1x01 Welcome to the Hellmouth

Här pratar vi mest om Säsong 1

Vad tycker du egentligen om Buffys allra första avsnitt?

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
3
4%
5
2
2%
6
11
14%
7
19
23%
8
27
33%
9
4
5%
10
15
19%
 
Antal röster : 81

Inläggav caffeineaddict » lör mar 11, 2006 14:15

Hihi, såg precis WttH för åtminstone 7:e (kanske 8:e) gången med Per, dags att indoktrinera min käre rumskamrat. Vet inte riktigt hur övertygad han var efter bara det här, men han fick lova att ge se åtminstone till slutet av andra säsongen innan han ger upp (och jag har planer på att skippa 1.04, 1.08, 2.05 och 2.20 för att göra upplevelsen mer smärtfri). Och vem kan ge upp efter S2? (Kanske Per, men isf ligger ju problemet hos honom och inte någon annanstans. ;) )


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Forever Chosen » lör mar 11, 2006 17:53

Detta avsnitt får av mig en klar 10:a. Nostalgi värdet är oslagbart stort :)
A slayer with family and friends. That sure as hell wasn't in the brochure!
Användarvisningsbild
Forever Chosen
Scooby
 
Inlägg: 503
Blev medlem: 21 feb 2006
Ort: Solna

Inläggav _lewen_ » ons apr 12, 2006 13:14

Haha du! Första avsnittet är helt klart det roligaste på många sätt. Men även där man lär känna alla de viktiga karaktärerna som Buffy Summers, Rupert Giles, Willow Rosenberg, Xander Harris, Cordelia Chase och Angel.
Little Strawberry
Användarvisningsbild
_lewen_
Demon Fodder
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 27 feb 2006

Inläggav Garim » sön maj 07, 2006 21:58

Precis fått hem buffyboxen på DVD :D Och, såg naturligtvis fyra avsnitt på raken. Det här avsnittet är riktigt bra. Ett riktigt bra pilotavsnitt. Darla introduceras snyggt och gänget börjar formas.

Jag kan inte låta bli att notera hur "annorlunda" skådisarna ser ut... Yngre såklart, vilket är naturligt, men också så mycket mer oskuldsfulla, och jag älskar hur kul Xander är. Så icke-cool cool på nåt sätt...
Serenity: Knowing which River not to cross...
'If we want her to be exactly she'll never be exactly I know the only really real Buffy is really Buffy and she's gone' who?
Remember that if you keep one foot in the past and one in the future, you're just pissing on the present.
Användarvisningsbild
Garim
Big Bad
 
Inlägg: 2095
Blev medlem: 27 mar 2006
Ort: Sundsvall

Inläggav Ai » sön maj 07, 2006 22:19

...lite taskigt att ha en sånhär spoiler på första avsnittet....men, men....

Spoiler hela serien! (ingen enorm, men dock spoiler)Ju fler gånger jag ser serien desto mer uppskattar jag resan Xander gör genom åren! Han växer hela tiden som karaktär för mig och är farligt nära en favorit många gånger.

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav merl » lör maj 13, 2006 0:52

Nu har jag också börjat på en Buffy-omtitt. Precis som Garim slogs jag av hur unga alla är.

Gillar inledningen med Darla och hennes offer där de verkligen lyckas lura tittaren till att tro att det är Darla som kommer att råka illa ut. Även om man inte blir så lurad efter x:e omtitten.

Buffys och Giles första möte är också kul med Giles som glatt slänger fram vampyrboken och Buffys reaktion.

Och massor med kul citat:

Giles: "A, a Slayer slays, a Watcher..."

Buffy: "Watches?"


Buffy: "Seize the moment, 'cause tomorrow you might be dead."


Hade faktiskt glömt att Angel är ganska cool i deras första möte.

Angel: "Let's just say... I'm a friend."

Buffy: "Yeah, well, maybe I don't want a friend."

Angel: "I didn't say I was yours."
Audaces fortuna juvat.
Användarvisningsbild
merl
Scooby
 
Inlägg: 684
Blev medlem: 26 feb 2006
Ort: Stockholm

Inläggav Dasse » sön maj 21, 2006 16:10

Har oxå börjat om med Buffy från början nu! blir andra gången ja kollar genom allt igen.. ska bli underbart! :D

Buffy: Oh, come on! This is Sunnydale! How bad an evil can there be here?


veeeery bad! :twisted:
------
Frogs are damn cute
--------------
Dasse
Demon Fodder
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 22 sep 2004
Ort: Västerås

Inläggav medundersåte » fre jul 14, 2006 13:24

Nu har jag börjat se ytterligare en omgång av Buffy/Angel sedan jag skaffade dem på DVD (tror det är den fjärde). Presentationen av Buffy, Giles, Xander, Willow och Cordelia är rolig, särskilt Giles när han dyker upp bakom Buffy. Min favoritscen är när Buffy går fram till Willow som svarar Why? på Buffys hälsning. Jag vet inte varför jag tycker det är så roligt, men antagligen för att det säger så mycket om hur Willow är som person i början av serien.
Användarvisningsbild
medundersåte
Minion
 
Inlägg: 97
Blev medlem: 30 apr 2005
Ort: Vadstena

Inläggav noike » sön sep 10, 2006 13:26

Den där konstpausen Darla gör i teasern när hon vänt sig om i vampface innan hon biter grabben? Jag tror inte den fungerar alls. Det hela känns lite väl melodramatiskt och inte alls naturligt.

Giles entusiasm när han lägger fram Vampyr-boken är smittande, titta på hans ögon när han säger "I know exactly what you want".

Och fortfarande: dialogen i omklädningsrummet kan var något av det sämsta som gjorts på 10 år. Jag förstår inte vad de tänkte på som lät det slippa undan att skrivas om. Lukes predikan i slutet är inte heller någon höjdare.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav eynosh » sön sep 10, 2006 18:42

Jag tycker verkligen om hur karaktärerna presenteras. Giles, både första och andra gång i biblioteket, cordelia, Willow på bänken. Tycker det var bra sätt och presentera dom större karaktärerna.

En sak jag tänkte på; Willow introducerar Jesse före Xander.
spoiler 1x02 (tror jag).
Ett sätt och avleda uppmärksamhet från att han ska dödas snart?

Men jag tycker verkligen inte om underground-scenerna..
"This is what happens when an unstoppable force meets an immovable object" - The Joker
Användarvisningsbild
eynosh
ButtBastard
 
Inlägg: 10004
Blev medlem: 07 nov 2004
Ort: Lidköping

Inläggav noike » sön sep 10, 2006 18:44

Jag vill verkligen veta varför alla vampyrer i grottan går runt och bär på stora ljusstakar. Har vi någon teori?
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav eynosh » sön sep 10, 2006 19:22

noike skrev:Jag vill verkligen veta varför alla vampyrer i grottan går runt och bär på stora ljusstakar. Har vi någon teori?

Ur filmsynpunkt: Ljusstakarna måste representera solljuset som vampyrerna inte tål. Genom att hålla i stakarna och se ljuset i vitögat (huh?) visar man att något stort är på gång och att man ska komma över sina rädslor och svagheter för att kunna ta över jorden.

Ur produktionssynpunkt: Elen var för dyr.
"This is what happens when an unstoppable force meets an immovable object" - The Joker
Användarvisningsbild
eynosh
ButtBastard
 
Inlägg: 10004
Blev medlem: 07 nov 2004
Ort: Lidköping

Inläggav ftwtysken » sön sep 10, 2006 20:06

eynosh skrev:Ur filmsynpunkt: Ljusstakarna måste representera solljuset som vampyrerna inte tål. Genom att hålla i stakarna och se ljuset i vitögat (huh?) visar man att något stort är på gång och att man ska komma över sina rädslor och svagheter för att kunna ta över jorden.


djupt 8)


eynosh skrev:Ur produktionssynpunkt: Elen var för dyr.


SUH
skrattar ut högt
Dare 2 Rock

reklam... he he
Användarvisningsbild
ftwtysken
Minion
 
Inlägg: 427
Blev medlem: 07 nov 2004
Ort: Alingsås

Inläggav noike » sön sep 10, 2006 20:08

eynosh skrev:Ur produktionssynpunkt: Elen var för dyr.

Ja, fr att skaffa statister, köpa tunga ljusstakar som de ska släpa runt på och en massa ljus för alla omtagningar är ju billigare än en julgransbelysningsslinga i en stickkontakt.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav eynosh » sön sep 10, 2006 20:38

noike skrev:
eynosh skrev:Ur produktionssynpunkt: Elen var för dyr.

Ja, fr att skaffa statister, köpa tunga ljusstakar som de ska släpa runt på och en massa ljus för alla omtagningar är ju billigare än en julgransbelysningsslinga i en stickkontakt.

Se det så här istället: Dom behövde statister oavsett. Vilken master utan folk som är dumma nog och tillbe en?
Ljustakarna användes senare i serien, alltså var det en nödvändig kostnad som man la på rekvisistaräkningen. Och ljus är inte sådär jättedyrt..

Jodå, jag håller fast vid mina förklaringar.
"This is what happens when an unstoppable force meets an immovable object" - The Joker
Användarvisningsbild
eynosh
ButtBastard
 
Inlägg: 10004
Blev medlem: 07 nov 2004
Ort: Lidköping

Inläggav noike » sön sep 10, 2006 20:43

Jag börjar luta lite åt att the Master har en grupp vampyrer där nere som håller på med performance art. Detta som ett sätt att få andra mer kompetenta vampyrer att komma till staden, du vet, för underhållningen.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Iors syster » sön sep 10, 2006 20:46

noike skrev:Jag börjar luta lite åt att the Master har en grupp vampyrer där nere som håller på med performance art. Detta som ett sätt att få andra mer kompetenta vampyrer att komma till staden, du vet, för underhållningen.


:D :D :D :D :D

Är det bara jag som är så konventionell så jag tror det är för stämningens och mystikens skull? Och för att vampryrer är lite "old fashion"? ;)
Iors syster
Demon Fodder
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 18 nov 2004

Inläggav eynosh » sön sep 10, 2006 20:47

noike skrev:Jag börjar luta lite åt att the Master har en grupp vampyrer där nere som håller på med performance art. Detta som ett sätt att få andra mer kompetenta vampyrer att komma till staden, du vet, för underhållningen.

Hmm och sett av vilka som senare kommer dit så måste jag hålla med och tillägga: Dom måste vara väldigt skickliga.
"This is what happens when an unstoppable force meets an immovable object" - The Joker
Användarvisningsbild
eynosh
ButtBastard
 
Inlägg: 10004
Blev medlem: 07 nov 2004
Ort: Lidköping

Inläggav madskellig » sön sep 10, 2006 20:58

Jag tycker verkligen om början med Darla, och hur alla karaktärer presenteras. Många roliga repliker, de komiska inslagen är ju de som fungerar bäst i detta asvnitt, även om de faller platt några gånger också.

Då Giles säger "But you didn't... hone." får mig att le varje gång, underbart.

Nåt som jag nästan hade lyckats förtränga är hur hemsk musiken är i de tidiga avsnitten, men det är ju ett mindre klagomål.
"I hate listening to people's dreams. It is like flipping through a stack of photographs. If I'm not in any of them and nobody is having sex, I just don't care."

Last.FM
Användarvisningsbild
madskellig
Big Bad
 
Inlägg: 2168
Blev medlem: 14 aug 2005
Ort: Umeå

Inläggav TheSlayerInMe » sön sep 10, 2006 21:04

Han Jesse... spoiler 1x02 Han är inte med så mycket va? Känner inte igen honom trots att jag har sett alla avsnitt minst 2 gånger.

Sen någonting jag tänkte på... När Buffy och han den där starka vampyren är i den där "grottan", precis efter Darla stack därifrån, så kastade vampyren in Buffy i någon slags sten grav. Det såg ut som hon träffade den ganska hårt men ändå kunde hon slåss som ingenting efteråt. Borde inte hennes höftben (eller någonting i den stilen) brutits? Även om hon är en Slayer så betyder ju inte det att hon är oskadlig liksom. Någon som har en teori om detta?

//TheSlayerInMe
If love is a crime, let me be guilty of loving Sarah Michelle Gellar <3
TheSlayerInMe
Demon Fodder
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 01 sep 2006
Ort: Lidköping

Inläggav carre » sön sep 10, 2006 21:06

Man ser ju såklart annorlunda på serien när man ser om den efter att ha sett den så många gånger
(spoiler hela serien) Darla tex. hon var först inte menad som en större karaktär och görs därför lite mesig i WTH, t.ex. när de är i kryptan och den andre killen tar tag i henne och slänger iväg henne. big nono om det skulle varit den Darla vi känner.

Men annars tycker jag det är ett bra första avsnitt. Jag älskar Giles, han är en sån fantastisk tönt och "tall, dark and handsome" tja.. skådespeleriet är inte riktigt så hett men det tar ju sig ;)

som noike sa: dialogen i omklädningsrummet. LOL vad usel!
det är fint att se att buffy är så mycket buffy redan i första avsnittet.

och såklar: kläderna... herregud.
Användarvisningsbild
carre
M.A.S.
 
Inlägg: 16010
Blev medlem: 11 nov 2004
Ort: malmö

Inläggav A bear » sön sep 10, 2006 21:07

Woooooo! Here we go! *klapp klapp klapp*

Eftersom jag ändå redan skrivit i nästan alla avsnittstrådar tänker jag standardisera mina kommentarer lite grann.

Bästa replik: "But you didn't... hone."

Bästa popkulturreferens: "Live in the Now, OK? You look like DeBarge!"

Detalj jag inte lade märke till första gången jag såg det: "You're pretty spry, though." (spoiler s6) "I'm pretty spry for a corpse." Och (spoiler 3.16) Willow gör alltid EXAKT samma min när en vampyr funderar på att bita henne i nacken bakifrån.

Hej Joss Whedon: Öppningsscenen. Fortfarande, en del småcheesiga grejer till trots, en perfekt spegling av hela idén med serien. Den lilla blonda tjejen är inte nödvändigtvis ett offer.

Awww. Flutie.

Höh? Varför så många skolbussar utanför en high school i en one-starbucks-town där alla känner varandra?

Wow, detta är en bra serie: När Giles för första gången säger ifrån. "Because you ARE the Slayer." Nånting klickar till där.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav noike » sön sep 10, 2006 21:19

A bear skrev:Höh? Varför så många skolbussar utanför en high school i en one-starbucks-town där alla känner varandra?

Tycker det är ett utmärkt exempel på att de redan för början inte riktigt tänkt igenom Sunnydales storlek.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Nyx » sön sep 10, 2006 21:27

Nu har jag också sett om första avsnittet och ska skriva lite intryck från anteckningsblocket. Jodå, jag skrev små noteringar men det var så mörkt i rummet att det är tveksamt om jag nu kan tyda vad jag krafsade ner.
Oj, vad alla är unga och söta - det är ju den vanliga reaktionen man får när man senast kollade på säsong 6. Och är det möjligt att inte älska lilla nördiga Willow?
Willow: Well, when I'm with a boy I like, it's hard for me to say anything cool, or, or witty, or at all. I can usually make a few vowel sounds, and then I have to go away.

Buffy: It's not *that* bad!

Willow: No, it is. I think boys are more interested in a girl who can talk.


Alla karaktärer presenteras på ett bra sätt som madskellig sa. Giles glädje över vampyrboken, Cordelias coolhetstest, Xanders nervösa babblande och en figur som jag nästan glömt var rektor Flutie. Han är ju jättekul.

Avsnittet lever ju annars nästan helt på sina skarpa kontraster mellan det vampyr/skräck/goth-mytiska och solig, USA-poppig high-scooljargong. Och på att vrida på våra förväntningar. Vackra blonda flickor är vampyrer eller rådiga vampyrdödare, inga offer. Yay. Men Buffy är samtidigt en riktig människa och en motsträvig hjälte, ingen pappfigur utan vi får se början till ett antal intressanta drag.

Jag måste säga att jag älskar Joss-slang! Redan här får vi början till en BtVS-vokabulär med förkortningar som "sitch" (2 ggr tom), pos, neg, nya verb "gee, can you vague that up for me?", adverb eller vad man ska kalla ett uttryck som Cordelias "morbid much?" och så vidare. Så himla kreativt och skoj för örat! Me like.

Jag håller med om att vampyrerna i sin grotta känns mossiga men det funkar som kontrast mot high-scool-livet uppe i solen.

(Och jösses vad ung Boreanaz ser ut)

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm

Inläggav gollum » sön sep 10, 2006 21:33

Första avsnittet klart! Jag är inte oskuld längre! Så hur var det? Hmmm, inget jag direkt hade känt att jag inte får missa fortsättningen på om jag inte hört allt om serien från början. Så med det i åtanke ser man ju kanske med andra ögon.

Kändes mer som High-school-komedi än vampyrhistoria till en början och karaktärerna var ju stereotypa för en sådan också. Alla varianter finns där, men någonstans gillar jag det. Tala om för mig från början vem som är vem så kan vi kasta oss in i handlingen direkt.

Också en bra grogrund för något som kan hålla länge och inte bara en idé för några enstaka avsnitt. Ni har ju ni sett det hela och vet precis vilka misstag jag begår så här i början, men låt mig hållas... :)

Frågor jag ställer mig:

1. Varför är Buffy mer eller mindre den enda i skolan med kort kjol?
2. Varför vet inte Xander mer? Han lyssnade ju i biblioteket, borde inte Giles tagit tillfället i akt och förklarat allt? När han möter Buffy utanför The Bronze hånar han ju bara henne.

Jag kan tycka oxå att hon ändrar sig snabbt från att ha velat lämna vampyrjagandet till att bryta av ett stolsben och ge sig ut.

Nå, hur som helst en början som smakade lite mer, jag ser fram emot ett spännande halvår!
Användarvisningsbild
gollum
Minion
 
Inlägg: 124
Blev medlem: 10 aug 2006
Ort: Lilla Edet...

Inläggav The Buffster » sön sep 10, 2006 21:39

Bra första avsnitt. Men jag tycker inte att finns så mycket som indikerar hur enormt bra serien kommer att bli senare även om det fungerar som pilotavsnitt. Karaktärerna presenteras och man gillar många av dom direkt. Det kan väl ses som seriens styrka såhär i början, att man fäster sig vid huvudkaraktärerna på en gång. Från början så är det Willow och Cordy jag gillar allra bäst (inget ont on Giles, Xander och Buffy såklart eller Flutie heller för den delen). I och för sig så fungerar väl The Master och allt snack om The Harvest ganska bra ändå.

ey har väldigt rätt i att Darla här är väldigt annorlunda än den Darla vi känner.

Favoritcitat: "God! What is your childhood trauma?!", jag älskar verkligen tidiga Cordy.

gollum: Du verkar redan vara på det klara med att serien blir mycket bättre sen och jag vill verkligen understryka att det blir MYCKET bättre sen. I första avsnittet finns det som sagt inte mycket som indikerar storheten som kommer senare.

"Sweetheart believe me, this is way, way more bad boy than you're ever going to be able to handle."
(Tommy Gavin, Rescue Me 3.10)

"What kind of lawyer are you?"
"The troubled yet fun kind."
(Alan Shore, Boston Legal 4.03)


| musik |
Användarvisningsbild
The Buffster
Zeppo
 
Inlägg: 3509
Blev medlem: 09 apr 2005

Inläggav noike » sön sep 10, 2006 21:52

gollum skrev:2. Varför vet inte Xander mer? Han lyssnade ju i biblioteket, borde inte Giles tagit tillfället i akt och förklarat allt? När han möter Buffy utanför The Bronze hånar han ju bara henne.

Jag kan tycka oxå att hon ändrar sig snabbt från att ha velat lämna vampyrjagandet till att bryta av ett stolsben och ge sig ut.


Giles träffade aldrig Xander, de sprang ut och lämnade honom där och visste inte ens om att han var där.

Det där med Buffy kanske verkar så, men det är egentligen genomntänkt. Det blir klarare varför hon agerar på det viset.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav gollum » sön sep 10, 2006 21:58

noike skrev:
gollum skrev:2. Varför vet inte Xander mer? Han lyssnade ju i biblioteket, borde inte Giles tagit tillfället i akt och förklarat allt? När han möter Buffy utanför The Bronze hånar han ju bara henne.


Giles träffade aldrig Xander, de sprang ut och lämnade honom där och visste inte ens om att han var där.


Aaah, stämmer. Ska vara mer uppmärksam... :oops:
Användarvisningsbild
gollum
Minion
 
Inlägg: 124
Blev medlem: 10 aug 2006
Ort: Lilla Edet...

Inläggav ftwtysken » sön sep 10, 2006 22:13

får väl passa på att gratulera gollum till sin förlust av oskulden. och jag vet att du, säkerligen med hjälp av alla smarta och insiktsfulla ämnniskor här på forumet, inte kommer ångra en sekund att du givit dig ut på en resa, som inte liknar någon annan

ja, jag vet att jag är lite sentimental kanske, men han är ju ändå min bror :)
Dare 2 Rock

reklam... he he
Användarvisningsbild
ftwtysken
Minion
 
Inlägg: 427
Blev medlem: 07 nov 2004
Ort: Alingsås

Inläggav caffeineaddict » sön sep 10, 2006 22:22

Welcome to the Hellmouth
Antal gånger caffe har sett avsnittet: Det här var åttonde eller nionde gången tror jag.
Sågs första gången: Juli 2002.


Börjar med det allmänna innan jag går in i punktform på saker och ting som jag observerade under avsnittets gång.

Musiken är B, effekterna är B, skurkarna är B, handligen är ganska jäkla B... Men det som skulle bli seriens hjärta och själ; karaktärerna, dialogen och de fyra huvudskådisarna, fungerar från första stund (och CC har ett par fina ögonblick hon med). Det är trots sina brister faktiskt en riktigt stark start, och jag minns hur mycket jag tyckte om det redan första gången.

Nu till små observationer, nitpicking o.s.v.

    * Hur mycket jag än älskar den här serien... den där trailer-rösten som läser prophecyn? Hur tänkte man på 90-talet egentligen?
    * Åååh, den gamla versionen av temat. Jag saknade alltid orgeln och vargylet efter att de försvann.
    * Buffy är ju så sööööt här i början... men hennes drömmar var ganska B, för att inte tala om scoremusiken som medföljde.
    * Willow och Xander! Charmen och kemin mellan dem finns där från första sekund. Det är magiskt. Det samma gäller senare med Buffy och Giles. (spoiler S7) Så seriens två bästa förhållanden startas upp underbart väl.
    * FLUTIE! (spoiler S1) Han var så bra, även om de bytte upp sig i rektorer senare. "All the kids here are free to call me Bob..."
    * Pilot-nitpick #1: "That school was full of vampi.... asbestos...". Njaeeeee, knappast nåt jag tror hon skulle säga.
    * (spoiler S6) "We don't have a whole lot of town here." ...nej, men konstigt nog tillräckligt för en flygplats och 43 kyrkor... :P
    * Eventuell Pilot-nitpick #2: Giles som slänger upp VAMPYR-boken på det där viset utan att kolla noggrannare vem hon är först. Först kändes det bara... fel, men sen kom jag att tänka på att det här är nog faktiskt ett större ögonblick för Giles än vad det är för Buffy. Så vitt vi vet har han aldrig haft hand om en slayer tidigare, så det här är för honom början på det han tränat hela sitt liv för. Jag kan nog tro att han skulle vara så hetsig.
    * Så patetiskt dåliga skådisar i "vi hittar ett lik i omklädningsrummet"-scenen att det är hysteriskt roligt.
    * Giles och The British Museum... var det bara en cover för att han skulle ha en bakgrund eller jobbade han faktiskt där någon gång?
    * "She's not hanging out with us!" WILLOW! :lovebunny:
    * CC må inte ha varit en stor dramatisk skådis vid det här laget, men hon hanterade den humoristiska dialogen perfekt: "...the woman with the chesthair...".
    * Pilot-nitpick #3: Giles som inte kan vampyr-reglerna... :rolleyes: De skulle ha gett samma frågor till Xander lite senare istället.
    * "Because you are the slayer..." hur hörde de inte från första stund att ASH sparkar trailer-röst-gubben ur parken?
    * Time-Life calendar! BWAHAHHAH!
    * Hela grejen om att "There's a reason why you're here and a reason why it's now"... betyder det att folk inte blivit uppätna och attackerade av vamps och annat särskilt ofta i Sunnydale innan nu? Det verkar ju nästan så, för med tanke på hur mycket de förekommer och attackerar i det här avsnittet skulle väl stan varit borta för länge sedan. (spoiler S3) Å andra sidan... "The Class of '99 has the lowest mortality rate of any graduating class in Sunnydale history."
    * "Go ahead. Prepare me." Japp, till skillnad från CC och DB hade SMG en bra del av sin dramatiska gravitas från början.
    * Ritualistiskt hokus-pokus och halvkristet babbel.. *snaaark* Luke fungerar högst 50% av tiden och aldrig när han håller på sådär...
    * "No, mom, it's a nun club." (spoiler S5) Ett tredje überviktigt förhållande för serien som fungerar direkt. Alla Joyces karaktärsdetaljer sitter inte (allt om att ha läst "about the dangers of over-nurturing") men det mesta.
    * Pilot-nitpick #4: "...only going to hang out with the living. I mean, lively." Jag tror inte mer på det än på asbest-repliken och asbest-repliken är roligare.
    * Jag tycker faktiskt fortfarande det är stencoolt när hon hänger upprätt från järnröret. :D
    * (spoiler S1) Jag vet inte riktigt om det är Joss som inte kan skriva Angel här i början, DB som inte kan spela honom, eller helt enkelt både och. Vad det än är så fungerar det inte.
    * MEN JOBBIGA JÄKLA ANGEL-HELSIKE! Oooh så jobbigt det är när karaktärer har Michael Scofield-sjukan och pratar i gåtor när det inte fyller något som helst syfte...
    * Jag har alltid gillat den första Bronze-entréen. Lysande rött biljardbord, halvdålig college-rock på scenen... (spoiler S7) The Bronze skulle vara sig likt i sju år och jag tyckte alltid om det lika mycket.
    * Många serier inklusive komedier håller på i år efter år och hittar ändå aldrig en så perfekt combo av skådis och replik som Aly Hannigan och "...it's hard for me to say anything cool, or, or witty, or at all. I can usually make a few vowel sounds, and then I have to go away."
    * Repliken om "a textbook with arms" försöker ändå dölja hur mycket pilot-exposition det handlar om även om det är ganska genomskinligt.
    * Giles och Buffy på balkongen är ändå fan så bra. ASH:s perfekta "But you didn't hone!" är avsnittets största gapskratt.
    * Jag gillar The Master mer och mer senare i säsongen, men här... njaaaaeeeee.... :?
    * Oj, vampyrgrymtningar... vad glad jag är att vi slapp dem senare.
    * FÖRSTA DUSTNINGEN!
    * Det ser ALLTID ut att göra lika ont när Luke kastar in henne i kanten på stenkistan sådär. AJ!
    * Det är egentligen en ganska vältajmad sista chock när Luke hoppar ner, den är lite lagom offbeat. Men sen kommer freeze-framen och förstör det helt.
    * GRRRR AAAARGH!
    * Det ska ju ändå vara första gången för nånting, och det här är nog första gången någonsin som jag ser det här avsnittet utan att se "The Harvest" direkt efteråt...

Kommer knappast orka hålla den här längden på kommentarerna i forsättningen, men det var faktiskt roligare än vad jag trodde att hålla anteckningar.
Senast redigerad av caffeineaddict sön sep 10, 2006 23:38, redigerad totalt 2 gånger.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

FöregåendeNästa

Återgå till Buffy Säsong 1



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron