1x01 Welcome to the Hellmouth

Här pratar vi mest om Säsong 1

Vad tycker du egentligen om Buffys allra första avsnitt?

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
3
4%
5
2
2%
6
11
14%
7
19
23%
8
27
33%
9
4
5%
10
15
19%
 
Antal röster : 81

Inläggav Off » fre okt 22, 2004 14:34

Handlar det om avsnittet behöver man inte spoilermärka. Det ska väl vara lite gammalt och fint att säga vampyr.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav tozil » fre okt 22, 2004 14:40

okey =)
you are the slayer, to eatch yeneration there's a slayer born, one girl in all the world, a chosen one, one borne whit the strength and skill to hunt the vampire, to stop the spread of their evil.
tozil
Demon Fodder
 
Inlägg: 46
Blev medlem: 08 okt 2004

Inläggav noike » fre okt 22, 2004 14:47

nej det behövs inte spoilas. Boken är måhända inte på engelska?
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Angelus » ons okt 27, 2004 1:28

Har just börjat se om allt from the start och måste säga att detta avsnitt är mycket charmigt...lite budget måhända men vi snackar the beginning så helt ok :) Alla karaktärerna är så gulliga och mysiga.
"me, myself and my lvl 60"
Användarvisningsbild
Angelus
Minion
 
Inlägg: 191
Blev medlem: 26 maj 2004
Ort: Onsala

Inläggav micke_finland » sön okt 31, 2004 7:39

Jag har också börjat se om allt från början. Märks att det var länge sen man började kolla på denna eminenta serie, har glömt massor. Tänk att Darla introducerades redan här, om än i något mesigt format.

Skulle någon varit i samma rum som mig nyss när jag kollade på avsnittet hade dom nog undrat vilken psykisk åkomma jag lider av.... Satt och höjde armarna i skyn och halvropade mest hela avsnittet. Hon, hon HON GÅR IN I BIBLIOTEKET! Och, GILES SÄGER: INTO EACH GENERATION... FANTASTISKT, FANTASTISKT!! Man får väl nog konstatera att man är ganska insnöad ändå :D

Annars ett väldigt bra avsnitt, gav det en åtta. Hur så många av er inte gillat Buffy i början kan jag inte förstå.

Märkte förresten att the O.C. inte är enda stället man sett "Eddie" på.
Användarvisningsbild
micke_finland
Minion
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 08 okt 2004

Inläggav Noggster » lör nov 06, 2004 16:09

Tinders tolkning som har med cordelias replik
"- To live that close to that many shoes"
var kung, och nästan inte så långsökt ändå.. även om det faktiskt skulle ha något med varandra att göra är minimal.. men det finns ändå en koppling, helt klart!

Avsnittet var faktiskt bättre än ajg kommer ihåg det, tänkte innan jag satte igång det hur dålig säsong1 faktiskt lär vara efter ha sett dom nyare säsongerna, jag tänkte att det kankse skulle vara som med gamla spel. dom var helt enkelt bättre förr, men nej inte buffy.
Känslan är helt klart där, det är buffy.. sen att det innehåller en hel del som gör den rätt corny, sånt man förväntar sig hitta i sabrina eller charmed, gör inte så mycket.
Fanns en hel del roliga skämt. gillade speciellt denna:
The new kid? She seems weird to me.
And what kind of name is Buffy?

- Hey, Aphrodisia.


typiskt joss, underbart.
Sen tycker jag faktiskt att det är rätt synd att man inte får se xander skejjta lite mer, skulle vara så jävla bra om han drog fram brädan när han hade brottom och ramlade ett par hundra gånger. Men man får nöja sig med hans kommentarer.

Spoiler angel season 2:Darla är verkligen mkt mesigare här, men tvivlar på att dom hade planerat in angel season 2 när dom skrev det här, dom hade nog aldrig äns tänkt tanken att angel och darla brukade hänga med varanndra.
Det är sånt man får ta helt enkelt.


Får ge öppningsavsnittet till den bästa serien någonsin en 8a, och sen blir d daxx att plöjja igenom skitavsnitten som kommer..[/b]
Senast redigerad av Noggster lör nov 06, 2004 16:15, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav malavel » lör nov 06, 2004 16:13

Noggster: Spoilers!
OK, technically, never. Touché. But I'm like Vader in the last 5 minutes of Jedi with redemptive powers minus a redemptive struggle of epic redemption which chronicles... These ropes itch.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad
 
Inlägg: 2063
Blev medlem: 15 feb 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Noggster » lör nov 06, 2004 16:16

Off skrev:Att skriva något om första avsnittet utan att spoila något kan vara de svåraste som finns


indeed, fixade det nu malaval.. thx for the heads up!
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Ai » lör nov 06, 2004 16:21

Noggster skrev: Sen tycker jag faktiskt att det är rätt synd att man inte får se xander skejjta lite mer, skulle vara så jävla bra om han drog fram brädan när han hade brottom och ramlade ett par hundra gånger. Men man får nöja sig med hans kommentarer.


Vad jag hört så fanns det flera anledningar till att dom strök skateboarden för all framtid, den främsta var att dom hade lite pengar och ont om tid och att filma Xander skejta kräver steady-cam eller dolly och det tar tid att bygga ihop. Sen när dom fått lite mer tid och pengar så hade han ju inte åkt bräda på en hel (halv iallafall) säsong, så det känndes lite dumt att helt plötsligt kasta upp honom på den igen. Men det är synd, för det är definitivt helt i linje med hans karaktär att åka bräda!

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav RalfiParpa » tor nov 18, 2004 7:24

En åtta. Precis som ni sagt är det ett väldigt trevande avsnitt och Whedon verkar inte riktigt bestämt sig för vad de ska göra med karaktärerna, främst Darla som här känns ungefär lika farlig som Harmony.
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 03 okt 2004

Inläggav Pazuzu » fre nov 26, 2004 20:43

Underbart att se hur allt började, hög nostalgifaktor. Även om det inte kan mäta sig med de kommande avsnitten, är det ändå bra och underhållande på sitt sätt, om än inte så spännande. Och ett avsnitt med Darla kan inte bli dåligt. :)
Serious sport is war minus the shooting. - George Orwell

Dolores capitis non fero. Eos do.
[size=9][b]
Användarvisningsbild
Pazuzu
Big Bad
 
Inlägg: 2446
Blev medlem: 31 maj 2004
Ort: Kalmar

Inläggav xAMNESIAx » tor dec 02, 2004 20:49

8/10.

Plus
¤Bra tempo i avsnitet, dom introducerar karaktärer och platser utan att tappa så mycket action.
¤Bra skådespel med tanke på hur oerfarna många av skådisarna var. (Brendon är ett bra exempel). Geller gör en super insatas, talang redan från start.
¤Darla. Om ens i en mycket svag form...

Minus
¤Boreanaz lite tveksam som Angel i dom första avsnitten.
"Only losers drink alcohol."
-Dawn
Användarvisningsbild
xAMNESIAx
Minion
 
Inlägg: 247
Blev medlem: 27 nov 2004
Ort: Skellefteå

Inläggav Tompa » tis dec 07, 2004 20:18

Då har man sett avsnitt ett för andra gången, första gången var på fyran, usch ja, anywho.

Vad unga alla är, Och hur stel är inte Giles? Ganska otroligt att se Buffy så här i början av sin karriär (även om hon inte är helt ny i ämnet) och hur hennes resa mot att förvandlas till en Ripley/Connor-karaktär kan börja.

Alla karaktärer betas av i bra tempo och man vet nästan från början vart man har dom. Hela avsnittet var mycket bättre och roligare än jag mindes men på Buffyskalan?

En sjua.

-"But aren't you...hanging with Cordelia?"
-"I can't do both?"
-"Not legally."
Bernard: What time is it?!
Manny: Half-ten.
Bernard: Half-ten?! Half-ten?! I've never been up at half-ten! What happens? - Black Books
Shane: So, if I'm a cocksucker . . .
Ronnie: What do you mean "if"? - The Shield
Dawn Summers Appreciation Society = Alba

"You're dead! You're a dead man, Pryce! You're dead!"
.::Wesley Wyndham Pryce - Rogue Demon Hunter::.
Användarvisningsbild
Tompa
Minion
 
Inlägg: 219
Blev medlem: 18 sep 2004
Ort: Höör på den då.

Inläggav Emily » fre dec 10, 2004 19:09

DB var verkligen babyface. Kostigt att titta Angel direkt efter Buffy s1.

Angel: Truth is, I thought you'd be taller, or bigger muscles and all that. You're pretty spry, though.
:D

Bra gliffhanger.
Angelus: Violate our women!
Användarvisningsbild
Emily
Minion
 
Inlägg: 140
Blev medlem: 19 apr 2004
Ort: Västerås

Inläggav VelocityBoy » fre dec 10, 2004 19:19

Emily skrev:Darla är för mesigt. Passar inte alls.


Spoiler Angel s1-2

Darla blev verkligen omskriven i Angel det var inte mycket de hade gemensamt, den mäktiga gamla skökan Darla och den här fnittrande lilla The Master-groupien

Edit. Jag såg att du hade tagit bort den kommentaren men min post får stå kvar.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Emily » fre dec 10, 2004 20:04

1x07 Angel
Redan här är Darla mycket tuffare och mer sig lik.
Angelus: Violate our women!
Användarvisningsbild
Emily
Minion
 
Inlägg: 140
Blev medlem: 19 apr 2004
Ort: Västerås

Inläggav Binchy » sön dec 26, 2004 9:50

Den här får en stark 7:a av mig. Hade sett filmen med samma namn
innan och kommer ihåg att första gången jag såg detta avsnitt tyckte jag
att Buffy var sig inte lik. För att inte tala om hennes mamma
spoiler filmen(som ju är en bimbo utan minsta uns moderskänslor i filmen).
Men nu har jag vant mig och kan knappt se filmen längre, allt är ju så fel.
Verkligen tur att de bytte ut Willow,
spoiler senare säsongerhur skulle de senare säsongerna sett ut annars.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav jvc_man » tis dec 28, 2004 0:05

Första gången jag ser Buffy avsnitt 1, riktigt härligt, har som sagt börjat trappa av hela serien nu, började idag med avsnitt 1 & 2.
Det första intrycket som jag fick var positivt (mycket bra), härligt med lite Angel också!!! :D :D :D
Kändes nästan som om man hade missat lite fastän det var 1:a avsnittet, men det var suveränt!
Den som är god vän med alla, är inte vän med någon
Användarvisningsbild
jvc_man
Minion
 
Inlägg: 375
Blev medlem: 17 nov 2004
Ort: Malmö

Inläggav CheeseGuy » tor jan 27, 2005 18:33

Det här är ju faktiskt riktigt bra, även om det inte alls ger några indikationer på att serien blir überfantastiskt tokbra senare. Det som fungerar bäst är humorn, som är utmärkt redan från början. Framförallt är den första halvan av avsnittet väldigt rolig. Det finns bara några småsaker som är lite störande. T.ex. några meningslösa utläggningar, som när Giles frågar om liket skulle bli en vampyr. Då förklarar Buffy hur det går till när man blir en vampyr, vilket Giles redan vet, utan att säga något som faktiskt tyder på att kroppen inte har blivit förvandlad, vilket hon dessutom omöjligt kan veta. Men det är väl sånt man får stå ut med i ett öppningsavsnitt, och det är ju en fin scen ändå. Värre är scenerna med Luke, som känns enormt B. Och inledningen ("In every generation...") och avslutningen (freeze frame!) är ju fruktansvärda.

En av de bästa sakerna med avsnittet är att återigen se alla gamla karaktärer introduceras för första gången. Alla (utom Darla och Angel) är lysande, men det är framförallt Xander som verkligen fastnar med en gång. Vartenda ord han yttrar är briljant. Hans reaktion efter att ha hört hela diskussionen mellan Buffy och Giles är nog avsnittets höjdpunkt.

Willow känns nästan lite fel i början, men jag vet inte riktigt varför. Det tar i alla fall inte lång tid innan hon blir lika underbar som hon sedan är genom hela serien.

Fy fan, vad stel Giles är! Men på ett trovärdigt och väldigt roligt sätt, givetvis.

Angel och Darla är helt fel. Men man kan väl inte klaga på Joss för att han inte planerade för flera år framåt under den första säsongen.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav Binchy » tor apr 21, 2005 11:46

Tänkte se om Buffy igen för sjuttielfte gången (eller sjätte eller nåt...), den här gången med min lilla companion-bok vid sidan om. Alltid upptäcker man något nytt.

En sak jag funderar på varenda gång är: varför tejpar Principal Flutie ihop Buffys journal fel? När han lyfter pappret så ser man att några av de rivna kanterna nu är ytterkanter.

En annan sak; får man någonsin mer se att de betalar för att få komma in på the Bronze? Oftast finns det väl inte ens en dörrvakt.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav MTL » fre jun 10, 2005 13:13

Så då visar femman det första avsnittet ikväll igen. Hoppas bara att jag får se det för sjätte gången -hihi-
Ett mkt bra avsnitt tycker jag personligen!
Hunk can mean a lot of things..bad things
Användarvisningsbild
MTL
Minion
 
Inlägg: 415
Blev medlem: 28 jul 2004
Ort: Linköping

Inläggav latarmig » lör jun 11, 2005 1:56

Såg den tidiga sändningen på femman. Konstigt nog spelar det ingen roll att man sett BtVS hur många gånger som helst och att man har det på dvd sedan lång tid tillbaka - när det går på TV känns det ändå lite extra, trots reklam, censur och hallåor.

Som jag skrivit på annat ställe är det här en ruskigt bra öppning. På något sätt gillar jag Buffy som person omedelbart. Buffy vaknar, tittar sig sömndrucket omkring, svarar sin mamma att hon är uppe, och redan har hon vunnit mitt hjärta. Hon och hennes mamma verkar ha en så bra relation till varandra, inte alls problemfri eller sockersöt på annat sätt, utan äkta. De tycker om, bryr sig om, och oroar sig för, varandra.

De andra karaktärerna får man också snabbt en känsla för. Willow är underbar, Xander är rolig, Jesse är så mycket tonåring man kan bli. Cordelia är den enda komplexa personen så här långt, vilket är bra (för många komplicerade personer passar inte så här snart). Hennes sätt att ta hand om Buffy samtidigt som hon utan att blinka visar sitt förakt för de som inte är inne, gör att man inte vet vad man ska tycka om henne. Är hon ond eller god? En undran som visas väldigt tydligt i Buffys rynkade panna och stelnade leende efter Cordelias avspisning av Willow. Giles är i den allra första scenen inte riktigt sig själv, han gör sitt bästa för att spela brittisk, men han framstår mest som en stereotyp bög när han presenterar sig och lämpar fram vampyrboken. Redan i sin nästa scen är det emellertid den vanlige Giles vi får se, passionen för sitt kall, oron för vad som kan gå snett, och så vidare, men den första scenen är inte så lyckad. I uppräkningen får man inte glömma Flutie heller. Små gester och ett lite fånigt manus, men han gör det han ska. Han vill så väl och försöker att göra sitt jobb samtidigt som han är mer auktoritär än han vill ge sken av, han har blivit en minifavorit för mig.

Däremot är hon som spelar Aura en sorgligt dålig skådis. Jag begriper inte att de lät hennes scen slippa igenom. Hon öppnar sitt klädskåp, en död människa ramlar rakt på henne. Vad gör hon då? Hon kastar inte en enda blick på den kropp som kommer farande mot henne, utan så fort skåpsdörren går upp (innan ens kroppen hunnit ut ur skåpet) gallskriker hon nittio grader från kroppen (mot kameran). Det där är inte trovärdigt, och ser väldigt illa ut.

Darla måste också kommenteras något, men det gör sig bäst i en spoiler eftersom det gäller både BtVS s. 1 och AtS s. 2.
Det här är inte så mycket kritik eftersom det är tydligt att Darlas karaktär ännu inte var uttänkt när det här avsnittet spelades in, och hade de senare utgått från hur hon beter sig här så hade hon aldrig kunnat ges den historia som hon senare utrustats med. I vilket fall är det konstigt att en så gammal, mäktig och erfaren vampyr, dels blir rädd för att en ganska nybliven vampyr (Thomas) dödas, och dels att hon finner nöje i att spela sin lilla scen med det första offret. Jag hade förstått att hennes charad hade kunnat vara rolig om det hade funnits någon hon spelat upp den för, men eftersom de är ensamma blir den lite konstig. I vilket fall är det en bra öppningsscen så jag är inte alls särskilt missnöjd. Det är bara en liten sak som får en att fundera.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Emily » lör jun 11, 2005 4:28

Here we go again.

Buffy:'Cause, it's the weirdest thing. He's got two little, little holes in his neck, and all his blood's been drained. Isn't that bizarre? Aren't you just going, ooo?

Buffy:And I don't care.
Giles: Then why are you here?
Buffy: To tell you that... I don't care, which... I don't, and... have now told you, so... bye.


Så sött.

Willow är så gullig när hon försöker intyga att Buffy är inte med dom.
"She's not hanging out with us."


DB har kindknotor. Och hans öronen syns tydligare.
Va elak jag är.

Det är nostalgist att titta Xander. Fortvarande så bekymmerslös.
Angelus: Violate our women!
Användarvisningsbild
Emily
Minion
 
Inlägg: 140
Blev medlem: 19 apr 2004
Ort: Västerås

Inläggav mattek72 » lör jun 11, 2005 12:22

latarmig skrev:
Darla måste också kommenteras något, men det gör sig bäst i en spoiler eftersom det gäller både BtVS s. 1 och AtS s. 2.
Det här är inte så mycket kritik eftersom det är tydligt att Darlas karaktär ännu inte var uttänkt när det här avsnittet spelades in, och hade de senare utgått från hur hon beter sig här så hade hon aldrig kunnat ges den historia som hon senare utrustats med. I vilket fall är det konstigt att en så gammal, mäktig och erfaren vampyr, dels blir rädd för att en ganska nybliven vampyr (Thomas) dödas, och dels att hon finner nöje i att spela sin lilla scen med det första offret. Jag hade förstått att hennes charad hade kunnat vara rolig om det hade funnits någon hon spelat upp den för, men eftersom de är ensamma blir den lite konstig. I vilket fall är det en bra öppningsscen så jag är inte alls särskilt missnöjd. Det är bara en liten sak som får en att fundera.




Jag håller med dig.
When I was alive, I may have been a little naughty.
But when they killed me, I became something much,much worse.
The stuff that nightmares are made of.
Användarvisningsbild
mattek72
Watcher
 
Inlägg: 6697
Blev medlem: 15 maj 2004

Inläggav Tob » lör jun 11, 2005 14:22

latarmig skrev:Cordelia är den enda komplexa personen så här långt, vilket är bra (för många komplicerade personer passar inte så här snart). Hennes sätt att ta hand om Buffy samtidigt som hon utan att blinka visar sitt förakt för de som inte är inne, gör att man inte vet vad man ska tycka om henne. Är hon ond eller god? En undran som visas väldigt tydligt i Buffys rynkade panna och stelnade leende efter Cordelias avspisning av Willow.


Min första reaktion var väldigt chockartart. Fick nog läsa det tre gånger innan jag faktiskt först att det stod. "Cordelia är den enda komplexa personen så här långt". Har aldrig tänkt så långt innan, eller ens i dem banorna (hey....kraftigt argument för en komplett omtitt). Men det stämmer ju faktiskt oerhört bra, trots den steorotypiska "bitch" stämplen som hela hon andas så är det allt annat än svart eller vitt. Karaktären Cordelia under säsong 1 har på bara ett par sekunder växt flera steg. Fantastiskt. Underbart. Det kan jag nog leva på hela dagen....=)


latarmig: kan inte du fortsätta skriva sådana här recensioner på alla avsnitt? och apporopå det....har du ingen större analys på gång, liknande Harmony och The Gift inläggen. Har du fresten skrivit något mer, längre, om något? (före min tid).
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav latarmig » lör jun 11, 2005 16:17

Tob. Det blir nog inte så många kommentarer i fortsättningen från min sida är jag rädd. Jag har alldeles för mycket att göra och har inte ro att vare sig titta eller kommentera särskilt ofta.

Större analyser lyser också med sin frånvaro. Jag har en del idéer men samma sak gäller som för kommentarerna, jag har inte tid att utveckla dem.

När det gäller tidiga längre alster var det enda jag kom på min jämförelse mellan BtVS och O.C., samt buffyverse jämfört med andra TV-serier. Men den har du säkert redan läst (vi är ju nästan lika gamla här).

Spoiler hela BtVS, samt lite löst spoileraktigt om hurdana olika karaktärer är i O.C..
http://www.buffyforum.se/viewtopic.php?t=926
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Tob » lör jun 11, 2005 17:15

Hade redan läst den, men den tåls att läsas igen. Tid är problematiskt. Antingen har man för mycket tid, eller så har man för lite, det kan aldrig vara lagom.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav A bear » lör jun 11, 2005 20:24

Jag såg "Welcome To The Hellmouth" första gången på en video skickad av en kompis i Staterna efter att jag blivit smått hysterisk över tanken på en TV-serie baserad på filmen (jag var väldigt inne på b-iga skräckfilmer 1997).

Jag vart inte speciellt impad då - kanske beroende på att kassetten inte innehöll mer än ett avsnitt, så att slutet "To be continued" vart lite meninglöst - och det dröjde ett antal år innan jag gav serien mer än ett slött ögonkast igen.

Så här många år senare, och efter att ha blivit helt såld på serien, är det bara att konstatera att jag hade rejält fel och att det här är ett rätt bra avsnitt. Det funkar egentligen mycket bättre som pilot än på egen hand; syftet är så uppenbarligen att sätta upp hela serien, förklara vilka alla är och hela bakgrunden, att det egentligen är imponerande att de faktiskt lyckas klämma in en handling (eller OK, en halv) däremellan också. De flesta av huvudpersonerna är förvånansvärt väldefinierade redan nu - OK, de skulle komma att utvecklas, men Xander och Willow är sig själva redan från början, Giles är måhända lite halvfjollig men fr o m "Because you are the slayer!" är han också på banan, förhållandet mellan Buffy och Joyce som skulle komma att prägla s1-s2 framför allt är redan här ganska väl beskrivet... den ende som verkligen är helt fel är Angel
men han skulle ju också behöva fyra och en halv säsong och en tripp till helvetet innan han blev intressant
och så Darla förstås. Gillar generellt inte Darla i s1, men ändå: öppningsscenen är fanimig perfekt. Ger oss direkt en aning om att det här inte blir en serie som andra; på sätt och vis är det ju en direkt spegling av det som Whedon säger var idén med alltihopa, den lilla blonda tjejen som spöar upp monstret... fast här är det precis tvärtom i stället.

Och så förstås:
GILES: But you didn't... hone.


Gillar förresten latarmigs kommentar om Cordelia. Första gången jag såg serien hatade jag henne, och inte på ett bra sätt. Andra gången gillade jag henne. Nu har hon växt till en favorit, om än inte så här tidigt i s1.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav latarmig » mån jun 13, 2005 0:52

Angel kom jag inte ens på att han fanns med, till och med Auras usla scen tyckte jag tydligen omedvetet var viktigare än hans introduktion. ;-)

Kul att ni gillade min karakteristik av Cordy.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav ladymorganlefay » mån jun 13, 2005 15:54

Noggster skrev:Tinders tolkning som har med cordelias replik
"- To live that close to that many shoes"
var kung, och nästan inte så långsökt ändå.. även om det faktiskt skulle ha något med varandra att göra är minimal.. men det finns ändå en koppling, helt klart!


Helt fantastisk koppling mellan de avsnitten (jag blir mer och mer övertygad om att det är rätt)
Men -- kan det va så att Joss bara gillar skor väldigt mkt?
(å vem gör inte det)
Spider-Pig, Spider-Pig. Does whatever a Spider-Pig does. Can he swing from a web? No he *can’t*, cause he’s a *pig*. Look out! He is the *Spider-Pig*! ...
Användarvisningsbild
ladymorganlefay
Big Bad
 
Inlägg: 1627
Blev medlem: 25 maj 2005
Ort: visby---sthlm---sumpan

FöregåendeNästa

Återgå till Buffy Säsong 1



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron