1x09 - Hero

Prata om Säsong 1

Ni som kan, ge den ett betyg:

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
2
4%
6
2
4%
7
11
22%
8
12
24%
9
10
20%
10
14
27%
 
Antal röster : 51

1x09 - Hero

Inläggav Zaxx » mån nov 03, 2003 23:12

ja vad skall man säga.. jag är helt tom.. vet inte vad jag skall tycka.. kommer igentligen inte ihåg själva avsnittet...

bara kyssen.. o sen inget mer.. jag vet inte vad jag skall tycka.. himla skit.. knäckt.. =( hhmmmmmmmmmmmm
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav gaspode » mån nov 03, 2003 23:26

Japp, det här var ett av de värsta och bästa greppen i säsong 1..

Den jäkla Joss (oops, blasphemy) Pajade överraskningen för mig på kommentarsspåret till "Welcome to the Hellmouth" tyävvr, men det var ändå så jäkla trist att han dog. Hade börjat gilla honom riktigt bra.

minispoiler:
Men men, "ersättaren" kommer att visa sig vara en rejält lyckad del av Angel Investigations i framtiden, så ME gör kanske rätt igen.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Zaxx » tis nov 04, 2003 0:05

samma här.. jag hann höra det på Kommentatorspåret jag med =(

det borde faktiskt stå med i FAQ eller nått.. så inte fler gör misstaget att lyssna på kommentatorspåret på S1! !!!
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav caffeineaddict » tis nov 04, 2003 1:01

Egentligen tycker jag inte att det är något höjdaravsnitt, men de sista fem minuterna gör en ju tveklöst tårögd. Särskilt det direkt briljanta greppet att återanvända scenen som var så rolig i början av avsnittet, och som blir sanslöst sorglig i slutet... blir helt andlös varje gång (well, av de två gånger jag har sett det...).

Men ändå "bara" en sjua i betyg, eftersom jag inte är övertygad om kvalitéen på resten av avsnittet.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav AKS » tis nov 04, 2003 13:00

Ja, herregud. Ni kan ju tänka er hur jag kände mig då jag såg detta avsnitt! (Ja, se avataren bredvid.) Tillsammans med Spike är Doyle min absoluta favoritkaraktären i serien. Och han tar och dör. Snyft! Och sista repliken: "Is that it? Am I done?" Det är nästan fysiskt smärtsamt för mig att se detta avsnitt. Nästan ännu mer nu då duktige Glenn Quinn är död. :(

Men avsnittet då... Inte så bra. Kommer inte ihåg vad jag gett det på Buffyskalan (och sitter på högskolan nu så jag kan inte kolla mina anteckningar), men skulle inte tro mer än stark 2 eller så. Dvs
ca 4 av 10 här. Ska kolla in jag röstar.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Zaxx » ons nov 05, 2003 0:41

vadd?.. OT: är Glenn Quinn död på riktigt?
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav gaspode » ons nov 05, 2003 1:48

Ja, han dog 3:e december förra året.. :(

Känns faktiskt grymt sorgligt att se Hero när man vet det också.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Off » ons nov 05, 2003 11:50

Han var något av en personlig favorit till mig också så det kom som något av en chock att han dog så tidigt. Som vanligt överraskar Joss och det är ju vad som gör serien så bra men jag hade gärna velat se vad karaktären hade kunnat utvecklas till.

minispoiler Sen leder ju förstås hans död till nästan hela utvecklingen av serien så man vet förstås inte alls hur Angel hade sett ut om Doyle inte dött.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Zaxx » fre nov 07, 2003 0:10

nu har jag sett om Hero igen.. ( efter några avsnitt började jag sakna Doyle :( )

bestämde mig för en 7:a i betyg.. avsnittet är ju iallafall betydelsefullt.. men om de är så bra? hmm njeeea det vet jag inte riktigt.. men men 8) 8)
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav gaspode » fre nov 07, 2003 0:27

Nej det är svårt att betygsätta det här avsnittet, skulle gärna sätta ett högt betyg för Doyles skull, men samtidigt är avsnittet rätt dåligt.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav lois » mån dec 08, 2003 17:41

Men hallå vad är det här? Doyle går och dör...

Nu vet jag inte om jag har lust att se mer av den här serien, Doyle var ju min absoluta favorit i Angel (självklart inte i klass med Spike men han verkar tyvärr inte göra mer än ett tillfälligt inhopp i Angel).

Jag tycker att styrkan i Buffy är att man lyckats plocka fram skådisar som är lätta att tycka om för publiken och som kan fungera med varandra, de har helt enkelt en kemi som funkar. Doyle var ju den figuren som fick Angel och Cordy att funka och hur i hela fridens dar ska det gå nu?
Användarvisningsbild
lois
Minion
 
Inlägg: 89
Blev medlem: 12 nov 2003

Inläggav Off » mån dec 08, 2003 18:11

You must trust in the Joss :)

Men den här händelsen var en sån enorm chock så man visste knappt vad man hette när de hände
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav JRT » mån dec 08, 2003 22:05

Ta det lugnt lois! :) Spoila skall jag inte göra, men jag lovar att inte kommer bli dåligt eller tråkigt med karaktärerna och deras relationer efter den här händelsen.

Tycker det här avsnittet är OK storymässigt, givetvis mycket starkt bitvis med tanke på Doyles död. Gillar slutscenerna, när han offrar sig och när Angel och Cordelia tittar på den inspelade videon som nu känns väldigt sorglig.

Håller med om att Doyles död ju faktiskt blev väldigt avgörande för seriens framtid - hur skulle det ha blivit annars? Och ja, "ersättaren" är onekligen riktigt lyckad...
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav Zaxx » mån dec 08, 2003 22:10

det måste väl vara så att de hade tänkt ut det i förväg.. det tror iallfall jag... I S1 kommentarerna säger ju Joss att han alltid velat ha med ngn i "Creditsen" som dör för att chocka oss.. =) det fick han ju här..
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav gaspode » tis dec 09, 2003 1:12

Zaxx inlägg behöver inte spoilertaggas egentligen, spoilar bara det här avsnittet. :)
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav lois » tis dec 09, 2003 11:40

JRT skrev:Ta det lugnt lois! :) Spoila skall jag inte göra, men jag lovar att inte kommer bli dåligt eller tråkigt med karaktärerna och deras relationer efter den här händelsen.



Jag har tagit ett par djupa andetag nu och lugnat ner mig igen och är redo att ge Angel ännu en chans :)
Jag får väl hoppas att dom får in ett par nya riktigt intressanta figurer nu som plåster på såren.
Användarvisningsbild
lois
Minion
 
Inlägg: 89
Blev medlem: 12 nov 2003

Inläggav AKS » tis dec 09, 2003 20:29

Lite "spoiler" om vad jag tycker om ny karaktär i S1 -- inget om vem det är eller så, bara vad jag kände då personen dök upp
Enorm besvikelse är väl ordet! Tyckte att den nya karaktären var totalt ointressant jämfört med Doyle. Hade svårt att finna något gott positivt med enna karaktär under S1. Var enbart irriterad.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Off » tis dec 09, 2003 21:00

AKS:

Antar att du menar Wesley och det slutade ju bra iaf :) (hoppas jag du tycker). Som jag brukar säga. Trust in Joss
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Zaxx » tis dec 09, 2003 22:44

mitt inlägg ovan behövde ingen spoiler säger Gaspode.. så ok.. ni kan läsa där....
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav gaspode » ons dec 10, 2003 0:19

Jag håller väl med AKS, till viss del. Doyle var väldigt bra, och Wesley var ok som comic relief ibland, men ojojoj vilken potential man missade där..
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav JRT » ons dec 10, 2003 17:05

Ja, jag kan faktiskt hålla med om att Wesley i säsong 1 kan inte mäta sig med Doyle i säsong 1 - däremot får vi se Wesley växa ihop med teamet under kommande säsonger till en karaktär som är HELT annorlunda mot den strame väktare vi ursprungligen såg i Sunnydale, vilket är ganska intressant (tänker fram till slutet av s3) . Det var synd på Doyle, jag gillar absolut karaktären, men jag tycker inte att utvecklingen och senare tillkommande karaktärer är tråkiga.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav AKS » tor dec 11, 2003 0:27

SPOILER Angel S1 fram till Birthday i S3

Ja, *nu' gillar jag Wesley. Finns ju en anledning till att Alexis Denisof i ett påskägg var en så lockande tanke för ca 8 månader sedan. :)

Men under hela S1 tyckte jag att han var en onödig karaktär som jag inte kunde sympatisera med. Förutom i I Got You Under My Skin (eller vad det heter) då man får veta de första hemska sakerna om Wesleys pappa. Hatade också Guise Will Be Guise i S2 eftersom det byggde helt på Wes' löjlighet och klantighet (nu kan jag se det och tycka att det är kul). jag började inte att gilla Wes som karaktär förrän S3, men började acceptera honom i.o.m. att han blev skjuten i The Thin Dead Line. Som sagt, det faktum att Wes ersatte en underbar och intressant karaktär som Doyle är nästan oförlåtligt för jag tror att S1 hade varit mycket bättre om Doyle varit kvar och den där skuldgrejen hade fått berättas i lugnare tempo. Men, men... det blev ju bra. men ända fram till Glenn Quinns död hoppades jag på att de skulle skriva in Doyle i serien igen. Blev t.o.m. överlycklig då man fick se en kort sekund med Doyle i Birthday. :) patetiskt är ordet.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav rickardh » tis jan 06, 2004 16:21

Underbart avsnitt! Ja Glenn Quinn dog av en överdos. Konstigt han ser inte ut som en knarkare.
rickardh
Demon Fodder
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 06 jan 2004

Inläggav Off » tis jan 06, 2004 16:27

Jag vet inte hur en knarkare se ut men det är väl ganska många kändisar genom tiderna som har kunnat göra sitt jobb i sina respektvie filmer/serier medan de knarkat.

Välkommen rickardh!
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav gaspode » tis jan 06, 2004 17:24

"ser ut som en knarkare" :)
Nej, det går nog inte att generalisera om hur knarkare ser ut, väldigt långt ifrån alla som använder narkotika ser nog ut som Ozzy.. :)

Sen är det ju tre-fyra år mellan att Angel spelades in och att Glenn Quinn dog..

Jag tycker annars att Callum Blue som spelare Mason i Dead Like Me i vissa lägen är en dubbelgångare till Glenn Quinn.

Usch så sorgligt det känns när man tänker på Doyle :(

Välkommen till forumet rickardh!
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav rickardh » ons jan 07, 2004 20:05

Tack!

He he, iofs sant det där om knarkare.
Jasså det var 4 år efter avsnittet spelades in som han dog, jag trodde faktiskt att han dog och inte kom tillbaka i serien just p.g.a att han avled men så var det alltså inte. Nån som vet varför han ville lämna serien?
rickardh
Demon Fodder
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 06 jan 2004

Inläggav Off » ons jan 07, 2004 20:16

Det här låter som AKS-fakta :)

Om nån vet rakt av så är det nog hon.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Zaxx » ons jan 07, 2004 20:42

tror inte han "ville" lämna serien... tror mer att det var Joss som hade en roll som just skulle sträcka sig en halv säsong o erbjöd honom den... :cry:
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Horrabin » ons jan 07, 2004 21:11

Det är väl viss diskussion angående varför GQ slutade på Angel. Vissa påstår att Joss hela tiden hade planerat att ha en huvudperson som plötsligt dog för att visa publiken att ingen går säker i den här serien medan vissa andra hävdar att GQ fick sparken för att han var en smärta att jobba med - detta skulle eventuellt hänga ihop med hans missbruk som kanske fanns redan då. Hursomhelst så har Mutant Enemy aldrig sagt ett ont ord om GQ eller antytt att han fick sparken på grund av samarbetsproblem, och det lär nog inte hända heller nu när han är död, även om det var på det viset.
"I wish to do more violence."
Användarvisningsbild
Horrabin
Minion
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 24 sep 2003

Inläggav AKS » ons jan 07, 2004 23:06

Det är precis som Horrabin säger. Det finns två teorier, men ingen av oss vanliga dödliga vet vad som gäller. Jag tycker dock att det ute på nätet (vilket gör det till rykten, naturligtvis) lutar åt att GQ blev sparkad. Ingen som vet dock...

Personligen kan jag dock inte se hur en tv-serie skulle vilja göra sig av med en så populär karaktär som Doyle. Han var och är fortfarande mångas favoritkaraktär i Buffyverse och ersättningen kan inte leva upp till det potential Doyle hade.

Spoiler hela Angel
Ja, då menar jag Wes i S1-->S2. Tycker han är mycket tråkig i dessa säsonger. Sen blir det bättre. Som jag säkert sagt hundra gånger förut.

Dessutom känns Doyles historia stressad med de där Hitlerdemonerna och allt. Det känns som att de byggt upp mer bakom karaktären (med skuldkänslor, pengaproblem et cetera) än vad vi får. Fast kanske var detta bara en del av Joss Whedons oerhört grymma plan? Jag har aldrig gråtit så mycket under en tv-serie eller film som när Doyle dog. Fy 17 alltså. Ibland tycker man inte om Joss, men det kanske var för vårt eget bästa. :)
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Nästa

Återgå till Angel Säsong 1



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare