1x08 I Will Remember You

Prata om Säsong 1

Så, vad tycker ni?

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
1
2%
4
0
Inga röster
5
1
2%
6
1
2%
7
3
5%
8
12
19%
9
14
22%
10
31
49%
 
Antal röster : 63

Inläggav AKS » mån jul 09, 2007 17:39

Ja, det här avsnittet är ju inte så tokigt... Men nog är det sista halvan som gör det bra, innan dess är jag inte så där överdrivet imponerad. Sista halvan är dock riktigt, riktigt bra. Jag älskar Angel som människa och hans och Buffys scener därefter är himla gulliga. Och då han går ut i solskenet till henne... awww.

Och visst, det blev ett par tårar på slutet denna gång också. "I'll never forget" är det som gör det varenda gång!

Men jag tycker inte att avsnittet som sådant är extremt tajt eller så.

7 av 10 Bästa S1-avsnittet hittills (helt klart närmare 8 än 6).
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav HeY » mån jul 09, 2007 18:48

AKS skrev:Och visst, det blev ett par tårar på slutet denna gång också. "I'll never forget" är det som gör det varenda gång!


Usch, jag får kväljningar bara av att tänka på det. Jag avskyr detta avsnittet just för att det är så hemskt och just den repliken träffar mig varje gång. Tror ni jag kan övertyga min kompis att hoppa över avsnittet :rolleyes:

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Capt. Peroxide » mån jul 09, 2007 19:39

Bästa scenen:

Angel: "It was incredible. I just - I-I think, maybe we'd be asking for trouble rushing back into things. (Buffy looks at him) Not that I don't want to - rush. Believe me, I do."
Buffy: "Right. You spoke to the Oracles and they said you were cured for good. But how do we know that they really speak for the Powers? I mean they could be - pranksters."
Angel: "Or there could be another loophole."
Buffy: "Exactly. And then the two of us would be in even deeper and it’s 'grr' all over again."
Angel: "It would be smart to wait a while. See if this mortal thing takes."
Buffy: "Exactly. And even if it does, it's still complicated."
Angel: "You're still the Slayer. And I'm not sure what I am now. I don't know what my purpose is. I can't just wedge myself into your life back in Sunnydale. It wouldn't be good for either of us. Not to mention the fact that you just started college. And what about slaying. I mean, if you had me to worry about, you might not be as focused."
Buffy: "Are you going to pull out a pie chart on me now? Because I get it, it's not necessary."
Angel gets up with a sigh and moves to the chair next to her: "I'm not saying I don't want you. You know how much.. I'm just saying it's worth the wait to be sure this is right. I need to be sure you won't get hurt again."
Buffy gets up: "You know it's a good thing I didn't fantasize about you turning human only about 10 zillion times, because today would have been a real let down. - So how does the mature plan go? You call me? I call you? What?"
Angel gets up and steps over to her: "We stay in touch - just not.."
Buffy: "Literally. - Funny. (They stare at each other, then Buffy walks past him) Okay, I'd better.."
Angel turns to look after her: "Right. Remove the temptation."
Buffy spins back towards him: "So, we'll - talk soon."


följt av hett slarvsex på köksbordet.
Angelus Domini nuntiavit Buffiae,
Et concepit de Spiritu Sancto.
Användarvisningsbild
Capt. Peroxide
Minion
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 17 jan 2007

Inläggav adolvsson » tis jul 10, 2007 3:17

Ja, den där scenen innan återställningen är brutal i sig, men det är när Buffy/Angel-temat börjar spelas som mitt vattenverk sätter igång. Älskar det stycket, det för med sig så mycket som gör ont, så mycket kärlek som gör ont.

Room w/a Vu gav mig sug efter fler spridda avsnitt, det här blev nästa. Där skrev jag gärna jag velat se (spoiler hela Angel) Doyle i senare säsonger, och detsamma gäller Buffy, den sida hon visar upp här, den hade gärna fått utvecklas lite mer. Fast bara lite, jag står fortfarande fast vid att det var rätt att inte ha med henne i sista avsnittet. Helt apropå.

A bear skrev:Och jag köper fortfarande inte argumentet Angel använder för att försvara sitt beslut

Nej, den biten känns lite... påtvingar. Är kanske rätt ord. Som ett argument manusförfattarna tvingar på honom. Kanske är det Angel som försöker övertala sig själv. Däremot, argumentet må vara svårköpt, men att han gör som han gör är det inte. Behovet av att hjälpa till, av att slåss, det är en stark del av Angel. En klassisk del av en krigare, en hjälte. Jag gillar det.

Och något som slog mig hårt den här gången, är att jag nog trots allt är något av en Buffy/Angel-shipper. Inte att jag nödvändigtvis ville se dom tillsammans i serien igen, bli ett par där och då, men deras kärlekshistoria är av den där klassiskt (igen med det ordet) tragiska typen jag gillar att lida mig igenom.

Mäktigt bra.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav Echolls » lör nov 28, 2009 17:47

Många bra scener i det här avsnittet. Först är det så fint när Angel går ut i solen till Buffy och de kysser varandra och sen älskar jag scenen när de ligger i sängen och äter. Men det sorgligaste är ju nästan alltid det bästa, som scenen innan tiden dras tillbaka. Jag har sett det här avsnittet en del gånger och den scenen får mig att gråta varje gång. Stackars Angel som nu även har det här att bära på. :(

Avsnittet har sina roliga stunder också, som när Cordy och Doyle tror att Angel tänker ta livet av sig. :D

Vissa delar är dock lite sega, som fighten med demonen när Angel är människa. Men även om man bortser från det så känns det aldrig som ett av de allra bästa avsnitten.

Favoritcitat:
Buffy: I felt your heart beat.
:(

Betyg: 8
Coma Summer
Användarvisningsbild
Echolls
Big Bad
 
Inlägg: 1241
Blev medlem: 20 nov 2005
Ort: Stockholm

Inläggav latarmig » tis maj 11, 2010 23:45

Det genomgående temat i det här avsnittet är att gå bakom ryggen på andra, och det är hela tiden Angel som försöker dölja sina handlingar på det sättet. Redan förutsättningen för avsnittet är att Angel inte betett sig som han borde i Sunnydale, vilket Cordelia är på vippen att säga rakt ut när hon blir avbruten av att Buffy gör entré. Buffy skäller ut honom, men det verkar inte som om utskällningen tar. När han blir mänsklig börjar han nämligen livet som människa med att dölja vad som hänt för Buffy. Hon får i och för sig snart nog veta det, men när faran hotar från Mohra-demonen så smiter han iväg ensam utan att väcka henne. Efter att han till sist blivit räddad av Buffy går han för fjärde gången bakom ryggen på henne och tar beslutet att återgå till vampyrstadiet utan att diskutera igenom saken med henne. Det här återkommande handlingssättet verkar inte vara någon idealisk grund för ett förhållande, trots att Angel hela tiden handlar i största välmening. Men är det han som ska avgöra vad som är bra för henne?

Oraklens ingripande får dessutom en ganska underlig konsekvens som låter omöjlig: Angel har legat fler gånger med Buffy, än vad hon har legat med honom. När man i science fiction och fantasy arbetar med minnen kan det ofta hända att det blir en skillnad mellan olika människors hågkomster. Spoiler BtVS "All the Way" 6x06 Se till exempel Willows minnesbesvärjelse mot Tara, där Tara inte kommer ihåg att hon och Willow bråkat. Men i Taras fall är det inte vad hon varit med om som ändrats, det är vad hon kommer ihåg. Världen har inte ändrats, bara minnet av den. I "I Will Remember You" är det emellertid inte bara minnet som ändrats. Den dagen Angel och Buffy hade tillsammans (samt samma dag för alla andra) är slukad av oraklen, den har aldrig skett för dem, det vill säga samma datum återkommer men fyllt med andra händelser. Detta med ett undantag: Att dagen har skett står klart för Angel, han har levt en dag mer än alla andra. När jag talar om diskrepensen i antal samlag är det alltså inte fråga om något trick från oraklens sida. Buffy kan inte gå i analys och hitta dolda minnen. Det finns inga dolda minnen för hon var aldrig där. Men Angel var där. Samtidigt var det hon, han var tillsammans med henne, inte med någon annan.

Det här blir lite ironiskt när man tänker på att anledningen till att Buffy kom på besök var att anklaga Angel för att han försöker ha hemligheter för henne. Kan man tänka sig en större hemlighet? Från och med nu och framåt i hela deras liv, kommer de att ha skilda erfarenheter av varandra. Spoiler hela BtVS och AtS De har under hela seriernas gång (BtVS och AtS) haft intimt umgänge en enda gång, om man håller sig till vad Buffy har varit med om. Men när de än träffas i framtiden kommer Angel alltid att minnas omfamningarna som han hade med henne under den här natten. Jag tänker särskilt på när de träffas inför slutstriden i säsong sju av BtVS. Vad far genom huvudet under kaksmetsamtalet? Om Buffy kunde bli så arg för att Angel hjälpte henne i skymundan i "Pangs" att hon var tvungen att söka upp honom och ställa honom till svars, så kan man tänka sig hur hon skulle reagera om hon fick reda på vad han gjorde under "I Will Remember You". Angel gör nog klokt i att aldrig föra ämnet på tal.
Senast redigerad av latarmig ons maj 12, 2010 23:02, redigerad totalt 1 gång.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav AKS » tis maj 11, 2010 23:56

Long time no see! :) Och så smäller du till med ett sånt här analyserande inlägg också!
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav latarmig » ons maj 12, 2010 23:05

Ja, det var länge sedan. Tack för välkomnandet. Vad jag kunnat se hittills är alla de gamla buffrarna kvar, plus att några nya kommit till.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav gaspode » ons maj 12, 2010 23:07

yey, kul att se dig igen, och med ett riktigt latarmiginlägg no less!
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav latarmig » fre maj 14, 2010 3:55

Gott att vara ihågkommen, både som person och i skrivsätt. :-)
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav AKS » mån sep 02, 2013 21:44

I cry!! Fy tusan, vad den näst sista scenen är sorglig! "I'll never forget. I'll never forget." :cry:

Jaha, snart dags för Hero igen nu då... Yay?
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Föregående

Återgå till Angel Säsong 1



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron