1x17 - Eternity

Prata om Säsong 1

?

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
2
8%
5
2
8%
6
2
8%
7
9
35%
8
7
27%
9
3
12%
10
1
4%
 
Antal röster : 26

1x17 - Eternity

Inläggav Off » ons feb 11, 2004 12:09

Orkar inte skriva om det här avsnittet då jag stör mig så mycket på det där jäkla lyckopillret.

http://www.tvtome.com/tvtome/servlet/EpisodeReviewPage/showid-12/epid-95/blockid-6/ beskriver ganska bra va jag tror författarna försökte göra (sen om jag egentligen köper det, det vet jag inte) Jag är dock inte lika såld på avsnittet som recensenten är.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav gaspode » ons feb 11, 2004 12:38

Bra länk, tycker också det är en klart bättre förklaring att han tappar kontrollen över demonen än att han har "simulerad lycka"...

Spoiler Angel S4:
Dock förklarar inte heller den teorin varför de inte kunde använda samma drog för att tillfälligt framkalla Angelus istället för att på riktigt plocka ut hans själ.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav JRT » tis apr 13, 2004 19:18

Jag gillar det här avsnittet - det är nog så att jag är beredd att köpa lite halvknepiga förklaringar när det gäller Angelusavsnitt... Tycker dock att länken förklarade det bra - det är Wesleys tolkning/ordval det är fel på.

Angel: “Cordelia, - you’re here – and you brought a cross.”
Cordy carefully staying in the sun shining in through the door: “Along with three double half-caf, non-fat, skinny lattes.”
Angel: “And a cross.”
Cordy: “Well, judging by the outfit, I guess it’s safe to come in. Evil Angel never would have worn those pants.

:)

Spoiler Angel säsong 4:
Det finns väl en mängd möjliga förklaringar till att de inte ville/kunde använda drogen i säsong 4. Till att börja med, han förlorar ju inte sin själ utan snarare kontrollen över demonen. Det förklaras att anledningen till att Angel inte kommer ihåg mötet med the Beast är för att hans minne rensats från allt som har med det att göra (liksom alla böcker som befann sig i dimensionen). Mycket möjligt att en drogad Angel(us) inte skulle ha minnena heller. En annan förklaring är förstås att de helt enkelt tyckte att det var en dålig idé att göra samma sak igen. För att inte tala om att det inte hade blivit flera avsnitt med Angelus om han bara varit under drogens effekt... Man får ju tänka lite så också. Det finns så mycket som kunde ha blivit annorlunda i serierna "om de bara hade tänkt så" - men då hade ju senare avsnitt sett helt annorlunda ut...
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav Noggster » tor maj 06, 2004 16:14

Helt okey avsnitt, tyckte slutet var lite konstigt dock. Som om han skulle uppleva äkta happiness av en drog?
Men tjejen var fin, så det hela balanserade ut sig.

stark 6a.
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav sus@n » mån maj 17, 2004 20:51

Tycker att det hela verkar logiskt eftersom det ändå var stimulerad lycka och hur bra var inte Cordy i detta avsnitt *lol*.
Blev riktigt Freaked out när Angel stoppade blodpåsen i munnen på den där tjejen!
Och slutet, riktigt bra: Wes? Cordy? Guys...
Vänskapen mellan dem är stark
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav Mr Chase » ons maj 19, 2004 20:45

Cordy rocks! Helt suverän i det här avsnittet. Även om Cordy har problem med skådespeleriet så har Charisma det inte. Och läderbyxorna skadade inte heller :eek: ! Yummie!
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav JRT » ons maj 19, 2004 21:23

Ja, det är många bra Cordy-moments i det här avsnittet. Hennes oro för att Angel skall förlora sin själ går som en röd linje genom säsong ett och är lika bra hela tiden. Även om Cordelias skådespeleri får kallas... tveksamt så var det ju ändå det som räddade dem i slutändan, Wesley hade aldrig kunnat överrumpla Angel(us) om han inte varit distraherad.
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav Mr Chase » ons maj 19, 2004 21:52

And the Oscar goes to...
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav sus@n » tor maj 20, 2004 12:29

.....Cordelia Chase (?)
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav Mr Chase » tor maj 20, 2004 15:25

Cordy: "Fresh from a mountain spring, delivered right to our door –- then blessed every second Tuesday by Father Mackie, the local parish priest, while you’re down in the Bat-cave, sleeping through the better part of the day. You don’t believe me? Have some!"
She tosses the water in his face, Angel groans and turns away. He straightens back up, staring, not burned.
Cordy: "And the Oscar goes to..."
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav sus@n » tor maj 20, 2004 15:38

I love that! Hon får till och med mig att tvivla - är det riktigt vatten eller inte...
Jag hoppas att du förstod vad jag menade med mitt förra inlägg mr chase så att du inte trodde att det var en fråga.
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav Mr Chase » tor maj 20, 2004 15:46

Bara för att upplysa de som inte är som du och jag sus@n -- alltså oupplysta :) !
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav sus@n » tor maj 20, 2004 17:56

Vi är så upplysta så det skiner om oss :D
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav Mr Chase » tor maj 20, 2004 17:59

We have the Shining 8) !
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav sus@n » tor maj 20, 2004 18:03

Still the Oscar goes to:

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Och DB ser underbar ut här: Bild
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav Mr Chase » tor maj 20, 2004 18:10

Klart lysande, sus@n :P !
Hm, finns det fler bilder någonstans (hrrm, speciellt på CC i de där läderbyxorna!)?
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav JRT » tor maj 20, 2004 18:28

If I may suggest...

http://www.angelscreenshots.com/cgi-bin ... rnity&tn=1

Massor av Eternity-bilder, på några skymtar de röda läderbyxorna förbi... :)
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav sus@n » tor maj 20, 2004 18:32

Här kommer en av de bilderna från siten ovan:

Bild
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav -Emelie- » mån maj 24, 2004 19:25

I've gotta say..Cordy var ju helt underbar från första scen till sista..
Användarvisningsbild
-Emelie-
Minion
 
Inlägg: 466
Blev medlem: 31 mar 2004
Ort: Malmö

Inläggav Calle » lör jul 17, 2004 2:20

Avsnittet var inte så värst bra, fast Cordy var som tidigare sagt lysande. Apropå det där med lyckopillret tycker inte jag att det var för konstigt. Lycka är en känsla, det innebär att det är någon man känner det består inte, pillret fick angel att känna sig glad och därför blev han stygg igen. Fast vad som verkar mer ologiskt är att han blav snäll efter ett ag. Även ifall han inte var glad längre så borde han väl ändå vara ond, eller?

När jag tänker efter är det här faktiskt ett av få avsnitt när man ser en... Eller ja.. när man ser en vampyr inte i spegeln om nån förstår vad jag menar.
Willow: "There were, you know, razor scooters and pictures of the vulcan lady on Enterprise."
Xander: "Ooh! I mean pff, nerds"
Användarvisningsbild
Calle
Minion
 
Inlägg: 191
Blev medlem: 06 apr 2004
Ort: Uppsala

Inläggav Johannah » fre okt 29, 2004 19:02

Jag tycker att avsnittet var helt underbart! Kändes mer som 1,5 timme, inte 40 min. Men på ett bra sätt då. Kemin mellan Angel och Rebecca var så slående. Bara jag som satt som klistrad under scenen när de satt i soffan? Och ändå är jag inte speciellt tänd på Angel vanligtvis, inte som med Spike. Angel är för mjuk. Men där, där. Angelus var inte sämre han heller.

Underbart, 9:a!
Angel: I did get the time to think. About us. About the world. Nothing in this world is the way it ought to be. It's harsh. And cruel. But thats why there's us. Champions. It doesn't matter where we come from. What we've done or suffered or even if we make a difference. We live as though the world was as it should be. To show it what it can be.
Användarvisningsbild
Johannah
Minion
 
Inlägg: 393
Blev medlem: 15 jun 2004

Inläggav Jhonny » fre okt 29, 2004 20:13

tjej som tänder på tuffa killar.

Vem kunde ana :rolleyes: ;)
There is no knowledge that is not power
Användarvisningsbild
Jhonny
Minion
 
Inlägg: 295
Blev medlem: 07 okt 2004
Ort: Dalsjöfors

Inläggav Johannah » fre okt 29, 2004 22:09

Ja, vad originellt va? Själv har jag världens "normalaste" pojkvän hemma, ingen bad boy inte. Men det är ju såna man tänder på - inte blir tillsammans med.
Angel: I did get the time to think. About us. About the world. Nothing in this world is the way it ought to be. It's harsh. And cruel. But thats why there's us. Champions. It doesn't matter where we come from. What we've done or suffered or even if we make a difference. We live as though the world was as it should be. To show it what it can be.
Användarvisningsbild
Johannah
Minion
 
Inlägg: 393
Blev medlem: 15 jun 2004

Inläggav JRT » lör okt 30, 2004 1:20

Trevligt med en till som ser storheten i Eternity!
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav Tam » lör jan 01, 2005 12:32

Jag fattar inte storheten med eternity. Joss håller det visst som bäst säsong 1 (+ de två avsnitten efter). Jag bara fattar inte vad som är så bra här.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7629
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala

Inläggav Nyx » mån jan 17, 2005 3:01

Kul att se Tamara Gorski som Rebecca Lowell (Förra veckan gästspelade hon i Witchblade och i Hercules var hon med rätt mycket som irländska gudinnan Morrigan)!

Tihi också åt Angels livvaktsfrisyr! :D

Bra avsnitt. Cordelia + Ibsen= obetalbart. Heja Angelus. Han är riktigt läskig. Och Wesley bara växer som karaktär!

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm

Inläggav jvc_man » mån jan 17, 2005 3:13

Detta avsnittet fick ett extra litet plus av mig pga. att jag tidigare ikväll såg Buffy 2:13-14 , o båda (3 avsnitt) avsnitten handlar ju om lycka :arrow: Angelus , riktigt tufft och roligt (silket sammanträffande).

Mer har jag inte att saja, bra avsnitt och Wesley känns fortfarande lite mer "mogen/bättre".

Mvh
Den som är god vän med alla, är inte vän med någon
Användarvisningsbild
jvc_man
Minion
 
Inlägg: 375
Blev medlem: 17 nov 2004
Ort: Malmö

Inläggav sharatec » mån jan 17, 2005 14:48

Är inte särskilt förtjust i det här avsnittet egentligen, främst för att jag störde mig enormt på andra halvan första gången jag såg det - tyckte då bestämt att det bröt mot seriens logik. Har han känt fullständig lycka så är själen förlorad, och det fanns ingenting som säger att den skulle återkomma för att lyckan gick över. Om så varit fallet hade man kunnat undra hur länge han egentligen var lyckligen efter den där incidenten med Buffy i säsong 2 av BtVS.

För min själsfrids (någorlunda avsiktlig vits) skull får jag dock hålla mig till teorin att Angel i detta avsnitt inte är lycklig så mycket som hög, och att han i sitt påtända tillstånd agerar som Angelus, men att demonen aldrig egentligen är fri. Tycker att detta stöds av att han inte riktigt känns lika diabolisk som den Angelus vi sett förr, men detta tar å andra sidan priset i subjektiva tolkningar.

Dock för mycket tvingade tolkningar till ett halvdåligt avsnitt...

För övrigt anser jag att Wesley är ett utmärkt tillskott till Angel.
Burn the land and boil the sea
You can't take the sky from me


Jag är underbar. Det står på internet, så det måste vara sant! källa: http://www.buffyforum.se/viewtopic.php?p=80105#80105
Användarvisningsbild
sharatec
Big Bad
 
Inlägg: 1026
Blev medlem: 30 jan 2004
Ort: Linköping

Inläggav latarmig » mån jan 17, 2005 15:01

Håller med om att det krävs lite av våld mot rationaliteten, men å andra sidan sett finns det mycket grövre brott på anda håll i buffyverse, så den här luckan stör mig inte särskilt mycket. Dessutom stämmer utvecklingen med MEs korståg mot droger. Ett lyckopiller ger dig inte äkta lycka, allt du känner är falskt. Man kan inte förlora sin själ genom någonting falskt: Ergo, själen är kvar.

För övrigt är Cordelia fantastisk. Det här är hennes show. Jag älskar hennes "Pfft" på slutet när Angel frågar om hon kommer att ta bort kedjorna.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav jvc_man » mån jan 17, 2005 18:15

sharatec skrev:Är inte särskilt förtjust i det här avsnittet egentligen, främst för att jag störde mig enormt på andra halvan första gången jag såg det - tyckte då bestämt att det bröt mot seriens logik. Har han känt fullständig lycka så är själen förlorad, och det fanns ingenting som säger att den skulle återkomma för att lyckan gick över. Om så varit fallet hade man kunnat undra hur länge han egentligen var lyckligen efter den där incidenten med Buffy i säsong 2 av BtVS.

För min själsfrids (någorlunda avsiktlig vits) skull får jag dock hålla mig till teorin att Angel i detta avsnitt inte är lycklig så mycket som hög, och att han i sitt påtända tillstånd agerar som Angelus, men att demonen aldrig egentligen är fri. Tycker att detta stöds av att han inte riktigt känns lika diabolisk som den Angelus vi sett förr, men detta tar å andra sidan priset i subjektiva tolkningar.

Dock för mycket tvingade tolkningar till ett halvdåligt avsnitt...

För övrigt anser jag att Wesley är ett utmärkt tillskott till Angel.


* Instämmer: Demonen blir egentligen aldrig fri, påtänt tillstånd.
* Bästa "tillskottet" i Angel var Doyle, saknar honom!
Den som är god vän med alla, är inte vän med någon
Användarvisningsbild
jvc_man
Minion
 
Inlägg: 375
Blev medlem: 17 nov 2004
Ort: Malmö

Nästa

Återgå till Angel Säsong 1



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare