1x03 - In The Dark

Prata om Säsong 1

bra?

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
2
5%
6
3
7%
7
8
20%
8
14
34%
9
8
20%
10
6
15%
 
Antal röster : 41

Inläggav JRT » sön feb 06, 2005 1:52

VelocityBoy skrev:JRT: Spoiler Buffy s2 ep3

Iofs så tycker jag inte att det är så konstigt att Angel håller sig undan för Spike och ett helt gäng vampyrer (det skulle han inte klara) men vad som är konstigt är att han lämnar Buffy att klara sig själv.


Ja, det är sant. När det gäller Buffy är Angel en throw himself to the lions sort of sap - känns inte in character att han skulle lämna Buffy i sticket.
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav monkeyboy » sön feb 06, 2005 4:31

Grejen är väl att han känner att han har ansvar för Xander?
Vinnare av buffyforums halmbocksbränningsgissningstävling 2004
Användarvisningsbild
monkeyboy
Big Bad
 
Inlägg: 1290
Blev medlem: 16 apr 2004

Inläggav Binchy » tis feb 08, 2005 20:37

Kul att få se Oz igen, synd att Seth Green fick så mycket annat att göra. Xander hade nog gillat att han var kvar, han uttrycker väl saknad efter Oz med jämna mellanrum.

Älskar när han säger "vi är vanligtvis tystlåtna". Ja, det är ju skönt att de inte brukar tjöta lika mycket som här. :D

Spikes voiceover i början är ju grym.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav Gordo » mån apr 11, 2005 21:14

Ett mycket roligt avsnitt! Spikes monolog i början är helt fantastisk :D I hela avsnittet levererar Spike roliga kommentarer. :)

Cordelia; You look smashing. Did you lose weight?
---
Someone's having shish kabab?
---
Slutty the vampire slayer
---
Now, now, staking the torturer is strictly prohibited.


Kul att se Oz här också!

Marcus ger mig rysningar. Får en Hanibal Lector-känsla av honom, han är riktigt creepy.

Hello boys and girls.


Jag förstår varför Angel känner att han är tvungen att förstöra ringen men skulle han inte kunna ha kvar den och utnyttja den lite ibland?
- Why would you wanna help me after what I did?
- Because it's what Jesus would freakin' do!
Användarvisningsbild
Gordo
doookti persika
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 08 feb 2005
Ort: Stockholm

Inläggav Binchy » sön okt 09, 2005 10:21

Love the voice over. Älskar så gott som allt Spike säger i detta avsnitt.

Läste häromdagen, angående tortyr, att de gamla romarna la ner det som föråldrat; risken var alldeles för stor att den torterade skulle bekänna vad som helst, och inte det som var sanning.

And here we are, 2000 years later, and the most megalomaniac country on earth thinks it's a good and effective tecnique...
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav Nyx » sön okt 23, 2005 14:58

Mitt senaste nummer av Buffy och Angel magazine menar att In the Dark har den coolaste teasern av alla angelavsnitt, mycket tack vare Spikes voiceover. Lite benägen att hålla med. Det är ett roligt avsnitt även om upplösningen av Angels kidnappning känns lite tunn. Oz kunde fått göra mer än att köra skåpbil och hota med armborst... Gillar genomgående Angel och Spikes meningsutbyten. "What's next? Vampire ballerina?" osv. Och Angel som levande fackla är också minnesvärt - helt rätt typ av hjältemod för honom. Känns självklart att han ska förstöra ringen (oundvikliga LotR-flashes när jag skriver så. Angel som hobbit...hmm...) - vore helt främmande för hans karaktär att välja en så lätt väg som att behålla den.

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Isabella » lör mar 18, 2006 14:34

Quick to the Angelmobile! ^^ Usch.. gillar inte den dära vampyren som gillar att tortera.
Isabella
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 14 mar 2006
Ort: Sthlm (Nacka)

Inläggav merl » tor apr 06, 2006 18:13

Några snabba rader. Missade dessvärre halva avsnittet idag, så fick klara mig utan Spikes monolog.

Marcus är riktigt obehaglig. Sadistisk nazistläkare som dessutom är vampyr och "älskar barn". Och märkligt nog nästan sympatisk.

Höjdpunkten under tortyrscenen är när Spike bryter ihop och inte står ut med musiken längre. Vem var det som skulle torteras egentligen!?
Audaces fortuna juvat.
Användarvisningsbild
merl
Scooby
 
Inlägg: 684
Blev medlem: 26 feb 2006
Ort: Stockholm

Inläggav fripp21 » mån maj 08, 2006 22:35

"No, not the hair. Never the hair!"

Ett ganska bra avsnitt tycker jag. Spike är ju rolig. Han verkar dock alltid ha svårt för Angel. Ändå har ju Spike tydligen dödat två slayers. Konstigt. Avsnittets höjdpunkt för oss som sett Buffy S1-S3 är nog ändå Spike's monolog i inledningen. Väldigt underhållande. Han gillar inte Angel och han målar ett ironiskt men sant porträtt av vår buttre hjälte.

I denna episod möts vi plötslig av lite hårdare takter, med den tyske sadistiske tortyr-vampyern Marcus. (Firefly)Något av en föregångare till Niska i Firefly, eller vad tror ni?
Spike har många roliga kommentarer i detta avsnitt, den inledande monologen är en, men också mycket av Spikes funderinga runt och under tortyrscenen är typiska honom. :)

Cordelia och Doyle bygger band och gömmer sig. Skämten blir mer och mer barnförbjudna:
Doyle marks his open address book: “Frankie Tripod? A big no.”
Cordy: “Frankie Tripod? Oh, I get it. Some kind of three-legged monster, right?”
Doyle: “No, he’s human.”
Cordy: Then why is his name… Oh…”
8)

I slutet när Angel skaffat tillbaka ringen förstör han den vilket verkar vettlöst. Han kunde ju gå i ljuset. Den mannen måste känna en mycket stor skuld och han måste betala dyrt, typ väldigt länge.

Avsnittet var helt ok, man drog på smilbanden en hel del och det var lite överraskande hur hårt de gick fram med Angel, men till slut är detta inte ens i närheten av Buffy. Men serien är ung och jag gillar den något mörkare tonen, så jag har fortfarande höga förhoppningar.
Senast redigerad av fripp21 mån maj 08, 2006 22:53, redigerad totalt 1 gång.
Mal... bad... in the latin.

Sex. Muscle. Humor. Thuggery. Jayne.

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

"I want to hear about the natty thing."
Wash, Firefly 1x08 - Out of gas


Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 17 nov 2005
Ort: Skövde=>Stockholm

Inläggav Ai » mån maj 08, 2006 22:37

Spike må ha dödat Slayers, men har man mindervärdeskomplex så har man... :twisted:

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav A bear » mån maj 08, 2006 22:55

fripp21 skrev:Avsnittet var helt ok, man drog på smilbanden en hel del och det var lite överraskande hur hårt de gick fram med Angel, men till slut är detta inte ens i närheten av Buffy. Men serien är ung och jag gillar den något mörkare tonen, så jag har fortfarande höga förhoppningar.

Alla håller inte med (hej noike) men Angel s1 är mycket riktigt väldigt långt ifrån Buffys standard, med tydligt undantag för kanske en 4-5 avsnitt. De försöker göra det till en helt annan serie, och det tar en 18-19 avsnitt innan de fattar fullt ut vad de håller på med. Men häng i - den blir bättre, och det med besked, och resan dit är stundtals riktigt intressant, om än mer för karaktärsuppbyggnaden än för handlingen i de enstaka avsnitten. (Fast riktigt lika bra som Buffy s5 och s6 blir den aldrig, sen får Angelfansen säga vad de vill.)
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav noike » mån maj 08, 2006 23:01

A bear skrev:Alla håller inte med (hej noike) men Angel s1 är mycket riktigt väldigt långt ifrån Buffys standard, med tydligt undantag för kanske en 4-5 avsnitt.

Hej.

Fast jag tycker att s1 av bägge serierna lider av samma fel -- man måste se om dem för att gilla dem. In the Dark tycker jag är medelmåttigt på sin höjd.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav gaspode » mån maj 08, 2006 23:08

noike skrev:
A bear skrev:Alla håller inte med (hej noike) men Angel s1 är mycket riktigt väldigt långt ifrån Buffys standard, med tydligt undantag för kanske en 4-5 avsnitt.

Hej.

Fast jag tycker att s1 av bägge serierna lider av samma fel -- man måste se om dem för att gilla dem. In the Dark tycker jag är medelmåttigt på sin höjd.
Visst lider Buffy S1 av problem, men jag tycker att den är väldigt mycket lättare att förälska sig i ändå.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Tea » mån maj 15, 2006 12:55

Det hrä avsnittet har jag sett sista hälften av innan. Jag tänkte på det för några dagar sen. Tycker det är kul att se att karaktärerna kan gå emellan serierna (såsom angle gör i buffy s4-7)
Detta avsnittet är hittills det bästa!

"Adversity is the diamond dust with which heaven polishes its jewels."
Thomas Carlyle


Läs här om ni vill veta hur mitt bröllop kommer gå åt helvete

QaF <3
Användarvisningsbild
Tea
Big Bad
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: 03 apr 2006
Ort: sväng höger vid granen och fortsätt...

Inläggav fripp21 » mån maj 15, 2006 17:02

Tea skrev:Det hrä avsnittet har jag sett sista hälften av innan. Jag tänkte på det för några dagar sen. Tycker det är kul att se att karaktärerna kan gå emellan serierna (såsom angle gör i buffy s4-7)
Detta avsnittet är hittills det bästa!


Du kanske gillar det lite mer för att du (delvis) ser om det?

Enligt tex noike blir Angel S1 bättre vid omtitt.
Fast jag tycker att s1 av bägge serierna lider av samma fel -- man måste se om dem för att gilla dem.
Mal... bad... in the latin.

Sex. Muscle. Humor. Thuggery. Jayne.

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

"I want to hear about the natty thing."
Wash, Firefly 1x08 - Out of gas


Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 17 nov 2005
Ort: Skövde=>Stockholm

Inläggav Tea » mån maj 15, 2006 17:07

fripp21 skrev:
Tea skrev:Det hrä avsnittet har jag sett sista hälften av innan. Jag tänkte på det för några dagar sen. Tycker det är kul att se att karaktärerna kan gå emellan serierna (såsom angle gör i buffy s4-7)
Detta avsnittet är hittills det bästa!


Du kanske gillar det lite mer för att du (delvis) ser om det?


tror dock jag halvsov första gången :P Kommer ihåg att Oz smäller in med skåpbilen Och jag minns att jag tänkte, jaha.. är Oz med i den här serien oxå... Sen kände jag igen ringen... :) (har för mej att jag stängde av sen)
iaf kommer jag inte ihåg att jag sett bråket under bron...

Ärligt talat tror jag att jag tyckte om det mest för att det var det "gamla" gänget... Oz, Spike, Angel och Cordy... Dom känenr jag ju sen inann :D

"Adversity is the diamond dust with which heaven polishes its jewels."
Thomas Carlyle


Läs här om ni vill veta hur mitt bröllop kommer gå åt helvete

QaF <3
Användarvisningsbild
Tea
Big Bad
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: 03 apr 2006
Ort: sväng höger vid granen och fortsätt...

Inläggav A bear » fre nov 10, 2006 19:03

Bästa replik:
ANGEL: Oz.
OZ: Hey.
ANGEL: Nice surprise.
OZ: Thanks.
ANGEL: Staying long?
OZ: Few days.
DOYLE: Are they always like this?
OZ: No, we’re usually laconic.


Bästa popkulturreferens: Jag skulle kunna säga Batman för tredje avsnittet i rad - "Quick, to the Angelmobile, away!" - men jag kör på den här dubbeln:
CORDELIA: I think the trick is laying off the ale before you start quoting Angela’s Ashes and weeping like a baby man.
DOYLE: Hey, that’s a good book.
CORDELIA: So I’ve heard. But I doubt that the main characters are Betty and Barney Rubble as you so vehemently insisted last night. Also I don’t think Oz appreciated being called my little Bam-Bam all night.


Detalj jag inte lade märke till första gången jag såg det: (Buffy s4)
SPIKE: Well that cinches it. No more partners. From now on I’m my own man. A lone wolf. Sole survivor. Look out, here comes Spike!
Här får vi ju faktiskt en liten förklaring till att Spike, efter att han blivit chippad, inte tar hjälp från någon annan med att ta livet av scoobies. Inte en BRA förklaring, men en förklaring ändå.


Hej Joss Whedon:
ANGEL: You’re at a crossroads, I know. It’s either go for the easy fix and wait for the consequences, or take the hard road and go with faith.

MARCUS: What do you want, Angel? I think I know, but I’d like to hear it from you. The truth. I’ll know if you’re lying.
ANGEL: I want - - forgiveness.
MARCUS: Yes. That’s the truth... and you want to earn it. You’re not the type that takes the easy way out.

Där har vi skälet till att Angel är i LA, där har vi skälet till att han inte vill ha ringen, där har vi skälet till hela serien. Angel (uppvuxen med katolska präster som säger åt sina får att göra bot för synder de begått) vill göra rätt för sig. Liv för liv, själ för själ. Det räcker inte att vara god nu; han måste vara det tills han kompenserat för 120 år av massmördande, och det får inte vara enkelt. Han känner inte att han förtjänat någon belöning än, och vad han vet kommer han inte att göra det på länge.

Dagens broodning: Slutscenen vid solnedgången (enormt snyggt fotat också).

Höh? I "The Harsh Light Of Day" har Spike ingen aning om hur the Gem of Amarrah ser ut, trots att han letat efter den i åratal. I "In The Dark" känner både Angel och Doyle igen den på några sekunder trots att de inte hade en aning om att den blivit hittad. Hmmm?

Wow, detta är en bra serie: Det här är nog seriens bästa avsnitt hittills, eftersom det faktiskt har det serien saknar än så länge: en ensemble. Tyvärr är det ju en lånad sådan, och Oz används inte speciellt mycket heller... men både öppnings- och avslutningsscenerna är enormt snyggt gjorda, och det är alltid kul att se Angel och Spike sparras.

Angel skjuten: 1 gång
Angel genomborrad av något vasst: 1 gång
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav gollum » fre nov 10, 2006 21:08

Det här tror jag inte hade funkat lika bra om man inte sett det i sekvens med Buffy. Det är storyn allt för tunn för, den klarar sig inte på egen hand.

Å andra sidan klarar den sig utmärkt tillsammans med Buffy och det känns helt naturligt att Oz kommer åkande och jättekul att Spike åker till L.A.! :P Han mono(dia)log på taket i början är bättre än mycket jag hört hittills. På det stora hela är hans repliker avsnittet igenom ljuvliga!

If I were a ring, were would I be?

Someone's having Sis Kebab!


Inte lika kul som de två tidigare i serien, men fortfarande mycket bra!

Och: Jag gillar Doyles ficklampsföring efter kommentaren
We gotta keep looking.
:D :D
Användarvisningsbild
gollum
Minion
 
Inlägg: 124
Blev medlem: 10 aug 2006
Ort: Lilla Edet...

Inläggav AKS » sön jul 08, 2007 22:13

Avsnittet som helhet är kanske inte världens bästa, men den har tre bra delar:

1. SPIKE!
2. Oz
3. Angel som står i solen

Ja, det finns många fler bra delar också, men de är dessa delar som höjer avsnittet och gör det bättre än de två tidigare.

Att få se Spike i AtS är verkligen härligt. Som sagt: teasern är klassisk. Det jag gillar mest där är: "No, not the hair. Never the hair." :D

P.g.a. att Spike kommer in i avsnittet skjuts samspelet Angel-Cordy-Doyle lite åt sidan vilket jag tycker är synd eftersom jag älskar de tre tillsammans. Men som sagt: jag får ju Spike i stället så jag ska inte klaga alltför mycket.

6 av 10
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Echolls » ons nov 25, 2009 22:17

Bra avsnitt. Serien håller sig på en jämn nivå än så länge.

Jag har nog inte skrivit tillräckligt mycket om hur mycket jag gillar Oz. Han är så cool och behöver bara synas för att vara det. De första scenerna med Cordy och sen Angel är väldigt roliga också.

Och så är det såklart kul att Spike är med. Alla hans scener är bra, men den när han härmar Angel är ju bäst. :D Jag älskar när han misslyckas också, även om det är synd om honom. Han är som roligast då.

Doyle är så väldigt charmig i det här avsnittet. Förstår inte hur Cordy inte kan ha fallit för honom, jag skulle gjort det på en gång.

Sån fin scen när Angel går ut i solen.

Favoritcitat:
Angel: Oz.
Oz: Hey.
Angel: Nice surprise.
Oz: Thanks.
Angel: Staying long?
Oz: Few days.
Doyle: Are they always like this?
Oz: No, we’re usually laconic.

Betyg: Stark 7:a
Coma Summer
Användarvisningsbild
Echolls
Big Bad
 
Inlägg: 1241
Blev medlem: 20 nov 2005
Ort: Stockholm

Inläggav WillowGirl » ons dec 15, 2010 2:16

Hittills tycker jag bara bra om Angel! Känns skönt att återförenas med några omtycka ansikten från Buffy.
Eftersom jag inte hunnit längre än tredje avsnittet ännu så har jag inte bildat mig en hel uppfattning men jag ser bara goda utsikter.. :)

Det här avsnittet var bäst hittills, SPIKE och OZ kom till stan! Så kul.
Oz är verkligen lätt att tycka om, hehe. Skön kille. Och Spike såklart.... :P
Ring-historian var spännande och man kände sån medkänsla när Angel mötte solen utan att brinna upp.. vilken känsla för honom. Och slutscenen i solnedgången... :O Himla bra avsnitt!
Användarvisningsbild
WillowGirl
Minion
 
Inlägg: 137
Blev medlem: 29 nov 2010

Inläggav HeavyAlex » ons dec 15, 2010 15:53

Om du tycker om Angel redan i s1 så kan du verkligen se fram emot resten av säsongerna..
Blir bara bättre och bättre IMO. :yes:
"Oh poor watcher. Did your life pass before your eyes? Cup o tea, cup o tea, almost got shagged, cup o tea?"
Användarvisningsbild
HeavyAlex
Minion
 
Inlägg: 265
Blev medlem: 18 dec 2009
Ort: Stockholm

Inläggav WillowGirl » ons dec 15, 2010 22:13

Det gör jag verkligen, känns lyxigt att ha fem osedda säsonger Angel framför mig :)
Längtar tills Wesley dyker upp!
Användarvisningsbild
WillowGirl
Minion
 
Inlägg: 137
Blev medlem: 29 nov 2010

Föregående

Återgå till Angel Säsong 1



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron