1x10 - Parting Gifts

Prata om Säsong 1

Wesley?

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
1
5%
5
0
Inga röster
6
3
15%
7
8
40%
8
6
30%
9
2
10%
10
0
Inga röster
 
Antal röster : 20

Inläggav Binchy » tor feb 10, 2005 21:26

Cordy: "What's a Rouge Demon?"

Kul när Cordy går runt och kysser varenda man hon hittar. Synd att hon inte hittade Mr Chase och vissa andra här på forumet, eller hur. Vrålkul när Cordy driver upp priset på sin egen auktion.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav A bear » fre feb 11, 2005 0:51

Wesley...?

Oj, vad man inte hade saknat honom. Visst, han är kul, men nu har vi alltså summa summarum tre bifigurer att bygga handlingen runt.

Å andra sidan börjar både Angel och Cordelia utvecklas en smula. Gillar verkligen Angels lilla rant om vampyrfilmer.
Barney: Secondly, I just realized it’s 3:45 in the afternoon. If you’re a vampire, why aren’t you in your coffin?
Angel: Coffin. I hate that stereotype. You’re a demon and you don’t know anything about vampires?
Barney: Only what I’ve learned from TV.
Angel: Vampires don’t sleep in coffins. It’s a misconception made popular by hack writers and ignorant media! In fact you know, we can and do move around during the day, as long as we avoid direct sunlight! Got it?

(Sade jag precis att jag verkligen gillar något Angel gör? Huuu... jag börjar nästan tycka att han är riktigt sympatisk då och då.)

Wesley är kul, som sagt. Han är komisk. Det är egentligen allt han någonsin var i Buffy, och det är allt han är i det här avsnittet. Såpass spoilad är jag att jag fattar att han blir kvar ett tag framöver, så jag hoppas verkligen att han utvecklas till något mer än bara brittisk clown. Som någon anmärkte tidigare; han jobbar ju sååå hårt på att bli en badass, men i grund och botten är han samma Wesley som försökte skrämma VampWillow genom att visa henne en flaska vigvatten... hans tid som rogue demon hunter (exakt hur skiljer sig en sådan från alla andra demonjägare? De saknar demonjägarlicens, eller vad?) kan inte ha varit speciellt framgångsrik hittills.

Men jag gillar att Wolfram & Hart dyker upp igen. Någon sorts antydan till arc kanske. Någon gång borde väl Angel lägga ihop två och två och börja hålla lite noggrann koll på dem?

Och Cordelia är alltså synsk nu? Det känns verkligen som om det finns möjlighet för utveckling där. Hon är ju redan utan magiska förmågor en intressantare figur än Doyle var med dem...
Angel: The vision! What was the vision?
Cordy: Oh. Pfft! Who knows. It was a thing!”
Angel: A thing?
Cordy: An ugly, gray, blobby thing. What difference does it make?

:D
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Off » fre feb 11, 2005 1:37

Inte för att hacka men nog är det väl bifigurer man brukar bygga spinoffs på? Hade ju varit lite dumt om Willow och Xander hoppat över :)


miniminiminiminispoiler
Jag hoppas att du kommer bli positivt överraskad av Wesley. Om du nu fortsätter kolla efter 1x18 vill säga.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav A bear » fre feb 11, 2005 10:27

Off skrev:Inte för att hacka men nog är det väl bifigurer man brukar bygga spinoffs på? Hade ju varit lite dumt om Willow och Xander hoppat över :)


Jovisst, självklart. Men för att de bifigurerna ska bära en egen serie måste de utvecklas. En huvudroll i en serie måste ha mer att komma med än en bifigur vars främsta funktion är att vara rolig, bitchig eller bara mystiskt grubblande. Både Cordelia och Angel börjar ju så smått utvecklas åt rätt håll här, men just nu - efter att ha sett halva första säsongen - tycker jag fortfarande inte serien har någon rollfigur, gammal eller ny, som är intressant och komplex nog för att bära 4 1/2 säsonger till. Men det verkar åtminstone som om det kan vara på gång. Nu har det varit flera avsnitt i rad där jag INTE velat se Angel bli spetsad på ett vasst furubord, vilket är ett bättre betyg än jag hade trott att jag skulle ge. :)
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav JRT » fre feb 11, 2005 10:34

Det är väl inte direkt en spoiler att säga rent generellt - ge dem lite, bra saker och ting kommer att hända. :)
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav xAMNESIAx » sön mar 13, 2005 15:43

Tufft avsnitt, känns tungt att Doyle är död. Första gången jag såg Parting Gifts så hade jag ingen aning om att Wesley skulle fylla Doyles plats. Det kom faktiskt lite som en överaskning, men en positiv sådan. Han är defenitivt inte någon Doyle, men en karaktär som i nuläget är lite stel och förutsägbar men även extremet komisk. Han har alla möjligheter i värden att bli en underbar biperson i Angel. Avsnittet i helhet är ganska bra, gillar även Cordys insats. Hon växer, sakta men säkert.

7/10.
"Only losers drink alcohol."
-Dawn
Användarvisningsbild
xAMNESIAx
Minion
 
Inlägg: 247
Blev medlem: 27 nov 2004
Ort: Skellefteå

Inläggav Tea » tis maj 16, 2006 18:43

jag började ju precis gilla doyle ju...

Tycker ännu mindre om serien nu :(

Rätt uppenbart tyvärr vem det var som var både "jägaren" ( då Alexis namn stod som gästskådespelare) och "ond".

"Adversity is the diamond dust with which heaven polishes its jewels."
Thomas Carlyle


Läs här om ni vill veta hur mitt bröllop kommer gå åt helvete

QaF <3
Användarvisningsbild
Tea
Big Bad
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: 03 apr 2006
Ort: sväng höger vid granen och fortsätt...

Inläggav fripp21 » tor nov 16, 2006 11:46

Rouge demon hunter

Cordy: What's a rogue demon?


Wesley, den gamle spjuvern! Hehe.

Jag föll inte för honom i Buffy, men vi får väl se hur han utvecklas här. De får helt klart till några roliga scener med honom. Jag tyckte faktiskt att det var ganska lustigt när han skulle spela tuff. Killarnas reaktioner, och Cordelias egna reaktioner, efter hon kysst dem var också lite smålustiga. Vad kan man säga om auktionen? Det kändes tämligen självklart att Cordy skulle protestera mot ett för lågt pris. Som ett brev på posten...

Jag borde också kanske sagt något om the Powers That Be. Det är ett helt nytt rum i Buffy/Angel-verse som öppnats. Om det nu finns sådana gudar kanske vi får se fajter mot fiender som är än hemskare än vampyrer och demoner? Jag fick lite "Charmed-vibb" av tPTB. Notera att jag sett några avsnitt av Charmed före jag nu ser Buffy och Angel, oavsett när serierna spelades in. Det ska bli spännande att följa utvecklingen av Cordys nya förmåga.

Nåväl, "Parting gifts" hade två höjdpunkter, en "Wow" och ett "Ahh".

Wow vilken läcker tatuering Cordelia har på korsryggen! Eller var det Charisma's tatuering? Sexigt i vilket fall.

Ahhh vilken mysig avslutningsscen. Angel lagandes frukost till Cordys "babblande" (uttalat med värme i rösten). Och Wesley stålsätter sig för att ge sig ut "on the road again"...

Joss är bra på att bygga familjer. Han säger ju till och med i intervjuer att alla hans historier handlar om familjer.
Spoiler Angel (min egen spekulation om kommande händelseutveckling)
Nu väntar jag bara på att en mörkhårig skönhet som skymtats i Sunnydale ska dyka upp och göra familjen än lite större... Varför, jo jag har ju inte kunnat undgå att se vad avsnitt 1:18 heter - "Five by five"!

Wesley: Wherever evil lurks...
:D
Mal... bad... in the latin.

Sex. Muscle. Humor. Thuggery. Jayne.

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

"I want to hear about the natty thing."
Wash, Firefly 1x08 - Out of gas


Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 17 nov 2005
Ort: Skövde=>Stockholm

Inläggav A bear » ons nov 29, 2006 0:01

Bästa replik:
CORDELIA: Doyle! I thought our kiss meant something, and instead he - he used that moment to pass it on to me! Why couldn’t it have been mono or herpes!
ANGEL: C-Cordelia…
CORDELIA: I didn’t ask for this responsibility, unlike some people, who shall remain lifeless! I don’t have anything to atone for. If they know what’s good for them, the PTB better just stay out of my head.


Bästa popkulturreferens: Välj själv vilken av alla miljoner Draculakopior detta är:
BARNEY: Secondly, I just realized it’s 3:45 in the afternoon. If you’re a vampire, why aren’t you in your coffin?
ANGEL: Coffin. I hate that stereotype. You’re a demon and you don’t know anything about vampires?
BARNEY: Only what I’ve learned from TV.
ANGEL: Vampires don’t sleep in coffins. It’s a misconception made popular by hack writers and ignorant media. (Gets up) In fact you know, we can and do move around during the day, as long as we avoid direct sunlight. Got it?


Detalj jag inte lade märke till första gången jag såg det: Kommer inte på nåt.

Hej Joss Whedon: Det är snygg kontinuitet när Angel går raka spåret tillbaka till oraklen. Och att Wesley dyker upp, ett antal illusioner fattigare, är inte så välkommet än så länge men det ger åtminstone lite humor. Och som fripp21 mycket riktigt konstaterar: familjer HAR man inte i Jossverse, man bygger dem själv.

Dagens broodning:
WESLEY: I’m a fool. The Council was right to sack me... Yes, I was fired. I had two, two! Slayers in my care. One turns evil and now vegetates in a coma, the other is a renegade. Fire me? I’m surprised they didn’t cut my head off. I’m useless. A fool. A sniveling great, big…
ANGEL: Ugly, gray blobby thing.
WESLEY: ...ugly, gray, blobby thing. What?


Höh? När lärde sig Angel tala koreanska? Jagade han råttor bakom en koreansk restaurang nån gång på 80-talet?

Wow, detta är en bra serie: "Parting Gifts" jobbar hårt på att städa upp efter "Hero", och lyckas halvt om halvt - både humor och broodning. Cordelia är tragisk när hon bryter ihop vid provspelningen, men Wesley är fortfarande alldeles för mycket av en clown.

Angel skjuten: 1 gång
Angel genomborrad av något vasst: 2 gånger
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav AKS » mån jul 09, 2007 23:57

Oj, vad kul att få Wes till serien. Han är ju så rolig. Se AKS gapskratta.

Gnnng! Jag vill ha Doyle!!! Jag kan knappt se detta avsnitt utan att tänka på "Tänk om Doyle var med i den här scenen", "Tänk om det var Doyles ögon som skulle säljas"... Jag vet att då jag såg S1 första gången så dröjde det till The Ring innan jag slutade sakna honom aktivt i vartenda avsnitt. Efter det fortsatte jag att bara sakna honom allmänt, då och då så fort jag tänkte på honom, till och med det sista avsnittet av hela serien. Det är dagsens sanning. För mig lämnade han ett hål efter sig.

Så detta avsnitt är en plåga för jag är utan Doyle och får tråk-Wes som en evil bonus. Det enda roliga i avsnittet är det där "I'll thrash you within an inch of you life..." och jag blir lite rörd på slutet då han så uppenbart ber om att få stanna.

Avsnittet som sådant är inte så mycket att hurra för faktiskt. Lite småtråkigt emellanåt, men visst... helt okej underhållning.

4 av 10
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Tam » sön jun 29, 2008 16:25

BARNEY: I’m an empath demon. I can read emotions. It gives me a slight advantage at cards, you know, Black Jack, Poker.

Jag fattar inte. Eller, poker fattar jag, men hur kan han ha fördel i Black Jack?
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7629
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala

Inläggav Rombat » sön jul 06, 2008 22:55

Tam skrev:
BARNEY: I’m an empath demon. I can read emotions. It gives me a slight advantage at cards, you know, Black Jack, Poker.

Jag fattar inte. Eller, poker fattar jag, men hur kan han ha fördel i Black Jack?

Om man vet att dealern fuskar kanske det funkar.

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Inläggav Echolls » sön nov 29, 2009 1:07

Avsnittet börjar väldigt bra. Det har många roliga scener som när Cordy går runt och kysser alla. Men sen blir det sämre mot slutet med auktionen och allt det.

Åh, vad jag saknar Doyle. :( Det går inte att ersätta honom bara sådär, men jag tycker om Wesley. Han är väldigt rolig och tillför en hel del, så jag skulle inte vilja vara utan honom heller. Jag önskar i stället att alla fyra var med, tror det hade kunnat bli bra.

Jag tycker att det är så sorgligt när Angel säger "He's my friend" om Doyle till oraklen. :(

Favoritcitat:
Wesley: I'm a rogue demon hunter now.
Cordy: Oh, wow. - What’s a rogue demon?

Betyg: 6
Coma Summer
Användarvisningsbild
Echolls
Big Bad
 
Inlägg: 1241
Blev medlem: 20 nov 2005
Ort: Stockholm

Föregående

Återgå till Angel Säsong 1



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Google [Bot]

cron