Vad tycker du om S1?

Prata om Säsong 1

Vad tycker du om S1?

Inläggav Pazuzu » tor sep 09, 2004 13:26

Jag hittade ingen passande tråd där man kan diskutera säsong 1, rätta mig om jag har fel.

Från början var jag föga imponerad (läs de första avsnitten) mest pga jag saknade lite av humorn från BtVS, men allteftersom säsongen fortskrider tycker jag att den har blivit bättre och bättre. En del avsnitt var sämre än andra, då tänker jag främst på "She". Bland de bättre tillhör crossover-avsnitten, ex. "I Will Remember You", "Five by Five" och "Sanctuary". Bland favoriterna ligger också "In the Dark" (Spike, såklart ;) ) och "I've got you under my skin" som hade en skrämmande avslutning...

Doyle var en intressant karaktär som jag hade hoppats skulle få vara kvar, Kate är jag dock mer tveksam till. Jag tycker inte riktigt att hon "platsar" i serien, hennes attityd mot Angel efter att hennes pappa har blivit mördad tycker jag är lite konstig. Även om han är en vampyr vet hon om att han kämpar för "den goda sidan".

Efter pengar tillbaka på skatten, har jag nu beställt s2 och vad jag har förstått ska den vara bättre än s1 och inte innehålla så många stand-alone-avsnitt, vilket verkar lovande. :)
Serious sport is war minus the shooting. - George Orwell

Dolores capitis non fero. Eos do.
[size=9][b]
Användarvisningsbild
Pazuzu
Big Bad
 
Inlägg: 2446
Blev medlem: 31 maj 2004
Ort: Kalmar

Inläggav noike » tor sep 09, 2004 13:41

Det där med Kate och den "goda sidan" är något jag gillar med Angel. Den är inte som tidiga Buffy-säsonger där det är good vs evil, utan här är det i och för sig också gott och ont men stora delar utspelas i den stora häörliga gråzonen. OCh Kate vet inte mycket om vampyrer och hon har hela läst om Angelus vilket färgar en hel del.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Tob » tor sep 09, 2004 14:03

Jag har nog ganska bra förståelse för Kate, mycket på grund av det Noike tar upp. Visserligen visar ju Angel hela tiden att han verkligen är på de godas sida. Men samtidigt så är det ett väldigt märkt förflutet att han har.

Doyle var intressant, men aldrig så intressant som Wesley är och kommer att bli. Dumt att säga så ifs för man vet ju aldrig hur dem hade utvecklat Doyle. Det stämmer att Angel S2 är aningen bättre, framförallt under vissa perioder i säsongen.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav Pazuzu » tor sep 09, 2004 14:09

Tobbe_E: Jo, delvis kan jag förstå att Kate inte tycker om Angel efter allt hon läst och upplevt, men han har ju vid det här laget visat var han står. Det ska bli intressant att se hur Kate agerar i säsong 2.
Serious sport is war minus the shooting. - George Orwell

Dolores capitis non fero. Eos do.
[size=9][b]
Användarvisningsbild
Pazuzu
Big Bad
 
Inlägg: 2446
Blev medlem: 31 maj 2004
Ort: Kalmar

Inläggav JRT » tor sep 09, 2004 16:00

Jag gillar Angel s1 MYCKET. Avsnitten är överlag mycket bra, det finns ett antal riktiga höjdare - suveränt helt enkelt. Inte så arcigt, men det brukar inte första säsonger vara. Tycker att Angel s1 är långt mycket bättre än både Buffys första säsong och den parallella Buffy s4. She är förstås den uppenbara floppen, men till och med där finns det minnesvärda stunder (dansen, en del av interaktionen mellan Angel/Cordelia/Wesley etc). I Fall to Pieces är väl också ett av de sämre, det är ett stelt och kantigt stand alone avsnitt, men inte osebart.

noike skrev:OCh Kate vet inte mycket om vampyrer och hon har hela läst om Angelus vilket färgar en hel del.


Precis! Kate vet förmodligen väldigt lite om Angels själ/förbannelse/godhet - desto mer om Angelus. Tycker det är bra att vi får se lite andra attityder än de två varianter som visats mest annars hittils - "oh, so you're a good guy vampire, cool" samt "gaah, vampire, die!". I det här läget kan Kate helt enkelt inte förlika sig med tanken på en 250 år gammal massmördare som "hjälte". Huruvida hon ändrar sig får du se själv. Säsong två är riktigt bra.
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav Koala » tor sep 09, 2004 16:28

Jag tycker om den jätte mycket, fanns nåra blähäps med, men over all, mycket mycket bra
<poserdoser> Koala^^ då hade jag lesbisk sex med din mamma
Användarvisningsbild
Koala
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 08 aug 2004
Ort: Stockholm City

Inläggav CheeseGuy » tis dec 28, 2004 22:25

Under min förra omtitt (för drygt en månad sen) hoppade jag över en hel del avsnitt i början, men nu har jag sett fram alla avsnitt fram t.om. The Prodigal. Den här säsongen känns klart vassare nu än tidigare. Ett par saker som jag hade glömt (eller inte upplevt på samma sätt innan):

-Cordelia äger. Mycket. :D
-Det finns ett par enskilda stycken i soundtracket som är grymt bra, inte långt ifrån det bästa från Buffy och Firefly. Jag tänker främst på Hero när Doyle hittar sina döda släktingar och montaget i Somnabulist efter att Penn flyr från AI. Däremot är musiken i fighterna oftast ganska dålig.
-I Fall to Pieces är inte brutalt dåligt. She är sämre.
-Doyle är skön. Den här gången var Hero mycket sorgligare.
-Kate är bra. Hon tillför något som nästan liknar en arc. The Prodigal äger!
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav A bear » lör feb 12, 2005 13:36

Alltså, för att sammanfatta:

Det är för mycket sagt att jag gillar S1. Jag tycker fortfarande inledningen, säg de första 2/3 av säsongen (med undantag för enstaka scener och "I'll Remember You") är mer än lovligt kass. En röst i natten plus demoner, som sagt. Jag tycker persongalleriet väldigt länge är riktigt svagt; Angel fortsätter vara precis lika endimensionell som han var i Buffy ("Jag grubblar. Jag grubblar. Jag slår folk på käften. Jag grubblar."), Doyle blir inte bra förrän i sin dödsscen och Kate och hennes far är, fram till sista avsnittet, dötrista. För att inte tala om oraklen, det enda jag önskar där är att vi faktiskt hade fått se han i kåpan karva upp dem. Jag saknar länge humorn, jag saknar definitivt den där... magiska realismen, eller vad man ska kalla det, från Buffy. Och det är länge ganska oroande att även de avsnitt jag gillar ("Five By Five" inte minst) är crossoveravsnitt.

Men.

Avslutningen ÄR stark. Cordelia har redan etablerats som en stark personlighet (det var hon iofs i mycket högre grad än Angel och Wesley redan på Buffytiden), men i de sista 6-7 avsnitten tar både Angel och Wesley rejäla steg framåt. W&H-storyn verkar lovande - som ett mer välgenomtänkt och mindre Arkiv Xigt initiative.

Så nej, jag är ännu LÅNGT ifrån övertygad om att Angel är en lika bra serie som Buffy. Men nu tror jag i alla fall att det är möjligt att den kan bli det.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav caffeineaddict » lör feb 12, 2005 13:48

Hell, lika bra kommer ingen någonsin att övertyga mig om att den är. Det är det nog ingen som har krävt att du ska tycka. Bara att Angel också är jävligt bra. ;)

Och Doyle växer enormt under omtittar. Me loooves him nuförtiden, men jag kommer inte riktigt ihåg vad jag tyckte om honom under första titten.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav noike » lör feb 12, 2005 13:51

A bear skrev:En röst i natten plus demoner, som sagt.

Fast den jämförelsen är ju som att säga att Buffy är som vilket Dawson's Creek med demoner. Personligen tycker jag mer att det låter som att serien inte är så som du vill ha den eftersom du vill ha Buffy. Vilket är dumt.

Även om det är en spinoff så ska man se serien för sig och vad den är. Jag sitter inte och jämför Boston Legal med the Practice. Lite jämförelse här och där kan man göra med folk som har sagt att de gillar den ena serin bättre än en annan, men att bhela tiden göra det är bara idiotiskt (IMAO).
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav A bear » lör feb 12, 2005 14:04

noike skrev:
A bear skrev:En röst i natten plus demoner, som sagt.

Fast den jämförelsen är ju som att säga att Buffy är som vilket Dawson's Creek med demoner. Personlyigen tycker jag mer att det låter som att serien inte är så som du vill ha den eftersom du vill ha Buffy. Vilket är dumt.

Även om det är en spinoff så ska man se serien för sig och vad den är. Jag sitter inte och jämför Boston Legal med the Practice -- eftersom det vore helt idiotiskt. (IMAO)


Öh, nej. Se mitt svar i "War zone".

I början av Angel ser jag just inte mycket mer än ytterligare en deckarserie från LAs bakgator där enda skillnaden är att deckaren i fråga råkar vara vampyr. Han hjälper damsels in distress och grubblar som en ledsen hundvalp. Något mer händer inte - goodnight America, wherever you are. Givetvis är det en egen serie; men i början är det helt enkelt inte en speciellt EGEN egen serie.

Att säga att jag ogillar Angel för att den inte är Buffy är ungefär lika dumt som att säga att jag gillar Buffy bara för att den ÄR Buffy. Jag gillar Buffy (och Sopranos, och Twin Peaks, och Monty Pythons Flying Circus och en bunt serier till) pga att de har vissa kvaliteter som verkligen tilltalar mig. I början av Angel (och i hela Dawson's Creek, vad nu det har med något att göra) finns inte mycket av det jag letar efter i en bra TV-serie. I slutet av S1 börjar de dyka upp.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav noike » lör feb 12, 2005 14:32

A bear skrev:I början av Angel ser jag just inte mycket mer än ytterligare en deckarserie från LAs bakgator där enda skillnaden är att deckaren i fråga råkar vara vampyr. Han hjälper damsels in distress och grubblar som en ledsen hundvalp. Något mer händer inte - goodnight America, wherever you are. Givetvis är det en egen serie; men i början är det helt enkelt inte en speciellt EGEN egen serie.

Att säga att jag ogillar Angel för att den inte är Buffy är ungefär lika dumt som att säga att jag gillar Buffy bara för att den ÄR Buffy.


Men vad ska vi tro? Du tar upp jämförelser med Buffy hela tiden, bland annat då saker som kommer senare kronologiskt. (Se Cordy vs Anya-kommentaren.)

I början av Angel (och i hela Dawson's Creek, vad nu det har med något att göra) finns inte mycket av det jag letar efter i en bra TV-serie.


Dawson's Creek har lika mycket med Buffy att göra som Midnight Caller har att göra med Angel. Bägge två är tillhör en genre som ME tar och hackar sönder för att sedan bygga vidare på -- även om Buffy helt klart står närmare sina "ursprungsserier" längre än vad Angel gör (i sin serie gråter hon över pojkvänsproblem i tre säsonger). Nästan alla serier använder s1 för att grundlägga karaktärerna och inte mycket mer, det är därför man inte ser mycket till arc i någon s1 -- eftresom det medför förändring och sådant är en lyx man kan unna sig när man har etablerat karaktärerna väl och fått en tittarskara. Alla, utom möjligtvis sketchprogram. Arc-tunga saker dör snabbt eftersom det inte går att komma in i dem om man missa något.

ME gillar verkligen att leka med genre-klichéer, det är tydligt i alla deras tre serier. Så jag kan inte låta bli att tro att du har problem med vilken genre de valt att bygga på i Angel (deckare) medan den de har valt för Buffy (high school såpedrama) passar dig bättre.

Och nej, jag vet inte om detta gör dig till en sämre individ även om jag tycker att dina åsikter är lite... fel.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav A bear » lör feb 12, 2005 14:41

Puh. Tur att du inte är säker på att det gör mig till en sämre individ. Alltid skönt med ett litet fönster.

Tro fan att jag gör jämförelser med Buffy. Det är ju trots allt en spinoff, där hittills 75% av main casten är hämtad rakt ifrån originalserien. Att HELT ignorera deras tidigare historia - eller det faktum att det är samma personer som skriver och regisserar - bara för att det här är en annan serie blir jag beredd att göra den dag serien slutar lägga in en massa små passningar till det som faktiskt hänt på Buffy. Men poängen är, som sagt; jag gillar Buffy för att den innehåller vissa saker som Angel länge saknar. Men om du föredrar att inte läsa det så...

Och det är en viss skillnad mellan att leka med klichéer och att bara upprepa dem.

Och slutligen: sluta ta varenda liten kommentar jag skriver som ett personligt påhopp. Jag försöker i möjligaste mån undvika smilies. Jag är inte 100% gravallvarlig med precis allt jag skriver (Anya vs Cordy-kommentaren t ex). Och till skillnad från vissa föredrar jag att inte dra slutsatser om andra människor utifrån vilka TV-program de tycker om, så jag slutar här.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav noike » lör feb 12, 2005 14:54

A bear skrev:Jag försöker i möjligaste mån undvika smilies. Jag är inte 100% gravallvarlig med precis allt jag skriver (Anya vs Cordy-kommentaren t ex). Och till skillnad från vissa föredrar jag att inte dra slutsatser om andra människor utifrån vilka TV-program de tycker om, så jag slutar här.

Dito. Har använt två smiley på forumt totalt tror jag, och ingen av dem användes seriöst. Men jag är uppväxt på Usenet där diskussionerna tenderar att vara lite mer hårdhudade än här.

Men poängen är, som sagt; jag gillar Buffy för att den innehåller vissa saker som Angel länge saknar. Men om du föredrar att inte läsa det så...
Jo, jag läste det, men det hade ingenting med det jag ville bemöta att göra -- egentligen. Och dessutom så skrev du faktiskt tidigare att du inte alls var beredd att ge Angel samma chans som du gav Buffy i början.

Och många av författarna på Angel är inte samma som i Buffy. Eller, det kanske var mer i början?

Och allvarligt talat: det du har skrivit har inte ens kommit i närheten för vad jag räknar som "personligt påhopp". Jag vill bara förstå.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Binchy » mån feb 14, 2005 15:02

Jag tycker att det är en väldigt stark första säsong, den lovar mycket inför de andra fyra säsongerna. Lite svackor här och var är väl lätt att det blir när det är olika manusförfattare och regissörer, vissas stil gillar man, andras inte. Samma sak gäller ju Buffy. När jag började titta på Angel förväntade jag mig inte alls en Buffy 2, det är Joss &co alldeles för intelligenta för, jag väntade mig något lika bra. Och jag är inte besviken.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav Tinwiel » mån feb 14, 2005 15:47

Nja, jag tycker väl att Angel s1 är sådär, det är lite för mycket stand-aloneavsnitt, och några riktiga botten-napp. Dock så är det fortfarande riktigt bra tv, och mycket lovande inför kommande säsonger (främst mina favoriter s5-3-4). Säsongen har också såna avsnitt som I will remember you, Five by five och Sanctuary, som är dramatiska mästerverk.
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp
 
Inlägg: 20999
Blev medlem: 10 jun 2004
Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav Gordo » lör apr 16, 2005 23:22

Jag har hitills bara sett s.1 av Angel och jag är inte övertygad om att Angel håller samma klass som Buffy men det var inte det tråden handlade om så jag lämnar det.

Det jag saknar hos Angel s.1 är en riktig säsongs Big Bad, det är för många stand alone avsnitt och det tycker jag förstör ganska mycket. MEN det finns en hel del riktigt bra avsnitt som gör att hela säsongen höjs. Jag tänker då främst på Five By Five, Sanctuary och I Will Remember You. Säsongsavslutningen bådar också verkligen gott inför kommande säsonger.

Jag saknar lite av den humor som jag älskar i Buffy. Och den "kärlek" som finns i Buffy finns heller inte riktigt i Angel s.1. Men även här visade det sista avsnittet en lite annan sida av Angel.

Det ska verkligen bli spännande att se fortsättningen!
- Why would you wanna help me after what I did?
- Because it's what Jesus would freakin' do!
Användarvisningsbild
Gordo
doookti persika
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 08 feb 2005
Ort: Stockholm

Inläggav A bear » fre okt 28, 2005 15:04

Smått pinsamt att läsa om en del saker jag skrev ovan... får skylla på att jag hade löjligt hög feber.

Vid omtitt (tack DVD-rea) får jag nog erkänna att Angel s1 är lite bättre än jag tyckte första gången. Den har fortfarande absolut sina brister, och till stor del tror jag jag uppskattar den mer nu inte på grund av dess egen styrka utan på de följande säsongerna - med dem i relativt färskt minne är det kul att se hur allt startade, och hur fröna börjar sås, så att säga.

Humorn, t ex. Jag hävdar fortfarande att mycket av den där självironiska humorn som Angel har inte riktigt funkar i s1 - i alla fall inte i början; serien har ännu inte etablerats så väl att den tål att driva med sig själv. Men när man vet hur karaktärerna skulle komma att utvecklas de närmaste fyra åren fungerar det bättre. Visst, det är för många fåniga monster, för många standalones etc, och huvudkaraktärerna är ofta lite väl endimensionella jämfört med vad de skulle komma att bli. Och ljussättningen ska vi bara inte prata om... Angel flanerar omkring i fullt dagsljus lite väl ofta för att det ska se bra ut.

Men... det går ett par röda trådar genom hela säsongen; Angels kamp för att bli sin "egen" person - inte bara Buffys pojkvän, inte bara ett monster, inte bara en soldat i kampen mot ondskan. Cordelias utveckling. Och Wesleys, förstås. Både i Buffy och Angel är ju huvudpersonerna lite outsiders, men här i säsong 1 är det egentligen tydligare än i någon annan säsong av Buffyverse - ingen i kärngänget har egentligen någon att anförtro sig annat än varandra, ensamma i en stor stad där ingen av dem egentligen hör hemma.

Det är fortfarande Angels och Buffyverses klart svagaste säsong. Men den känns inte lika dålig som jag mindes den. Alltid nåt.

(Men fan vad snålt det är med extramaterial på DVD:erna.)
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Nyx » lör okt 29, 2005 0:27

A bear skrev:
(Men fan vad snålt det är med extramaterial på DVD:erna.)

Glad att höra det, eftersom jag ännu inte äger säsong 1 på dvd. ;)

Funderar dock starkt på att falla för dvd-reans lockpris och skaffa den även om den tråkiga plastboxen inte kommer att matcha mina tjusiga r1-boxar. Men extramaterialet når inte upp till övriga säsongers standard alltså?

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm

Inläggav CheeseGuy » lör okt 29, 2005 0:44

A bear skrev:Det är fortfarande Angels och Buffyverses klart svagaste säsong. Men den känns inte lika dålig som jag mindes den. Alltid nåt.

Hmm... Jag tycker att Buffy S1 är sämre. Den har visserligen inte riktigt lika katastrofala bottennapp, men inte alls lika höga toppar heller. Five by Five och Sanctuary krossar IMO allt i Buffy S1, och den har ett par avsnitt till (Somnabulist, The Prodigal och To Shanshu in L.A.) som är bättre än allt i Buffy S1, förutom möjligtvis Prophecy Girl. Men båda är väldigt ojämna och Buffy S1 har dessutom bara 12 avsnitt, så det är lite svårt att jämföra (IMO).

Kul annars att du gillade den mer under omtitten. (Kanske inte enormt överraskande, men ja, det gjorde jag också.)
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav A bear » lör okt 29, 2005 0:52

Nyx skrev:Funderar dock starkt på att falla för dvd-reans lockpris och skaffa den även om den tråkiga plastboxen inte kommer att matcha mina tjusiga r1-boxar. Men extramaterialet når inte upp till övriga säsongers standard alltså?


Två (2) kommentarsspår och ett par korta featurettes. That's it. Och då är Janes kommentarsspår till "Rm w/ a vu" inte speciellt intressant heller...

Cheeseguy skrev:Hmm... Jag tycker att Buffy S1 är sämre. Den har visserligen inte riktigt lika katastrofala bottennapp, men inte alls lika höga toppar heller. Five by Five och Sanctuary krossar IMO allt i Buffy S1, och den har ett par avsnitt till (Somnabulist, The Prodigal och To Shanshu in L.A.) som är bättre än allt i Buffy S1, förutom möjligtvis Prophecy Girl. Men båda är väldigt ojämna och Buffy S1 har dessutom bara 12 avsnitt, så det är lite svårt att jämföra (IMO).


Det är ju givetvis de två det står emellan, ja. Det som - för mig i alla fall - gör att Buffy s1 är aningen aningen bättre är att den även i sina sämsta stunder har en charm som jag tycker Angel s1 ofta saknar. Även de dåliga avsnitten är underhållande, vilket de inte är i Angel. Inget avsnitt i Bs1 - med möjligt undantag för "Teacher's Pet" - är så URtråkigt som "She", "I Fall To Pieces" eller "The Bachelor Party". Men visst är det jämnt.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav CheeseGuy » lör okt 29, 2005 1:01

A bear: yep, det håller jag med om, absolut.

Edit: om extramaterialet också. Jag bryr mig inte så mycket om dokumentärer och sånt, men att det bara är två kommentatorspår är katastrofalt. Dessutom är förpackningen tråkig och så är det tysk text på skivorna. (Fast jag ångrar absolut inte mitt köp ändå.)
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav sus@n » tis nov 01, 2005 10:57

CheeseGuy skrev:Edit: om extramaterialet också. Jag bryr mig inte så mycket om dokumentärer och sånt, men att det bara är två kommentatorspår är katastrofalt.


Rätta mig om jag har fel men är inte det lika daligt med extramaterial pa Buffy säsong 1? Om mer underhallande. Fler kommentarspar möjligen men inga dokumentärer. Dessutom kompenserar Angel stort senare med suveräna kommentarspar (bättre än Buffys skulle jag vilja säga)
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav latarmig » sön jan 08, 2006 6:37

Doyle i all ära, men det är först när Wesley kommer med som serien startar på riktigt.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Forever Chosen » ons feb 22, 2006 22:51

Vad ska man då säga om denna första säsong av Angel? 4-5 bra avsnitt sen är resten rätt så tråkiga och meningslösa. Var faktiskt nära att spola hela Angel serien tack vare den här säsongen (är jag glad för att jag inte gjorde det :) ) Av 7 Buffysäsonger och 4 Angel (ännu inte sett s5 av Angel, men snart så) så är denna sämst av alla. Doyle kändes som en ganska träig karaktär som i för sig aldrig fick utvecklas tack vare att han bara var med i typ 9 avsnitt (vad var anledningen till att han inte var med längre? Dog väl av en överdos för ca 3 år sedan, misskötte han sig eller?) Wesley är samma tönt som han var i Buffy vilket jag inte gillade. Han är ju mycket coolare i senare säsonger :)

Det som räddar denna säsong delvis är gästspelen från Buffy, Oz, Faith och Spike. När jag ser Angel igen från början så kommer jag endast att se dessa avsnitt.
Användarvisningsbild
Forever Chosen
Scooby
 
Inlägg: 503
Blev medlem: 21 feb 2006
Ort: Solna

Inläggav noike » ons feb 22, 2006 22:54

Forever chose: du är knäpp. Säsongen är hur skön som helst, dialogen är på någolunda bra nivå. She är undantaget då det är fullständigt värdelöst. Jämför med Buffys första säsong där den stapplade runt med halvtaksiga manus och pinsamt usla skådespelare i gästrollerna.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav A bear » ons feb 22, 2006 22:59

Forever Chosen: lyssna inte på noike, du har i princip rätt. Men ta och se om hela säsongen när det blir dags för omtitt; även om många av avsnitten håller ganska låg klass finns det en del grejer som ligger och puttrar i bakgrunden och är värda att se... även ett uselt Whedonserieavsnitt är i regel värt att se om.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav caffeineaddict » ons feb 22, 2006 23:04

Jag är nånstans mitt emellan er. Angel S1 är nog fortfarande Buffyverses minst bra säsong, möjligen i kamp med Buffy S1. Här finns vissa utmärkta avsnitt, typ "Five by Five", som ändå inte är riktigt i nivå med "Prophecy Girl". Och "She" och "I Fall to Pieces" är fan pinsammare än "I Robot, You Jane" (även om det bara hänger på Jenny C). Det finns tillfällen när karaktärerna lyser, men faktum är att jag inte var så förtjust i någon av Angel-karaktärerna efter Angel S1 som jag var i Core Four efter Buffy S1.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav noike » ons feb 22, 2006 23:08

caffeineaddict skrev:Och "She" och "I Fall to Pieces" är fan pinsammare än "I Robot, You Jane" (även om det bara hänger på Jenny C)


Det vet i fan. IR, YJ ger mig körtelfeber, medan She och IFTP bara får mig att somna.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Tinwiel » ons feb 22, 2006 23:08

Jag håller med caffe.

(och jag orkar inte skriva någon motivering men jag tycker som caffe här sådär det får räcka..)
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp
 
Inlägg: 20999
Blev medlem: 10 jun 2004
Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Nästa

Återgå till Angel Säsong 1



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron