrar på att bli översättare själv, samtliga medlemar av Buffyforum borde bli översättare och rädda de nya kommande utgåvorna av Buffy/Angel (BlueRay-HDDvd).

Nej det vill du inte, och nej det kan du inte.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav sharatec » tis feb 08, 2005 12:23

latarmig skrev:"The new one" översattes med "Hon har en ny" (möjligen "Hon har en ny nu", det var en vecka sedan jag såg det). Men, "hon har en ny" är en upplysning (det vill säga Faith berättar för Angel att Buffy har en ny pojkvän). En sådan mening skulle man aldrig säga om man var övertygad om att den man pratade med kände till den nye pojkvännen.


Kul att någon annan lade märke till det där, jag störde mig rejält på det... Jag förstår om översättaren är stressad, men h*n borde väl ändå ha insett misstaget när de följande meningarna översattes?
Burn the land and boil the sea
You can't take the sky from me


Jag är underbar. Det står på internet, så det måste vara sant! källa: http://www.buffyforum.se/viewtopic.php?p=80105#80105
Användarvisningsbild
sharatec
Big Bad
 
Inlägg: 1026
Blev medlem: 30 jan 2004
Ort: Linköping

Inläggav A bear » lör feb 12, 2005 2:00

Ännu ett bra avsnitt, om än inte riktigt i klass med "Five By Five". Stör mig på att Faith åker i finkan så snart igen.

Wesley är lysande igen. Hade jag aldrig trott att jag skulle säga för ett par avsnitt sen.
Wesley: "Won't she find it difficult - enjoying delicious, jelly-filled doughnuts, if she is - one assumes - bound and gagged?"
Angel: "Wesley, - we went through all this last night."
Wesley: "Yes, you were right. The police would be ill equipped to hold a Slayer against her will. I understand why you chose not to turn her over to them. - I do not, however, understand why the woman who brutally tortured me last night - this morning - gets pastries!"

Och den där lilla "180!" är verkligen på pricken. Ordvits värdig en Buffy i högform. (Icke-dartspelare göre sig ej besvär.) That'll put marzipan in your pie plate, indeed.

Givetvis är det inte underligt att Buffy reagerar som hon gör. Buffy har alltid haft svårt att hantera att komma i andra hand (skilsmässobarn, ack ja) och tro fan att hon tappar koncepterna i det här läget. Trist att de inte fick en chans att tala ut.

Lustigt att Wolfram & Hart är så inkompetenta bara. Vore jag dem skulle jag börja med att se till att vräka honom från den där mysiga hålan han bor i, utan varsel, mitt på dan. De har ju en kontraktsdivision, använd den. :)

Det enda som verkligen stör mig är den där idiotiska eldstriden på taket. A) de är verkligen usla skyttar, inte sant? B) är det verkligen så smart för the council att skjuta ihjäl BÄGGE slayers? Går inte det lite grann mot det de står för? Overkill, liksom?

Nä, som sagt, två riktigt bra Angelavsnitt i följd. Nu förväntar jag mig en riktig pannkaka snart.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav noike » lör feb 12, 2005 2:11

A bear skrev: B) är det verkligen så smart för the council att skjuta ihjäl BÄGGE slayers? Går inte det lite grann mot det de står för? Overkill, liksom?

Gruppen som är där agerar rätt mycket på egna order och gör vad de tycker är "bäst är the watchers". De var inte hänsysns fulla i Buffy, och efter att ha fått på nöten av "Faith" så lär de vara mycket surare nu. "Shoot first, ask questions to someone else" typ.

Och W&H är inte inkompetenta, de bara... har andra planer.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav caffeineaddict » lör feb 12, 2005 2:19

A bear skrev:Stör mig på att Faith åker i finkan så snart igen.


"Igen"? Vad glömmer jag?


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav A bear » lör feb 12, 2005 2:47

Ah. Caffeineaddict har rätt. "Åker i finkan" ska det vara. Inget "igen".
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav latarmig » lör feb 12, 2005 3:30

A bear skrev:är det verkligen så smart för the council att skjuta ihjäl BÄGGE slayers?

Det är kanske inte så dumt. Buffy är ju borta ur leken, och Faith vill de knappast ha som slayer. Med båda döda kallas en ny. The Council vinner stort på en sådan utgång.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav A bear » lör feb 12, 2005 12:18

latarmig skrev:
A bear skrev:är det verkligen så smart för the council att skjuta ihjäl BÄGGE slayers?

Det är kanske inte så dumt. Buffy är ju borta ur leken, och Faith vill de knappast ha som slayer. Med båda döda kallas en ny. The Council vinner stort på en sådan utgång.


Och då är vi tillbaka till http://www.buffyforum.se/viewtopic.php?t=1613 diskussionen om huruvida the councils främsta mål är makt åt sig själva eller att faktiskt rädda världen från demoner. Buffy är ju inte ute ur leken, hon tar bara inte deras order längre - men hon slaktar fortfarande demoner på löpande band. Om deras mål bara är att kontrollera 16-åriga tjejer, visst, då är det bättre för dem utan Buffy. Men det så klart, som Noike påpekade, Weatherby och gänget verkar ju minst sagt som rogue slayer hunters vid det här laget cch kanske inte ska tas som officiella representanter för the councils vilja...
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Binchy » mån feb 14, 2005 1:03

Lysande avsnitt. Triangeldramat Faith-Angel-Buffy är mycket underhållande. Wesley blir bara bättre och bättre, har dock aldrig tyckt riktigt illa om honom. Han var ju så tafatt i början (i Buffy) att man ville ta hand om honom, lite moderskänslor där (jaså är han tre år äldre än jag, pfft!) Assassinrepliken är underbar.

Åh, vad jag blir irriterad på alla spoilermarkeringar här på Angel. Buffy hade jag ju sett hela innan jag reggade mig så där fick jag ju läsa allt. Men jag lyckas (nästan alltid) låta bli att kika, ospoilat är ju bäst.

A bear skrev:Buffy är ju inte ute ur leken, hon tar bara inte deras order längre - men hon slaktar fortfarande demoner på löpande band.


Är det inte lite tveksamt om Buffy verkligen är med i leken,

Spoiler 5:22 och 6:20
när hon dör för andra gången så kallas ju ingen ny slayer, och inte när hon dör för tredje gången heller.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Nästa

Återgå till Angel Säsong 1



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare