1x15 - The Prodigal

Prata om Säsong 1

?

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
0
Inga röster
6
5
24%
7
6
29%
8
7
33%
9
1
5%
10
2
10%
 
Antal röster : 21

Inläggav fripp21 » ons nov 22, 2006 11:27

Sweet Kathy.

Angel: Sweet Kathy. No tears. We'll meet again.


Det här var ett ganska bra avsnitt. Det är såklart tillbakablickarna till 1700-talets Irland som är intressanta. Storyn med de våldamma pacifistiska Kwaini-demonerna och Kate's far var inte speciellt porlande. Dessutom var väl avsnittet nästan helt tomt på humorinslag, va?

När jag såg att Tim Minear skrivit avsnittet blev jag givetvis väldigt nyfiken. Här leker han med tillbakablickar igen, en konst som han förfinat till perfektion tills han gjorde "Out of gas". Och jag satt mig upp i soffan när jag såg att den ljuvliga Christina Hendricks var med i denna episode. Hon är ju en av favoriterna i Firefly. Och snygg. Fast snyggare i verkligheten. ;)

YoSafBridge är en av mina favvisar som bi-figurer. Andra solklara favoriter från Firefly är såklart Badger, Jubal Early och Niska. Även i Buffy finns en hel del "hang-arounds" som man gillar (The Mayor, Oz, Miss Calendar osv). Men hur är det i Angel egentligen? Det skulle väl vara poliskvinnan Kate och de onda företagssnubbarna (vad är de egentligen - advokater?). Men ingen av dessa bi-figurer har gjort ett starkt intryck på mig än. A/Cordy/W funkar bra, men behövs det inte fler stygga, roliga och underliga karaktärer runt omkring dem för att serien ska kunnat ta nästa steg och bli jätte-jättebra?

Vad betyder avsnittets namn egentligen? Underbarnet? :?:

Dad: Be gone, unclean thing! A demon can not enter a home where it's not welcome. He must be invited!
Angel: That's true. - But I was invited.
Mal... bad... in the latin.

Sex. Muscle. Humor. Thuggery. Jayne.

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

"I want to hear about the natty thing."
Wash, Firefly 1x08 - Out of gas


Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 17 nov 2005
Ort: Skövde=>Stockholm

Inläggav A bear » ons nov 22, 2006 11:44

fripp21 skrev:Men hur är det i Angel egentligen? Det skulle väl vara poliskvinnan Kate och de onda företagssnubbarna (vad är de egentligen - advokater?). Men ingen av dessa bi-figurer har gjort ett starkt intryck på mig än. A/Cordy/W funkar bra, men behövs det inte fler stygga, roliga och underliga karaktärer runt omkring dem för att serien ska kunnat ta nästa steg och bli jätte-jättebra?

Advokater, ja. Det är precis min invändning mot s1 också. Det finns en definitiv gräns för hur många gånger det är roligt att höra någon skoja med Angel för att han grubblar för mycket, och här finns inga andra regulars att vända kameran mot. Men det tar sig så småningom.

fripp21 skrev:Vad betyder avsnittets namn egentligen? Underbarnet? :?:

Dubbel betydelse, som jag alltid har fattat det; dels underbarnsgrejen - att Angel direkt tar till sig det här med att vara ond och plåga folk pga sin bakgrund som människa, och redan från början blir en av de jävligaste vampyrerna. Dels ett spel på "the prodigal son" - alltså den förlorade sonen i Bibeln, som kommer tillbaka för att be sin fader om förlåtelse. (Eller dottern, i Kates fall.) Fast här är det förstås alldeles för sent.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Garim » ons nov 22, 2006 13:40

fripp21 skrev:Christina Hendricks .... Fast snyggare i verkligheten. ;)


Din rackare ;) När kommer redogörelsen för det äventyret?
Serenity: Knowing which River not to cross...
'If we want her to be exactly she'll never be exactly I know the only really real Buffy is really Buffy and she's gone' who?
Remember that if you keep one foot in the past and one in the future, you're just pissing on the present.
Användarvisningsbild
Garim
Big Bad
 
Inlägg: 2095
Blev medlem: 27 mar 2006
Ort: Sundsvall

Inläggav fripp21 » ons nov 22, 2006 17:32

Garim skrev:
fripp21 skrev:Christina Hendricks .... Fast snyggare i verkligheten. ;)


Din rackare ;) När kommer redogörelsen för det äventyret?


Jag tänkte faktiskt skriva en lite rapport, först, men sen... jag vet inte. Det var en bisarr upplevelse, och jag är lite för omskakad fortfarande för att förstå om "I like" eller "not so much"...
Mal... bad... in the latin.

Sex. Muscle. Humor. Thuggery. Jayne.

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

"I want to hear about the natty thing."
Wash, Firefly 1x08 - Out of gas


Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 17 nov 2005
Ort: Skövde=>Stockholm

Inläggav AKS » tor jul 12, 2007 0:26

Jodå, ett av de bättre S1-avsnitten och det beror på två saker:

1) Tillbakablickarna. Detta är riktigt intressanta tillbakablickar. Så jäkla grymt att Angelus mördar sin syster. Ja, alltså det är ju demonen, men den där blicken på modern och systern efter att Darla sagt detta om att "samma kärlek" fortsätter yada-yada visar att han ändå hade kunnat tänkt sig att de två fick leva. Eller så är han bara förvånad över det Darla säger och att det inte stämmer in på honom då han ser sin lillasyster ligga där och han inte känner någonting. Vem vet?

2) Kates historia. Jag älskar hennes ovilja att lita helt och hållet på Angel och hennes no-nonsense att de inte är ett par och inte kommer att bli ett par. Scenen där hennes pappa mördas är suverän och jag gillar att tjejen ger sig ut på hämndäventyr. Grymt coolt då Angel kastar yxan i luften, stakar två vampyrer samtidigt, fångar yxan och hugger huvudet av demonen. Yay! :)

7 av 10
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Echolls » tor dec 03, 2009 0:18

Nja, jag vet inte. Jag saknar humor i avsnittet, tycker inte att det finns mycket som är speciellt roligt. Annars har det väl en del starka scener, men de når inte riktigt fram till mig som det känns att de borde göra. De jag främst tänker på är när Kate kommer in i lägenheten där hennes pappa ligger död och när Angel dödar sin familj. Men ändå så gillar jag tillbakablickarna mest i avsnittet, de är trots allt intressanta. Kul att se Darla igen också.

Favoritcitat:
Kate: Sorry. I guess I'm still having a little trouble with this otherworldly stuff.
Angel: Right, although demons aren't technically otherworldly. I mean, in fact, they were here... first.

Betyg: 6
Coma Summer
Användarvisningsbild
Echolls
Big Bad
 
Inlägg: 1241
Blev medlem: 20 nov 2005
Ort: Stockholm

Re: 1x15 - The Prodigal

Inläggav wyndham » ons nov 11, 2015 23:58

I detta avsnitt planterar Tim Minear företaget Blue Circle. Uppenbarligen en föregångare till Blue Sun Corporation i Firefly!
Willow: The school paper is edging on depressing lately. Have you guys noticed that?
Oz: I don’t know. I usually go straight to the obits.


Moln över Ålidhem
Användarvisningsbild
wyndham
Bringer of Beer and Fire
 
Inlägg: 2908
Blev medlem: 30 aug 2005
Ort: Umeå

Föregående

Återgå till Angel Säsong 1



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron