1x02 The Harvest

Här pratar vi mest om Säsong 1

Det andra avsnittet någonsin, vad tycker du?

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
3
5%
5
5
9%
6
10
18%
7
16
29%
8
17
31%
9
1
2%
10
3
5%
 
Antal röster : 55

Inläggav merl » lör mar 11, 2006 20:47

caffeineaddict skrev:Nja, Per är inte övertygad efter det här... frågan är när en person som inte är övertygad av de två första avsnitten (eller t.o.m. ytterst skeptisk) blir övertygad. Har vi någon sådan person här som kan berätta?


Eh, jag var väl om inte skeptisk så i alla fall helt klart besviken efter de två första avsnitten av säsong 1. Fast till saken hör att jag då redan sett delar av s. 2 och 3 och väntade mig Becoming-klass av Buffy. Så jag var allmänt misstänksam ända fram till Prophecy Girl. Då insåg jag att det var fullt möjligt att Buffy var så bra som jag kom ihåg det.
Användarvisningsbild
merl
Scooby
 
Inlägg: 684
Blev medlem: 26 feb 2006
Ort: Stockholm

Inläggav Garim » sön maj 07, 2006 21:59

Inte riktigt lika bra som föregående, men inte långt ifrån. Gillar Angels små inhopp... Vad ung han är! :)
Serenity: Knowing which River not to cross...
'If we want her to be exactly she'll never be exactly I know the only really real Buffy is really Buffy and she's gone' who?
Remember that if you keep one foot in the past and one in the future, you're just pissing on the present.
Användarvisningsbild
Garim
Big Bad
 
Inlägg: 2095
Blev medlem: 27 mar 2006
Ort: Sundsvall

Inläggav merl » lör maj 13, 2006 10:13

Såg avsnittet till frukosten idag. Såhär i efterhand tycker jag att de två första avsnitten av säsongen är riktigt bra. Okej, inte så bra som det kommer att bli senare säsonger, men jag kan inte förstå min besvikelse första gången jag såg dessa avsnitt.

Härligt att få stifta bekantskap med karaktärerna från början än en gång. Nu när det gått ett tag sen jag senast såg första säsongen blir det nästan som att man lär känna dem på nytt. Gillar verkligen både Willow och Xander i de här två avsnitten, men har lite svårare för Buffy. Hon känns så väldigt ytlig (vilket hon naturligtvis ska vara här, men det känns lite främmande).

Spoiler om Darla.
Darla kan jag tycka känns lite konstigt framställd såhär i efterhand. Hon ger intrycket av att vara väldigt ung och även om inget sägs om hennes ålder får man en känsla av att hon inte varit vampyr så värst länge. Det är svårt att tänka sig att hon levt i 400 år. Hennes undergivna sätt gentemot the Master stämmer inte heller riktigt med vad man får se i Angel.

Willow är otroligt charmig. Nu tänkte jag skriva något om hennes osäkerhet kontra utveckling under seriens gång, men det är omöjligt utan att spoila. Och lite trist om hela inlägget blir spoilermarkerat. Nöjer mig med att säga att hon är en karaktär som utvecklas rejält under seriens gång.

WILLOW: Oh, I, I need to sit down.

BUFFY: You are sitting down.

WILLOW: Oh. Good for me.


Men vi får snart veta att Willow har en hel del talanger:
GILES: So, all the city plans are just, uh, open to the public?

WILLOW: Um, well, i-in a way. I sort of stumbled onto them when I accidentally decrypted the city council's security system.


Måste slänga in ett Cordy-citat också. Känns väldigt typiskt för den tidiga Cordy.
"It's like when I go shopping. I have to have the most expensive thing. Not because it's expensive, but because it costs more. "


Många citat blev det. Snygg avrundning på avsnittet när gänget diskuterar hur livet går vidare (och människorna glömmer/bortförklarar) trots att undergången varit nära. Och Buffy planerar hur hon ska bli avstängd från skolan. Samt Giles avslutande replik:
"The Earth is doomed!"
Audaces fortuna juvat.
Användarvisningsbild
merl
Scooby
 
Inlägg: 684
Blev medlem: 26 feb 2006
Ort: Stockholm

Inläggav latarmig » lör maj 13, 2006 21:24

merl skrev:Willow är otroligt charmig. Nu tänkte jag skriva något om hennes osäkerhet kontra utveckling under seriens gång, men det är omöjligt utan att spoila. Och lite trist om hela inlägget blir spoilermarkerat.


Varför inte starta en ny tråd i "Allmänt om BtVS" med titeln "Karaktärsutveckling" (samt spoilervarning)? Någon sådan har vi tyvärr inte än. Eller kan du göra som jag brukar: Istället för att skriva spoilermarkerat om ett framtida avsnitt, så går jag till den tråden och riktar mig bakåt i tiden istället. Då slipper man markera.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav eriked » sön maj 28, 2006 18:36

haha, den där killen som pratar med Cordelia och Harmony vid datalektionen måste vara en av de sämsta skådespelarna någonsin i Buffyverse. Så jäkla överspelat.

'Sometimes the air rises above the clouds' - Flash Gordon
Användarvisningsbild
eriked
Ph.D i tungmetall
 
Inlägg: 5916
Blev medlem: 27 mar 2006
Ort: Stockholm

Inläggav caffeineaddict » sön maj 28, 2006 18:52

eriked skrev:haha, den där killen som pratar med Cordelia och Harmony vid datalektionen måste vara en av de sämsta skådespelarna någonsin i Buffyverse. Så jäkla överspelat.


Jag asgarvar jämt när han dyker upp bakom monitorn. En av de få gånger då Buffy verkligen faller in i kategorin "så dåligt att det är roligt".


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Tob » tor jun 08, 2006 1:05

Buffy misslyckas. Seriens hjältinna misslyckas grovt. En poteniell huvudkaraktär är död. Buffy tar själv på sig skulden och mycket av tonen i både serien och Buffy som karaktär sitter som gjuten.

Visst är det mycket nostalgi över de första avsnitten, men nog allt är det både en vettig och väldigt bra introduktion av karaktärerna. Och det hela slutar mest med att man bara sitter och inser hur förtjust man är i allt.

caffeineaddict skrev:
eriked skrev:haha, den där killen som pratar med Cordelia och Harmony vid datalektionen måste vara en av de sämsta skådespelarna någonsin i Buffyverse. Så jäkla överspelat.


Jag asgarvar jämt när han dyker upp bakom monitorn. En av de få gånger då Buffy verkligen faller in i kategorin "så dåligt att det är roligt".


Jag och min syster såg de 4 första avsnitten ikväll. Lustigt att den där scenen togs upp, vi båda, brast ut i ett gapskratt.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav medundersåte » fre jul 14, 2006 13:49

De två första avsnitten hänger ihop, men medan det första var mer en introduktion så är det här som vampyrslakten (malecide) börjar. När jag såg avsnittet på TV4 första gången det sändes så var det just slagsmålscenerna som jag tyckte var spännande och estetiskt tilltalande (Buffy är snygg) och som fick mig att sitta klistrad framför TV-apparaten. Humorn är också framträdande i avsnittet, jag tänker främst på när Luke intar scenen på the Bronze. En strålande inledning på den bästa serie som någonsin gjorts!
Användarvisningsbild
medundersåte
Minion
 
Inlägg: 97
Blev medlem: 30 apr 2005
Ort: Vadstena

Inläggav Isabella » tor aug 31, 2006 14:31

eriked skrev:haha, den där killen som pratar med Cordelia och Harmony vid datalektionen måste vara en av de sämsta skådespelarna någonsin i Buffyverse. Så jäkla överspelat.

Haha, jag håller verkligen med :P
Avsnittet var väl okej, även om jag gillar dem som kommer efter mer. Tycker det var lite synd att Jesse var tvungen att dö redan i andra avsnittet. Jag skulle gärna ha velat sett lite mer av honom i något avsnitt mer. Fast det gör ju inte avsnittet dåligt.
Isabella
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 14 mar 2006
Ort: Sthlm (Nacka)

Inläggav Binchy » tor aug 31, 2006 14:51

Fast Jesse var ju bara Xander II, så han hade nog inte så mycket mer att ge.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav Garim » tor aug 31, 2006 15:47

Binchy skrev:Fast Jesse var ju bara Xander II, så han hade nog inte så mycket mer att ge.


Och Jesse var ju bara med så att Joss skulle få nöjet att döda en karaktär så här snart. Joss ville från början ha med honom i Opening Credits, men det blev för dyrt att göra det... Hade varit kul om de hade kunnat göra det :)
Serenity: Knowing which River not to cross...
'If we want her to be exactly she'll never be exactly I know the only really real Buffy is really Buffy and she's gone' who?
Remember that if you keep one foot in the past and one in the future, you're just pissing on the present.
Användarvisningsbild
Garim
Big Bad
 
Inlägg: 2095
Blev medlem: 27 mar 2006
Ort: Sundsvall

Inläggav noike » mån sep 11, 2006 17:35

Så, bägge delarna av piloten avklarad och fungerade det då? Både nje och njo. Darla, som trots allt ska föreställa vara en lite tuffate och smartare vampyr fungerar inte. Hon har traskat på länge och ändå aldrig hört talas om the slayer? Vansinnigt. Inget ont om Julie Benz för hon lyfter sitt material över white trailer trash-nivån Joss har skrivit henne som. Luke då, som verkar vara en perverterad bodybuilder till predikant är bara en bufflig neandertalare som inte kan tänka. (Undrar hur mycket problem Brian Thompson hade med sin dialog egentligen? För det är ett potporri av kvalitetskillnader, och är ibland inte ens sammanhängande inom den egna frasen.)

Av vampyrerna är det två som fungerar: the Master (Neeeeeeeidermeyer!) och Jesse. Den tidigare för att han faktiskt trots alla plumpa detaljer utstrålar sådant korruperat patos att åtminstone jag sugs in. Det hjälper givetvis att Mark Metcalf är en bra skådespelare, antagligen bättre än de flesta i serien vid det här laget. Jesse för han är ny och att han inte riktigt accepterar att befinna sig där han gör i hierarkin. Jag undrar om inte han hade gjort sig lite bättre om han hade fått möjligheten att komma tillbaka under säsongen som en mini-bad. Iofs hade vi då inte fått ihjäl någon som betydde något för några av huvudpersonerna så snabbt, men det borde gått att mjölka mer lidande ur det här.

David Boreanaz sätt att spela Angel känns lite som Ben Affleck i Mallrats. När jag se det på det viset så vet jag inte om det är dålig eller genialt.
(spoiler Buffy s1 + idé till Mallrats-crossover) Luke: You see that guy? Angel? He once fucked my girlfriend Darla in an uncomfortable place.
Lowlife vampire: What? In the backseat of a wolksvagen?

Mer crossovers som är möjliga är Donnie Darko. Om the Master hade klarat av att använda sin vessel och öppnat portalen så...

Och scenen där vampyrerna går mot the Bronze i slowmotion som om de vore på väg till ett gängkrig? Komplett med bakljus och Darla som skuttar fram längst fram? Det känns lite småpatetiskt att vampyrer slöas ner till slowmotion-hastighet av att se folk instängda i trånga rum, vilket är en teori som stödjs tidigare i avsnittet också.

Däremot. För att inte bli allt för negativ. Gänget och hur de interagerar sitt där direkt. Att sitta hur som helst och prata skit på en rast är en sak, men när de sitter i biblioteket -- underbart HQ förresten -- och sättet de handskas med övernaturligt och varandra efter det, det är bra skrivet och agerat. Giles entusiasm för allt är smittande. Cordy är en av de få som lyckas vara hur bra som helst på egen hand, alla andra känns fortfarande lite vagare när de är utanför gruppen.

– Oh, I—I need to sit down.
– You are sitting down.
– Oh. Good for me.

– [...]they could have just, voom!
– They can fly?
– They can drive.

Kort sagt: det mesta med Buffy, Xander, Willow och Giles fungerar alldeles utmärkt. Vilket borde vara det bästa beviset på att bra casting faktiskt är nästan hela arbetet.

Sunnydales skola är konstigt, eller det kanske är USA:s skolsystem i helhet, men 16-åringar som inte får lämna skolområdet förrän dagen är slut? Och the Harvest skedde på en fredag, men de har skola på lördagen? De där galna ungarna, de älskar verkligen att lära sig saker.

Det finns på tok för många fel och brister, men samtidigt är det charmigt som satan. Och charm kommer man långt på. Jag hade säkert gillat det om jag hade sett det för första gången idag, trots att alla fel och brister känns mycket mer tydliga och att min smak är mer känslig.

"The Earth is doomed!" Till vilket man bara kan felcitera en känd dikt som fanns med i en film jag såg igår: "But with a bang, not a whimper."
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Velnor » mån sep 11, 2006 18:22

spoiler angel + ev. buffy nu var det länge sen jag såg "the harvest", ska se den senare ikväll men har vi inte ett ganska stort fel av joss här med tanke på tillbakablickarna i angel (ev. också buffy) i kina där dru säger något med "spike just killed himself a slayer" till angel och darla. hon om någon borde väl veta vad the slayer är? nu kanske jag bara missuppfattade alltihop och inte kommer ihåg avsnittet, måste var ca 7-8 månader sen jag såg det. ^^
Velnor
Minion
 
Inlägg: 91
Blev medlem: 25 feb 2006

Inläggav noike » mån sep 11, 2006 18:31

Velnor skrev:spoiler angel + ev. buffy nu var det länge sen jag såg "the harvest", ska se den senare ikväll men har vi inte ett ganska stort fel av joss här med tanke på tillbakablickarna i angel (ev. också buffy) i kina där dru säger något med "spike just killed himself a slayer" till angel och darla. hon om någon borde väl veta vad the slayer är? nu kanske jag bara missuppfattade alltihop och inte kommer ihåg avsnittet, måste var ca 7-8 månader sen jag såg det. ^^

Stor retcon snarare. Julie Benz är ju skälet till att Darla inte dör här och inte manuset, så det är nästan givet att de ville ha tillbaka henne för flashbacks och liknande. Vuilket visar problemet med att göra alla hench i piloten till svaga våp som inte kan något.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav eynosh » mån sep 11, 2006 19:16

Ok, tog lite anteckningar den här gången faktiskt.

Öppningsscenen när buffy stönar. Låter otroligt mycket som om hon har skönt sex. Är det något sätt och visa att hon tänder på sitt öde som slayer?
Skrivit någon rad om närbild på Jesse som jag inte fattar.. Var nog något jag inte tyckte om där.

Något som vi tidigare har tagit upp var Giles prat om att "Animals die out, the old ones return". Varför vill vampyrerna få bort sin föda? Varför vill dom få tillbaks dom riktiga demonerna och ses som half-breeds igen? Fattar inte det alls.. Livet dom har nu, måste ju vara det bästa. Jag menar; det finns en slayer, alltså kan folk flytta till kina och leva hur gott som helst. Kanske att det finns några lokalfalanger av människor som dödar vampyrer, men överlag är det ju bättre än att räknas till parasiterna av demonerna.

Jag älskar The Masters grej med handen när han får veta att det finns en slayer. känns lite som om han försöker tvinna på en riktig stor mustasch som inte finns där.

Jodå, datorer är redan nu svaret på allt..

Angel.
Spoiler typ 4-5 avsnitt, kanske lite till i förhållandeutveckling
Ok, jag tänker inte gnälla om att han står bredvid solljus, det tas ju upp i kommentatorspåren att det var ett problem, men titta på angels kläder!
Varför hone:ar inte Buffy och inser att Angel är en vampyr på kläderna? Är hon förblindad av hans mystiska Scofield-karaktär för att inte inse att han är vampyr?

Sen, hur fan är det möjligt att Xander följde efter Buffy men inte såg henne stå och prata med Angel i en massa minuter?

När Luke står på scen och får i sig blod, varför blir inte hans mun blodig? Han har ju inga sugrör.. Kanske att han är såpass erfaren att han inte sölar längre.
En liten grej när Buffy voltar upp på scen. Är det bara jag som tycker att hon skriker "Pumba!"?

Mycket småmisstag jag såg hela tiden i avsnittet, men som noike säger var huvudkaraktärerna bäst. Bäst idag:
Angel skrev:I´ll be damned
"This is what happens when an unstoppable force meets an immovable object" - The Joker
Användarvisningsbild
eynosh
ButtBastard
 
Inlägg: 10004
Blev medlem: 07 nov 2004
Ort: Lidköping

Inläggav gaspode » mån sep 11, 2006 19:44

The Harvest är något sämre än första delen.. Många fånigheter och en hel del man efter att ha sett resten av serien höjer ögonbrynen för.
de långsamma vampyrerna i kloakscenerna, med lysande ögon är t.ex. ganska fantastiska :)

Jesse funkar mycket bättre i detta avsnitt, som vampyr har han både syfte för handlingen och egna repliker.

Angel är lite mindre löjlig i detta avsnitt, men fortfarande onödigt hemlighetsfull... "Scofield-sjukan" som caffe myntade, klockrent! :)

Jag kanske skall börja anteckna jag med, för att ha mer att skriva, men det får bli senare utvalda avsnitt isåfall..
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav madskellig » mån sep 11, 2006 20:17

Personligen tycker jag att The Harvest är något sämre än welcome to the hellmouth, det känns ganska segt ibland. Jag är rätt förtjust i The Master på ett b-skräckis sätt, men Luke känns för fånig och överdramatisk. De minions man får se är ju ganska komiska, med de självlysande ögonen och morrandes som hundar.

Angel är ju fortfarande rätt dåligt spelad, men jag gillar ögonblicket mellan honom och Buffy då hon säger:
- "Do you know what it's like to have a friend? ...That wasn't supposed to be a stumper"


Jag gillar scenerna i tunnlarna, rätt spännande i vissa ögonblick, och underbart då Buffy ska berätta för Xander om när hon halshögg en vampyr. Allt i The Bronze tycker jag fungerar riktigt bra, Jesse är bättre som vampyr än som Xander 2, och jag gillar Lukes död:

- You forget, metal can't hurt me.
-There's something you forgot about, too. Sunrise!
...It's in about nine hours, moron!


Klockrent. :)

Man vet ju att det är bara att acceptera att Sunnydale invånarnas förnekelse förmåga, men det irriterar ändå lite grann. Gillar slutet med Giles's "The Earth is doomed"
"I hate listening to people's dreams. It is like flipping through a stack of photographs. If I'm not in any of them and nobody is having sex, I just don't care."

Last.FM
Användarvisningsbild
madskellig
Big Bad
 
Inlägg: 2168
Blev medlem: 14 aug 2005
Ort: Umeå

Inläggav Isabella » mån sep 11, 2006 20:54

Jag tycker detta avsnitt är ganska bra även om det finns några missar. Eynosh skrev: "När Luke står på scen och får i sig blod, varför blir inte hans mun blodig? Han har ju inga sugrör.. Kanske att han är såpass erfaren att han inte sölar längre. "
De la jag också märke till bla. Lite wierd..
Isabella
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 14 mar 2006
Ort: Sthlm (Nacka)

Inläggav A bear » mån sep 11, 2006 21:10

Som sagt, "The Harvest" är en svag uppföljare till den redan på sin höjd acceptabla "WTTH". Men ändå, good times.

Bästa replik (trots Jesses problem med löständerna, det är Xanders svar som är hysteriskt kul):
JESSE: Schorry? I feel good, Schander! I feel schtrong! I'm connected, man, to everysching! I, I can hear de wormsch in de earsch!
XANDER: That's a plus.

Bästa popkulturreferens: BUFFY: You get the exit cleared and the people out. That's all! Don't go Wild Bunch on me.

Detalj jag inte lade märke till första gången jag såg det: "When you hit the tunnels head east towards the school. That's where you're likely to find them. " (spoiler 1.12) Angel vet alltså att The Hellmouth ligger ungefär under skolan?

Hej Joss Whedon: JOYCE: I know. If you don't go out it'll be the end of the world. Everything is life or death when you're a sixteen-year-old girl.

Awww. Willow som får Cordelia att radera sitt dataprogram. (Misstänker att det blir mycket Willow på den här punkten innan serien är slut.)

Höh? GILES: The books tell the last demon to leave this reality fed off a human, mixed their blood. He was a human form possessed, infected by the demon's soul. Hmmmm? Och så vampyrerna som morrar och rör siig som zombies.

Wow, detta är en bra serie: Powershoten på Buffy efter att hon grundlurat Luke. De här tidiga avsnitten både ser ut och låter enormt amatörmässiga ofta, men den scenen är riktigt fin.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav gollum » mån sep 11, 2006 21:24

Mer kött på benen, bokstavligt talat. Men den övergripande känslan är att dessa två första avsnitt hade fungerat bättre som ett lite längre men mer komprimerat avsnitt. Det blir en del transportsträckor, även om Willow lyckas underbart i den första halvan att fylla dessa med små trevliga one-liners.

Hade föredragit en svartare approach till vampyrerna. Nu blir de snabbt melodramatiska Bela Lugosifigurer med kraftiga ögonbryn som står och väser. Och scenen när The Master tatuerar Luke känns inte bra... Ackompanjerad av musik som får Europes "The Final Countdown" låta som OST till Sodom och Gomorra... Trist.

Att Angel får en större roll har man ju förstått, men än så länge känns hans inhopp planlösa och utan substans. Mer mystik!!!

Det finns en charm som lockar och som antyder något stort. Nu är gänget skapat, manegen är krattad och spelet kan börja känns det som.

Snygga skiftningar mellan dialogen i grottan och i biblioteket.

Och så ett par frågor med risk för att göra bort mig (igen):

1. Heltplötsligt är inte Buffy stark nog att dra igen en rostig järndörr? Jag kan dock inse att det är ett bra sätt att visa att hon INTE är en superhjälte utan bara en väldigt speciell liten flicka.

2. På The Bronze, känns det inte lite märkligt att "publiken" bara står och tittar på medan Luke smaskar gäster en efter en? Borde inte alla typ springa skrikande mot utgångarna? Tveksam till att det hjälper i ett sådant läge att killen på scenen säger att man inte får göra det...

Men trevligt, snart tisdag...
Användarvisningsbild
gollum
Minion
 
Inlägg: 124
Blev medlem: 10 aug 2006
Ort: Lilla Edet...

Inläggav carre » mån sep 11, 2006 21:27

så... The Harvest!
i det stora hela är det här väl inte ett exceptionellt avsnitt men det funkar.
Det är många inzoomingar som är ganska onödiga på diverse prylar, som på enbart buffy, och på pålar när hon tappar dem och liknande.

Älskar Giles lilla "historialektion" för han är så upptight. fast alla scener i biblioteket funkar bra faktiskt.

Darla är skittöntig och beter sig som en dum liten... hundvalp.

(spoiler buffy & angel (alla säsonger)) men man kanske mest ogillar henne för att man är så van vid den "vanliga" Darla som man älskar så mycket. störde mig inte alls såhär på Darla första gången jag såg serien...

haha, ibland är The Master så jävla bra (t.ex. när han får reda på att det finns en slayer) men ibland är han så... usel. alla scener med Luke spyr jag på, fast inte bokstavligen då det vore ganska otrevligt med spya på datorn...
...fast Luke är ganska rolig. han ser ut som frankensteins fula kusin. hihi!
och Masters NOOOOO i slutet (spoiler star wars) var det bara jag som tänkte Darth Vader?! hahah :D

Datorgrejorna var helt underbara. först att de var skitgamla och allmänt B. Sen Cordy framför en dator, det är fantastiskt. men alltså, programera program på datorlektionen?! (spoiler buffy & angel (alla säsonger)) och HARMONY! vad jag älskar henne!, och vad glad man blir av att se henne
Giles "datorsnack" var fantastiskt sött och charmigt som bara Giles kan vara.

Scenen med Flutie var fin :D

Xander, Willow, Buffy och Giles funkar alla bra ihop, Xanders "rain of toes" är skitrolig (tänk om de hade haft rain of toes, det hade varit ÄNNU roligare! :D )
Det är fint i slutet när Giles snackar om alla monster som ska komma och är klart och tydligt helt uppspelt och inlevande. sött!

Cordy. Hon är en fantastisk karaktär, så härligt ytlig nästan hela tiden och så kommer det en som är mer självsäker än hon själv (vampJessie) och bara äger henne. det gör henne komplex och också härligt mänsklig.

Angel! han är skittöntig (spoiler b&a (alla säsonger)) MEN det är ju det som är så himla fantastiskt. jag älskar Angel just för att han ALLTID lyckas vara så jävla töntig och dum och rolig så man kan inte annat än älska honom. han är enligt mig, seriernas roligaste karaktär.
och när han säger "She did it", man får ändå det här :D stora leendet.
(lägg märke till skylten i vänstra hörnet "watch your step", den är snygg påtänkt eller inte)

lite vampyr/övernaturliga-grejor till sist:
    * vampfacesena är SKITFULA.
    * det är också skitfult att deras händer ser ut som zombies.
    * ännu värre är att de låter som testosteronfyllda grisar
    * deras riter... ja. herregud...
    * när de slår upp saker om Sunnydale så säger de bl.a. att det var spanjorer som anlade staden vilket är lite kul med tanke på att (spoiler buffy (alla säsonger)) det var the mayor som anlade staden och han inte är särskilt spansk av sig. alls. och... kanske träffades the Master och vår käre Mayor. vem vet. det vore ju inte helt otänkbart...
    *det är också konstigt att ingen har hört talas om SD innan med tanke på hellmouthen och den övernaturliga jordbävningen på 30-talet.
Användarvisningsbild
carre
M.A.S.
 
Inlägg: 16010
Blev medlem: 11 nov 2004
Ort: malmö

Inläggav A bear » mån sep 11, 2006 21:36

ey skrev:* när de slår upp saker om Sunnydale så säger de bl.a. att det var spanjorer som anlade staden vilket är lite kul med tanke på att (spoiler buffy (alla säsonger)) det var the mayor som anlade staden och han inte är särskilt spansk av sig. alls. och... kanske träffades the Master och vår käre Mayor. vem vet. det vore ju inte helt otänkbart...

(spoiler 4.08) Det låg väl en spansk missionsstation där först, som försvann i en annan jordbävning? (Mental note: när staden förstörts av jordbävningar mer än en gång bör man nog ta det som en fin vink om att bo någon annanstans.)

Sen kom jag på en grej till: inzoomningarna på solnedgången. Gammal fin skräckfilmskliché, som garanterat är med i "The Lost Boys" också. (spoiler lite allmänt) Såna blev det väl inte så mycket mer av?
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav noike » mån sep 11, 2006 21:39

ey skrev:och Masters NOOOOO i slutet (spoiler star wars) var det bara jag som tänkte Darth Vader?! hahah :D

Angel! han är skittöntig (spoiler b&a (alla säsonger)) MEN det är ju det som är så himla fantastiskt. jag älskar Angel just för att han ALLTID lyckas vara så jävla töntig och dum och rolig så man kan inte annat än älska honom. han är enligt mig, seriernas roligaste karaktär.


NOOOO!-grejen glömde jag bort att skriva! NOOOOOOOOOOO! (Bra att någon gjorde det.)

(spoiler bägge serierna) Fast bäst är Angel när han är fåfäng och småaktig. Synd bara att det inte kommer fram så mycket i början.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav adolvsson » mån sep 11, 2006 21:40

Ja, förvisso medhåll på att The Harvest är något sämre än Welcome to the Hellmouth, å andra sidan väger det upp rejält när vi ser de fasta karaktärerna i arbete. Buffy är absolut ingen nybörjare, ens här i början, trots oerfarenhet syns redan dom starka sidorna av hennes personlighet tydligt. Dessutom visas fördelarna med teamwork direkt. Scooby Gang Begins.

De här avsnitten, precis som resten av säsongen, må ha sin beskärda del av nybörjarproblem, men karaktärerna är verkligen ordentligt utarbetade från start, mycket mer så än de flesta andra TV-serier (förutom kanske Angel, fast det kan lika gärna bero på Davids oerfarenhet (jag tycker nog att den tidiga Angels personlighet stämmer bra överens med hans bakgrundshistoria, (spoiler av pyttemått för framtiden) även om personligheten lite ändras efterhand - antagligen i takt med att David växer som skådis. Det är åtminstone min teori nu och vi får se hur den håller sig allt eftersom den här säsongen och nästa fortskrider)).

Och nu, de mer lösryckta kommentarerna:
    * Av ren nyfikenhet - dom där grejerna Buffy säger till Xander tidigt i avsnittet, om vad det första hon sa om vampyrer var, sa Kristy Swanson just det i filmen?

    * Så, om jag kopplar rätt, grundplanen för vampyrer way back when var att utrota mänskligheten för att demonerna ska kunna återvända? Att få till den där apokalypsen i någon form. Eller snarare, det var en gång i tiden, sen försvann målet genom historien och allt bitande till höger och vänster. Kanske? Ändå, det känns som om det ligger en historia begravd här någonstans.

    * The Master - För härligt melodramatisk.

    * "Do I have to tell you to be careful." Inte citatet i sig, men återigen - blickandet som Buffy besvarar repliken med. Alla dessa blickar! Underbart!

    * Hey, snygg tunnel/bibliteksövergång! Jag gillar den, i alla fall...

    * Mercedes!

    * "Deliver" = :D

    * The Master + "My soul" = Önsketänkande?

    * Måste älska det faktum att de faktiskt börjar hela serien med att stoppa en apokalyps.

    * Biljardkön som svajar, instucken off-screen i vampyren. Lööövs it.

    * Bakgrundsmusiken är så väldigt 90-tal.

    * Luke reser sig alltså upp trots att han tror det är solljus? Inte skjulets smartaste sked.

    * "Nothing's ever gonna be the same." Sällan har sannare ord uttalats.

    * Slutscenen, en klassiker, trots Beverly Hills 902 10-musiken.

På det stora hela njöt jag oförskämt mycket av att se dom två första avsnitten igen. För allt som var bra, allt som var dåligt men charmig, och för allt som kommer. Bring it on, bitchas!
Senast redigerad av adolvsson mån sep 11, 2006 21:46, redigerad totalt 2 gånger.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav noike » mån sep 11, 2006 21:42

A bear skrev:Sen kom jag på en grej till: inzoomningarna på solnedgången. Gammal fin skräckfilmskliché, som garanterat är med i "The Lost Boys" också. (spoiler lite allmänt) Såna blev det väl inte så mycket mer av?


Nej, de kom på att Lost Boys var en på tok för usel film att planka saker från i fortsättningen.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav carre » mån sep 11, 2006 21:45

noike skrev: (spoiler bägge serierna) Fast bäst är Angel när han är fåfäng och småaktig. Synd bara att det inte kommer fram så mycket i början.


(spoiler allt!) haha, javisst. han blir ju bara roligare och roligare! det är det som är så himla fantastiskt med honom :D
Användarvisningsbild
carre
M.A.S.
 
Inlägg: 16010
Blev medlem: 11 nov 2004
Ort: malmö

Inläggav gollum » mån sep 11, 2006 21:48

* Biljardkön som svajar, instucken off-screen i vampyren. Lööövs it.


Den var strålande, om än förutsägbar när hon voltar över biljardbordet.
Användarvisningsbild
gollum
Minion
 
Inlägg: 124
Blev medlem: 10 aug 2006
Ort: Lilla Edet...

Inläggav adolvsson » mån sep 11, 2006 21:51

gollum skrev:
* Biljardkön som svajar, instucken off-screen i vampyren. Lööövs it.

Den var strålande, om än förutsägbar när hon voltar över biljardbordet.

Ibland kan jag hantera förutsägbarhet. Om det, som här, kan sorteras in under charm-bannern.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav A bear » mån sep 11, 2006 21:52

gollum skrev:1. Heltplötsligt är inte Buffy stark nog att dra igen en rostig järndörr? Jag kan dock inse att det är ett bra sätt att visa att hon INTE är en superhjälte utan bara en väldigt speciell liten flicka.
Hon är stark, men hon är inte Stålmannen. Man får väl anta att dörren satt VÄLDIGT fast. Överhuvudtaget anpassas både monsters och hjältars förmåga lite grann av vad som behövs för att det ska bli spännande.

gollum skrev:2. På The Bronze, känns det inte lite märkligt att "publiken" bara står och tittar på medan Luke smaskar gäster en efter en? Borde inte alla typ springa skrikande mot utgångarna? Tveksam till att det hjälper i ett sådant läge att killen på scenen säger att man inte får göra det...
Det finns ju trots allt några vampyrer till i publiken. Plus att alla i Sunnydale lever i konstant förnekelse. Men... jo. Lite fånigt är det.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Binchy » mån sep 11, 2006 21:54

adolvsson skrev:[list]* Av ren nyfikenhet - dom där grejerna Buffy säger till Xander tidigt i avsnittet, om vad det första hon sa om vampyrer var, sa Kristy Swanson just det i filmen?


Tillfällig minnesförlust... Vad sa hon att hon sa, sa du?

Det här?

Buffy: No. No, th-those weren't vampires, those were just guys in
thundering need of a facial. Or maybe they had rabies. It could have
been rabies. A-and that guy turning to dust? Just a trick of light.
(Xander gives her a look) That's exactly what I said the first time I
saw a vampire. Well, after I was done with the screaming part.


Njae. Det var mer "You KNEW I was sitting on a new grave", eller något i den stilen.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

FöregåendeNästa

Återgå till Buffy Säsong 1



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare